Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bruttoansiot 120000€/vuosi, rahat silti loppu ja vaimo ei tätä ymmärrä

Vierailija
12.12.2018 |

Olen hyvätuloinen, en kiistä. Vaimo, kolme lasta, omakotitalo, kaksi autoa yms. Suhteellisen tavallista elämää eletään muutoin, mutta vaimo on jotenkin haksahtanut matkustamiseen. Neljä, toisinaan jopa viisi ulkomaanmatkaa "pitää tehdä" vuosittain. Kun viisihenkinen perhe lentää 4-5 kertaa vuodessa lomailemaan ulkomaille, niin 5000€/matka ei edes riitä. Mulla on ollut säästöjä, jolla yhtälö on jotenkin toiminut mutta nyt säästöt on syöty. Mitään ei ole jäljellä. Absolute Finito. Muuta ei ole käsissä kuin syyslomamatkan rästiin jäänyt Visa lasku.
Vaimolla edelleen oli jokin fiksaatio, että joulu/uusivuosi oltaisiin etelässä ja oli lentoja siihen varaamassa. Kun sanoin, että sori nyt ei enää vaan ole rahaa, niin tästähän repesi riita. On jo soitellut vanhemmilleen ja pyytänyt heiltä rahaa, sanoen kun "minä en ole suostunut" lapsille järjestämään joulua etelässä.
Vaimo on täydellisessä epärealistisessa uhossa ja kuvittelee, että ihan pihiyttäni vaan järjestän asiat ennen joulua näin. Voi olla jollekin vaikea käsittää, että 10000€/kk tulot ei riitä vaan kyllä se näin meillä on.
Sanottaakoon, että itse haluaisin huomattavan paljon yksinkertaisempaa elämää ja kenties lopettaa lentämiseen pohjautuvan matkailun omalta osaltani kokonaan. Vituttaa vaimon asenne rahankäyttöön niin, että erohan tässä varmaan on seuraava steppi.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ap on ominut perheen raha-asioiden hoidon itselleen ja pimittänyt vaimoltaan täysin, miten paljon rahaa tulee ja mihin sitä kuluu. Eipä sitten olekaan ihme, jos vaimolla ei ole mitään hajua siitä, mihin rahat riittävät. Ap, anna vaimollesi vastuu perheen raha-asioista muutamaksi seuraavaksi kuukaudeksi. Ainoa ehto, että velkaa ei saa tehdä eikä mitään ostaa luotolle. Sen jälkeen vaimokin tajuaa, mihin on oikeasti varaa.

Saatiikn tämäkin käännettyä miehen syyksi. Onnea!

Vierailija
62/71 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies tienaa n.50 000e vuodessa ja itse 20 000e. Mies valittaa joka kuukausi miten rahat ei vaan riitä laskuihin ja miinuksella mennään.. maksan lähes puolet kaikesta, mies maksaa vain sähkölaskun kokonaan ja hiukan nuseammin käy kaupassa. Itselläni jää useimpina kuukausina rahaa säästöön. Kun olen kysynyt mihin nuo 30 000e sitten menee vastaa mies että no elämiseen, sinne sun tänne. Ei suostu erittelemään tarkemmin ja sitten minä maksan miehen laskuja kun hänellä on kuulemma rahat loppu...

No lähes puolet tuosta tulojen erosta menee veroihin. Miehellä jää nettoa enintään noin 17 tonnia per vuosi enemmän kuin sinulla.

Ja se on semmoinen pikkusumma joka huomaamatta menee johonkin pikkuostoksiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies tienaa n.50 000e vuodessa ja itse 20 000e. Mies valittaa joka kuukausi miten rahat ei vaan riitä laskuihin ja miinuksella mennään.. maksan lähes puolet kaikesta, mies maksaa vain sähkölaskun kokonaan ja hiukan nuseammin käy kaupassa. Itselläni jää useimpina kuukausina rahaa säästöön. Kun olen kysynyt mihin nuo 30 000e sitten menee vastaa mies että no elämiseen, sinne sun tänne. Ei suostu erittelemään tarkemmin ja sitten minä maksan miehen laskuja kun hänellä on kuulemma rahat loppu...

No lähes puolet tuosta tulojen erosta menee veroihin. Miehellä jää nettoa enintään noin 17 tonnia per vuosi enemmän kuin sinulla.

Samaa mietin, tuohan on melkein 1500 € kuukaudessa. Aika railakkaita baari-iltoja saa viettää tai uusia kodinkoneita ja autoja harva se kuukausi, että tuon saa normaalin elämän päälle tuhlattua. Vai onko miehellä hevonen?

Vierailija
64/71 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän sama tilanne, paitsi että minä olen se, joka tienaa 130.000 vuodessa, mies 30-40.000. Hän ei tunnu ymmärtävän, että minun palkasta ei verojen ja hänen kulutuksen jälkeen jää mitään ylimääräistä käteen.

Maksan jäätäviä lyhennyksiä omakotitalolainasta pääkaupunkiseudulla (mies valitsi talon aivan liian kalliilta seudulta, jossa tosin hyvät koulut ja lähellä molempien työpaikkoja). Tein hyvin tiukan budjettisuunnitelman, jotta selviäisin lyhennysmaksuista, joista maksan 4/5. Iloitsen joka kuukausi, kun palkkapäivä sattuu viikonlopulle, sillä se tietää että rahat tulevat pari päivää etuajassa tilille.

Mies sen sijaan pröystäilee minun maksamissa mittatilausvaatteissa ja maks. 2v vanhassa autossa ”koska kaikilla muillakin naspurustossa on”. Uusin viihde-elektroniikka on aina oltava, jotta sitä voi esitellä kavereille. Lentämisen on tapahduttava business-luokassa. Ja kaikki tapahtuu minun - anteeksi ”meidän” - rahoilla. Miehellä on älytön tarve esittää rikasta.

Itse en ehdi edes käydä vaateistoksilla, joten käytän enimmäkseen yli 10v vanhoja vaatteita. Luovuin kakkosautosta, kun se kävi liian kalliiksi. En ehdi matkustaa, en pysty ottamaan ylimääräistä vapaata töistä. Maksan kaikki autoon liittyvät kulut, vaikka mies on ainoa, joka sitä käyttää. Maksan kaikki lasten menot, vaatteet ja varusteet ja tilatessamme ruokaa kotiin mies ei ole ymmärtävinään, kun ehdotan että hän voisi edes joskus maksaa sen 400 euron ruoka- ja päivittäistavaralaskun.

Yritän ymmärtää, että hän on köyhästä perheestä ja luulee nyt rikastuneensa, mutta yöunethan tässä menee, kun yritän saada meidän talouden kestävälle pohjalle tilin vuotaessa kuin seula.

Vierailija
65/71 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskaa joskus vähän lomallasi ja auta vaimoasi niiden lasten kanssa. Tuon palkkaryhmän miehen odottaa palvelua kotonakin ja illat menee edustusillallisilla. Tai vie se vaimosikin joskus ulos syömään suomessakin. Tavallinen elämä on vainolmesi tosiaan tavallista, taisit unohtaa että hänelle ei arjessa tule ruoka valmiina eteen.

Ja kiitos on myös hyvä sana millä muistaa vaimia pitkän työpäiväsi jälkeen

Miesystäväni on tienannut tuota ja joskus tuplat eikä todellakaan odota palvelua tai köki edustusillallisilla. Pari kertaa vuodessa tarjoaa jollekin asiakkaalle lounaan.

Vierailija
66/71 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla pysäkin terävin Valtteri.

Vierailija
67/71 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin, tuohan on melkein 1500 € kuukaudessa. Aika railakkaita baari-iltoja saa viettää tai uusia kodinkoneita ja autoja harva se kuukausi, että tuon saa normaalin elämän päälle tuhlattua. Vai onko miehellä hevonen?

Ei ole hevosta eikä baarissakaan käy. En oikeasti ymmärrä mihin tuo raha voi mennä. Lupasin tehdä hänelle budjettia ja auttaa säästämään, koska tuolla palkalla helposti saisi tonneja ellei kymmeniä vuodessa säästöön, ei kuulemma ole tarvetta, mutta aina on silti rahat loppu.

Vierailija
68/71 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda fiksumpaan.

Vierailija
69/71 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän sama tilanne, paitsi että minä olen se, joka tienaa 130.000 vuodessa, mies 30-40.000. Hän ei tunnu ymmärtävän, että minun palkasta ei verojen ja hänen kulutuksen jälkeen jää mitään ylimääräistä käteen.

Maksan jäätäviä lyhennyksiä omakotitalolainasta pääkaupunkiseudulla (mies valitsi talon aivan liian kalliilta seudulta, jossa tosin hyvät koulut ja lähellä molempien työpaikkoja). Tein hyvin tiukan budjettisuunnitelman, jotta selviäisin lyhennysmaksuista, joista maksan 4/5. Iloitsen joka kuukausi, kun palkkapäivä sattuu viikonlopulle, sillä se tietää että rahat tulevat pari päivää etuajassa tilille.

Mies sen sijaan pröystäilee minun maksamissa mittatilausvaatteissa ja maks. 2v vanhassa autossa ”koska kaikilla muillakin naspurustossa on”. Uusin viihde-elektroniikka on aina oltava, jotta sitä voi esitellä kavereille. Lentämisen on tapahduttava business-luokassa. Ja kaikki tapahtuu minun - anteeksi ”meidän” - rahoilla. Miehellä on älytön tarve esittää rikasta.

Itse en ehdi edes käydä vaateistoksilla, joten käytän enimmäkseen yli 10v vanhoja vaatteita. Luovuin kakkosautosta, kun se kävi liian kalliiksi. En ehdi matkustaa, en pysty ottamaan ylimääräistä vapaata töistä. Maksan kaikki autoon liittyvät kulut, vaikka mies on ainoa, joka sitä käyttää. Maksan kaikki lasten menot, vaatteet ja varusteet ja tilatessamme ruokaa kotiin mies ei ole ymmärtävinään, kun ehdotan että hän voisi edes joskus maksaa sen 400 euron ruoka- ja päivittäistavaralaskun.

Yritän ymmärtää, että hän on köyhästä perheestä ja luulee nyt rikastuneensa, mutta yöunethan tässä menee, kun yritän saada meidän talouden kestävälle pohjalle tilin vuotaessa kuin seula.

Siis mä en tajua että annatte tämmösen tapahtua. Jos sä olet se, jolle ne rahat tulee, niin eikö se olis aika helppoo alkaa maksaa vähän pienempää viikkorahaa miehelle? Ei tiettybmikään ideaalitilanne parisuhteessa, mutta ei tuokaan, että toinen tuhlaa kaikki rahat.

Meillä mies tienaa n. 100 000 ja minä 35 000 vuodessa, ja kyllä minä silti olen ihan perillä siitä, kuinka paljon asuntolainaa menee ja paljonko on sähkölasku. Isommista ostoksista, esim. autoista päätetään yhdessä. Silloin kun olin kotihoidontuella ja mies maksoi käytännössä kaiken, niin kyllä hän aika selväksi teki, että kuinka paljon kuussa saan laittaa rahaa haisemaan.

Vierailija
70/71 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepä Excel-taulukko tuloista ja menoista molempien osalta ja osoita, että raha ei riitä turhuuksiin. Ei tunnu kovin fiksu vaimoihminen olevan (kotiäidit ovat harvoin ruudinkeksijöitä, mutta noin ahneita ei nyt aina tule vastaan), joten rautalangasta väännät. Vaadi, että vaimo menee työhön tai jos jo on jssk, parempipalkkaiseen.  

Vierailija
71/71 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolta kortit pois ja viikkoraha käteisenä.

Jos haluat saada raha-asiat omaan hallintaasi, niin näin se onnistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi