YLE: Tutkijat yllättyivät: Kissat tappavat miljardeja eläimiä vuodessa
https://yle.fi/uutiset/3-6471943
"Tutkijat yllättyivät: Kissat tappavat miljardeja eläimiä vuodessa"
"Kissat tappavat paljon enemmän lintuja ja eläimiä kuin aiemmin on arvioitu, ilmenee tutkimuksesta. Yksittäinen kissa tappaa arviolta 200 - 400 nisäkästä ja lintua."
Kommentit (186)
Mun kisme ei saa ees ötöjä tapettua.
No mikä yllätys se on että kissa tappaa? Meidän naukumaijjat pistäis mutkin lihoiksi ellen olis niiden äitihahmo ja niitä isompi. Järjen köyhyyttä päästää kissa valvomatta irti pihalle.
- Kulkukissat, eivät niinkään lemmikit, ovat vastuussa suurimmasta osasta näitä tappoja, tutkimuksessa huomautetaan.
Suomessa 99% kulkukissoista kuolee talven kylmyyteen.
Tämä juttu koskettaa lähinnä eteläisempiä maita.
Mitenkäs tutkimus on tehty? Epäilen todella! :D
Mikä yllätys tämä nyt on? Juuri hiirien, myyrien ja rottien torjuntaan näitä alunperin otettiin pihoihin.
Mun kissa söi aamulla kärpäsen!? Pitääkö mun soittaa tästä johonkin? Poliisille? Presidentille? Eläinlääkäriin? On syönyt ennenkin kärpäsiä! Ja hämähäkkejä! Mulla on kaksi kissaa, ilmiannanko molemmat?! 😳 Ovat sisäkissoja mutta voivatko olla silti uhaksi ötököiden tulevaisuudelle?! Apua, toinen tuli syliin istumaan... Mitä mä teen?! 😳😳
Montako eläintä ihmiset tappaa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Yksittäinen kissa tappaa arviolta 200 - 400 nisäkästä ja lintua."
Että sellainen arvio. Meidän valjaissa ulkoileva sisäkissa ei ole 8-vuotisen elämänsä aikana tappanut yhtään nisäkästä tai lintua. Kärpäsiä sen sijaan on napsinut sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, itse en ole ainakaan tappanut yhtäkään moneen vuosikymmeneen poislukien hyönteisiä.
Kiva tietää.
Seuraavan kerran kun naapuri tulee taas valittamaan, usutan kissan sen kimppuun.
Tappavat, tappavat. Entä syövätkö ne saaliinsa?
Ihan sama ihmisen kanssa. Ei se liha tappamatta sinne lautaselle ilmesty.
Vierailija kirjoitti:
Minun saldoni on 12 lohta vuodessa.
Aika moni kissa jättää saaliinsa syömättä... :(
Suurin osa Suomen selkärankaisista lajeista vähenee ja kissat ovat siihen yksi, vaikka ei aina suurin syyllinen.
Kissa on Suomen luonnossa pahin vieraspeto. Irti ulkoilevat kissat luovat sietämättömän petopaineen varsinkin asutuksen lähistölle. Kissa kun voi metästää yön ja vaikka saalliit pienenee luonnon varaisten eläinten loppuessa, niin kotoa saa murkinaa ja jaksaa jatkaa jahtaamista. Luonnonvarainen peto kuolisi nälkään ylirasitettuaan ympäristöä.
Kas palstalle on eksynyt kissa vihaaja joka tekee useampia ketjuja vain jotta pääsee haukkumaan kissoja ja niiden omistajia.
Kuinka monta lintua kuolee ihmisen takia vuodessa? Minäkin olen jyrännyt autollani ainakin yhden variksen ja pari muuta pienempää lintua tänä vuonna ja se on vielä vahinko, en sentään syö niitä. Tosin ostin untuvatakin syksyllä ja ne untuvat ovat varmasti muualta kuin pesistä kerättyjä...
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tutkimus on tehty? Epäilen todella! :D
Totta kai vastuuttomana kissanomistajana epäilet. Tee itse parempi ja kattavampi tutkimus!
Vierailija kirjoitti:
Kas palstalle on eksynyt kissa vihaaja joka tekee useampia ketjuja vain jotta pääsee haukkumaan kissoja ja niiden omistajia.
Minulla on itselläni kolme kissaa, jotka ulkoilevat aina valvonnassani.
AP
Pitäkää kiinni ne kissanne! Tai ainakin valvonnan alaisena.