Bruttoansiot 120000€/vuosi, rahat silti loppu ja vaimo ei tätä ymmärrä
Olen hyvätuloinen, en kiistä. Vaimo, kolme lasta, omakotitalo, kaksi autoa yms. Suhteellisen tavallista elämää eletään muutoin, mutta vaimo on jotenkin haksahtanut matkustamiseen. Neljä, toisinaan jopa viisi ulkomaanmatkaa "pitää tehdä" vuosittain. Kun viisihenkinen perhe lentää 4-5 kertaa vuodessa lomailemaan ulkomaille, niin 5000€/matka ei edes riitä. Mulla on ollut säästöjä, jolla yhtälö on jotenkin toiminut mutta nyt säästöt on syöty. Mitään ei ole jäljellä. Absolute Finito. Muuta ei ole käsissä kuin syyslomamatkan rästiin jäänyt Visa lasku.
Vaimolla edelleen oli jokin fiksaatio, että joulu/uusivuosi oltaisiin etelässä ja oli lentoja siihen varaamassa. Kun sanoin, että sori nyt ei enää vaan ole rahaa, niin tästähän repesi riita. On jo soitellut vanhemmilleen ja pyytänyt heiltä rahaa, sanoen kun "minä en ole suostunut" lapsille järjestämään joulua etelässä.
Vaimo on täydellisessä epärealistisessa uhossa ja kuvittelee, että ihan pihiyttäni vaan järjestän asiat ennen joulua näin. Voi olla jollekin vaikea käsittää, että 10000€/kk tulot ei riitä vaan kyllä se näin meillä on.
Sanottaakoon, että itse haluaisin huomattavan paljon yksinkertaisempaa elämää ja kenties lopettaa lentämiseen pohjautuvan matkailun omalta osaltani kokonaan. Vituttaa vaimon asenne rahankäyttöön niin, että erohan tässä varmaan on seuraava steppi.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Naislapsen mielestä hänellä on oikeutus tiettyyn elintasoon, koska hän tuo suhteeseen lisäarvona pillun. Samainen pillu tuo myös mukanaan määräysvallan isoista hankinnoista ja rahankäytöstä, vaikka oma osuus niiden rahojen hankkimisesta olisi olematon tai murto-osa miehen osuudesta
Ehkä en lähtisi näin suoraviivaistamaan, vaan enemmän ihmetyttää mikä motivaatio miehillä on hyysätä näitä lapsimorsiamia? Mitä aikuinen mies saa siitä, että jakaa elämänsä tunne-elämältään keskenkasvuisen ihmisen kanssa? Onko muutkin keskustelut yhtä antoisia? "Haluan lomalle, ei oo varaa, mut HALUAN jne..." Ehkä se p riittää? Valaiskaa miehet!
Jos on alusta lähtien päästänyt rahat valumaan sormien läpi, niin paha niitä tapoja on hetkessä muuttaa. Miksi et ollut heti alkuun jämäkämpi ja selittänyt vaimolle, että raha ei kasva puussa eikä seinässä. Tee kunnon exelit ja näytä vaimolle sentin tarkkuudella, minne tienaamasi rahat kuluvat. Jos sillä naisella on edes himpun verran älyä päässään - onko? - niin asian luulisi menevän perille.
Vaikea juttu ja uskon, että aloitus voi hyvin olla ihan tottakin eikä provoilua. Oma äitini nimittäin on ainakin ihan todellisuudessa aloittajan vaimon kaltainen, eikä ihan oikeastikaan ymmärrä, miten tuhlailee. Mutta sen siitä näköjään saa, kun on elellyt riittävän kauan ilman, että sen rahan eteen täytyy tehdä erityisemmin mitään. Se varmaan tuntuu vaan ilmestyvän tyhjästä ja kun toinen tienaa paljon, ei jossain kohtaa enää tajua, miten paljon vähemmän "normaalit ihmiset" kuluttavat... Meidän tapauksessa esimerkiksi minä. Olen jo elänyt useamman vuoden ihan omilla ansioillani ja yritän monesti itsekin tuoda esiin sen, että minulla ei ole yhtäkkiä vaan kalliisiin asioihin varaa, vaikka itsekin olen ihan ok keskipalkkaisessa työssä, jolla siis elättää itsensä jo ihan mukavasti ja pääsee matkailemaankin ym. Eipä se silti taida vaikuttaa mihinkään, mutta onneksi asia ei sinällään ole henkilökohtaisesti oma murheeni.
On jotenkin äärimmäisen surkuhupaisaa kuulua parhaiten tienaavaan prosenttiin, eli kääntäen 99% väestöstä ansaitsee vähemmän kuin minä, mutta silti minä olen ”köyhä”. Muutaman satasen ylimääräinen lasku on ylitsepääsemätön tällä hetkellä. Pitää venyttää maksuaikaa kuun loppuun.
ap
120 000 kuulostaa paljolta, mutta verojen jälkeen ja etenkin jos asuu pk-seudulla, se ei todellakaan ole mitään luksuselämää. Kivasti toki tulee toimeen, mutta ei sillä lomailla jatkuvasti tai kullata ovenkahvoja.
Vaimolla ei tietenkään ole nyt hajuakaan, mitkä on teidän elinkustannukset. Jos ei maksa laskuja, ei ole mitään tietoa paljonko menee sähköön, veteen, bensaan, ruokaan, kiinteistöveroon... eikö olisi parasta avata kunnon keskustelu lyömällä tarkat tulot ja menot excel-taulukkoon. Kai se vaimosi nyt sen verran yhteenlaskua tajuaa, että hoksaa jos näkee että miinukselle jää. Erikoista, jos ensisijainen ratkaisusi on ero, eikä kunnon silmiäavaava keskustelu. Siis numerot pöytään eikä vaan ”ei oo ny rahaa”.
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin äärimmäisen surkuhupaisaa kuulua parhaiten tienaavaan prosenttiin, eli kääntäen 99% väestöstä ansaitsee vähemmän kuin minä, mutta silti minä olen ”köyhä”. Muutaman satasen ylimääräinen lasku on ylitsepääsemätön tällä hetkellä. Pitää venyttää maksuaikaa kuun loppuun.
ap
No ihme tossuilua sinultakin, kun olet päästänyt asiat näin pitkälle. Jos tähän asti ”on ollut varaa” mihin vaan, eikä ole käyty kunnon keskustelua siitä, että tiesithän että tämä Dubain matka tehdään nyt kokonaan velaksi, niin kai se nyt tulee vaimolle yllätyksenä, kun yhtäkkiä on rahat loppu. Siis jos ilmeisesti yhteisellä päätöksellä olette päättäneet, että sinä hoidat raha-asiat, niin ehkä oisit voinu puhaltaa pilliin vähän aiemmin ja kertoa vaimolle että kestokyky on ylitetty.
Toivottavasti ette ole talouspuolella töissä...
Vierailija kirjoitti:
120 000 kuulostaa paljolta, mutta verojen jälkeen ja etenkin jos asuu pk-seudulla, se ei todellakaan ole mitään luksuselämää. Kivasti toki tulee toimeen, mutta ei sillä lomailla jatkuvasti tai kullata ovenkahvoja.
Vaimolla ei tietenkään ole nyt hajuakaan, mitkä on teidän elinkustannukset. Jos ei maksa laskuja, ei ole mitään tietoa paljonko menee sähköön, veteen, bensaan, ruokaan, kiinteistöveroon... eikö olisi parasta avata kunnon keskustelu lyömällä tarkat tulot ja menot excel-taulukkoon. Kai se vaimosi nyt sen verran yhteenlaskua tajuaa, että hoksaa jos näkee että miinukselle jää. Erikoista, jos ensisijainen ratkaisusi on ero, eikä kunnon silmiäavaava keskustelu. Siis numerot pöytään eikä vaan ”ei oo ny rahaa”.
Kuviota mutkistaa vaimon vanhemmat. Nämä ”sponssaavat” matkoja jos minä kieltäydyn niitä maksamasta. Näin on pari kertaa käynyt. Tai vanhemmat lähtevät matkaan mukaan tyttärensä ja lastenlapsiensa kanssa maksaen toki kaiken. Minä en nyt periaatteestakaan lähde tällaiselle matkalle mukaan siipeilemään. Toisaalta tämäkin kuvio vituttaa ja en oikein halua erkaantua lapsista loma-aikoina. Ja niin täytyy siten taas ylläpitää illuusiota ”ihanasta matkailevasta perheestä”.
ap
Vierailija kirjoitti:
1/5, nää provot on jo nähty.
En usko että on provo. Tiedän useammankin tälläisen pariskunnan. Meillä suurinpiirtein sama tulotaso ja 4 lasta, matkustetaan ulkomaille ehkä kerran neljässä tai viidessä vuodessa. Sekin ankaran säästämisen jälkeen.
Okei, meillä on iso talo jota remontoimme ja se kyllä nielee rahaa. Samoin omistamme veneen, mihin kuluu rahaa. Veneestä luopumalla voisimme ehkä matkustaa noin joka toinen vuosi.
Toisaalta emme koe etelänlomia mitenkään välttämättöminä tai pakollisina.
Mutta ymmärrän täysin ap:ta. Harmi että olet alunperin lähtenyt mukaan vaimon matkustusvillitykseen. Selväähän se on että prinsessaa harmittaa kun uskollinen palvelija ei noudatakaan valtiattarensa tahtoa...
No, jos olet selittänyt vaimollesi juurta jaksaen raha-asiat, ja hän ei silti tajua, niin sun on vaan hyväksyttävä että olet onnistunut menemään naimisiin ja hankkimaan lapsia hankalan ihmisen kanssa joka ei ole ihan realiteeteissa. Yksi vaihtoehto on ero. Toinen on se, että alat tehdä järkeviä taloudellisia päätöksiä (esim 1 matka per vuosi) ja kestät vaimosi kiukuttelun. Voit myös ihan hyvin sanoa, että et halua lasten lähtevän matkoille ilman sinua. Isoihin rahanmenoihin ja lasten matkoihin pätee mielestäni "2 yes, 1 no" sääntö, eli asia toteutuu vain jos kumpikin puoliso sanoo kyllä - yksikin ei riittää estämään asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuviota mutkistaa vaimon vanhemmat. Nämä ”sponssaavat” matkoja jos minä kieltäydyn niitä maksamasta. Näin on pari kertaa käynyt. Tai vanhemmat lähtevät matkaan mukaan tyttärensä ja lastenlapsiensa kanssa maksaen toki kaiken. Minä en nyt periaatteestakaan lähde tällaiselle matkalle mukaan siipeilemään. Toisaalta tämäkin kuvio vituttaa ja en oikein halua erkaantua lapsista loma-aikoina. Ja niin täytyy siten taas ylläpitää illuusiota ”ihanasta matkailevasta perheestä”.
ap
No kai nyt appivanhemmista huolimatta voit näyttää sitä excel-taulukkoa vaimolle? Jos vaimo ei kertakaikkiaan tiedä millaiseen elintasoon teillä on varaa, niin kai nyt olisi aika se hänelle selventää. Kun vaimo tietää, kuinka paljon rahaa tulee ja menee, niin sen jälkeen varmaan vois olla helpompi keskustella siitä, mitä lomilla tehdään. Itse sinä olet kuoppaa kaivanut, jos olet velalla lennättänyt perhettä ympäri maailmaa ihan vaan appivanhemmille näyttämisen ilosta ja unohtanut samalla kertoa vaimolle, että tähän ei ole varaa. Vaimo kai nyt luulee, että siihen on ollut varaa, niin kyllähän se hämmentää, jos yhtäkkiä sanot että rahat on loppu selvittämättä sen tarkemmin, että miksi viime kuussa (muka) meni hyvin.
Minkä ikäisiä olette? Kuvittelen sellainen kolmikymppisen paremman porukan, kun pitää saada näyttää että meilläkin on juttuja ja matkoja. Tai vaimosi ehkä pitää. Pitää olla tietty talo tietyllä alueella, tietyillä huonekaluilla, hyvänmerkkinen menopeli ja matkat ja harrastukset. Huvittavaa seurata vierestä.
Hyvä Ap, että olet herännyt. Varmaan löydät enemmän jalat maassa- ja omanlaisesi naisen (vaikutat järkevältä, naisena täytyy myöntää) ja omalta tuntuvan elämäntyylin.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen, en kiistä. Vaimo, kolme lasta, omakotitalo, kaksi autoa yms. Suhteellisen tavallista elämää eletään muutoin, mutta vaimo on jotenkin haksahtanut matkustamiseen. Neljä, toisinaan jopa viisi ulkomaanmatkaa "pitää tehdä" vuosittain. Kun viisihenkinen perhe lentää 4-5 kertaa vuodessa lomailemaan ulkomaille, niin 5000€/matka ei edes riitä. Mulla on ollut säästöjä, jolla yhtälö on jotenkin toiminut mutta nyt säästöt on syöty. Mitään ei ole jäljellä. Absolute Finito. Muuta ei ole käsissä kuin syyslomamatkan rästiin jäänyt Visa lasku.
Vaimolla edelleen oli jokin fiksaatio, että joulu/uusivuosi oltaisiin etelässä ja oli lentoja siihen varaamassa. Kun sanoin, että sori nyt ei enää vaan ole rahaa, niin tästähän repesi riita. On jo soitellut vanhemmilleen ja pyytänyt heiltä rahaa, sanoen kun "minä en ole suostunut" lapsille järjestämään joulua etelässä.
Vaimo on täydellisessä epärealistisessa uhossa ja kuvittelee, että ihan pihiyttäni vaan järjestän asiat ennen joulua näin. Voi olla jollekin vaikea käsittää, että 10000€/kk tulot ei riitä vaan kyllä se näin meillä on.
Sanottaakoon, että itse haluaisin huomattavan paljon yksinkertaisempaa elämää ja kenties lopettaa lentämiseen pohjautuvan matkailun omalta osaltani kokonaan. Vituttaa vaimon asenne rahankäyttöön niin, että erohan tässä varmaan on seuraava steppi.
Sinä olet aikuinen mies. Sinun naisesi on pikkulapsi. Selitä siinä sitten pikkulapselle elämän realiteetteja. Sinun tehtävä on asettaa rajat ja kommunikoida sen naisellesi. Ja pitää ne rajat.
Tietysti pikkulapset pillastuvat kun "karkkia" ei enää tule. Niinhän ne aina tekevät.
Vastuuttomia lapsia kun ovat.
Hei ap, minun mies tienaa juurikin saman verran kuin sinä. Minä lasten takia vain puolipäivätöissä ja palkka muutenkin vain murto-osan mieheni palkasta (mies tyytyväinen tähän ratkaisuun koska meilläpäin ei päivähoito ole ihan Suomen mallilla). Ja vaikka on iso talo, kaksi (uutta) autoa ja lapset saa harrastaa mitä haluavat, niin siinäpä se sitten olikin. Matkusteluun tms. ei jää paljoakaan. Meillä taas miehen on tätä vaikea hyväksyä. Hänelle viikko Alpeilla, yksi retkeilyloma Euroopassa ja yksi kaukoloma vuodessa olisi standardi. Ihmettelee koko ajan miksi rahat ei riitä vaikka hän ansaitsee niin hyvin.
Hyvin tullaan toimeen jos tyydytään normaaliin melko vaatimattomaan elämään. Toivoisin tätä normaalia vaatimatonta elämää mieheltänikin. Mutta kun on tottunut lapsesta tiettyyn standardiin on kai sitten vaikea luopua niistä.
Ymmärrän siis sinunkin ärsyyntymisesi. Ehkä eroaisin.
Onko naiselle annettava visa korttiin täydet käyttöoikeudet??????
Jätä tuo kurppa. Yllätyt miten elämä kantaa.
Ilmeisesti ap on ominut perheen raha-asioiden hoidon itselleen ja pimittänyt vaimoltaan täysin, miten paljon rahaa tulee ja mihin sitä kuluu. Eipä sitten olekaan ihme, jos vaimolla ei ole mitään hajua siitä, mihin rahat riittävät. Ap, anna vaimollesi vastuu perheen raha-asioista muutamaksi seuraavaksi kuukaudeksi. Ainoa ehto, että velkaa ei saa tehdä eikä mitään ostaa luotolle. Sen jälkeen vaimokin tajuaa, mihin on oikeasti varaa.
Trollin on turha selostaa bruttotuloja kun ne eivät merkkaa mitään - paitsi verottajalle, työeläyhtiölle sekä työttömyysvakuutusrahastolle.
Jos oisit kirjoittanut nettotuloista oisin jaksanu lukea jopa puolet väninästäsi.
Mikäs siinä auttaa, kuin lyödä tiliote pöytään.
Vierailija kirjoitti:
mikä ihme tossukka olet kun et osaa sanoa ei vaikka elät yli varojesi. Mulla entinen mies teki tuota samaa ja oletti että maksan puolet hänen varaamistaan reissuista. Murjotti jos en suostunut. Nykyisin todellakin entinen mies. Hänen maksamillaan elareilla reissaan nykyisin ihan hyvin lasten kanssa kun valitsen itse reissut, omasta palkasta jää säästöönkin.
"Hänen maksamillaan elareilla reissaan nykyisin ihan hyvin lasten kanssa kun valitsen itse reissut, omasta palkasta jää säästöönkin." Aikalailla hyppäsi silmille tämä lause. Ja sitten ihmetellään, miksi me miehet eivät haulua elareilla kustantaa exän elämää. Oli se avo/avioliitto ollut millainen tahansa. Ja palstamammat hyräilee "oikeudenmukaisuutta".
Naislapsen mielestä hänellä on oikeutus tiettyyn elintasoon, koska hän tuo suhteeseen lisäarvona pillun. Samainen pillu tuo myös mukanaan määräysvallan isoista hankinnoista ja rahankäytöstä, vaikka oma osuus niiden rahojen hankkimisesta olisi olematon tai murto-osa miehen osuudesta