Millaisen aaton vietät?
Itse vietän aaton miehen ja koiran seurassa. Aamupäivällä syödään brunssi ja iltapäivällä varsinainen jouluateria, joka kohdallamme ei tarkoita perinteisiä jouluruokia. Käymme koiran kanssa pitkän kävelyn kuulostelemassa naapureiden joulutunnelmia. Toivon että on pieni pakkanen ja lumisadetta. Pelaamme lautapelejä, kokoamme palapeliä, kuuntelemme /soitamme joulumusiikkia, rakastelemme, soitamme puhelut molempien koteihin ja avaamme lahjat. Koira avaa ekana lahjansa. Nautimme kynttilöistä ja hiljaisesta pihapiiristä, kun liikenne hiljenee.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietämme joulun Lapissa, kun olemme sieltä kotoisin. Aattoaamuna olemme miehen vanhemmilla, jossa on miehen siskot perheineen. Nukumme pitkään ja syömme mummon keittämän riisipuuron. Jossain vaiheessa kunnon hitailun jälkeen lähdemme haudoille ja sieltä ajelemme minun vanhempien luo jouluaterialle. Syömme pitkän kaavan mukaan ja availemme muutaman paketin. Illaksi palaamme miehen vanhempien luo, jossa saunomme, avaamme lahjoja, nautimme viiniä, napsimme herkkuja ja nautimme olosta. Joulut ovat ihanaa aikaa. Erityisesti nyt, kun omat ja miehen siskojen lapset ovat jo isoja (13-21v) ja meno on rentoa ja rauhallista.
Alapeukku tuosta, että miksi mummo ei saa nukkua pitkään, vaan sen pitää passata aamupuurot aikuisille ihmisille. Samoin muualla passaaminen. Ettekö te aikuiset ihmiset yhtään auta vanhoja ihmisiä, vaan napsitte herkkuja ja istutte valmiissa pöydässä ja nukutte pitkään, kun vanhukset raataa
Pitääkö heti olettaa että laitetaan mummo tekemään jotain, mitä ihmettä. Mun mummoni ainakin ihan omaehtoisesti ja painostamatta herää joka aamu viideltä, viimeistään kuudelta, seitsemään jos nukkuu niin on kuulemma nukkunut jo oikeinkin pitkään. Tällainen unirytmi kuulemani mukaan ihan yleistäkin vanhuksilla. Esimerkiksi karjalanpiirakat vääntäisi vaikka toinen jalka haudassa, ihan sama kuinka paljon muut sanoisivat että älä, anna kun minä. Ihan kuin se yhden puuron tekeminen tekisi mummosta yhtäkkiä kotitontun.
Aamulla syödään riisipuuroa, käydään ulkoilemassa. Päivemmällä syödään jouluruokaa ja käydään saunassa, illemmalla avataan lahjat (meillä vain lapset avaa, aikuisille ei osteta tänä vuonna). Kun mukelot nukkuu niin lasi viiniä ja lautapelejä, leffoja, suklaata, herkkuja.
Ei tiedetä vielä. Avomiehen kanssa käydään joulunaikana sekä minun että hänen vanhemmillaan. Omani muuttivat juuri kauemmaksi, joten siihen reissuun menee pari päivää. Tänä vuonna ehkä niin, että jo joulua edeltävän viikonlopun vietämme vanhemmillani, menemme aattona miehen lapsuudenkotiin (sisaruksensa ovat myös paikalla), missä syödään hyvin, jutellaan paljon, avataan lahjoja ja pelataan lautapelejä. Joskus yömyöhällä kun lautapelit on saatu pelailtua ja iltapalat syöty tullaan asunnollemme ja vietetään pari päivää toistemme seurasta nauttien.
Lapsuudessani jouluaatto oli massiivinen tapahtuma, koko äidin puolen suku kokoontui yhteen. Lapsesta se oli taianomainen, ihana ja jännittävä päivä, mutta ymmärrän nyt että luultavasti osa vanhemmista oli aika stressaantuneita. Silti muistelen tuota kaiholla, vaikka nykyäänkin joulut ovat mukavia.
Meidän jouluun tulevat kolme aikuista lasta puolisoineen ja kaksi pikkuistakin saadaan joulutontuiksi. Olen leiponut ja laittanut joulua. Harvoin näemme lapsiamme, kun asuvat kaukana, joten nautin jo etukäteen valmisteluista. Aatto sujuu perinteisin jouluruoin, lauluin ja hautausmaakäynnein. Toivon lunta tuomaan valoa ja hiljaisuutta luontoon. Kahdella miniällä on vähän känää keskenään ollut mutta ehkä joulumieli valtaa heidätkin ja ovat päässeet riidoissaan sopuun.
Aamulla lapset saa ottaa kuusen alta yhden lahjapaketin. Sinne laitetaan lasten sisaruksilleen hankkimia lahjoja sekä heidän kavereiden antamia lahjoja. Minä keittelen riisipuuroa ja mies siistii lasten kanssa paikat kuntoon (petaa sängyt ja laittaa tiskit koneeseen ym). Miehen veli perheineen tulee glögille ja puurolle, yhdessä katsotaan joulurauhan julistus ja syödään puuroa. Mennään käymään haudoilla ja juodaan sen jälkeen kahvit joululeivonnaisten kanssa. Käydään saunassa. Saunan jälkeen jouluateria. Ruuan jälkeen tulee joulupukki. Loppuillasta katsellaan elokuvaa tai pelataan lautapeliä porukalla.
Minä olen aina inhonnut lautapelejä :D.
Olen yhden joulun viettänyt siskoni perheessä ja siskoni oli sitä mieltä, että jouluun kuuluu lautapelit. No sitä pelattiin sitten. En muista peliä, mutta siskon mies ja ainakin yksi pojista ja hänen vaimonsa näyttivät kyllästyneiltä minun lisäksi siihen lautapelaamiseen. Mutta kun lautapelit kuuluu kunnon kiiltokuvaperhene jouluun, niin niitä p erkele sitten pelataan :D
En ole viettänyt enää siellä joulua. Ei myöskään enää se siskon poika vaimoineen ja lapsineen.
No se siitä meistä lautapelien inhoajista. Joulun vietämme kotona ja olemme kutsuneet kummankin vanhemmat meille. Ovat jo aika vanhoja ja saavat nauttia valmiista joulupöydästä, kuten ovat saaneet tehdä jo muutaman vuoden. Aikuisista lapsista tulee myös kaksi kotiin.
Mitään tarkkaa aikataulua ei ole. Mennään sen mukaan, miten tuntuu ja miten vieraita tulee. Stressittä kuitenkin mennään, jos on samanlaisia jouluja, kuin edelliset.
Mutta lautapelejä emme pelaa :D
Oma perhe, lapset jo nuoria aikuisia, lähdemme hautausmaan kautta aattoaamupäivällä äitini luo vartin ajomatkan päähän. Siellä puuro ja joulurauhan julistus. Ruokien laittoa, osa lähtee aattohartauteen (vien yleensä äitini) ja sieltä saunaan. Kotiin jääneet ovat sen lämmittäneet, muutama lapsista heittää pari-kolme pukkikeikkaa. Sieltä kun tulevat, niin syödään ja katsotaan, onko ollut kilttejä lapsia tänä(kin) vuonna..! Yöksi tulemme omiin sänkyihimme, lapsista osa lähtee joulupäivänä puolisonsa vanhempien kotiin käymään. Muutama sukulainen tulee syömään tapanina. Rauhallista yhdessäoloa, ja kiva kun lapset (vaikkakin jo aikuisten kirjoilla ovat) tulevat jouluna lapsuudenkottinsa.
Minä en vielä ole suunnitellut joulua, aikaisemmin teimme kotona jouluruokia ja niitä sitten koko sisarusten kanssa ja äidin kanssa syötiin. Nyt on ensimmäinen joulu ilman äitiäni ja tekisi mieli lähteä jonnekin ulkomaille toisen perheeni luokse.
Onko sinulla perhettä tai joku hyvä ystävä, jonka kanssa voisit joulua viettää ?
Aamupäivällä lähden kuljettamaan vakkariasiakkaitani invataksilla hautausmaille ja sukulaistensa luo. Pienet joululahjat vaihdellaan puolin ja toisin. Viiden aikoihin on yleensä valmista, mutta jos joku nyt myöhempään liikkuu niin käyn kuljettamassa. On niin mieluinen tapa viettää joulua, vuosia jo ollut. Ja ei mennä rahan takia, joulumielen ja ystävyyden hengessä. Hyvää joulua!
Olemme kutsuneet kaikki eronneet ja karanneet ystävämme meille viettämään lapsivapaata joulua. Ohjelmassa nyyttäriperiaatteella herkuttelua, hyviä juomia, saunomista, ulkoilua, lautapelejä ja laadukasta läppää. Ei jeesustelua. Pieniä lahjoja myös luvassa.
Vapaaehtoistöissä eläinten hyväksi. Illalla puolison kanssa syödään hyvin, saunotaan ja pelataan ehkä jotain lautapeliä.
Joulu on alkujaan kaikkea muuta kuin juutalainen tai kristillinen juhla! Uskontoa en omaan jouluuni sotke ja nautin siitä täysin rinnoin!