Millaisen aaton vietät?
Itse vietän aaton miehen ja koiran seurassa. Aamupäivällä syödään brunssi ja iltapäivällä varsinainen jouluateria, joka kohdallamme ei tarkoita perinteisiä jouluruokia. Käymme koiran kanssa pitkän kävelyn kuulostelemassa naapureiden joulutunnelmia. Toivon että on pieni pakkanen ja lumisadetta. Pelaamme lautapelejä, kokoamme palapeliä, kuuntelemme /soitamme joulumusiikkia, rakastelemme, soitamme puhelut molempien koteihin ja avaamme lahjat. Koira avaa ekana lahjansa. Nautimme kynttilöistä ja hiljaisesta pihapiiristä, kun liikenne hiljenee.
Kommentit (72)
Miehen kanssa ollaan kahdestaan, oltu jo monta vuotta. Aamukahvin jälkeen kuusen koristelu. Joulupukin kuuma linja pyörii taustalla. Joulurauhan julistuksen aikoihin graavilohileipää miehelle ja minulle riisipuuroa. Ulos lenkille (olisipa lunta tai ainakin pakkasta ja kuuraa!). Munatot. Pikkuhiljaa illallisen valmistelua. Lukemista ja joululaulujen kuuntelua. Illallinen ja lahjojen jako. Loppuilta ihan fiilispohjlalta, mahdollisesti tv:stä jotain ja lukemista. Suklaan syömistä. Rakastamme kirjoja, ja joulunpyhien aikaan on ihanasti aikaa lukea!
Aaton vietän hiekkarannalla, auringossa. Illalla varmaan syömään ravintolaan.
Ihanasti kotosalla. Lapset tulevat kotio. Aamulla riisipuuroa, takan lämmitys, kuusen koristelu, Lumiukko-ohjelma, joulurauhanjulistus Turusta. Joulupäivällinen ja jouluevankeliumin luku, hautausmaalla käynti. Joulukahvit ja lahjojen jako. Illalla pelataan pelejä, kuunnellaan joululauluja ihaillaan lahjoja kynttilän valossa.
Nukun aattona pitkään ja syön riisipuuroa, limppua ja graavilohta aamupalaksi. Vien parille ystävälle lahjat ja menen vanhemmilleni. Saunotan äitini ja valmistan siellä meille jouluaterian. Isä käy hakemassa kuusen ja käy saunassa. Kuuntelemme joulurauhan julistuksen ja joululauluja sekä koristelen kuusen isän kanssa. Isä ja äiti todennäköisesti muistelevat vanhoja aikoja ja jouluja. Tiskaan, siivoan ja avustan äitiäni kaikessa, jotta isä saa levähtää. Avaamme lahjoja ja vanhempani soittavat sisaruksilleni joulupuhelut. Illalla olen rättiväsynyt päivän puuhailuista, mutta mieli on rentoutunut. Saatan hipsiä yksin hautausmaalle viemään kynttilän siskoni ja isovanhempieni haudalle.
Olen aattoillan töissä jossa luon joulumieltä parhaani mukaan. Kotona taidan vain nukkua ja syödä ja aamulla taas töihin jatkamaan jouluttamista nauttien itsekin joulutunnelmasta.
Minäkin olen yksin aaton. Nukun pitkään, syön lempiherkkujani, kuuntelen joulurauhan julistuksen, käyn ulkoilemassa glögitermarin kanssa, käyn taloyhtiön joulusaunassa ja avaan itselle ostamani lahjan. Ostan joka joulu itselleni jotain ihanaa tai tarpeellista. Saatan uppoutua käsitöihin.
Töissä niin välttyypähän kaikelta muulta jouluhössötykseltä paitsi siltä mitä töissä tulee vastaan, mutta siitä saa sentään rahaa. Sukulaisten näkemisestä ei saa.
Nukun pitkään, toivottelen aikuisille lapsille hyvät joulut ja lähden töihin, missä olen puoleenyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Töissä niin välttyypähän kaikelta muulta jouluhössötykseltä paitsi siltä mitä töissä tulee vastaan, mutta siitä saa sentään rahaa. Sukulaisten näkemisestä ei saa.
Toivon sydämestäni sinulle myös maksutonta joulumieltä!
Aamun olen töissä, jonka jälkeen lähden ajamaan sukulaisille, jonne kokoonnumme kaikki. Luultavasti siivoillaan aluksi ja sitten laitellaan ruokaa (tai käydään ostamassa ensin, jos kukaan ei ole vielä ehtinyt ostamaan).
Syödään hyvin, katsellaan jouluohjelmia ja nautitaan sukulaislasten seurasta. Avataan lahjat ja käydään nukkumaan.
Perinteisesti ulkoistettu. Miehen siskon kotona lähisuvun joulupäivällinen ja pukkileikkejä lasten takia. Kotona ei tehdä mitään erikoista, eikä vietettäisi koko joulua ilman niitä lapsia.
Aamulla otetaan kinkku uunista. Sitten pikkuhiljaa ruokien valmistelut loppuun. Syödään n. Klo 14 miten saadaan ruoka pöytään. Lahjat avataan sitten ruokailujen jälkeen ja sitten herkutellaan ilta. Ei kiirettä, ei autolla ajoa, ei pakkoa tai velvollisuutta mihinkään. Vain minä ja kolme teiniä ja ehkä tätini tulee syömään.
Toiveenani olisi että radiosta ei tänä jouluna tulisi yhtään perinteistä joululaulua vaan että soitettaisiin vain sen yhden yhtyeen musiikkia missä he eivät käytä yhtään muita instrumentteja kuin omaa suutansa. Oliko se yhtye nyt Rajattomat vai Club for five.
Tähän tapaan:
Dumbubumpubumpumpu...
Pumpupumpupumpudum...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vielä, fiiliksen mukaan.
Samoin. Minusta olisi kamalaa suunnitella joku jouluaatto esimerkiksi niin, että nyt pelaamme lautapeliä, seuraavaksi rakastelemme, seuraavaksi sitten sitä ja tätä.
Fiiliksen mukaan mennään jouluaatto, kuten yleensä vapaapäiväkin. Rakastelukaan ei ole aikataulutettua.
Mä asun laitokses. Isä on kuollu, mut ehkä meen mutsille aatoks.
Vierailija kirjoitti:
Vietämme joulun Lapissa, kun olemme sieltä kotoisin. Aattoaamuna olemme miehen vanhemmilla, jossa on miehen siskot perheineen. Nukumme pitkään ja syömme mummon keittämän riisipuuron. Jossain vaiheessa kunnon hitailun jälkeen lähdemme haudoille ja sieltä ajelemme minun vanhempien luo jouluaterialle. Syömme pitkän kaavan mukaan ja availemme muutaman paketin. Illaksi palaamme miehen vanhempien luo, jossa saunomme, avaamme lahjoja, nautimme viiniä, napsimme herkkuja ja nautimme olosta. Joulut ovat ihanaa aikaa. Erityisesti nyt, kun omat ja miehen siskojen lapset ovat jo isoja (13-21v) ja meno on rentoa ja rauhallista.
Alapeukku tuosta, että miksi mummo ei saa nukkua pitkään, vaan sen pitää passata aamupuurot aikuisille ihmisille. Samoin muualla passaaminen. Ettekö te aikuiset ihmiset yhtään auta vanhoja ihmisiä, vaan napsitte herkkuja ja istutte valmiissa pöydässä ja nukutte pitkään, kun vanhukset raataa
Olen ollut töissä viimeisistä 20:stä joulusta ehkä 17 ja olisin mieluusti nytkin siellä sohvalla pötköttelemässä tuplapalkka nakuttaen.
Pahasti näyttää, että vietän joulua vanhan mutsini kanssa.
Ei ole huono vaihtoehto sekään.
Jouluuja onn ollut jo niin palljon niiin en miteeenkään.