Miksi syötte ravintolisiä, kun ruoastakin saa kaiken tarvittavan?
Ravintolisiä ei tarvita kuin erityistapauksissa ja jos nyt syystä tai toisesta on rajoittunut ruokavalio tai on todettu ravintoaineen puute. Miksi silti monet tuntuu niitä popsivan? Siis ettekö usko, että normiruoka riittää vai koetteko että voitte paremmin ravintolisien avulla?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä syöt? Voitko kertoa? Antaisit meille esimerkin miten saa tarvittavat vitamiinit päivittäin ruuasta, myöskin hivenaineet, mineraalit ja hyvänlaatuiset rasvahapot.
Syön n. 5 kertaa päivässä, joista yleensä pari lämmintä ateriaa. Arkisin työpaikkaruokalassa syön lautasmallin mukaan vaihdellen mitä kulloinkin ruokana sattuu olemaan. Pääsääntöisesti valitsen kasvisruokia, koska tykkään niistä ja pidän sitä ekologisena valintana. Kotona teen edullisia tavanomaisia kotiruokia koko perheelle. Kalaan satsaan pari kertaa viikossa. Ruoanlaitossa ja leivän päällä käytän kasvirasvoja ja salaatinkastikkeksi kasviöljyä. Näistä tulee tarvittavat rasvahapot. Aamulla syön yleensä puuroa ja marjoja ja leipää. Melkein joka aterialla syön jotain kasviksia. Syön ruisleipää tai muuta täysjyväleipää muutaman palan päivässä. Lisäksi syön maitotuotteita, kuten jogurttia, rahkaa ja juustoa säännöllisesti. Näilläpä sitä saa kaiken tarvittavan. Ja lisäksi syön toki tilanteen mukaan kaikenlaista ja nk. herkkuja mitä ei nyt tarvita ravintoaineiden saantiin, mutta nautinnon kannalta. Eli syön aika monipuolisesti ja joustavasti.
Oletko käynyt mittauttamassa arvot?
En, koska tiedän syöväni ruokatasolla niin, että saan ruoasta kaiken tarvittavan. Olen terve ja voin hyvin eikä ole mitään oireita. Siksi ei ole erityistä tarvetta ravintoainetasomittauksille. Mutta esim. hemoglobiinini on ollut aina hyvä silloin kun se on mitattu.
Niin minäkin luulin, mutta toisin oli. Esim A-vitamiini oli yllättävän alhainen, ja sitten vasta tajusin, että mulla on ollut ongelmia hämäränäön kanssa. Lisäksi oli alhainen d-vitamiini, B12, folaatti, sinkki, magnesium, seleeni ja ferritiini. Olo kyllä virkistyi, kun aloittamaan lisävitamiineja. Luulin, ettei ole sen kummempia oireita, kun olin tottunut jo olooni.
Ei olis tarvinnut mitään pillereitä. Olisit alkanut syömään voita.
Mistä päättelet, etten jo käyttänyt voita? Minun tapauksessa pelkkä voi ei riittänyt.
Tuli mieleen kun mainitsit ongelmia näössä.
Käytän kuitenkin voita. En ala syömään sitä kilokaupalla saadakseni arvot kohdilleen. Johan siinä paisuisi kuin pullataikina. Kuuntelen asiantuntijan ohjeita ja otan pillereitä, että arvot ja olo ovat kohdillaan.
Voi ei aiheuta turvotusta. Asiantuntija olet loppujen lopuksi sinä itse, jos osaat kehosi viestejä kuunnella. Toki voit kuunnella jotain ulkopuolista "asiantuntijaa" jos uskot hänen tietävän sinua paremmin oman kehosi toimintaa.
Mutta onhan siinä kaloreita. Ei kai nyt sitä voita voi syödä ihan äärettömän paljon. Kiitos tämän asiantuntijan oloni on nyt hyvä. Ja olen tilannut kaikki vitamiinit edullisesti Usasta. Korkeapitoiset D-vitamiiniampullit sekä rautatabletit olen ostanut Keski-Euroopasta reseptillä edulliseen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on pillerikauppiaat saaneet mainosviestinsä läpi. Porukka ostaa vitamiinipurkkeja into pinkeänä, koska kuvittelevat tarvitsevansa niitä. Asiantuntijoiden ohjeita ei uskota, koska mainokset on uponneet niin syvälle tajuntaan. Asiantuntijat ei tiedä mitään, markkinamiehet kaiken. Lisäravinnebisnes on miljardibisnes. Joten miksikähän ne haluaa teidän niitä purkkeja ostavan? Ihan vaan oman terveytenne takia vai kassakoneen kilinän vuoksi?
Lisäksi osa myöntää olevansa laiskoja. On helpompi syödä roskaruokaa ja ottaa pilleripurkista muutama pilleri. Ja kuvitella, että nyt se ruokavalio on hyvä kun saa tabusta kaikki tarvittavat vitamiinit ym. Ei se ole niin, mikään keinotekoinen pilleri ei pelasta terveyttä jos vuosikymmeniä vetää surkeaa ruokaa. Ei ne pillerit pelasta. Ei tosiaankaan.
Kyllä ne auttaa, jos on vitamiinien imeytymishäiriö, kuten minulla on. Ja pillerit ei paljon maksa, jos ne tilaa iherbistä.
D- vitamiinin saa suihkeena, samoin magneesiumin. Ainakin minä, jolla ei imeydy suun kautta otettuna pillerien muodossa, on paremmin imeytynyt.
Amerikassa emäntien keittiössä on keskellä pöytää kori, jossa on huikea arsenaali erilaisia pillereitä, ravintolisiä ja kaiken maailman ”terveyttä edistäviä” huuhaa tuotteita. Niitä popsitaan aamiaiseksi.
Aina sanotaan: ”Mitä Amerikka tänään, sitä Suomi viiden vuoden päästä”
Juuri niin. Välillä ihmetyttää miten pihalla ihmiset ovat. Uskotaan, että pillerikauppiaat ovat vilpittömiä terveyden edistäjiä, ja että koko Suomen terveydenhuollon asiantuntijat ovat salaliitossa lääketeollisuuden kanssa ja haluavat sairastuttaa kansalaiset. Ja normaali syöminen on muuttunut maalaisjärkisestä kansalaistaidosta joksikin käsittämättömän vaikeasti hallittavaksi asiaksi.