Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistakaapa toimeentulotukiasiakkaat, että Susanna Koski on sanonut toimeentulotuen riittävän oikein hyvin

Vierailija
09.12.2018 |

Niin! Susanna Koski sanoi silloin TV-keskustelussa, että oli kuullut ihan toimeentulotuen varassa itse olleilta ihmisiltä niin, että toimeentulotuki riittää oikein hyvin. Sillon kun on aikaa suunnitella enemmän ja tarkemmin rahankäyttöään.

Eli nyt suut suppuun ja vaitus pois siitä, että tuet olisi liian pieniä. Rahaa saa elämäänsä lisää menemällä töihin.

Kommentit (336)

Vierailija
221/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasuositus kaikille, jotka ajattelevat että maailma menee huonompaan suuntaan ja ahdingossa elävien määrä sen kuin kasvaa (oikeastaan suosittelen ihan kaikille): Hans Roslingin "Faktojen maailma"

Knoppi tuosta kirjasta: Maailman ihmiset voidaan jakaa elintasonsa mukaan neljään elintaso- tai tuloluokkaan:

1: äärimmäinen köyhyys (ei mahdollisuutta säästää, vastoinkäymiset uhkaa henkeä ja terveyttä)

2: köyhyys (välillä onnistutaan säästämään, mutta vastoinkäyminen tai yllättävä meno vie säästöt)

3: hyvää elämää ilman ylellisyyksiä (mahdollisuus jatkuvaan pieneen säästämiseen, aina pieni buffer jos jotain sattuu)

4: hyvää ja vaurasta elämää (mahdollisuus säästää --> tarvittaessa varaa lääkkeisiin, varaa joskus vähän muuhunkin kuin välttämättömään (ylimääräiseen vaatteeseen, televisioon, leffavuokraan, pöytäliinaan tai vaikka tuoksukynttilään)

Kaikki suomalaiset ja pohjoismaalaiset kuuluvat luokkaan 4. Yli varojensa voi elää monella tavalla ja jokaisella tulotasolla, mutta hyvää tervettä elämää voi suomalaisella perustoimeentulolla kuka vaan elää. Pitää pitää huolta taloudestaan ja olla tarkkana miten asuu ja mihin rahansa laittaa. Suomessa ja Ruotsissa jopa virallinen köyhyysrajataso, ja sen alla elävät ovat luokan 4 sisällä. 

Ymmärrän kyllä että harkitseminen ja järkevien päätösten teko voi olla oikeasti tosi hankalaa, ja että subjektiivinen köyhyys on suomen vitsaus. Pitäisi ymmärtää omien valintojen merkitysja pystyä ottamaan vastuu omasta hyvinvoinnistaan. Vaikka jokaisella kassajonossa olijalla, naapurilla ja tutuntutulla menisi paremmin, se ei tarkoita sitä, että juuri sinulla menee tosi huonosti.

Vierailija
222/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko tuilla elävä av-mamma on valinnut asumismuodoksi kimppakämpän? Sillä pystyy oleellisesti vähentämään asumiskustannuksia, ja jos kimppa-asujina on muita samassa elämäntilanteessa olevia niin juttuseuraakin löytyy kun yhteisiä kokemuksia voi jakaa. Ruokaakin voi tehdä porukalla suurempia määriä kerralla missä myös säästää.

Kimppakämppä voi laskea asumistuen käytännössä nollaan. Itse muuttaisin mielelläni kimppakämppään työssä käyvän kaverin kanssa, mutta hän joutuisi käytännössä maksamaan minunkin vuokrani. Asumistuki on kuitenkin käytännössä asuntokohtainen, jolloin asumistukikin on yhteinen ja asujien tuloja tarkastellaan yhdessä.

Tällaista asumismuotoahan pitäisi yhteiskunnan silloin kannustaa kaikin tavoin. Asumistuet vievät nykyään niin paljon rahaa, että yhteiskunnan pitää ottaa ulkomailta lainaa sitä varten.

Ei kämppiksistä olla elatusvelvollisia.

Teehkää selkeyden vuoksi erilliset vuokrasopimukset. Jos asunnonomistaja haluaa yhden sopimuksen, edottakaa, että teette erilliset, joissa on ehtona että vuokrasuhde puretaan vain jos kaikki vuokralaiset irtisanoutuvat samaan aikaan. 

Toinen vaihtoehto on yksi päävuokralainen, jonka alivuokralaisia (omilla sopimuksillaan) muut ovat. Meillä oli tällainen järjestely. Mulla oli 1kk irtisanomisaika asunnon omistajalle ja alivuokralaisilla 2kk irtisanomisaika minulle. Ehdin siis aina etsiä uuden alivuokralaisen jos yksi muutti. Täydet asumistuet tuli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Susanna Kosken sanoin: "Ei tarvitse aina juoda sitä kalleinta kuohuviiniä, eikä käydä niin usein ravintolassa syömässä". Tämä nainenko on pätevä puhumaan köyhyydestä. Ihmiset, joita oikea köyhyys ei ole koskaan koskettanut, eivät tiedä siitä yhtään mitään. He ovat kuitenkin kaikkein kärkkäimpiä neuvomaan köyhiä.

Mikä lienee Kosken perhetausta? Itse olen köyhästä perheestä ja samoilla linjoilla. 50€ viikossa pitää riittää ruokaan ja 300€ kaikkeen muuhun on tarpeeksi.

Vierailija
224/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko tuilla elävä av-mamma on valinnut asumismuodoksi kimppakämpän? Sillä pystyy oleellisesti vähentämään asumiskustannuksia, ja jos kimppa-asujina on muita samassa elämäntilanteessa olevia niin juttuseuraakin löytyy kun yhteisiä kokemuksia voi jakaa. Ruokaakin voi tehdä porukalla suurempia määriä kerralla missä myös säästää.

Kimppakämppä voi laskea asumistuen käytännössä nollaan. Itse muuttaisin mielelläni kimppakämppään työssä käyvän kaverin kanssa, mutta hän joutuisi käytännössä maksamaan minunkin vuokrani. Asumistuki on kuitenkin käytännössä asuntokohtainen, jolloin asumistukikin on yhteinen ja asujien tuloja tarkastellaan yhdessä.

Tällaista asumismuotoahan pitäisi yhteiskunnan silloin kannustaa kaikin tavoin. Asumistuet vievät nykyään niin paljon rahaa, että yhteiskunnan pitää ottaa ulkomailta lainaa sitä varten.

Miten niin? Olisitko sinäkin mielelläsi elatusvelvollinen naapuristasi tai entisestä opiskelutoveristasi? Onko sinusta kuitenkin ok maksaa miljoonatukia laiva- ja lentoyhtiöille? Hesarin mukaan yhteiskunta tukee jokaista lomalentäjää Thaikkulaan 500 eurolla.

En halua tukea thaikkulan lentoja en.

En myöskään halua tukea ylisuureksi paisuneita asumistukia mihin yhteiskunnalla ei ole varaa.

Ihan tiedoksi, että nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asioita.

Asumistuet ovat kuitenkin "vain" 2 miljardia, joilla tuetaan suoraan varattoman kulutusta. Yritystuet ovat 8-9 miljardia ja täysin hyödyttömiä.

No justhan täällä oli keskustelu joka poistettiin jossa todettiin että tuet ovat NOUSSEET 900 miljoonaan.  Nyt siis valehtelet.

Mitkä tuet?

no ne yritystuet. aika kaukana tuo 900 miljoonaa on 9 miljardista.

"Laskentatavasta riippuen yritystukiin voi katsoa uppoavan jopa 8–9 miljardia. Vertailun vuoksi Suomen valtion tämän vuoden budjetti on 55,7 miljardia."

https://yle.fi/uutiset/3-10049067

Aika messevä summa kilpailua vääristäviin toimiin. Mukana ovat myös verohelpotukset.

Kilpailua kannattaa vääristää oman maan eduksi. Sitä on ns. vapaa kauppa ja yhteinen valuutta-alue.

Vierailija
225/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo yhäkin riittää kyllä ruokaan jne. Mutta se kaikki muu...

Oon kahden lapsen yh-äiti, ja useampi vuosi ollaan eletty tt-tuella. Kaikki omat vaatteet ostan kirpparilta, poislukien alusvaatteet. Kenkiä sieltä harvemmin löytyy. Lapsille ostan myös kirpparilta niin paljon kun löytyy. Helposti löytyi, kun olivat pienempiä, mutta kouluikäisten vaatteita löytyy jo paljon vähemmän. Eli pakko ostaa uutenakin nykyään. Ja ne kengät taas, hirveä murheenkryyni :(. Ja lapsille pakko ostaa joka vuosi uusia, kun kasvavat kokoajan.

Meillä ei oo kohta enää ehjiä huonekaluja. Ei todellakaan tarvitse olla uusia, kirpparilta nuo edellisetkin on. Mutta kun ei sellaisiinkaan meinaa olla varaa.

Niin, ja voihan sitä yrittää säästää, vaan kun on jo säästetty lasten joululahjoihin pari kuukautta, ja seuraavaksi säästetään esikoisen synttäreitä varten (helmikuussa), keväällä kuopuksen synttärit. Parturiinkin pitäis viedä lapset (itse en ole vuosikausiin kampaamossa käynyt, ja siltä kyllä hiuksetkin näyttää), sekin yli 20 e per lapsi (mikä ei oo paljon, mutta on paljon, jos yrittää säästää jo niihin muihin asioihin). Sukset ja luistimet pitäis myös melkein joka vuosi hankkia, ja polkupyörät vähän harvemmin - näihin voi hakea harkinnanvaraista tt-tukea, mutta niillä summilla mitä sitä myönnetään, ei noita saa mistään, eli itse pitää siihen päälle maksaa kuitenkin.

Ja kyllä, osamaksuja on. Ne puhelimet kun joskus hajoaa, ja ilman ei selviä. Vaan nyt ei saa enää niitäkään, kun maksuhäiriömerkintä. Pelottaa mitä sitten, jos vaikka puhelin taas hajoaa.

Vierailija
226/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä ja käteen jää vuokran jälkeen n. 1100 euroa. Siitä jää monesti säästöön yli 700€. En saa mitään tukia. Omistan auton ja maksan sen kulut, maksan itse kaikki lääkärit yms.. Miten muka toimeentulotuella ei pärjää? Toimeentulotuen perusosan lisäksi maksetaan kotivakuutukset, lääkärikunut, silmälasit, sähköt, vedet jne. Olette vain surkeita rahan kanssa.

Sulla on kuitenkin nuo säästöt sitten isompia hankintoja varten olemassa. Toimeentulotuella eläessä kyllä päivittäisistä menoista juuri ja juuri selviää, mutta ollaan ongelmatilanteessa kun tarvitsisi ostaa vaikka uudet talvikengät tai sänky.

Sänkyyn säästettäessä voitte nukkua patjalla.

Itse opiskelijana nukuin kahdella päällekkäisell' patjalla,

Nimeni ei ole Susanna.

Moi Piia-Noora

Vierailija
227/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa summat, mikä on toimeentulotuki ja kuinka suuri vuokra. Mitä se sisältää.

Vuokra on niin paljon kun joku kehtaa pyytää. Pääkaupunkiseudulla ei ole valinnanvaraa. Kaupungin asunnot menevät tulijoille ja vähän parempituloisimmille kuin köyhät. Mihin heidän pitäisi muuttaa? Toimeentulotuki ei kata juuri mitään. Asumistuki pienen osan vuokrasta.

Kaupunginasunnotkaan ei ole kaikki halvimmasta päästä. Meillä vuokra noussut joka vuosi 22 euroa. On nyt jo 150e yli normivuokran ja koko ajan savustetaan muuttamaan halvempaan.

Vierailija
228/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuesta voi helposti sijottaa 100-300e/kk etf jos omaa minkäänlaisia taloudenhallintataitoja. 

Vierailija
229/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teehkää selkeyden vuoksi erilliset vuokrasopimukset. Jos asunnonomistaja haluaa yhden sopimuksen, edottakaa, että teette erilliset, joissa on ehtona että vuokrasuhde puretaan vain jos kaikki vuokralaiset irtisanoutuvat samaan aikaan. 

Toinen vaihtoehto on yksi päävuokralainen, jonka alivuokralaisia (omilla sopimuksillaan) muut ovat. Meillä oli tällainen järjestely. Mulla oli 1kk irtisanomisaika asunnon omistajalle ja alivuokralaisilla 2kk irtisanomisaika minulle. Ehdin siis aina etsiä uuden alivuokralaisen jos yksi muutti. Täydet asumistuet tuli. 

Tuo, että tehdään erilliset sopimukset ja sovitaan ettei vuokrasuhdetta pureta, ellei kaikki vuokralaiset niin halua.

Eli elämäntilanteen muuttuessa / niin halutessaan yhdellä ei ole mahdollisuutta päästä pois? Toiset ei tietenkään halua alkaa maksaa kolmannenkin osaa. Tai vielä pahempi, jos puretaan se sopimus, kaikkien täytyy muuttaa, ellei vuokranantaja suostu kirjoittamaan uutta sopimusta.

Olisin aika varovainen tuollaisen kanssa, en itse suostuisi ollenkaan.

Pitäähän jokaisella olla mahdollusuus muuttaa riippumatta muiden mielipiteistä tai haluttomuudesta purkaa vuokrasopimusta.

Vierailija
230/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putouksessa oli ehkä kymppikauden paras sketsi liittyen Susanna Koskeen.

Se meni jotenkin näin: "nyt punaisella matolla astelee Susanna Koski, joka on valinnut päälleen Saimaan norppasta tehtyyn asuun..."

KYLLÄ!!! :D en kuullut loppua lauseesta, kun niin paljon kikatutti. Kylläpä osu ja uppos.

Vierailija
231/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki riittää hyvin, eikä tartte tehdä mitään mitä ei halua. En tiedä mitä perustuloa kaavailevat - minulla se jo on: toimeentulotuki! Kela tekee pitkiä monen kuukauden päätöksiä, koska tilanteeni on stabiili. Rahaa tulee ja vapaa-aikaa riittää kaikkeen puuhailuun - homma on bueno!

"Ne sanoo eihän sulle kerry eläkkeet - no arvaa kelasinko sillon elää ees" :)

Vierailija
232/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Susanna Kosken sanoin: "Ei tarvitse aina juoda sitä kalleinta kuohuviiniä, eikä käydä niin usein ravintolassa syömässä". Tämä nainenko on pätevä puhumaan köyhyydestä. Ihmiset, joita oikea köyhyys ei ole koskaan koskettanut, eivät tiedä siitä yhtään mitään. He ovat kuitenkin kaikkein kärkkäimpiä neuvomaan köyhiä.

Mikä lienee Kosken perhetausta? Itse olen köyhästä perheestä ja samoilla linjoilla. 50€ viikossa pitää riittää ruokaan ja 300€ kaikkeen muuhun on tarpeeksi.

Kokoomuksen trollitehdas tekee mielipiteenmuokkausta, S. Kosken laskuun.😂😂😂😂

Vierailija
233/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuesta voi helposti sijottaa 100-300e/kk etf jos omaa minkäänlaisia taloudenhallintataitoja. 

Ei voi. toimeentulotuella ei saa kerryttää varallisuutta. Muista tuista kyllä voi.

Vierailija
234/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en käsitä. Mulla on 2 lasta. Perusosa olisi 1100 ja risat. Lääkkeet, hammashoito jne maksetaan ja lisäksi voi hakea harkinnanvaraista. Nyt mulla jää vuokran jälkeen 1200. On auto, polttoainekulut, henkivakuutus, tupakoin ja maksan terapiastani vähintään 70 euroa kuussa. Säästän 2500 euroa vuodessa ja matkustankin kerran vuodessa. En koe eläväni mitenkään alkeellista elämää ja pakollisiin lääkkeisiin menee vähintään pari kymppiä kuukaudessa. Minne samoilla tuloilla elävien "köyhien" rahat oikein häviää jos ei ole edes autoa.

Eli sun bruttotulot on noin 2600-3000 ja sitten lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella noin 300.

Samoilla tuloilla eläviä ''köyhiä'' ei oikein taida olla.

Ja taas yksi joka luulee perusosan olevan maksettava etuus vaikka se on laskennallinen menoerä.

En kyllä ymmärrä mistä sait tuloni. Minun vuositulot oli viime vuonna bruttona vähän päälle 16000. Plus lapsilisät. Mainitsemaani 1500 euroon kuuluu tietenkin jo lapsilisät sekä veronpalautukset. En tietenkään saa sossusta koska käytän rahaa fiksusti mutta käytössä oleva summa ei ole joka kuukausi edes toimeentulotuen verran. Köyhyys on myös asenne.

Sain arvioituna tulosi tietenkin ilmoittamiesi tietojen perusteella. Kerroit, että vuokranmaksun jälkeen jää käteen 1200. Vuokra 800-1000 jolloin nettotulot olisi yli 2000. Tämä tarkoittaisi lähes 3000 euron tuloja. Lapsilisiä et maininnut. Ja veronpalautuksen mukaan ottaminen on vähän kuukausilaskelmaa vääristävä.

On kiva että olet säästäväinen ja huolehdit lapsista hyvin.

Vierailija
235/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki, toimeentulotuki, en tiedä summia. 

Vierailija
236/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että tehdään erilliset sopimukset ja sovitaan ettei vuokrasuhdetta pureta, ellei kaikki vuokralaiset niin halua.

Eli elämäntilanteen muuttuessa / niin halutessaan yhdellä ei ole mahdollisuutta päästä pois? Toiset ei tietenkään halua alkaa maksaa kolmannenkin osaa. Tai vielä pahempi, jos puretaan se sopimus, kaikkien täytyy muuttaa, ellei vuokranantaja suostu kirjoittamaan uutta sopimusta.

Olisin aika varovainen tuollaisen kanssa, en itse suostuisi ollenkaan.

Pitäähän jokaisella olla mahdollusuus muuttaa riippumatta muiden mielipiteistä tai haluttomuudesta purkaa vuokrasopimusta.

Kaikesta voidaan sopia. Jos on erilliset sopimukset yhteisellä irtisanomisehdolla, voidaan sopimukseen kirjata myös poikkeus, jonka mukaan yksi ihminen saa irtisanoa sopimuksen jos löytää tilalleen uuden niin ettei vuokranmaksu katkea. Tähänkin on lukuisia muitankin tapoja.

Myös siivoamisesta on vaivaa ja se jolla on varaa, voi palkata siivoajan niin ei tarvitse nähdä vaivaa. Kimppa-asumisestakin on järjestelyineen vaivaa ja se, jolla on varaa voi asua hulppeasti yksin niin ei tarvitse nähdä vaivaa.

Jos oikeasti on tiukkaa, niin tämä on hyvä vaihtoehto.

Vierailija
237/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää hyvin. Monessa työssä jää laskujen jälkeen 400e kk ruokaan ja kaikkeen välttämättömään. Jos röökaat ja juot niin ei riitä.

Mitkä laskut? Älkää jaksako lässyttää jostain laskuista. Toimeentulotuki ei kata mitään erillisiä laskuja vaan lääkkeet ja esim. kotivakuutuksen. Ei siis kännykkälaskuja, vauvavakuutuksia, osamaksuja jne.

Tarkoitan juuri sitä, että työssäkäyvä maksaa kaikki laskut myös palkasta. Minun laskut vuokran jälkeen: puhelin 25e, sähkö 15e, auto 200e, vesi 30e, vakuutukset 30e ja tästä jää pienipalkkaisella tuo 400 ruokaan. Vaatteita ostan harvoin ja en tupakoi/juo. Yksi ihminen syö hyvin tuolla rahalla ja ostaa satunnaiset lääkkeet. Te jotka saatte toimeentulotukea älkää valittako, työssäkäyvät maksaa hitosti veroja sen takia.

Vierailija
238/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei trolli,jos leipoo itse leipää vähempikin riittää kun ottaa oikeat lisäravinteet.Leipominen on ihan hauskaa.

Vierailija
239/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En äänestä kokoomusta, koska heillä on huono maahanmuuttopolitiikka. Mutta toimeentulotuki pakollisten laskujen jälkeen on yksinelävälle lähes 500€ kaikkeen muuhun. Siitä 200€ ruokaan ja 300€ riittää kaikkeen muuhun. Kannattaa säästää vähintään 100€ kuussa suurempiin hankintoihin, kuten kesäloma, kännykkä, telkkari, läppäri, pesukone, jne. Yksinhuoltajat saavat vielä paljon enemmän ja potentiaali säästämiseen on suurempi. Ja puolisostaan siis kannattaa virallisesti erota ja muuttaa eri osoitteisiin, niin saa yhteensä paljon enemmän.

Vierailija
240/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä ja käteen jää vuokran jälkeen n. 1100 euroa. Siitä jää monesti säästöön yli 700€. En saa mitään tukia. Omistan auton ja maksan sen kulut, maksan itse kaikki lääkärit yms.. Miten muka toimeentulotuella ei pärjää? Toimeentulotuen perusosan lisäksi maksetaan kotivakuutukset, lääkärikunut, silmälasit, sähköt, vedet jne. Olette vain surkeita rahan kanssa.

Sulla on kuitenkin nuo säästöt sitten isompia hankintoja varten olemassa. Toimeentulotuella eläessä kyllä päivittäisistä menoista juuri ja juuri selviää, mutta ollaan ongelmatilanteessa kun tarvitsisi ostaa vaikka uudet talvikengät tai sänky.

Ei isompituloisetkaan tuosta noin vaan mitään sänkyjä ostele (4000-6000e). Verotus pitää huolen, ettei pysty paljoa säästämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi