Ehdottakaa kohta 4-kymppiselle uusi ala, näillä vaatimuksilla:
- töitä löytyisi, edes melko varmasti
- ala olisi itsenäistä työtä, ei missään nimessä liikaa ihmisten kanssa tekemisissä olemista
- ei fyysisesti liian rankkaa (saa olla muutakin kyllä kuin vain toimistossa istumista)
- ei yötyötä
- ei meteliä
Opiskelua en pelkää, ja siihen myös olisi aikaa ja mahdollisuus.
Kaksi toisen asteen tutkintoa hankittuna.
Kommentit (409)
Ehdotan ap:lle optikoksi opiskelua. Siisti sisätyö, työllisyystilanne ok, asiakaskontaktit yleensä kevyitä, hiljainen työympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitaja
Kirjastotyö painottuu nykyään tapahtumien järjestämiseen sekä erilaisiin ryhmiin. Vaatii hyviä sosiaalisia taitoja.
Hyvä aihe, itselläni on sama tilanne. Moni joutuu nykyään opiskelemaan useamman tutkinnon. Itse olen ajatellut jotain missä voin hyödyntää aikaisempaa työkokemustani. Voisiko ap miettiä asiaa tästä näkökulmasta?
Hammaslääkäri (tai hygienisti). Ihmisiä hoidetaan, mutta välineet suussa ei paljon keskustella.
Ei hyödytä, auringonlaskun ala. Koodaamista ei kohta tarvita kun tekoäly tekee ohjelmointikieletkin (koodaaminen=lausekielinen ohjelmointi) tarpeettomiksi, eli koodarit tekee itse itsensä tarpeettomiksi. Koodaaminen tehdään jatkossa siis ilman lausekielistä ohjelmointia puhumalla/kirjoittamalla, joten ei tarvita nykyisiä ohjelmointikieliä.
Jokin ympäristöala esim. maanmittaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslaborantti ja hammasteknikko. Töitä on, työaika päivällä, ei käytännössä suoraa potilaskontaktia, työ itsenäistä ja näet oman kätesi jäljen.
Missä voi opiskella? Millainen palkka? Voiko toimia yrittäjänä? Mitä tekee käytännössä? Tämä kiinnostaisi (en ole ap).
Hammasteknikkokoulutusta ei ole enää Suomessa.
Potaskaa. Teknikot kouluttaa Turun AMK. Myös erikoishammasteknikoita koulutetaan.
Valtionhallinnon organisaatioon asiakirjojen käsittelijäksi. Tosin en tiedä millä koulutuksella pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Ei IT-alaa ap:lle. Ala on täynnä nuoria poikia, jotka on kasvaneet innokkaina tietokoneiden ja kännyköiden kanssa, intoa löytyy viettää vapaa-aikakin alan parissa. Joku nelikymppinen nainen vailla suurta inhohimoa alalle eikä kunnon aiempaa osaamista IT-puolelta ei ihan oikeasti pärjää sillä alalla hyvin. Vaikka töitä jotenkin onnistuisikin saamaan, niin kuka oikeasti haluaa olla vanha ja huonosti osaava, innoton, verrattuna muihin!? Ne nuoret miehet sillä alalla, ne on oikeasti virtuoosi-hakkereita, siis aivan mielettömiä osaamiseltaan ja kiinnostukseltaan ja paneutumiseltaan. En ainakaan itse nelikymppisenä naisena halua heidän joukkoonsa amatöörinä. Ja amatöörejä me ap:n kanssa oltaisiin vielä neljän vuoden koulutuksen jälkeenkin, niihin jäbiin verrattuna, oikeasti!
Onpa kapea näkemys IT-alasta. Harva niistä "hakkereista" osaa tehdä kunnon määrittelyitä tai projektisuunnitelmia tai markkinoida yhtään mitään, konsultoida, kansantajuistaa tai tuottaa kelvollista käyttöliittymää, joka toimii vaikkapa vanhusten käytössä. Kyllähän sen monista IT alan tuotoksista näkeekin. Ei kaikkien tarvitse osata koodata.
ATK-taidoton erakko ilman fyysistä rasittumista? eipä sellaista työtä olekaan mihin tuollanen sopisi.
Arska kirjoitti:
Ei hyödytä, auringonlaskun ala. Koodaamista ei kohta tarvita kun tekoäly tekee ohjelmointikieletkin (koodaaminen=lausekielinen ohjelmointi) tarpeettomiksi, eli koodarit tekee itse itsensä tarpeettomiksi. Koodaaminen tehdään jatkossa siis ilman lausekielistä ohjelmointia puhumalla/kirjoittamalla, joten ei tarvita nykyisiä ohjelmointikieliä.
Palaapa sfääfeistä maan pinnalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei IT-alaa ap:lle. Ala on täynnä nuoria poikia, jotka on kasvaneet innokkaina tietokoneiden ja kännyköiden kanssa, intoa löytyy viettää vapaa-aikakin alan parissa. Joku nelikymppinen nainen vailla suurta inhohimoa alalle eikä kunnon aiempaa osaamista IT-puolelta ei ihan oikeasti pärjää sillä alalla hyvin. Vaikka töitä jotenkin onnistuisikin saamaan, niin kuka oikeasti haluaa olla vanha ja huonosti osaava, innoton, verrattuna muihin!? Ne nuoret miehet sillä alalla, ne on oikeasti virtuoosi-hakkereita, siis aivan mielettömiä osaamiseltaan ja kiinnostukseltaan ja paneutumiseltaan. En ainakaan itse nelikymppisenä naisena halua heidän joukkoonsa amatöörinä. Ja amatöörejä me ap:n kanssa oltaisiin vielä neljän vuoden koulutuksen jälkeenkin, niihin jäbiin verrattuna, oikeasti!
Onpa kapea näkemys IT-alasta. Harva niistä "hakkereista" osaa tehdä kunnon määrittelyitä tai projektisuunnitelmia tai markkinoida yhtään mitään, konsultoida, kansantajuistaa tai tuottaa kelvollista käyttöliittymää, joka toimii vaikkapa vanhusten käytössä. Kyllähän sen monista IT alan tuotoksista näkeekin. Ei kaikkien tarvitse osata koodata.
Höpöhöpö!
Vierailija kirjoitti:
Jokin ympäristöala esim. maanmittaaja.
Maanmittaushommia tehdään joskus ihan umpimetsässä, joten siinä määrin aika fyysinen työ. Välineet painavat myös ja ne pitää kantaa itse sinne metssään. Esim. teodoliitti kolmijalkoineen on aika työläs liikuteltava.
Jos ap osaa vaan surffata tietokoneella, eikä halua oppia lisää niin se kyllä rajoittaa pois aika lailla kaikki mielekkäät sisätyöt.
Kokeile vaikka kiertävää torimyyntiä. Hae idästä tavaraa ja myy torilla.