Miksi syötte ravintolisiä, kun ruoastakin saa kaiken tarvittavan?
Ravintolisiä ei tarvita kuin erityistapauksissa ja jos nyt syystä tai toisesta on rajoittunut ruokavalio tai on todettu ravintoaineen puute. Miksi silti monet tuntuu niitä popsivan? Siis ettekö usko, että normiruoka riittää vai koetteko että voitte paremmin ravintolisien avulla?
Kommentit (84)
No siksi syön, kun minulla on hyvin rajoittunut ruokavalio. Ja en sitä ala väkisin korjaamaan enää tässä iässä, vaan mieluummin nautin elämästä. Täydennykset sitten purkista.
Meitä ohjaillaan mielikuvilla ja osin pelottelullakin. Jos syöt näitä ruokia, kuolet huomenna. Jos et syö näitä tuotteita ja pillereitä, kuolet jo tänään. Ainakin luut katkeaa poikki katki ja muista et mitään enää ylihuomenna, jos et tätä pilleriä nauti. MUTTA tässä ihmepilleri joka auttaa joka vaivaan. Tätä toista pilleriä kun nautit, elät 112 vuotiaaksi vailla huolen häivää.
Kyllä mainostajat hommansa osaavat. Minun isäni eli 95 vuotiaaksi. Hän söi voita, läskiä, kermaa, makkaraa, punasta lihaa ja rasvaista sitä punaista maitoaja sokeria. Ei ainakaan kasvisruoasta eläny. Kaikkea siis söi mikä on myrkyllistä syötävää tämän päivän trendien mukaan. Mielestäni normi tavallista suomalaista perusruokaahan nuo ovat.
Mistähän nämä suolistosairaudet oikein ovat tulleet suomalaisten riesaksi?
Vierailija kirjoitti:
Luin joskus jostakin, että tehotuotetusta nykyruuasta ei saa tarvittavia vitamiineja, hivenaineita jne. Esim. viljellystä kalasta ei saa samoja ravinteita kuin villistä kalasta.
Pitää täysin paikkansa. Esim. viljoissa on n.30% jäljellä vitaamiinipitoisuuksista entisiin verrattuna. Syynä kasvinjalostus ja kuivausmenetelmien muuttuminen. Ennen kuivaus tehtiin kylmäilmakuivureissa, nykyisin kuumailmakuivureissa jonka seurauksena on rasvojen (kaikissa viljoissa on rasvaa)härskiintyminen! Ennen jauhatus tapahtui kivimyllyllä, nyk. ns. vasaramyllyllä joka muuttaa jauhon ravinnepitoisuutta huonoon suuntaan! Marjojen vit. pitoisuudet ovat laskeneet n.40%:iin jalostuksen myötä.Eräs herukkaviljelijä kertoi. Viljellyissä kaloissa on hyvin pieni määrä esim. omega-3:sta, koska se muodostuu syödystä plnaktonista! Tiesittekö, että 1:n lohikilon kasvatukseen menee 20kg villikalaa ! Tästä voisi kirjoittaa pitkästikkin. Itse käytän E-epa kalaöljyä johtuen ed. mainituista syistä!
Mulla on imeytymishäiriö. En todellakaan saa ruuasta irti tarpeeksi yhtään mitään. Oon alipainoinen vaikka syön kuin hevonen ja puutos vähän kaikesta.
Koska on nii bäheetä kulkee treenin jälkee protskujuoma purkki kädes ku haluun et kaikki näkee ja tietää et mä käyn puntilla.
Ymmärrän että kovasti urheileva joskus syö nuita lisiä.
Mutta kaupassa ne proteiinipatukat tuntuu olevan niillä 100kg mammoilla jotka liian kiireisiä syömään hyvin .
Päivittäin:
- kalsium--magnesium-sinkkitabletti
- kaksi kapselia probiootteja
- kaksi kapselia macaa
- monivitamiinitabletin
Mielelläni lopetan kahden ensimmäisen ottamisen. AP kerrotko siis, miten saan päivittäisen annoksen sinkkiä, kalsiumia, magnesiumia ja maitohappobakteereita päivittäisestä ruuastani? Kiitos jo etukäteen :) Säästän ihan pirusti rahaa ilman noita!
Pilleri päivässä kirjoitti:
Meitä ohjaillaan mielikuvilla ja osin pelottelullakin. Jos syöt näitä ruokia, kuolet huomenna. Jos et syö näitä tuotteita ja pillereitä, kuolet jo tänään. Ainakin luut katkeaa poikki katki ja muista et mitään enää ylihuomenna, jos et tätä pilleriä nauti. MUTTA tässä ihmepilleri joka auttaa joka vaivaan. Tätä toista pilleriä kun nautit, elät 112 vuotiaaksi vailla huolen häivää.
Kyllä mainostajat hommansa osaavat. Minun isäni eli 95 vuotiaaksi. Hän söi voita, läskiä, kermaa, makkaraa, punasta lihaa ja rasvaista sitä punaista maitoaja sokeria. Ei ainakaan kasvisruoasta eläny. Kaikkea siis söi mikä on myrkyllistä syötävää tämän päivän trendien mukaan. Mielestäni normi tavallista suomalaista perusruokaahan nuo ovat.
Mistähän nämä suolistosairaudet oikein ovat tulleet suomalaisten riesaksi?
Joku teoria oli, että maailmanlaajuinen suolistosairauksien lisääntyminen johtuu liian hyvästä hygieniasta. Tämä voikin pitää paikkaansa, ajatellen että se on lähinnä länsimainen ongelma. Joskus olisi hyvä syödä se lattialle pudonnut makkaransiivu ja antaa koiran nuolla naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 152 cm, 55 kg, kulutan ilman liikuntaa päivässä n 1300 kcal.
Jos söisin sen puoli kiloa kasviksia, hedelmia ja vihanneksia päivässä, saisin niistä jo 1700 kcal.
Olet laskenut väärin.
Näin sanoi myös tuttuni, ravintoterapeutti.
Jossain lehdessä oli esimerkki mistä se puoli kiloa voisi koostua ja sen mukaan laskin kalorimäärät.
Ravintoterapeuttituttuni joutui myöntämään, että näin on, siitä esimerkistä tuli kalorimääräksi n 1700.
Sehän tarkoittaisi sitä, että sadassa grammassa kasviksia pitäisi olla noin 340 kilokaloria. Esimerkiksi parsakaalissa on noin kymmenesosa siitä. Taisipa sattua pilkkuvirhe terapeuttitutullesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä syöt? Voitko kertoa? Antaisit meille esimerkin miten saa tarvittavat vitamiinit päivittäin ruuasta, myöskin hivenaineet, mineraalit ja hyvänlaatuiset rasvahapot.
Syön n. 5 kertaa päivässä, joista yleensä pari lämmintä ateriaa. Arkisin työpaikkaruokalassa syön lautasmallin mukaan vaihdellen mitä kulloinkin ruokana sattuu olemaan. Pääsääntöisesti valitsen kasvisruokia, koska tykkään niistä ja pidän sitä ekologisena valintana. Kotona teen edullisia tavanomaisia kotiruokia koko perheelle. Kalaan satsaan pari kertaa viikossa. Ruoanlaitossa ja leivän päällä käytän kasvirasvoja ja salaatinkastikkeksi kasviöljyä. Näistä tulee tarvittavat rasvahapot. Aamulla syön yleensä puuroa ja marjoja ja leipää. Melkein joka aterialla syön jotain kasviksia. Syön ruisleipää tai muuta täysjyväleipää muutaman palan päivässä. Lisäksi syön maitotuotteita, kuten jogurttia, rahkaa ja juustoa säännöllisesti. Näilläpä sitä saa kaiken tarvittavan. Ja lisäksi syön toki tilanteen mukaan kaikenlaista ja nk. herkkuja mitä ei nyt tarvita ravintoaineiden saantiin, mutta nautinnon kannalta. Eli syön aika monipuolisesti ja joustavasti.
Oletko käynyt mittauttamassa arvot?
En, koska tiedän syöväni ruokatasolla niin, että saan ruoasta kaiken tarvittavan. Olen terve ja voin hyvin eikä ole mitään oireita. Siksi ei ole erityistä tarvetta ravintoainetasomittauksille. Mutta esim. hemoglobiinini on ollut aina hyvä silloin kun se on mitattu.
Niin minäkin luulin, mutta toisin oli. Esim A-vitamiini oli yllättävän alhainen, ja sitten vasta tajusin, että mulla on ollut ongelmia hämäränäön kanssa. Lisäksi oli alhainen d-vitamiini, B12, folaatti, sinkki, magnesium, seleeni ja ferritiini. Olo kyllä virkistyi, kun aloittamaan lisävitamiineja. Luulin, ettei ole sen kummempia oireita, kun olin tottunut jo olooni.
Ei olis tarvinnut mitään pillereitä. Olisit alkanut syömään voita.
Mistä päättelet, etten jo käyttänyt voita? Minun tapauksessa pelkkä voi ei riittänyt.
Tuli mieleen kun mainitsit ongelmia näössä.
Käytän kuitenkin voita. En ala syömään sitä kilokaupalla saadakseni arvot kohdilleen. Johan siinä paisuisi kuin pullataikina. Kuuntelen asiantuntijan ohjeita ja otan pillereitä, että arvot ja olo ovat kohdillaan.
treffit kirjoitti:
Päivittäin:
- kaksi kapselia macaa
- monivitamiinitabletin
Mielelläni lopetan kahden ensimmäisen ottamisen. AP kerrotko siis, miten saan päivittäisen annoksen sinkkiä, kalsiumia, magnesiumia ja maitohappobakteereita päivittäisestä ruuastani? Kiitos jo etukäteen :) Säästän ihan pirusti rahaa ilman noita!
En suosittele yksilöllisesti mitään ennen kuin tiedän tarkemman kokonaiskuvan eli mahdolliset sairaudet, puutokset ym. erityistilaneet, jotka vaikuttavat ravintolisien tarpeeseen. Mutta yleisesti voin kertoa, että kalsiumia ja sinkkiä saa maitotuotteista ja juustosta, n. 5 dl ja parista juustoviipaleesta päivittäisen suosituksen verran. Kalsiumia saa myös kasviksista, joten kaikkea ei tarvise saada maitotuotteista. Ja kaikkea ei tarvitse saada sellaisenaan maitovalmisteina vaan ruokien valmistuksessa käytetyistä maitovalmisteista niitä saadaan myös. Magnesiumia saa useista ruoista, täysjyvävilja ja vihreät vihannekset paras lähde, mutta myös pähkinät, palkokasvit, maitotuotteet, peruna, liha, äyriäiset ja kala ovat hyviä magnesiumin lähteitä. Probiootteja saa esim asidofilus- ja gefilus-maitovalmisteista. Hyviä mikrobeja ei tarvitse saada pelkästään ruoasta vaan myös luonnossa oleilu ja etenkin kädet mullassa touhuilu lisää hyvien mikrobien määrää iholla, josta ne kulkeutuvat suolistoon. Kasvikset ruokkivat myös hyvää mikrobistoa.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Päivittäin:
- kaksi kapselia macaa
- monivitamiinitabletin
En suosittele yksilöllisesti mitään ennen kuin tiedän tarkemman kokonaiskuvan eli mahdolliset sairaudet, puutokset ym. erityistilaneet, jotka vaikuttavat ravintolisien tarpeeseen. Mutta yleisesti voin kertoa, että kalsiumia ja sinkkiä saa maitotuotteista ja juustosta, n. 5 dl ja parista juustoviipaleesta päivittäisen suosituksen verran. Kalsiumia saa myös kasviksista, joten kaikkea ei tarvise saada maitotuotteista. Ja kaikkea ei tarvitse saada sellaisenaan maitovalmisteina vaan ruokien valmistuksessa käytetyistä maitovalmisteista niitä saadaan myös. Magnesiumia saa useista ruoista, täysjyvävilja ja vihreät vihannekset paras lähde, mutta myös pähkinät, palkokasvit, maitotuotteet, peruna, liha, äyriäiset ja kala ovat hyviä magnesiumin lähteitä. Probiootteja saa esim asidofilus- ja gefilus-maitovalmisteista. Hyviä mikrobeja ei tarvitse saada pelkästään ruoasta vaan myös luonnossa oleilu ja etenkin kädet mullassa touhuilu lisää hyvien mikrobien määrää iholla, josta ne kulkeutuvat suolistoon. Kasvikset ruokkivat myös hyvää mikrobistoa.
Kiitos!
Itseasiassa kun noita sun listaamia ruokia ja ruoka-aineita katsoo, niin näyttäisi että ehkä voin jättää tosiaan ainakin tuon kalsium-magnesium-sinkkitabletin pois. Syön monipuolisesti ja pääpaino on nimenomaan täysjyväviljatuotteilla ja kasviksilla (sekä lihaperäisellä proteiinilla, joskin myös palkokasveilla). Ainoa mikä mietityttää on tuo maitotuotteiden määrä (kalsium), en juo maitoa kuin kahvissa (1 kuppi/päivä) ja juustoakin käytän vain ruuanlaitossa jos teen pastaa. En syö leipää viikolla eli leivän päälläkään sitä ei tule. No joo tosin syön luonnonjogurttia päivittäin 2dl...
Asidofilus- ja gefilustuotteita ei täältä saa (asun ulkomailla), en taida uskaltaa jättää probiootteja pois. Syön niitä nyt kolmisen vuotta ja tänä aikana ei ole ollut flunssan flunssaa (tai vilustumista), sitä ennen olin useamman kerran vuodessa vilustunut.
Olen perusterve, ei mitään puutoksia (tietääkseni), sairauksia tai allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä syöt? Voitko kertoa? Antaisit meille esimerkin miten saa tarvittavat vitamiinit päivittäin ruuasta, myöskin hivenaineet, mineraalit ja hyvänlaatuiset rasvahapot.
Syön n. 5 kertaa päivässä, joista yleensä pari lämmintä ateriaa. Arkisin työpaikkaruokalassa syön lautasmallin mukaan vaihdellen mitä kulloinkin ruokana sattuu olemaan. Pääsääntöisesti valitsen kasvisruokia, koska tykkään niistä ja pidän sitä ekologisena valintana. Kotona teen edullisia tavanomaisia kotiruokia koko perheelle. Kalaan satsaan pari kertaa viikossa. Ruoanlaitossa ja leivän päällä käytän kasvirasvoja ja salaatinkastikkeksi kasviöljyä. Näistä tulee tarvittavat rasvahapot. Aamulla syön yleensä puuroa ja marjoja ja leipää. Melkein joka aterialla syön jotain kasviksia. Syön ruisleipää tai muuta täysjyväleipää muutaman palan päivässä. Lisäksi syön maitotuotteita, kuten jogurttia, rahkaa ja juustoa säännöllisesti. Näilläpä sitä saa kaiken tarvittavan. Ja lisäksi syön toki tilanteen mukaan kaikenlaista ja nk. herkkuja mitä ei nyt tarvita ravintoaineiden saantiin, mutta nautinnon kannalta. Eli syön aika monipuolisesti ja joustavasti.
Oletko käynyt mittauttamassa arvot?
En, koska tiedän syöväni ruokatasolla niin, että saan ruoasta kaiken tarvittavan. Olen terve ja voin hyvin eikä ole mitään oireita. Siksi ei ole erityistä tarvetta ravintoainetasomittauksille. Mutta esim. hemoglobiinini on ollut aina hyvä silloin kun se on mitattu.
Niin minäkin luulin, mutta toisin oli. Esim A-vitamiini oli yllättävän alhainen, ja sitten vasta tajusin, että mulla on ollut ongelmia hämäränäön kanssa. Lisäksi oli alhainen d-vitamiini, B12, folaatti, sinkki, magnesium, seleeni ja ferritiini. Olo kyllä virkistyi, kun aloittamaan lisävitamiineja. Luulin, ettei ole sen kummempia oireita, kun olin tottunut jo olooni.
Ei olis tarvinnut mitään pillereitä. Olisit alkanut syömään voita.
Mistä päättelet, etten jo käyttänyt voita? Minun tapauksessa pelkkä voi ei riittänyt.
Tuli mieleen kun mainitsit ongelmia näössä.
Käytän kuitenkin voita. En ala syömään sitä kilokaupalla saadakseni arvot kohdilleen. Johan siinä paisuisi kuin pullataikina. Kuuntelen asiantuntijan ohjeita ja otan pillereitä, että arvot ja olo ovat kohdillaan.
Voi ei aiheuta turvotusta. Asiantuntija olet loppujen lopuksi sinä itse, jos osaat kehosi viestejä kuunnella. Toki voit kuunnella jotain ulkopuolista "asiantuntijaa" jos uskot hänen tietävän sinua paremmin oman kehosi toimintaa.
Hyvin on pillerikauppiaat saaneet mainosviestinsä läpi. Porukka ostaa vitamiinipurkkeja into pinkeänä, koska kuvittelevat tarvitsevansa niitä. Asiantuntijoiden ohjeita ei uskota, koska mainokset on uponneet niin syvälle tajuntaan. Asiantuntijat ei tiedä mitään, markkinamiehet kaiken. Lisäravinnebisnes on miljardibisnes. Joten miksikähän ne haluaa teidän niitä purkkeja ostavan? Ihan vaan oman terveytenne takia vai kassakoneen kilinän vuoksi?
Lisäksi osa myöntää olevansa laiskoja. On helpompi syödä roskaruokaa ja ottaa pilleripurkista muutama pilleri. Ja kuvitella, että nyt se ruokavalio on hyvä kun saa tabusta kaikki tarvittavat vitamiinit ym. Ei se ole niin, mikään keinotekoinen pilleri ei pelasta terveyttä jos vuosikymmeniä vetää surkeaa ruokaa. Ei ne pillerit pelasta. Ei tosiaankaan.
Minä syön ihan normaalia kotiruokaa ja kasviksia, hedelmiä sekä marjoja.
Kardiologini sanoi, että anna olla syömättä kaikenmaailman ravintolisiä, niistä kun ei tiedä, mitä ne sisältävät ja killaisia määriä. Vitamiinit saa ruoasta. D-vitamiinia käyn säännöllisesti tankkaamassa auringon alla.
Verikokeiden perusteella kaikki arvot ja vitamiinitasot ovat kohdallaan, joten näillä mennään ja säästetään pitkä penni.
Vierailija kirjoitti:
Ruokailu heti uintitreenien jälkeen on haastavaa, on helpompaa vetää palkkari pukkarissa ja sitten himaan laittamaan ruokaa. Lisäksi urheilun vaatimat kalorit vaativat melkoista mättöä kun haluaa syödä muuten suht puhtaasti, LISÄravinteet helpottavat tässäkin asiassa.
Ei ne normaalia, puhdasta ruokaa korvaa, vaan ovat lisänä.
Toi on totta, syön vitamiineja vähän niin ja näin ja aina pitkän tauon jälkeen kun aloitan taas niin nälkä/mättöhimo vaimenee.
Minä söin 30 vuotta B-vitamiinia joka päivä. Minulla oli anemia ja lääkäri määräsi Neurobion Fortea ja sitten söin tavallista B-max strong apteekkivitamiinia. Tuli oireita: puutumista, pistelyä, tunnottomuutta jalkoihin ja monen päivän päänsärkyjä. Tutkittiin MS-tautia. Ei löytynyt. Verikokeissa viimein paljastui, että B6-vitamiinia oli 375, kun raja-arvot ovat 35 - 110. Eli liika b-vitamiini tuhosi terveyteni. Nyt toivotaan, että tunnottomuus poistuu. En syö muuta kuin D-vitamiinia enää! Vaikka B-vitamiini on vesiliukoinen, se kertyi elimistööni.
Olkaa oikeasti varovaisia näiden lisien kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset syö aspiriinia kun vois järsiä pajua ja inkivääriä pääkipuun?
Koska se on helpompaa.
Liikun paljon ja nostan raskaita painoja.
Kofeiini tai vihreä tee-tabletti saa hien virtaamaan ennen lenkkiä otettuna ja jaksan juosta nopeammin. Olen melko varma että MSM on osaltaan vaikuttanut nivelkipujen vähentymiseen. Treenin jälkeen aminohappoja palautumiseen. Kilpaurheilu ja fitness vaatiikin sitten kunnon aseet.
Paljon liikkuvan pitäisi olla koko ajan syömässä tolkuttomia määriä jos meinaa ruuasta saada kaiken tarvittavan.
Mitenkä ihmiset ennenvanhaan pärjäsivät ilman näitä tabletteja,kun nostivat raskaita painoja ihan joka päivä ja liikkuivat hiki päässä ihan jokapäiväisessä elämässään.Ei ollut aminohappoja ja vihreitä eikä muunkaanvärisiä tabletteja. Minäkin hullu söin näitä kaikenmaailman pillereitä hyvässä uskossa,kunnes verikokeessa todettiin munuaisten vajaatoiminta.Lääkäri käski käydä uudestaan verikokeella jonkun ajan kuluttua.Silloin olivat veriarvot normaalit,kun olin lopettanut nämä huuhaa pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Minä söin 30 vuotta B-vitamiinia joka päivä. Minulla oli anemia ja lääkäri määräsi Neurobion Fortea ja sitten söin tavallista B-max strong apteekkivitamiinia. Tuli oireita: puutumista, pistelyä, tunnottomuutta jalkoihin ja monen päivän päänsärkyjä. Tutkittiin MS-tautia. Ei löytynyt. Verikokeissa viimein paljastui, että B6-vitamiinia oli 375, kun raja-arvot ovat 35 - 110. Eli liika b-vitamiini tuhosi terveyteni. Nyt toivotaan, että tunnottomuus poistuu. En syö muuta kuin D-vitamiinia enää! Vaikka B-vitamiini on vesiliukoinen, se kertyi elimistööni.
Olkaa oikeasti varovaisia näiden lisien kanssa!
Ikävä kuulla tilanteestasi. Toivottavasti oireet paranevat. Näitä ravintolisiin liittyviä riskejä ei oikein ymmärretä. Lääkkeistä tajutaan, että niitä ei pidä syödä liikaa, mutta ravintolisiä verrataan enemmän ruokaan eikä ymmärretä, että enempi ei ole parempi. Joitain ravintoaineita voi tulla liikaa lisistä, erityisesti jos saa samaa ravintoainetta vaikkapa useasta eri valmisteesta. Ja etenkin nettikaupoissa voi olla myynnissä ihan mitä vaan lisiä todella korkeillakin pitoisuuksilla. Siksi jos jotain ravintolisiä haluaa käyttää, niin selvittäkää ensin paljonko ravintoainetta pitäisi suosituksen mukaan saada ja mikä annos valmisteessa on.
Ihan sama mistä ne vitamiinit tulee, kunhan tulee vaan. Ravinto/ruokafanaatikot pysykööt vaan omissa lestissään.