Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Tutkijat yllättyivät: Kissat tappavat miljardeja eläimiä vuodessa

Vierailija
12.12.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-6471943

"Tutkijat yllättyivät: Kissat tappavat miljardeja eläimiä vuodessa"

"Kissat tappavat paljon enemmän lintuja ja eläimiä kuin aiemmin on arvioitu, ilmenee tutkimuksesta. Yksittäinen kissa tappaa arviolta 200 - 400 nisäkästä ja lintua."

Kommentit (186)

Vierailija
41/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa sisältävään lemmikkieläinruokaan pitäisi laitta 50% ilmastovero.

Vierailija
42/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kolli kyllä syö ne hiiret mitkä on kiinni saanut. Mun mielestä se on vaan plussaa kun mä säästän siinä monessakin eri mielessä. Tänäkin aamuna söi aamupalaksi villiä ravintoa. Tuli kotiin vasta lounasaikaan. Mutta se on totta että pari kertaa se on saalistanut lintujakin eikä se niillä tee muuta kuin leikkii eli kiduttaa. Ostin sille sellaisen kaulapannan jossa on kilisytin, mutta se saa sen irti. Maalla asutaan eli siksi annan sen ulkoilla vaikka sisäkissana meinasin sen pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tappavat, tappavat. Entä syövätkö ne saaliinsa?

Ihan sama ihmisen kanssa. Ei se liha tappamatta sinne lautaselle ilmesty.

Yleensä ei syö saalistaan. Sen sijaan kyllä kiduttaa sitä ennen tappamista. Kissa on katsos siitä merkillinen petoeläin että se tappaa ihan vaan huvikseen. 

Kaikki kissat eivät edes metsästä, katsovat vain hölmistyneinä oravia tai yrittävät ystävystyä niiden kanssa. Merkillistä on että halutaa uskotella niin että jokainen kissa tappaa huvikseen vaikka se ei pidä paikkaansa.

Nyt et ole tosissasi. Jokainen kissa osaa tappaa. Ja jokainen kissa kyllä tappaa tilaisuuden tullen.  Kyllä, jopa ne aina sisällä kasvaneet rotukissat. Se, että sinä tulkitset jonkin yksittäisen kerran, jolloin kissasi on seurannut kiinnostuneena oravaa ja odottanut oikeaa hetkeä, kissan hölmistymiseksi, ei tarkoita sitä, ettei se kissasi tilaisuuden tullen olisi sitä katselemaansa oravaa tappanut. Kissa on peto. Eikä se siitä muuksi muutu, vaikka lemmikiksi on otettu. T: kahden rakastettavan pikkupedon omistaja

Minulla ei ole kissaa olen allerginen niille. Mutta sen verran tarkkaavaisempi kuin sinä olen että olen huomannut että kaikki kissat eivät tapa vaikka SINÄ niin haluat uskotella. Olen nähnyt kissoja jotka yrittävät ystävystyä oravien kanssa ei tässä ole mitään ihmeellistä. Huomaan ettei sinulla ole ihan avoin mieli vaan haluat leimata kaikki kissat oman uskosi mukaan enkä suoran sanottuna ymmärrä mitä luulet sillä saavuttavan. 

Vierailija
44/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin kissa söi sinitiaiselta molemmat emot. Siis poikaset kuolivat pönttöön. Ihmeteltiin, miksi ne huutavat yhä kovemmin ja tunkevat päitään ulos yhä enemmän, kunnes huomasimme, että emot eivät ole enää liikkeellä. Sinne kuolivat sitten pönttöön. Mieheni tyhjensi se sitten myöhemmin.

Kaveri kertoo, että heidän oma kissansa tappoi koko oravapoikueen. Oravalla oli ollut pesä heidän kuusessaan.

Meidän kissa saalisti Liito-oravan. Liito-orava taitaa olla paljon yleisempi kuin luullaankaan?

Vierailija
45/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mut kyllähän Mirren pitää päästä valvomatta ulos, kun ei me jakseta tarjota sille tarpeeksi virikettä täällä kotona.

Vierailija
46/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksittäinen kissa tappaa arviolta 200 - 400 nisäkästä ja lintua."

Että sellainen arvio. Meidän valjaissa ulkoileva sisäkissa ei ole 8-vuotisen elämänsä aikana tappanut yhtään nisäkästä tai lintua. Kärpäsiä sen sijaan on napsinut sisällä.

Ootko vähän simppeli. Tuo artikkeli koski yksinään ulkona liikkuvia kissoja. Sä tulit tähän näsäviisasteleen jollain valjaissa ulkoilevalla lemmikillä joka on täysin eri asia. 

Verolle kaikki kissat saastuttavat auton verran kappale.

Vierailija
47/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liha on kissan ruokaa, ja maalla kissojen tehtävänä on toimia hiirikissoina. Eikö se ole parempi että kissa sen hiiren tappaa ja syö ravinnokseen kuin että ihminen loukulla hiiren pyydystää ja heittää roskiin?

Omat kissani saavat aivan vapaasti pyydystää tilallamme ruokansa, hiiriä, myyriä ja pikkulintuja.

Syödäänhän me ihmisetkin lintuja, kaloja, possuja, lehmiä jne..

Oletko vähän yksinkertainen?  Kissa ei valikoi mitä se tappaa, vaan se tappaa aivan kaiken mitä pystyy, myös laissa rauhoitetut eläimet ja niitä on paljon. 

ihminen voi kontrolloida omaa tappamistaan hyvinkin tarkasti, ja jos ei kontrolloi niin laki määrää rangaistuksen jokaisesta suojellusta eläimestä minkä ihminen tappaa.  BTW, ihminen on vastuussa myös kissansa tappamista laissa rauhotetuista eläimistä. 

Eli jos/kun näette sen naapurin karvapallon tappavan rauhoitetun eläimen niin tehkää rikosilmoitus poliisille. 

Vierailija
48/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin kissa söi sinitiaiselta molemmat emot. Siis poikaset kuolivat pönttöön. Ihmeteltiin, miksi ne huutavat yhä kovemmin ja tunkevat päitään ulos yhä enemmän, kunnes huomasimme, että emot eivät ole enää liikkeellä. Sinne kuolivat sitten pönttöön. Mieheni tyhjensi se sitten myöhemmin.

Kaveri kertoo, että heidän oma kissansa tappoi koko oravapoikueen. Oravalla oli ollut pesä heidän kuusessaan.

Meidän kissa saalisti Liito-oravan. Liito-orava taitaa olla paljon yleisempi kuin luullaankaan?

Ilmoitin viestisi poliisille.

Liito-oravan tappaminen maksaa 1 009 euroa ja sinä olet vastuussa lemmikkisi rikoksesta. 

Vierailija
49/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta lintua kuolee ihmisen takia vuodessa? Minäkin olen jyrännyt autollani ainakin yhden variksen ja pari muuta pienempää lintua tänä vuonna ja se on vielä vahinko, en sentään syö niitä. Tosin ostin untuvatakin syksyllä ja ne untuvat ovat varmasti muualta kuin pesistä kerättyjä...

Todennäköisesti minimaalisesti kissoihin verrattuna. Kissa on tappokone joka yrittää luonnossa tappaa kaiken liikkuvan.

Mistä tiedät?

No siitä olen varma etten ole tappanut 200-400 lintua eikä kukaan muukaan tuntemani ihminen.

Olet varmasti edesauttanut toimillasi eläimiä kärsimään kuten kaikki ihmiset. Aika kaksinaismoralistista syyttää kissoja taikka muita eläimiä tappamisesta. Ja miksi ihmeessä vanha artikkeli Yhdysvaltojen kulkukissoista pitää postata tälle keskustelupalstalle? Tarkoitus on ilmiselvästi eläinvihamielisen ihmisen kiihotus eläinryhmää vastaan ja siksi sääntöjen mukaan poistettava.

Vierailija
50/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat on pirulllisia elikoita.

Niistä on pelkkää haittaa.

Luontoon ne eivät sovi.

Vierailija
51/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ei syö saalistaan. Sen sijaan kyllä kiduttaa sitä ennen tappamista. Kissa on katsos siitä merkillinen petoeläin että se tappaa ihan vaan huvikseen. 

Ja ihmisetkö eivät näin tee? Oletpas naiivi.

Vierailija
52/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat syövät hiiriä ja rottia, lintuja jos kiinni saavat ja joku iso kissa syö helposti chihuahuan.

Jyrsijät levittävät tauteja, hyvä vaan että syödään pois.

Koiratkin tappavat niitä samoja jyrsijöitä. Ja kissoja.

Ravintoketju jyllää lemmikeilläkin vaikka jotkut eivät sitä usko.

Vierailija
53/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kissat eivät edes metsästä, katsovat vain hölmistyneinä oravia tai yrittävät ystävystyä niiden kanssa. Merkillistä on että halutaa uskotella niin että jokainen kissa tappaa huvikseen vaikka se ei pidä paikkaansa.

Nyt et ole tosissasi. Jokainen kissa osaa tappaa. Ja jokainen kissa kyllä tappaa tilaisuuden tullen.  Kyllä, jopa ne aina sisällä kasvaneet rotukissat. Se, että sinä tulkitset jonkin yksittäisen kerran, jolloin kissasi on seurannut kiinnostuneena oravaa ja odottanut oikeaa hetkeä, kissan hölmistymiseksi, ei tarkoita sitä, ettei se kissasi tilaisuuden tullen olisi sitä katselemaansa oravaa tappanut. Kissa on peto. Eikä se siitä muuksi muutu, vaikka lemmikiksi on otettu. T: kahden rakastettavan pikkupedon omistaja

Minulla ei ole kissaa olen allerginen niille. Mutta sen verran tarkkaavaisempi kuin sinä olen että olen huomannut että kaikki kissat eivät tapa vaikka SINÄ niin haluat uskotella. Olen nähnyt kissoja jotka yrittävät ystävystyä oravien kanssa ei tässä ole mitään ihmeellistä. Huomaan ettei sinulla ole ihan avoin mieli vaan haluat leimata kaikki kissat oman uskosi mukaan enkä suoran sanottuna ymmärrä mitä luulet sillä saavuttavan. 

Ei, vaan sinä olet nyt vain katsonut liikaa Disneyn piirrettyjä, etkä halua uskoa, että petoeläin on petoeläin. Ja petoeläin tappaa saaliseläimen tilaisuuden tullen. Näille luonnon tosiasioille ei voi mitään. Ei ole olemassa kissaa, joka ei tappaisi tilaisuuden tullen. Ei, se kissa ei välttämättä tapa perheen lemmikkikania tai marsua, jos on siihen pennusta asti tottunut. Tosin sen varaan ei kannata laskea, ja jättää päiväksi jyrsijää häkin ulkopuolelle kissan seuraan valvomatta. Mutta kyllä, se kissa tapaa sen luonnossa olevan pieneläimen, kun siihen tilaisuuden saa, ja tätä tosiasiaa sinä et hempeämielisyydessäsi pysty kuvitelmillasi kumoamaan, vaikka kuinka haluaisit.

Vierailija
54/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässäkin keskustelussa kissavihaajat oikein mässäilevät ajatuksella kissojen tappamisesta. Olette hienoja ihmisiä... P*skat.

Vierailija
55/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissat syövät hiiriä ja rottia, lintuja jos kiinni saavat ja joku iso kissa syö helposti chihuahuan.

Onnistuitko nukkumaan koulussa kaikki biologian tunnit vai etkö vain ymmärtänyt mitään opetetusta?

Vierailija
56/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma vain alueilla, missä kissa luo uuden ekolokeron, kuten jossain eristyneillä saarilla. Meillä Suomessa on koko joukko pikkulintuja ja nisäkkäitä pyydystäviä kotimaisia eläimiä, eli kissa ei muuta mitään. Kettu, mäyrä, näätä, supikoira jne jne. 

Vierailija
57/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja oravat syövät lintujen munia. Hui kamala! Aika yksinkertaista sakkia jotkut.

Vierailija
58/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma vain alueilla, missä kissa luo uuden ekolokeron, kuten jossain eristyneillä saarilla. Meillä Suomessa on koko joukko pikkulintuja ja nisäkkäitä pyydystäviä kotimaisia eläimiä, eli kissa ei muuta mitään. Kettu, mäyrä, näätä, supikoira jne jne. 

Kyllä muuttaa, koska toisin kuin noilla luonnon pedoilla, kissoilla populaation elinvoima ei ole riippuvainen saaliseläinten populaation elinvoimasta, jolloin saaliseläinten väheneminen ei aiheuta petojen (=kissojen) määrän vähenemistä, mikä puolestaan taas mahdollistaisi saaliseläinten populaation uudestaan vahvistumisen. Kissat kun saavat sen ruokansa kotoaan, ihan riippumatta siitä, paljonko pieneläimiä niiden lähiympäristössä on. Tämä on nyt ihan yksinkertainen ja itsestään selvä asia, mutta jostain syystä tämä ei vain osalle mene jakeluun. Ja niiden tapettujen pieneläinten lisäksi kärsijöinä ovat juurikin ne ketut, näädät ja supikoirat, joiden ravinnon kissa tappaa niiden nenän edestä ja jatkaa tehokasta tappamista vielä siinä vaiheessa, kun kriittinen populaation on jo kauan sitten alitettu.

Vierailija
59/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kissakin levittää tauteja. Hiirilajeistakin suurin osa on laissa rauhoitettuja, toki kotoaan saa sellaisen hävittää.  kissa ei erittele, se tappaa kaiken mihin pystyy. 

Koirat ulkoilevat hihnassa, joten niiden tappamista ihminen säätelee lähes täydellisesti.  Koiralla ei ole samanlaista tappamishimoa kuin kissalla, koska se on jalostunut hyvin pitkälti pois. 

Vierailija
60/186 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan sinä olet nyt vain katsonut liikaa Disneyn piirrettyjä, etkä halua uskoa, että petoeläin on petoeläin. Ja petoeläin tappaa saaliseläimen tilaisuuden tullen. Näille luonnon tosiasioille ei voi mitään. Ei ole olemassa kissaa, joka ei tappaisi tilaisuuden tullen. Ei, se kissa ei välttämättä tapa perheen lemmikkikania tai marsua, jos on siihen pennusta asti tottunut. Tosin sen varaan ei kannata laskea, ja jättää päiväksi jyrsijää häkin ulkopuolelle kissan seuraan valvomatta. Mutta kyllä, se kissa tapaa sen luonnossa olevan pieneläimen, kun siihen tilaisuuden saa, ja tätä tosiasiaa sinä et hempeämielisyydessäsi pysty kuvitelmillasi kumoamaan, vaikka kuinka haluaisit.

En katso disneytä enkä ymmärrä mikä pointti on esittää asia noin. En lue edes aku ankkaa. Tiedän kyllä kun kissa menee nuuskuttelemaan kiinnostuneena oravaa läheltä ettei se ole hyökkäämässä. Orava pelkää ensin kissaa mutta rauhoittuu kun huomaa ettei tästä kissasta ole mitään vaaraa. Näin vain on tapahtunut samojen kattien kohdalla uudestaan ja uudestaan. Ainoastaan vieraat kissat saavat kyytiä aidatulla tontilla missä olen tätä todistanut. Mikään mitä esität ei tätä faktaa muuta. Kissat kanit oravat voivat syödä samalta kupilta ihan oikeassa elämässä. 

En kiellä ollenkaan etteikö kissa ole peto, mutta kaikki kissat vain eivät tapa. Tämä on todistettu monta kertaa. 

Aivan erilaisia kissoja on toiset naukuvat epämukavuutta, kun hyppäävät tuolilta toiset on niin lihavia etteivät saa yhtään eläntä kiinni ja ne voi kävellä itse kiinni. Sitten on olemassa kissoja jotka nappaavat harakan sähkötolpanpäältä muutamalla nopealla loikalla.

Sitten on olemassa kissoja jotka eivät tapa.

Ps en ole mikään erityisen hempeämielinen vaikka sitäkin yrität valheinesi esittää. Kerron ihan vain mitä oikeasti tapahtuu oikeassa elämässä, kaikki kissat eivät tapa. Katso seuraa ja opi itsekkin asiota ympärilläsi. Kaikki ei ole niin kuin sinulle on kerrottu.