YLE: Tutkijat yllättyivät: Kissat tappavat miljardeja eläimiä vuodessa
https://yle.fi/uutiset/3-6471943
"Tutkijat yllättyivät: Kissat tappavat miljardeja eläimiä vuodessa"
"Kissat tappavat paljon enemmän lintuja ja eläimiä kuin aiemmin on arvioitu, ilmenee tutkimuksesta. Yksittäinen kissa tappaa arviolta 200 - 400 nisäkästä ja lintua."
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Kissa on Suomen luonnossa pahin vieraspeto. Irti ulkoilevat kissat luovat sietämättömän petopaineen varsinkin asutuksen lähistölle. Kissa kun voi metästää yön ja vaikka saalliit pienenee luonnon varaisten eläinten loppuessa, niin kotoa saa murkinaa ja jaksaa jatkaa jahtaamista. Luonnonvarainen peto kuolisi nälkään ylirasitettuaan ympäristöä.
Minkälainen on tämä sinun tutkimuksesi asiasta?
Entä rotat? Ovatko ne sellaisia nappisilmä, jotka pitäisi antaa lisääntyä, kun sinä ruokit lintuja ja ruuat ovat maassa rottien syötäviä? Meidän katti on ainakin saalistanut näkyvästi ainakin viisi rottaa kesän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kissa on Suomen luonnossa pahin vieraspeto. Irti ulkoilevat kissat luovat sietämättömän petopaineen varsinkin asutuksen lähistölle. Kissa kun voi metästää yön ja vaikka saalliit pienenee luonnon varaisten eläinten loppuessa, niin kotoa saa murkinaa ja jaksaa jatkaa jahtaamista. Luonnonvarainen peto kuolisi nälkään ylirasitettuaan ympäristöä.
Tämä on muuten erinomainen pointti. Kissa tappaa pääasiassa vain huvikseen ja saa aina ruokaa kotoa.
Täällä on toinenkin kärpänen!! Kissa yrittää saada sen kiinni! Apua, mihin mä ilmiannan ton tappajakatin?! 😳😳 Olisiko Puolustusvoimista apua?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lintua kuolee ihmisen takia vuodessa? Minäkin olen jyrännyt autollani ainakin yhden variksen ja pari muuta pienempää lintua tänä vuonna ja se on vielä vahinko, en sentään syö niitä. Tosin ostin untuvatakin syksyllä ja ne untuvat ovat varmasti muualta kuin pesistä kerättyjä...
Todennäköisesti minimaalisesti kissoihin verrattuna. Kissa on tappokone joka yrittää luonnossa tappaa kaiken liikkuvan.
Mistä tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako eläintä ihmiset tappaa vuodessa?
Minun saldoni on 12 lohta vuodessa.
Okei, itselläni tulee parisataa täyteen jo pelkistä silakoista per vuosi, saati sitten kuhat ahvenet hauet ja siiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lintua kuolee ihmisen takia vuodessa? Minäkin olen jyrännyt autollani ainakin yhden variksen ja pari muuta pienempää lintua tänä vuonna ja se on vielä vahinko, en sentään syö niitä. Tosin ostin untuvatakin syksyllä ja ne untuvat ovat varmasti muualta kuin pesistä kerättyjä...
Todennäköisesti minimaalisesti kissoihin verrattuna. Kissa on tappokone joka yrittää luonnossa tappaa kaiken liikkuvan.
Mistä tiedät?
No siitä olen varma etten ole tappanut 200-400 lintua eikä kukaan muukaan tuntemani ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tutkimus on tehty? Epäilen todella! :D
Totta kai vastuuttomana kissanomistajana epäilet. Tee itse parempi ja kattavampi tutkimus!
Minulla ei ole kissaa.
Kerro sinä siis miten tutkimus on tehty. Onko viidelle kissalle laitettu kamerat niskaan ja siitä on tehty tällainen tutkimus sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai vastuuttomana kissanomistajana epäilet. Tee itse parempi ja kattavampi tutkimus!
Minulla ei ole kissaa.
Kerro sinä siis miten tutkimus on tehty. Onko viidelle kissalle laitettu kamerat niskaan ja siitä on tehty tällainen tutkimus sitten?
Kissan saalistusta voidaan tutkia vaikkapa ulosteissa olevien ravintoeläinten dna-molekyylien avulla.
Ne on polveutunut tiikereistä ja leijonista! Onko mikään ihme, että ne söpöt karvapallot omaa edelleen sadistisen saalistusvietin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäinen kissa tappaa arviolta 200 - 400 nisäkästä ja lintua."
Että sellainen arvio. Meidän valjaissa ulkoileva sisäkissa ei ole 8-vuotisen elämänsä aikana tappanut yhtään nisäkästä tai lintua. Kärpäsiä sen sijaan on napsinut sisällä.
Ootko vähän simppeli. Tuo artikkeli koski yksinään ulkona liikkuvia kissoja. Sä tulit tähän näsäviisasteleen jollain valjaissa ulkoilevalla lemmikillä joka on täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Tappavat, tappavat. Entä syövätkö ne saaliinsa?
Ihan sama ihmisen kanssa. Ei se liha tappamatta sinne lautaselle ilmesty.
Yleensä ei syö saalistaan. Sen sijaan kyllä kiduttaa sitä ennen tappamista. Kissa on katsos siitä merkillinen petoeläin että se tappaa ihan vaan huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ne on polveutunut tiikereistä ja leijonista! Onko mikään ihme, että ne söpöt karvapallot omaa edelleen sadistisen saalistusvietin?
Ne eivät ole polveutuneet leijonista ja tiikereistä. Kissoilla, leijonilla ja tiikereillä on yhteinen esi-isä josta ne ovat polveutuneet.
Minun kotipantterini metsästää vain sisätiloissa ja valvotuissa olosuhteissa. Moni leluhiiri on kokenut karun kohtalon 😔
Vierailija kirjoitti:
Kas palstalle on eksynyt kissa vihaaja joka tekee useampia ketjuja vain jotta pääsee haukkumaan kissoja ja niiden omistajia.
Sanoisin että se on kissavihaaja joka päästää lemmikkinsä heitteille itsekseen ja kaikenlaisten vaarojen keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ei syö saalistaan. Sen sijaan kyllä kiduttaa sitä ennen tappamista. Kissa on katsos siitä merkillinen petoeläin että se tappaa ihan vaan huvikseen.
Kaikki kissat eivät edes metsästä, katsovat vain hölmistyneinä oravia tai yrittävät ystävystyä niiden kanssa. Merkillistä on että halutaa uskotella niin että jokainen kissa tappaa huvikseen vaikka se ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kissat eivät edes metsästä, katsovat vain hölmistyneinä oravia tai yrittävät ystävystyä niiden kanssa. Merkillistä on että halutaa uskotella niin että jokainen kissa tappaa huvikseen vaikka se ei pidä paikkaansa.
Nyt et ole tosissasi. Jokainen kissa osaa tappaa. Ja jokainen kissa kyllä tappaa tilaisuuden tullen. Kyllä, jopa ne aina sisällä kasvaneet rotukissat. Se, että sinä tulkitset jonkin yksittäisen kerran, jolloin kissasi on seurannut kiinnostuneena oravaa ja odottanut oikeaa hetkeä, kissan hölmistymiseksi, ei tarkoita sitä, ettei se kissasi tilaisuuden tullen olisi sitä katselemaansa oravaa tappanut. Kissa on peto. Eikä se siitä muuksi muutu, vaikka lemmikiksi on otettu. T: kahden rakastettavan pikkupedon omistaja
Naapurin kissa söi sinitiaiselta molemmat emot. Siis poikaset kuolivat pönttöön. Ihmeteltiin, miksi ne huutavat yhä kovemmin ja tunkevat päitään ulos yhä enemmän, kunnes huomasimme, että emot eivät ole enää liikkeellä. Sinne kuolivat sitten pönttöön. Mieheni tyhjensi se sitten myöhemmin.
Kaveri kertoo, että heidän oma kissansa tappoi koko oravapoikueen. Oravalla oli ollut pesä heidän kuusessaan.
Liha on kissan ruokaa, ja maalla kissojen tehtävänä on toimia hiirikissoina. Eikö se ole parempi että kissa sen hiiren tappaa ja syö ravinnokseen kuin että ihminen loukulla hiiren pyydystää ja heittää roskiin?
Omat kissani saavat aivan vapaasti pyydystää tilallamme ruokansa, hiiriä, myyriä ja pikkulintuja.
Syödäänhän me ihmisetkin lintuja, kaloja, possuja, lehmiä jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kissaa.
Itse asiassa tuollaisiakin tutkimuksia on tehty. Joka tapauksessa kissa EI kuulu suomen luontoon ja se tappaa siellä laissa suojeltuja ja rauhoitettuja eläimiä, myös kissa itse on jatkuvasti alttiina vaaroille.
Ihan sama juttu meillä, kissa tosin jo 17 v.