Kysymys "ketä" sanan vihaajille
Puhutteko aina itse kirjakieltä, viestittelette kavereille tai keskustelupalstoille kirjakielellä? Särähtääkö teidän kielikorvaan myös muut puheilmaisut ja murteet esim. "mie" tai "sie"?
Kommentit (49)
Ketä on kuka-sanan partitiivimuoto. Tää ei liity kirjakieleen mitenkään, vaan ihan siihen, että käyetään kieliopillisesti väärää muotoa.
Lukemisharrastus tuo yleensä ihmisille kohtuullisen luontaisen yleiskielen taidon, vaikka ei osaisi kielioppia teoriatasolla.
Luulen, että lukuharrastuksen suosion väheneminen on heikentänyt ja tulee heikentämään ihmisten kirjallista ulosantia.
Itse puhun murretta joskus tahallaan väärin.
Satakuntalaisia ärsyttää, kun täydennän heidän uniikkia ilmaisuaan "aamusti" (aamulla) vastaavalla logiikalla muodostetulla termillä "illasti".
Svaa-vokaali on myös hauska lisätä sinne, minne se ei kuulu. Oikein: palkki -> palakki, väärin: pankki -> panakki.
Hupaisaa :)
Assburger kirjoitti:
Lukemisharrastus tuo yleensä ihmisille kohtuullisen luontaisen yleiskielen taidon, vaikka ei osaisi kielioppia teoriatasolla.
Luulen, että lukuharrastuksen suosion väheneminen on heikentänyt ja tulee heikentämään ihmisten kirjallista ulosantia.
Taisit löytää ongelman ytimen! Alkaa olla syytäkin huolestua äidinkielestämme, kun porukka jo tosissaan vänkää että on ihan ok tempaista joku sana aivan toiseen käyttötarkoitukseen. Ainoana laihana perusteluna joku murre, jota ei sitten kuitenkaan voi havaita tekstin muusta kirjoitusasusta. Lapsia kannustettava lukemaan ja kirjoittamaan nyt oikeasti, niin ei leviä enempää nämä (tahalliset) väärinymmärrykset.
"Kuka siellä on"? Yksikkömuoto. "Ketä siellä on? Monikkomuoto.
Tosi hyvä kysymys. En vihaa sanaa, mutta jostain syystä se aina särähtää korvaan.
Vaikka murteista tykkäänkin, ja tiedän tuon olevan ihan normaali ilmaus sanalle kuka.
Varmaan siksi se tuntuu aina yhtä hassulta, kun itsellä sille on ihan toinen merkitys.
Mutta siis, ymmärrän, että sitä käytetään, enkä taas ymmärrä heitä, jotka joka kerran jaksavat sen sanomisesta mainita näissä ketjuissa.
No nakataan paskat pölijille kielipolliiseille!
Kirijotettaan niinku pututaan.
Ommaa tyhymyyttäse on jossei ymmärrä.
Mää nyt laasen vähän lattijaa ku kakarat rontostaa kenkinesä huoneella.
Kekä on oikea muoto, ei ketä. Kekässää oot. Kekässiäläoli jne. Ketä ei oo vaan oikeesti mikään.
Kekästaas vauvapalstalla sekoo.
Ap hyvä, on virhe puhua ketä-sanasta itsenäisenä sanana. Se on vain interrogatiivipronominin (kysymyspronomini) kuka taivutettu muoto partisiipin yksikösså. Miksi jotain paikallismurretta pitäisi tunkeä puhtaaseen yleiskieleen?