Mitä jos lapsesta tulee tyhmä? Millainen on hänen tulevaisuutensa?
Olen toistaiseksi jättänyt lapsen tekemättä, koska minua pelottaa, että hänen ominaisuutensa eivät riitä tähän maailmaan.
Erilaisia tukipalveluita ajetaan koko ajan alas. Jos lapsella on jokin vakavampi fyysiseen tai henkiseen suorituskykyyn vaikuttava vamma, niin kuinka paljon yhteiskunta tulee tulevaisuudessa vastaan, jotta sekä lapsella että hänen vanhemmillaan olisi elämisen arvoinen elämä?
Mitä jos lapsella ei ole vakavampaa vammaa, mutta hänen älyllinen tasonsa riittää vain suorittavaan työhön? Sitä on tulevaisuudessa yhä vähemmän, perusduunareiden oikeuksia poljetaan ja samaan aikaan yhteiskunnan hyväosaisten asema paranee.
Puolueista tätä kehitystä näyttävät kannattavan melkein kaikki, myös vihreät, joista on tullut koulutettujen hyväosaisten kaupunkilaisten eturyhmä.
Olen itse älyllisesti keskitasoinen, samoin mieheni. Kannattaako näistä lähtökohdista tehdä lasta maailmaan, jossa kilpailu kiristyy koko ajan, eriarvoisuus kasvaa ja ympäristökin tuhoutuu?
Miten itse suhtaudutte tällaisiin ajatuksiin? Ajatteletteko koskaan, että lapsen tekeminen on itsekästä ja moraalitonta, koska lapsen tulevaisuudesta ei tiedä ja hän voi joutua elämään ties kuinka kurjan elämän?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös tyhmälle riittää mainiosti mahdollisuuksia. Kimi Räikkönen jäi luokalle ala-asteellaa ja onko Suomen rikkain nyt ?
Kimi Räikkösen esiin ottaminen on vähän kuin sanoisi, että voihan sitä aina alkaa lottovoittajaksi, niin ääriesimerkki on kyseessä. Tietysti on totta, että ns. tyhmälläkin voi olla taitoja joilla lyödä rahoiksi vaikka nämä taidot eivät näkyisikään koulumenestyksessä ja sen vuoksi vanhemman kannattaakin aina tukea lapsen harrastuneisuutta.
Ap tee lapsi
Sit koulit siitä jääkiekkoilijan tai rallikuskin
Joka ilta kuskaat treeneihin ja pistät kaikki rahas siihen
Sit vaan toivotaan että into jatkuu kun pallikarvat alkaa kasvaa
Ap
anna lapsellesi nimeksi Matti.
Sit vaan alat totuttamaan mäkeen kun pysyy suksien päällä.
Ja suomessa on yksi ainut menestynyt Matti, joka on myös heikohkosti lahjakas esim laulamisessa.
Ap..kerro lapsellesi Jeesuksesta.
Jeesus kuoli lapsesi syntien puolesta, vaikka hänen voi olla heikkolahjaisena vaikeaa sitä ymmärtää.
Yksinkertaiset perivät maan.
Koen että oman elämäni tyhmyys on pilannut! ÄO:ni on alle sata eli keskimääräistä alhaisempi (tutkittu ihan testeillä). On myös todettu visuaalinen hahmotushäiriö ja matematiikan oppimisvaikeus. Peruskoulussa pärjäsin kovalla pänttäämisellä lukuaineissa, tosin matikka aina vitonen tukiopetuksesta huolimatta. Olen keskimääräistä hitaampi henkisesti ja jouduin koulukiusatuksi tämän takia älykkäämpien oppilaiden puolelta :(
En pysty muuhun kuin suorittavaan työhön, mutta siinäkään en ole tarpeeksi hyvä. Siivoojana en voinut kauan olla koska hitaudestani sain liikaa valituksia...Ammattikoulu piti keskeyttää koska en pärjännyt muiden tahdissa. Olisin halunnut korkeakoulututkinnon ja kunnollisen työn mutta näin tyhmä ei missään yliopistossa pärjää...Pakko vain elää sossun tuilla loppuelämä kun olen liian tyhmä ja hidas ns. oikeaan työhön. Työkkäristä jo ehdottivat eläkepapereita ja ikää vasta hieman päälle 30. Tulevaisuus pelottaa ja its.emurha käynyt mielessä
Naurattaa kun jonkun mielestä tyhmällä on helpompaa kuin älykkäällä :D Voin kertoa omakohtaisesta kokemuksesta että asia ei ole välttämättä niin...Jos tyhmä tajuaa oman tyhmyytensä niin kyllä se hävettää ja masentaa kun tietää että elämässä voisi saavuttaa paljon enemmän jos olisi älykäs. Muut ihmiset myös halveksuvat usein tyhmää. Tyhmä ei voi korkeakouluttautua eikä välttämättä pärjää nykyajan vaativassa työelämässä. Ja ne ns. tavalliset duunarityöt loppuvat pian kokonaan tekoälyn kehityksen myötä, tulee itseajavat autot jne. Tulevaisuus siis joko huonosti palkattua p.skaduunia tai ilmaisena orjana työharjoitteluissa :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa lukea esimerkiksi psykologien haastatteluita, joissa he kertovat, että lasten älykkyyttä voi ennustaa hänen piirrustuksistaan.
Kun lapsiarki muutenkin on raskasta, niin miten sitä jaksaa, kun joutuu koko ajan kyttäämään, tuleeko lapsesta älykäs vai ei? Jokainen neuvolakäynti ahdistaa, vertailu muihin lapsiin ahdistaa, koulutodistukset ahdistavat, opettajan palaute ahdistaa.
Eihän tässä maailmassa tyhmillä yksinkertaisesti ole enää hyvää elämää.
Onko sinulla ahdistuneisuushäiriö? Pohdintasi kuulostaa sellaiselta.
Kyllähän se mietityttää, kannattaako lasta tehdä, kun ei pysty takaamaan lapselle hyvää elämää. Hyvä elämä on nykymaailmassa sidottu hyvin vahvasti henkisiin ominaisuuksiin. Tarvitaan sekä älykkyyttä että oikeanlainen luonne.
Henkisesti heikosti suoriutuvale introvertille ei ole juuri käyttöä.
Ahdistuneisuushäiriötä voidaan hoitaa terapian ja lääkityksen avulla.
Suksi nyt v*ttuun sen ahdistuneisuushäiriösi kanssa. Kyllä se on ihan oikein olla huolissaan että tulevatko mahdolliset jälkeläiset pärjäämään yhteiskunnassa.
Raskaus on aina arpapeiä, koskaan ei voi tietää millainen lapsesta tulee...
Mienä olein huppu ä'lyikäs, Juhsa Sipiläm hallituksem välötöm eroutaminen, mIUlle rittä jokai perjamtai olut tuoppi lärrvin edestä
Tunnen paljon kiistatta älykkäitä ihmisiä eikä heistä kukaan häpeile asiaa. Älykkyys on vain yksi ominaisuus ihmisessä, eikä edes kovin tärkeä. Joku on hyvä neulomaan, toinen oppii helposti vieraita kieliä. Jotkut tunnustavat olevansa hyviä hiihtämään, ja jotkut kirjoittavat ajatuksiaherättäviä näytelmiä. Ei se mitään itsekehua ole.