Millä pelisäännöillä nämä vuokrafirmat oikein toimivat? Tuntuu, että hr-konsulttina toimii yleisesti ”hyväsydäminen 23-vuotias Jenniina”. Onko hän se joka valitsee sinut (+45 v) töihin...
Tuntuu, että monella vuokrafirmalta on se ”iloinen ja aurinkoinen 23-vuotias hr-ammattilainen valitsemassa hakijoita jatkoon.
Siinä varmaan Jaana 55-vuotta raakataan heti mappiin ö.
Kommentit (72)
Niin, vuokrafirmalla menee hyvin kun lähettää epäkelpoja työntekijöitä asiakkaalle? Mites jos se olisi toisinpäin? Jos siellä olisikin Jaana 55v valitsemassa niin menisikö heti kaikki 23v hakijat ö-mappiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä paikkaansa. Monesti ne HR-konsultin asiakkaat haluaa tietyn ikäisen henkilön, ja sen mukaan se konsultti valitsee parhaiten haluttuun profiiliin sopivat hakijat.
Asiakas ei saa rekrytoida iän perusteella ja konsultti ei saa totella vaikka asiakas haluaisikin. Tosin jenni 23v ei välttämättä tajua tekevänsä laitonta rekrytointia ja asiakas ei välitä kun syy menee jennille.
Henkilöstöpalveluyrityksestä asiakas saa tilata ihan mitä haluaa. Ja yritys toimittaa tilaajan vaatiman kaltaista henkilökuntaa jotta se saisi tilauksia myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä AP ajattelit siellä työssä pärjätä, jos esimiehesi on 23-vuotias Jenniina, jolla on sinua korkeampi koulutus ja parempi asema yrityksessä? Et kai sinä sinne voi mennä töihin lainkaan, eihän keski-ikäisen naisen itsetunto murene mistään niin pahasti, kuin lahjakkaista, hyvin työnsä hoitavista, pärjäävistä nuorista naisista.
En kumminkaan usko, että 23-vuotias voi olla minkään alan ammattilainen - oli koulutus mikä tahansa. Yliopistokoulutusta kumminkaan ei ole. Voihan hän olla ihmisenä kypsä, mutta silti. Ei vakuuta.
Etkä sinäkään vakuuta.
Mä olin 23-vuotiaana opiskellut 4,5 vuotta yliopistossa, kyllä tuossa ajassa reipas saa jo tutkinnon. Toki voidaan mennä vaikka kaksi vuotta eteenpäin, miten AP:n kaltainen tyyppi pystyy työskentelemään firmassa, jossa on 25-vuotias lähiesimies? Huhhuh, jos sillä on vieläpä nätti naama ja "somekuva" firman nettisivuilla, eli siis tyylikkäät vaatteet, hymy ja laitetut hiukset. ;)
Sorry mutta 23v ei ole mahdollisesta valmistumisesta huolimatta mikään kokenut ammattilainen joka selvittää tilanteen kuin tilanteen parhaalla mahdollisella tavalla. Huonoimmillaan tuo voi kuvitella olevansa sellainen ja sitten seuraa sähläämistä kun ei malteta kuunnella ja oppia kaikkea sitä mitä koulussa ei kerrottu ja mitä ei pikavauhtia kursseja suorittaessa tullut opeteltua.
Joo, ne on paljon parempia ne keski-ikäiset, jotka eivät ylipäänsä muista enää yhtään mitään mitä siellä koulussa opiskeltiin tai sitten ne koulun opit ovat niin aataminaikaisia, että niiden muistaminen on enemmän miinus kuin plussa - koska mitäs sitä osaamistaan päivittämään, kyllä keski-ikäisellä tantalla on oikeus saada töitä aina ja ikuisuuteen sillä vuonna -92 suoritetulla yo-merkonomin tutkinnolla.
Voi myös olla, että pitkä aika töissä on aiheuttanut sellaisen putkinäköisen "näin on aina tehty"-tilan, jossa kaikki uudistukset nähdään uhkina ja mitään ei voida tehdä totutusta poiketulla tavalla.
Koulussa ei tulla ammattilaiseksi vaan töissä. Yksikään ihminen ei osaa työtänsä kun tulee koulusta ulos.
Työelämässä pärjää vain meriiteillä ja työelämän ansioilla sekä suosituksilla (jota tulee hyvin tehdystä työstä).
Koulupapereilla ei ole mitään merkitystä enää töissä.
Auts, koko suomalainen koulutusjärjestelmä romahti juuri :D
Palataan takaisin vanhoihin hyviin aikoihin, maatalouteen ja metsiin, jokunen sepän kisälli mahtunee joukkoon. Siitä vaan mukulasta saakka pellolle ja tytöt tietty piikomaan, koulutus yhtään mihinkään on turhaa, työ tekijänsä opettaa ja mitä näitä nyt oli.
Hupsut maisterit luulevat tietävänsä, vaikka oikeasti eivät tiedä. Sitten sorkkivat asioita ja kansakoulun käynyt työmiäs 50 vuoden työkokemuksella tulee ja laittaa hommat kuntoon. Maisteri luikkii tutkintoineen molona takavasemmalle.
On muuten aivan jäätävää pa**aa, miten hyvin monet keski-ikäiset naiset tuomitsee tyhmäksi, mistään tietämättömäksi bimboksi pelkästään ulkonäön tai jopa nuoren äänen takia. Ja se asenne pysyy, vaikka tekisi mitä.
Ettäjoo, pelkästään positiivista että rekrytoijina on nuoria, ennakkoluulottomia ihmisiä, jotka näkevät, että apn kaltaiset katkerat ihmiset vain myrkyttävät työpaikan ilmapiirin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä paikkaansa. Monesti ne HR-konsultin asiakkaat haluaa tietyn ikäisen henkilön, ja sen mukaan se konsultti valitsee parhaiten haluttuun profiiliin sopivat hakijat.
Asiakas ei saa rekrytoida iän perusteella ja konsultti ei saa totella vaikka asiakas haluaisikin. Tosin jenni 23v ei välttämättä tajua tekevänsä laitonta rekrytointia ja asiakas ei välitä kun syy menee jennille.
Asia on ollut tiedossa jo vuosia mutta poliitikoilla ei tunnu olevan kiirettä tähänkään puuttumisessa, ei edes demareilla jotka esim. viimehallituksessa katselivat passiivisena ihan samaa meininkiä työministerin pallilta.
Kyllähän nyt rekrytoivalla yrityksellä on täysi päätäntävalta siinä kenet sinne töihin ottaa.
Jos haluaa 25 vuotiaan niin silloin ei oteta 60 vuotiasta. Ihan turhaa sanoi laki mitä tahansa siitä, hakijoita on vaikka kuinka paljon ja aina löytyy niiden väliltä eroja, kyllä niistä saa tarvittaessa kyhättyä julkaisukelpoisen syyn.
Ihan sama myös kaikkien muiden ominaisuuksien suhteen, pakko ei ole rekrytoida ketään. On esimerkiksi asioita, joita ei saa haastattelussa ehkä kysyä mutta jos jonkun hakijan vastaus on että "hei sä et muuten saa kysyy tota enkä mä muuten aio vastata" niin käytännössä mahdollisuudet päästä töihin meni siinä.
Taas näitä "mä oon yrittäjä ja teen mitä haluan ja sä et voi mitään" kommentteja. Ei mitenkään ainutkertaisia kun ruvetaan työelämästä ja rekrytoinnista puhumaan.
Tylysti sanottu tolla ylemmällä, mutta valitettavan totta. Jo kyllä, olen tehnyt paljon rekrytointeja (olen johtaja, mutta en yrittäjä). Yritä siinä sitten löytää joustavaa ja motivoitunutta työntekijää, jos alusta lähtien hakijan asenne on tuo "Minun Oikeuteni sitä ja tätä".
Ja ei, meillä ei kysytä mitään asiatonta ja kaikki tehdään satavarmasti asiallisesti ja lain ja hyvän työnantajatavan mukaan, mutta joistakin työntekijöistä silti aistii tuon "tarkastan ensin kuuluuko tämä todella minun tehtäviini" -asenteen. Ei mikään työpaikka halua sellaisia riesakseen, pilaavat hyvän työympäristön ja draivin.
Mistä sen aistii? Naamakertoimesta?
Vierailija kirjoitti:
On muuten aivan jäätävää pa**aa, miten hyvin monet keski-ikäiset naiset tuomitsee tyhmäksi, mistään tietämättömäksi bimboksi pelkästään ulkonäön tai jopa nuoren äänen takia. Ja se asenne pysyy, vaikka tekisi mitä.
Ettäjoo, pelkästään positiivista että rekrytoijina on nuoria, ennakkoluulottomia ihmisiä, jotka näkevät, että apn kaltaiset katkerat ihmiset vain myrkyttävät työpaikan ilmapiirin.
Oikeastihan ne ovat kateellisia. Ihmettelen miksi jotkut haluaa näyttää oman epävarmuutensa ja ammattitaidottomuutensa niin selkeästi sillä että kyräilee nuorempia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan ne ovat kateellisia. Ihmettelen miksi jotkut haluaa näyttää oman epävarmuutensa ja ammattitaidottomuutensa niin selkeästi sillä että kyräilee nuorempia työntekijöitä.
En tiedä muista aloista, mutta omalla alallani se nuori ja vastavalmistunut ei missään nimessä ole paras työntekijä, vaikka monia uusia näkemyksiä alalle tuokin. Työ opitaan käytännössä vasta sitä tekemällä, opiskeluissa se on teoreettista. Lisäksi alallani kouluttaudutaan jatkuvasti ja suurin osa työntekijöistä suorittaa jatko-opintoja tai vähintäänkin ylläpitokoulutusta, joten se opiskelun tuoma tuore näkemys ei ole vain nuorilla monopoliasemassa. Toisaalta nuoret tuovat uusia näkökulmia ja energisyyttä, osa vanhemmista on todellakin jämähtänyt paikoilleen. En kuitenkaan näe keski-ikäistä vanhana tai jämähtäneenä (ehkä siksi,että olen itse kohta keski-ikäinen), meillä nelikymppiset omaavat käytännön tietoa ja taitoa siinä missä jaksavat vielä opiskella ja pysyä ajan hermolla.
Eniten on hämmästyttänyt aivan viime aikoina töihin tulleet nuoret alle kolmikymppiset,joilla on erittäin kyyninen ja töitä välttelevä asenne, jatkuva kritiikki kaikkea ja kaikkia kohtaan ja hapan perusilme kaiken aikaa naamalla. Toisaalta edelliset tuoreet tapaukset, joitakin vuosia sitten alle kolmikymppiset, ovat työpaikkamme suola, energisiä, avuliaita, ymmärtäväisiä ja uudistushaluisia. Harmi, kun yli puolet heistä ovat parhaillaan äitiyslomalla, niin näitä nuoria on sitten vähän tarpeettoman paljon masentamassa työpaikan ilmapiiriä.
Tasapuolisuuden nimissä on pakko sanoa, että meillä on kaksi yli 60-vuotiasta töissä eivätkä he enää todellakaan jaksa ideoida samaa tahtia kuin ennen. Mielestäni he ovat pitkän työuran tehneinä ansainneet mennä ns. vanhalla kaavalla. Mutta runsas joukko viisikymppisiä kollegoitani ovat työpaikan todellinen voimavara, koska he yrittävät kehittää tiimitaitoja, saada kaikille yhteenkuuluvuuden tunnetta ja jakaa osaamistaan tarvittaessa. Energisiäkin ovat, enemmän kuin nämä tuoreet tapaukset, muutama on innostunut jatkokoluttamaan itseään, kaikki ylläpitävät osaamistaan erilaisilla koulutuksilla.
Ennakkoluulot viisikymppisiä kohtaan ovat ainakin omasta näkökulmastani paljon suuremmat (olen itse 39v) kuin alle kolmikymppisiä kohtaan. Meidän tuoreilla valmistuneilla on tavattoman ylimielinen asenne - aivan kuin koko työpaikan pitäisi pyöriä heidän tahtiinsa (työyhteisössä on noin 50 eri-ikäistä työntekijää), mitään ylimääräistä tai vapaaehtoista ei olla valmiita tekemään ja kaikesta pitää nurista esim. aiemmin perinteinä on ollut, että paras työhuone menee sille, joka on ollut kauiten talossa, mutta nyt nämä nuoret ovat tästä valittaneet ja nyt ne arvotaan. Nyt siis pari kuukautta työpaikalla olleella henkilöllä, joka ei suostu tekemään kuin vain omat työnsä, on jättimäinen työhuone tyhjine hyllyineen ja 30 vuotta työssä olleella, jolla on erittäin laaja asiakaskunta ja materiaalia pilvin pimein, nököttää varastokopperossa mapit ja koulutuspaperit lattiasta kattoon asti pinoina. Reilua? Miksi nuorilla pitää olla kaikki tässä nyt ja heti, kun taas nämä vanhemmat ovat kärsivällisesti odottaneet vuosikymmeniä vuoroaan tullakseen sivutetuksi röyhkeämpien toimesta? Ei se ole tasapuolisuutta vaan ylimielisyyttä ja muiden työpanoksen vähättelyä.
HR konsultista on enemmän haittaa kuin hyötyä kun yritys rekrytoi itselleen esim. kovaa teknistä osaamista omaavaa työntekijää. Kauniit ja nuoret humanisti konsulttinaiset eivät luonnollisestikaan ymmärrä vaatimuksista yhtikäs mitään joten he karsivat hakijoista jatkoon ne mukavat, symppikset ja hyvät puhujat jatkoon asiakasyritykseen haastateltaviksi.... Ja sitten asiakasyritys haastettelee lauman tyhjän puhujia.
Tosiasiassa ne oikeat tekniset taitajat voivat olla sosiaalisesti kömpelöitä eivätkä välttämättä osaa tuoda omaa osaamistaan "myyvästi" esille. Tämähän on inhottavaa blondin HR konsultin mielestä
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä AP ajattelit siellä työssä pärjätä, jos esimiehesi on 23-vuotias Jenniina, jolla on sinua korkeampi koulutus ja parempi asema yrityksessä? Et kai sinä sinne voi mennä töihin lainkaan, eihän keski-ikäisen naisen itsetunto murene mistään niin pahasti, kuin lahjakkaista, hyvin työnsä hoitavista, pärjäävistä nuorista naisista.
Oletko itse sellainen, vai ylläpidätkö sugar daddynä jotakuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin jo 18 vuotiaana merkittävässä asemassa työpaikallani ja myöhemmin perustin oman yrityksen ja pärjään. Naisena, ahkerana ja lisäksi kauniina ja sydämmellisenä. Juuri kun sydän oli työssä mukana niin pärjäsin. Paistaa aloittajan postauksessa pelkkä kateellisuus nuoria naisia kohtaan. Huomannut sen, kuinka 23v Jennika pärjää sydämmellisenä ja tulee menestymään. Annetaan kaikkien yrittää ja pärjätä, myös nuorten naisten.
Onnea sulle vaan! Hienoa, että pärjäät!!
Näköjään pärjää, vaikka vanha tuttu m-sääntö on unohtunut.
Ei vika ole Jenniinassa tai hänen iässää vaan siinä, että susta on tullut vanha. Mulle laittoi 29v Joni heinäkuussa polveen tekonivelen. Ihan hyvin osasi ja tekonivel toimii mainiosti. Toki vähän hätkähdin, kun tajusin, että mä olen vanha eikä lääkäri nuori.
N57
Auts, koko suomalainen koulutusjärjestelmä romahti juuri :D
Palataan takaisin vanhoihin hyviin aikoihin, maatalouteen ja metsiin, jokunen sepän kisälli mahtunee joukkoon. Siitä vaan mukulasta saakka pellolle ja tytöt tietty piikomaan, koulutus yhtään mihinkään on turhaa, työ tekijänsä opettaa ja mitä näitä nyt oli.