Kissan omistajat - onko kissasta iloa?
olen harkinnut kissan hankkimista, mutta moni asia mietityttää...
Onko kissasta lemmikkinä kaveriksi? tuleeko se luo ja sen kanssa voi puuhata? tottuvatko kaikki kissat valjaisiin jos vaan pitkään ja pieni askel kerrallaan totuttaa?
haluaisin lemmikin mutta sisäkissat ahdistaa, haluaisin viedä uloskin.
Kaikki kissat joita olen tavannut lymyilevät itsekseen jossain piilossa vierailta ja ovat arvaamattomia raapimisen suhtee... Onko av:n kissan tällaisia?
Kommentit (73)
Itsenäisiä, kauniita eläimiä.
Ovat hyvin telepaattisia ja henkisä olentoja. Kissan luottamus täytyy voittaa ja aistivat herkästi tunnetilasi.
Hienoa jos voit ulkoiluttaa kissaasi, rakastavat ulkoilemista ja kaikenlaista tutkiskelua ympäristössä. Sisälle täytyy myös hankkia virikkeitä etteivät tylsisty esim. raapimapuu, leluja ja tykkäävät myös piileskelypaikoista esim. pahvilaatikoista. Tykkäävät myös tuojotella lintuja ikkunoista, nukkuvat ja syövät tosiaan paljon eli kannattaa huolehtia riittävästä liikunnasta.
Jokainen kissa on oma persoonansa. Uskon että kissa saisi luotasi hyvän kodin, mielellään kaksi kissaa kuin yksi.
Mun maatiaskatit kyllä vaatii koko ajan huomiota! 😁😁 Toinen yrittää puskea mut nurin kun käskin odottamaan että ehdin rapsuttamaan. Kissasisarukset yhtä persoja huomiolle 😁
Vierailija kirjoitti:
eli käytännössä jos haluaa varmistaa kissan sosiaalisuuden pitäisi ottaa rotukissa?
harmi, maatiaisia olisi kodittomana paljon.
Ei. Minun maatiaiseni ovat olleet sosiaalisia persoonia.
Tämä pieni on ekstrasosiaalinen.
Norjalaiset metsäkissat samoin. Ne olivat myös äärimmäisen herkkiä.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi vetelevät ihan järkyttäviä määriä ruokaa napaansa.
Kissat ovat suhteellisen vähäruokaisia ja ronkeleita ruokansa suhteen eikä niillä ole tarvetta syödä koko kippoa kerralla tyhjäksi. Tosin niille ei pidä antaa vain kuivia raksuja, vaan etenkin juomavettä tulee olla saatavilla. Oman kissani suosikkiruokia nuorempana olivat silakkafileet ja myöhemmin sulatetut pakasteravut.
Vähäruokaisia? Et ole tavannut mun jättikollia. On hylätty ja tottunut taistelemaan ruuasta. Just eilen mietin että joka kerta kun katsoin kisuani niin jos se ei maannut niin se söi. Ja siis toistakymmentä kertaa katselin ja silitin. Tosin tämä ilmakin (sade ja myrsky) tekee sen että aktiviteetteja ei hirveästi ole.
Ulkokissa kysymyksessä on. Päivät nuukkuu ja
yöt hyppii.
Ruokaan menee noin 15-20 euroo viikossa. Joo ja tiedän että se on ylipainoinen mutta en hirveästi kiellä syömästä koska kisu on elämän ehtoopuolella, 20 v.
Vierailija kirjoitti:
eli käytännössä jos haluaa varmistaa kissan sosiaalisuuden pitäisi ottaa rotukissa?
Löytöeläinkodista löytyy myös sosiaalisia kissoja. Itselläni on neljä hyvin sosiaalista ja ihmisrakasta löytömaatiaista.
Luulin koko ikäni olevani vain koiraihminen, mutta kissat ovat ihan mahtavia! Suosittelen, kunhan olet valmis sitoutumaan ja antamaan hyvän kodin.
Vierailija kirjoitti:
onko nuo teidän sosiaaliset kissat kaikki rotukissoja?
lähtökohtaisesti olisi kiva antaa koti kodittomalle kissalle ja ne ovat käytännössä aikuisia tai nuoria aikuisia... vaikea sanoa saako niistä kaveria jos ei ole itse pennusta kasvattanut eikä ole rodun jalostuksen tuomaa luonnetta etukäteen tiedossa.
-ap
Ei, minulla on maatiainen jonka isästäkään ei ole tietoa.
Vierailija kirjoitti:
lähtökohtaisesti olisi kiva antaa koti kodittomalle kissalle ja ne ovat käytännössä aikuisia tai nuoria aikuisia... vaikea sanoa saako niistä kaveria jos ei ole itse pennusta kasvattanut eikä ole rodun jalostuksen tuomaa luonnetta etukäteen tiedossa.
-ap
Minulla on ollut kolme sosiaalista kissaa, yksi maatiainen ja kaksi rotukissaa. Kaverilla on ollut useampi rescue-kissa. Näistä yksi oli vieraallekin supersosiaalinen ja loput maatiaiset omistajansa kanssa kahden seurallisia. Kyllä aikuisesta kissasta näkee helposti luonteen.
Maatiaisissa voi olla se ongelma, että eivät ole tottuneet ihmiseen oikein lainkaan pentuna. Sellaiset villiintyneet pennut joudutaan joskus lopettamaan ihan sen vuoksi. Leikkauttakaa ihmiset kissanne!
Vierailija kirjoitti:
-ap
Toisin kuin tässä ketjussa on väitetty, kissan rodulla ei ole hilkunkaan verran väliä ellet aio näyttelyissä kulkea tai kasvattajaksi alkaa. Katsot vaan ettet valitse pentueen vetäytyvintä reppanaa ja vietät sen kanssa aikaa, niin ei voi kovin pahasti metsään mennä. Tai haet löytöeläintalosta jo valmiiksi sosiaalistetun aikuisen kissan.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä pidä paikkaansa. Ellet välttämättä halua ottaa juuri luovutusikäistä pentua. Omat kissat on maatiaisia kissojensuojeluyhdistykseltä ja kyllä niistä oli ensikoti kirjoittanut nettiin kattavan kuvauksen, jonka perusteella otin sitten yhteyttä ja sovin tapaamisen. Siinä sen luonteen näki heti ja varmistui, että joo, nämä on meidän kissat. Olivat silloin 6 kk ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Olen vapaaehtoinen kodittomien kissojen talossa, ja sieltä sadan katin joukosta löytyy jos jonkinlaista persoonallisuutta - rapsutuksia rakastavia, erakkoja, villejä, rauhallisia. Mene ihmeessä eläinsuojaan tutustumaan kissoihin, ja kysy henkilökunnalta apua valintaasi jos haluat seurallisen kissan. Aivan varmasti löydät ihanan ja terveen maatiaskissan. :)
Kissa on täydellinen kaveri, on ollut kolme. Tulee syliin nukkumaan kun katsoo tv:tä, toiset tulee päälle nukkumaan sängyssä, voi tulla kävelylle perässä. Tullut myös pellolle hengaileen kun olen työskennellyt siellä. Aina tuntee "palvelijansa" kun saapuu kotiin autolla tai kävellen (muita autoja tai kävelijöitä vierastaa). Mutta ei koskaan vouhota, kuolaa tai väkisin yritä kerjätä huomioo, aina hienovarainen ja "omistajansa huomioiva". Itsenäinen mutta antaa myös paljon huomiota pitäjälleen jos osaa käsitellä miuku maukua.
Parempi sisälemmikki kuin koira. Yksilökohtaisia eroja, toiset seuralllisempia kuin toiset, jotkut leikkisämpiä kuin toiset. Alkupään negatiivisia trolleja ei toimita huomioida ellei ap itse ole trolli.
Kissa haisee aina.Joo kivoja paskajutttuja on joo. Haisee silti. Aina haisee.
Tunnistan aloittajan kuvailemat lymyilevät, kiukkuiset kissat tuttujeni ulkokissoista. Aina ovat olleet tuollaisia kuvaillun kaltaisia, jos ovat saaneet olla vapaasti ulkona. Ne taas, jotka ovat olleet sisällä, ovat olleet ystävällisiä, tietysti voi johtua kissan luonteestakin, mutta niin monesti käynyt, etten oikein usko.
Minulla on kolme kissaa ja ovat sisäkissoja, ovat oikein seurallisia, varsinkin tämä yksi, joka liimaantuu minuun joka paikassa ja on aivan kuin koira. Seuraa ihmisiä joka paikkaan, juttelee jatkuvasti, noutaa leluja, nukkuu jaloissa, tulee viereen nytkin kun olen koneella jne.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Eivät kaikki löytäeläintaloihin päätyvät kissat ole ulkoa loukutettuja, siellä on esimerkiksi täysin kesyjä kissoja, joiden omistaja on kuollut tai joutunut hoitokotiin. Kaikenikäisiä ,-näköisiä ja -luonteisia löytyy. Suosittelen lämpimästi, sieltä omat sohvanvaltaajani löytyivät❤️
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kissan paska haisee. Niin haisee sun omakin paskasi. Mutta ei meidän kissat kyllä itse miltään haise.
Kissat kiipeilevät ja repivät ja kävelevät pitkin pöytiä.
Seuraa niistä ei pahemmin ole.
Niitä ei myöskään voi kuljettaa mukana arjessa kuten koiria. Kissan kanssa ei voi harrastaa. Se mitä sanotaan erheellisesti "itsenäisyydeksi" on vain inhimillistämistä, mikä on kissafaneille tyypillistä. Kissa on erakko, siksi sitä ei voi edes kouluttaa, kuten laumaeläimiä. Se on yöaktiivinen.
Loman aikana olet pulassa. Vai onko jotain kissahotelleja?
Vierailija kirjoitti:
Parempi sisälemmikki kuin koira. Yksilökohtaisia eroja, toiset seuralllisempia kuin toiset, jotkut leikkisämpiä kuin toiset. Alkupään negatiivisia trolleja ei toimita huomioida ellei ap itse ole trolli.
Olit näkäjään oikeassa, sama kiukkuinen trolli kuin muissakin ketjuissa. Voi tuota pahan olon määrää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kissan paska haisee. Niin haisee sun omakin paskasi. Mutta ei meidän kissat kyllä itse miltään haise.
Kivaa kun kissa rämpii hiekkalaatikossa ja sen jälkeen hyppää ruokapöydälle.
Voiko kissan tassuja edes pestä?
Kissankarvoja on sitten joka paikassa.
tuommoinen olisi ihana ❤❤