Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töiden perässä muuttaminen, olen katkera Suomen yhteiskunnalle

Katkera
10.12.2018 |

Valmistuin keväällä opettajaksi ja ainoa työpaikka, jonka sain, oli toisella puolella Suomea oleva vuoden pesti. Puoliso, koti, perhe, ystävät ja muu verkosto jäi 400 kilometrin päähän. Kuljen viikonlopuiksi kotiini puolisoni luokse ja arkipäivät asun työpaikkakunnalla kalustetussa kylmässä yksiössä. Kahden asunnon vuokrat + junaliput vievät yli puolet nettopalkasta, lähes 70 %.
Tätäkö Suomen yhteiskunta haluaa nuorilta? Tätäkö elämän pitää olla? Ei puhettakaan, että tähän yhteiskuntaan tekisimme yhtään lapsia, vaikka lapsirakkaita olemmekin. Olen katkera Suomen yhteiskunnalle, töistä saa tapella ja nuoret laitetaan valitsemaan työn ja perheen välillä. Ei edes uran ja perheen, vaan ylipäätään työn/elannon ja parisuhteen/perheen. Olet joko töissä ja onneton tai työtön ja edes vähän onnellisempi. Ei tämä maa ole puolustamisen arvoinen....

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valita ap pikemminkin koko maailman tilanteesta, koska Suomessa on asiat verrattain hyvin.

"Ei saa valittaa, Afrikassa on pahemmin"

Keneltä lainasit? Valittaa voi toki vaikka varpaanvälinöyhtästä, mutta ap.n aloituksen lauseet "Olen katkera Suomen yhteiskunnalle" ja "Ei tämä maa ole puolustamisen arvoinen" saavat kyllä ihmettelemään perspektiiviä.

Parempaa etsimään.

Juuri näin! Onko aplla työkokemusta että voi kilpailla työpaikasta? Nyt kohta alkaa olemaan ja voi sen tehdä. Tämä kaikki minulle heti-sukupolvi on kyllä huvittava.

Vierailija
22/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys kelpaa kyllä politiikan perusteluksi silloin kun sillä pyritään työntekijöiden aseman heikentämiseen, tukien leikkauksiin tai ilmaistyöhön. Mutta toisaalta voidaan kouluttaa liikaa ihmisiä joillekin aloille perusteena "hakijasuman purkaminen", ja silloin aiheutettu työttömyys ei merkitse mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valita ap pikemminkin koko maailman tilanteesta, koska Suomessa on asiat verrattain hyvin.

Keneltä lainasit? Valittaa voi toki vaikka varpaanvälinöyhtästä, mutta ap.n aloituksen lauseet "Olen katkera Suomen yhteiskunnalle" ja "Ei tämä maa ole puolustamisen arvoinen" saavat kyllä ihmettelemään perspektiiviä.

Parempaa etsimään.

Juuri näin! Onko aplla työkokemusta että voi kilpailla työpaikasta? Nyt kohta alkaa olemaan ja voi sen tehdä. Tämä kaikki minulle heti-sukupolvi on kyllä huvittava.

Vanhempani kävi lähes koko työuransa ajan töissä kaukana, kun läheltä ei töitä löytynyt molemmille vanhemmille. Lopputulos? Äärimmäisen kyyninen ja kettuuntunut ihminen. Pahoinvoiva eroperhe. Aikuistunut lapsi, joka on jo toista kertaa Kelan korvaamassa psykoerapiassa.

Vierailija
24/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettynyt olen minäkin Suomeen. Eri syistä kuitenkin kuin sinä ap, mutta et o yksin.

Vierailija
25/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katkera Suomen yhteiskunnalle, koska se on ajanut työllisyystilanteen näin huonoksi. Tai oikeastaan hallitus ja eduskuntahan sen tekivät :D Otin työn vastaan, koska en halunnut jäädä työttömäksi vaan ajattelin tehdä kaikkeni työllistymisen ja uran eteen.

Hain töitä omasta kaupungista pari vuotta ja laajensin hakukehää kunnes tärppäsi. Olen ollut töissä opettajana lähes koko opiskeluajan, joten työkokemusta on jo. Tilanne on silti surkea, edes työkokemus ja hyvät verkostot ei takaa työpaikkaa, jos koululla ei ole varaa jatkaa työsuhdetta tai palkata uutta tekijää.

Totta joo, ei pitäisi valittaa, koska mm Afrikassa on asiat huonommin :D

Ap

Vierailija
26/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt valitettavasti ole oikeasaan kenenkään vika, että juuri siellä sinun kaupungissasi ei ole juuri nyt opettajalle töitä. Toisaalta eiköhän opettajia(kin) kouluteta liikaa nykyään. 

Meillä koulutetaan kaikkia liikaa. Kohta lääkäreillekin lävähtää työttömyyttä ja ulkomaat kutsuvat. 

Vierailija
27/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa valittaa. Tai afrikkalainen tulee ja ottaa työpaikkasi. (Sanoisi lastaan ojentava äiti nykyisin)

Vierailija
28/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katkera Suomen yhteiskunnalle, koska se on ajanut työllisyystilanteen näin huonoksi. Tai oikeastaan hallitus ja eduskuntahan sen tekivät :D Otin työn vastaan, koska en halunnut jäädä työttömäksi vaan ajattelin tehdä kaikkeni työllistymisen ja uran eteen.

Hain töitä omasta kaupungista pari vuotta ja laajensin hakukehää kunnes tärppäsi. Olen ollut töissä opettajana lähes koko opiskeluajan, joten työkokemusta on jo. Tilanne on silti surkea, edes työkokemus ja hyvät verkostot ei takaa työpaikkaa, jos koululla ei ole varaa jatkaa työsuhdetta tai palkata uutta tekijää.

Ap

Suomi on kylläkin ollut lamassa vuodesta 2008 eikä talous ole todellakaan siitä toipunut. Juuri siksihän ihmisiä patistetaan töihin, että talous saadaan kasvuun eikä makseta siitä, ettei jotain huvittaisi yhtään muuttaa. Hallitus ja eduskunta eivät voi vaikuttaa markkinavoimiin mitenkään suoraan, varsinkaan vähentämällä työpaikkoja muista kuin kunnallisista viroista. Niihin varta vasten kouluttautuminen on ollut tiedostettu riski jo 10 vuotta, joten se ei todella voi tulla vuoden 2008 yllätyksenä sinullekaan, että saatat joutua tosiaan vaivautua muuttamaan niiden töiden perässä. Mikään taikahallitus tai eduskunta ei voi manipuloida markkinoita kuitenkaan kasvuun, jos yhtään tunnen taloustieteitä niin tiedät kyllä tämänkin. 

Vierailija
29/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempaa etsimään.

Vanhempani kävi lähes koko työuransa ajan töissä kaukana, kun läheltä ei töitä löytynyt molemmille vanhemmille. Lopputulos? Äärimmäisen kyyninen ja kettuuntunut ihminen. Pahoinvoiva eroperhe. Aikuistunut lapsi, joka on jo toista kertaa Kelan korvaamassa psykoerapiassa.

Ja kaikki yhteiskunnan vikaa. Älä nyt naurata. Kelan psykoterapia kyllä kelpaa.

Vierailija
30/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi eicä kun perähikiältä et saanut haluamaasi työtä, nyt joudut muuttamaan :( Mikä vääryys! ONKO TÄMÄ SIPILÄN VIKA?????????? Ei tsiisus mitä porukkaa. 

Vierailija
31/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkera kirjoitti:

Valmistuin keväällä opettajaksi ja ainoa työpaikka, jonka sain, oli toisella puolella Suomea oleva vuoden pesti. Puoliso, koti, perhe, ystävät ja muu verkosto jäi 400 kilometrin päähän. Kuljen viikonlopuiksi kotiini puolisoni luokse ja arkipäivät asun työpaikkakunnalla kalustetussa kylmässä yksiössä. Kahden asunnon vuokrat + junaliput vievät yli puolet nettopalkasta, lähes 70 %.

Tätäkö Suomen yhteiskunta haluaa nuorilta? Tätäkö elämän pitää olla? Ei puhettakaan, että tähän yhteiskuntaan tekisimme yhtään lapsia, vaikka lapsirakkaita olemmekin. Olen katkera Suomen yhteiskunnalle, töistä saa tapella ja nuoret laitetaan valitsemaan työn ja perheen välillä. Ei edes uran ja perheen, vaan ylipäätään työn/elannon ja parisuhteen/perheen. Olet joko töissä ja onneton tai työtön ja edes vähän onnellisempi. Ei tämä maa ole puolustamisen arvoinen....

Meillä on työvoimapula. Miettisit sinäkin ketä äänestät.

Vierailija
32/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on hyvin asiat, jos heti sait vuoden pestin. Opettajia on paljon ilman töitä. Taitaa olla matkalaukkuelämä monelle opettajalle tuttua. Siskoni on luokanope ja ensin oli töissä Keski-Suomessa, sitten muutti pohjoiseen ja nyt opettaa Helsingissä. Valmistumisesta 8 vuotta eikä virkaa näköpiirissa. Jatkuvasti saanut muuttaa, että on töitä saanut. Ei käy kateeksi kyllä. Opettajia ylikoulutetaan.

Vierailija
33/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin opettajaopinnot, koska tajusin millaista jatkuvaa muuttoa ja pätkätyötä elämä olisi. Minulla oli aiempi ammatti, joten palasin siihen työhön. Olen tyytyväinen vakituiseen työsuhteeseeni paikkakunnalla, jossa perheeni asuu. Se oli minulle kuitenkin tärkeämpää kuin jonkun unelma-ammatin tavoittelu, vaikka opettajien työolot ilmeisesti nykyään on aika karmeat, että tuskin kovin unelma olisi. Sinullakin varmaan oli tiedossa opettajien työtilanne, mutta silti valitsit opiskella.

Vierailija
34/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempaa etsimään.

Ja kaikki yhteiskunnan vikaa. Älä nyt naurata. Kelan psykoterapia kyllä kelpaa.

Tottakai kelpaa, kun masentunut ja ahdistunut olen ollut lapsesta asti.

Vierailija
35/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama tilanne kun ap:lla silloin kun valmistuin. Asuin kaksi vuotta viikot paikkakunnalla, jossa olin opena. Lähempää en saanut töitä. Tietenkin olin tyytyväinen siihen, että ylipäätään oli töitä, mutta kyllä puolisosta erossaolo oli vaikeaa, samoin ystävistä ja harrastuksista. Ja lemmikistä. Ja omasta kodista. Arki oli melko ankeaa.

Tietenkin verrattuna suomalaisilla nuorilöa aikuisilla ON asiat hyvin, vaikka työttömyys ja pätkätyöt ovatkin sääntö kuin poikkeus. Minusta kyse on siitä, miten haluamme asioiden olevan. Pitääkö tyytyä tilanteisiin, koska asiat nyt vaan ovat näin ja muualla on vaikeampaa. Miksemme haluaisi rakentaa sellaista työvoimapolitiikkaa, että mahdollisimman monella olisi sopiva työ.

Vierailija
36/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu aika karmealta, että opettajakoulutuksen saanut ihminen ei ymmärrä ympäröivää todellisuutta ja sitä millaiseen maahan verrattuna moniin muihin maailman maihin on saanut syntyä.

Vierailija
37/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suomi on kylläkin ollut lamassa vuodesta 2008 eikä talous ole todellakaan siitä toipunut. Juuri siksihän ihmisiä patistetaan töihin, että talous saadaan kasvuun eikä makseta siitä, ettei jotain huvittaisi yhtään muuttaa. Hallitus ja eduskunta eivät voi vaikuttaa markkinavoimiin mitenkään suoraan, varsinkaan vähentämällä työpaikkoja muista kuin kunnallisista viroista. Niihin varta vasten kouluttautuminen on ollut tiedostettu riski jo 10 vuotta, joten se ei todella voi tulla vuoden 2008 yllätyksenä sinullekaan, että saatat joutua tosiaan vaivautua muuttamaan niiden töiden perässä. Mikään taikahallitus tai eduskunta ei voi manipuloida markkinoita kuitenkaan kasvuun, jos yhtään tunnen taloustieteitä niin tiedät kyllä tämänkin. 

Juuri näin ja siksi epäilen vahvasti, että Ap on oikeasti opettaja. Ei voi olla noin pihalla ja sivistymätön ihminen opiskellut opettajaksi. Muutenkin melko WT tasoisia nuo jutut. Yleensä opettaja ymmärtää taloutta ja talouspolitiikkaa hieman laajemmin. 

Johan Trump yritti elvyttää automarkkinoita tullisäännöksillä, koska kaiken logiikan ja järjen mukaan niiden piti vaikuttaa suoraan työpaikkojen lisääntymiseen. Kävi kuitenkin päinvastoin, koska markkinat muuttuivatkin ja koska sitä oli mahdoton ennakoida, autoteollisuus vähentää jälkeen työpaikkoja. En kannata Trumpia, tämä on vain osuva esimerkki. Kautta aikojen poliitikot ovat yrittäneet hallita ja kontrolloida markkinoita, mutta se on käytännössä mahdotonta, koska on liikaa liikkuvia osia, jotka eivät ole poliitikkojen hallinnassa. 

Ei se Suomen talous kasva ellei tapahdu jotain merkittävää ja merkittäviä uudistuksia. Valitettavasti Suomessa lähes kaikki uudistukset ja niitä yrittävät ihmiset saavat lokaa niskaan - täydellisenä esimerkkinä Hive koodikoulun perustanut supercell. Ei ole sellaista yritystä, etteikö suomalainen sen haukkuisi ja manaisi epäonnistumista. 

Vierailija
38/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu aika karmealta, että opettajakoulutuksen saanut ihminen ei ymmärrä ympäröivää todellisuutta ja sitä millaiseen maahan verrattuna moniin muihin maailman maihin on saanut syntyä.

Niinpä, olin itse työtön kunnes työt löytyivät myös toisesta maasta. Ja tottakai muutin, vaikka ystävät, perhe ja jopa poikaystävä jäivät taakse. Positiivinen asenne kuitenkin on saanut sopeutumaan, perustamaan uuden elämän tänne ja lopulta mies tuli perässä. Pitää olla sellainen asenne, että keskittyy asioissa positiiviseen, pitää aina yllä yrittämisen ja eteenpäin pyrkimisen asenteen. Niillä todella pääsee pitkälle. Olisin toki voinut tuossa jäädä surkuttelemaan menetetyn perään sen sijaan, että olisin keskittynyt siihen mitä uutta sain tilalle. Ei mikään maa ole täydellinen, suomessa on omat vikansa ja täällä omansa. Ainoa ero on se oma elämänasenne. Ja kun paikallisia katson niin tiedän, kuinka onnekas todella ollenkaan ja mitä voi olla, kun yhteiskunnassa ei ihan oikeasti ole sosiaaliturvaa. Siinä on lähtenyt viimeisetkin itsesäälin rippeet. 

Vierailija
39/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas alapeukutuksia täysin järkevään huoleen.

Vierailija
40/65 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain ja ainoastaan Suomen kaltaisissa sosiaaliturvamaissa voi ihminen tuollaisesta katkeroitua. Itse muutin yli 4000 kilometrin päähän toiseen maahan töiden perään eikä tullut hetkeksikään mieleen asiasta valittaa tai ruikuttaa. Sehän on päivänselvää, että töiden takia muutetaan - aivan käsittämätöntä miten kukaan voi edes ajatella toisin. pieni matkustaminen voisi tehdä hyvää ja avata hieman silmiä. Jos esimerkiksi nykyisessä asuinmaassani kertoisin, miten suomalainen valittaa, että pitää töiden perässä muuttaa ja elämä järjestää sen mukaan, sitä pidettäisiin todella laiskana ja ihmistä uskomattoman saamattomana. Ja sitähän se onkin, ei ole yhteiskunnan tehtävä paapoa ja elättää, jos et kykene elämääsi järjestämään. 

Puoli vuotta on todella lyhyt aika. Tein juuri 6kk komennuksen toisessa maassa, jonne lensin maanantaina aamulla ja tulin perjantaina kotiin puolison luo. Eihän tämä nyt ole mikään ongelma, kun ei tosiaan ole lapsia. Nyt on lapsi tulossa, hyvin pärjätään vaikka oma perhe on kaukana. Ei todellakaan olla ainoita tässä tilanteessa ja hyvin pärjäävät ihmiset. Ehdit hyvin etsiä vakituisempaa paikkaa ja etsiä perheelle hyvän asuinpaikan seuraavian vuosien aikana ja sitten miettiä lapsiakin. 

Vaikutat niin hemmotelulta kun vaan voi ihminen vaikuttaa. Ainakin tuo ruikutuksen ja valituksen määrä on järkyttävää. 

Onkohan se toinen osapuoli samaa mieltä varsinkin lapsen syntymän jälkeen.Helppohan sinun on saat touhuta toisessa maassa mitä haluat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi