Vessan peilikaappiin kurkkaaminen kylässä käydessä
Tekeekö ihmiset yleisesti tätä? Minä kyllä usein kylässä vessassa käydessäni vilkaisen vessan peilikaappiin, en pengo enkä availe saati käytä tuotteita, enkä ole aiemmin kokenut tästä mitään huonoa omaatuntoa, mutta onko tämä yleisesti tuomittavaa?
Jotenkin vain kiinnostaa kaapin yleisilme, onko tuttava/sukulainen/kukalie sellainen, että laittaa topsipuikot purkkiin vai antaako niiden kulkeutua villeinä ja vapaina pitkin hyllyjä, onko hän sisimmässään enemmän järjestelmällinen vai luonnonlapsi? Ja joidenkin vessan kaapeissa on tietysti ihanaa kosmetiikkaa kauniissa purkeissa, varsinkin kosmetiikasta kiinnostuneilla naisilla jollaiseksi itsekin lukeudun, joten yleisilmeen lisäksi kosmetiikka itsessään kiinnostaa. Ja yhden kerran olin nuorempana yhden vähän inhottavan sukulaisen luona, ja jotenkin kovasti rauhoitti nähdä hänen hammaslankansa ja bepantheninsa ja muu inhimillisyytensä ennen kuin menin takaisin illallispöytään kuuntelemaan saarnaa opiskelusta ja miehen etsimisestä. En haluaisikaan nähdä mitään erityisen henkilökohtaista kuten e-pillereitä kummempia lääkkeitä, enkä ole onneksi koskaan nähnytkään; niistä tulisi vain paha mieli.
Onko tälle jotain kunnollista psykologista selitystä vai olenko vain utelias ihminen?
Kommentit (223)
En katsele kaappeihin. Omissa kaapeissa ei ole mitään salattavaa. Meikkejä ja kasvovoiteita, sekä hammasharjat jne. Lääkkeet pidän keittiössä lääkekaapissa piilossa lapsilta jne. Mitään salaista ei tästä asunnosta kyllä löydy 🤔
Kaappiinhan on tapana laittaa jotain jotain laukeava ja yllättää kun avaa sen liian uteliaana (ellei toisin kehoteta jos tarvetta).
Varsinkin sellaiset jotka eivät millään lailla tuttavia tai sukulaisia; vaikka postinjakelija joka meluaa kovasti jakeluistaan, huoltomies ja jonkin sortin remontti/ asentaja.
Vierailija kirjoitti:
Katson tietysti :) tosi monella on hirveän epäsiistit ja likaiset kaapit. Pölyä ja jotain valunutta ja tavarat hujanhajan.
Näin on useimmilla myös tässä ketjussa, siksi ne niin hiillostuu täällä 😂
Vierailija kirjoitti:
Koska olen hajuvesifriiki, niin minua kiinnostaa toisten ihmisten parfyymit. Minkäluonteiset käyttävät mitäkin jne. Joskus ihan sen tähden voin pikaisesti katsoa tuotemerkin/valmistajan. Mikään muu ei minua kiinnosta ja kaikelta muulta suljen silmäni. Jos edp on näkyvillä, niin en kaappia avaa.
Hajuvesifriikki kyllä tietäisi ettei hajuvesiä säilytetä kylppärissä.
Itse en ole koskaan avannut kenenkään luona peilikaappia, pidän ajatustakin siitä lievästi omituisena.
Mutta kiva tietää, että muut harrastaa sitä, suomalaisten dorkuus ja asiattomuus jaksaa aina yllättää, alan itsekin laittamaan ansoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta. Vessaremontti on ajankohtainen, laitan lukittavat kaapit, jos tämä tonkiminen on näinkin yleinen harrastus. :)
Mitä sillä on väliä jos joku näkee hammastahnan ja rasvoja? Intiimit jutut toki pidetään beautyboksissa jossain taaempana.
Koska minkään kaapin sisältö ei kuulu kellekään. Kysy lupa, jos niin kiinnostaa, äläkä tongi selän takana, kyylä. Hanki käytöstavat.
No en todellakaan katsele toisten kaappeihin. Silmäilen kyllä muuten kyläpaikan sisustusta ja siisteyttä. Mutta jos pöydällä on vaikka joku kuitti tai lasku tms niin en edes yritä kurkata tarkemmin. Ei kuulu minulle.
Mitä jos siellä peilikaapissa on jotain tosi yksityistä, vaikka mielialalääkkeitä tai raskaustesti. Tai seksileluja. En haluaisi tietää niin yksityisiä asioita ellei niitä omasta tahdosta haluta kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Katson tietysti :) tosi monella on hirveän epäsiistit ja likaiset kaapit. Pölyä ja jotain valunutta ja tavarat hujanhajan.
Mitäs sitten vaikka onkin epäsiistit kaapit? Ei ne ole tarkoitettu silmillesi! Törkyisiä kaappeja oksettavampaa on käytöksesi, josta vaikutat olevan vielä ylpeäkin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten vaikka onkin epäsiistit kaapit? Ei ne ole tarkoitettu silmillesi! Törkyisiä kaappeja oksettavampaa on käytöksesi, josta vaikutat olevan vielä ylpeäkin..
Kannattaisi siivota jos noin hävettää ;)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta. Vessaremontti on ajankohtainen, laitan lukittavat kaapit, jos tämä tonkiminen on näinkin yleinen harrastus. :)
En voi mitenkään uskoa, että olisi tosi yleistä. Ehkä täällä av:lla käy vaan enemmän uteliaita penkojia (tai trolleja). Silloin, kun kerran kymmenessä vuodessa kaivautuvat ulos pimeistä luolistaan ihmisten ilmoille, heillä on varmasti suuri tarve saada tietää miten normaalit ihmiset elävät ja millaisia tavaroita heillä on kaapeissaan. Tonkimidta harrastavat ovat varmasti usein sosiaalisesti rajoittuneita, joiden on vaikeaa keskustella ihmisten kanssa. Tuo on sitten se tapa, jolla pyritään pääsemään henkisesti lähemmäs ihmistä, jonka luona kyläillään.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa mitä muiden kaapeissa on. Ei kiinnosta muiden elämät, ei mikään muu kuin se mitä he päästävät suustaan. En edes ymmärrä miksi ollaan niin uteliaita muiden elämistä? Onko kyse oman elämän vertailusta, vai etsitäänkö sieltä kaapista omaa egoa pönkittävää tietoa, tai kenties jotakin varastettavaa? M34
Minulta ainakin on varastettu kaksi hopeista kivellistä kaulakorua kaapissa olevassa parempien korujen rasiasta. Tiedän jopa senkin, kuka sen olisi ehtinyt tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään uskoa, että olisi tosi yleistä. Ehkä täällä av:lla käy vaan enemmän uteliaita penkojia (tai trolleja). Silloin, kun kerran kymmenessä vuodessa kaivautuvat ulos pimeistä luolistaan ihmisten ilmoille, heillä on varmasti suuri tarve saada tietää miten normaalit ihmiset elävät ja millaisia tavaroita heillä on kaapeissaan. Tonkimidta harrastavat ovat varmasti usein sosiaalisesti rajoittuneita, joiden on vaikeaa keskustella ihmisten kanssa. Tuo on sitten se tapa, jolla pyritään pääsemään henkisesti lähemmäs ihmistä, jonka luona kyläillään.
Paljon mahdollista tämäkin. Tosin näitä lukkoja on mietitty ihan sitä ajatellen alakaappeihin, että jos perheenlisäystä tulee, niin niitä ei sitten uteliaat pikkunäpit availe, ja on turvallisempaa säilytellä mm. pesuaineet siellä jatkossakin.
-Se remontoija
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan katsele toisten kaappeihin. Silmäilen kyllä muuten kyläpaikan sisustusta ja siisteyttä. Mutta jos pöydällä on vaikka joku kuitti tai lasku tms niin en edes yritä kurkata tarkemmin. Ei kuulu minulle.
Mitä jos siellä peilikaapissa on jotain tosi yksityistä, vaikka mielialalääkkeitä tai raskaustesti. Tai seksileluja. En haluaisi tietää niin yksityisiä asioita ellei niitä omasta tahdosta haluta kertoa.
Hienoa! Maailmassa on vielä hyvyyttä jäljellä. Voisin kutsua sinut kylään, koska muita en enää kutsu. Ansojakin pidän lapsellisina ja koen että jos ei pysty kaappeihini katsomaan, minä en halua sellaista tuntea. Kyse on muiden kunnioittamisesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi siivota jos noin hävettää ;)
Oikeastiko pidät toisten yksityisyyden loukkaamista hyväksyttävänä? Laittaa miettimään mitä muuta teet salaa.. Pidän jatkossakin kaappini tasan siinä kunnossa kuin itse haluan, koska ne ovat vain omille silmille tarkoitettukin ja jokainen hyvät käytöstavat omaava ihminen sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Aika inhimillistä se on. Onko se sopivaa, siitä voidaan väitellä, mutta aika monet avaa peilikaapin ja katsoo yleisilmeen. Eri asia sitten jos alkaa penkomaan tai koskee mihinkään ilman tarvetta, tai aukaisemaan purkkeja. Se menee jo törkeäksi. Mutta useat vilkaisee enkä voi väittää ettenkö olisi itsekin tehnyt niin.
Musta tää on ihan sairasta. En ole koskaan kurkkinut toisten kaappeihin kyläillessä,ei ole käynyt mielessäkään. Yhden ainoan kerran oon kuullut kun kaveri tutki vessankaappiani,mutta tämä kaveri olikin pahasti mt-ja päihdeongelmainen. Varmaan etsi jotain myytävää. Ei ole kyllä mielestäni ihan normaalia tuollainen penkominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta "Tonkimidta harrastavat ovat varmasti usein sosiaalisesti rajoittuneita, joiden on vaikeaa keskustella ihmisten kanssa. Tuo on sitten se tapa, jolla pyritään pääsemään henkisesti lähemmäs ihmistä, jonka luona kyläillään" pitää usein hyvin paikkansa! Kaikki sairaalloisen uteliaat ihmiset, jotka tiedän, ovat usein hieman erikoisia, sosiaalisesti rajoittuneita ja ihmeellisiä tuppisuita, jotka keskustelevat kahden sanan lauseilla. Lähinnä vain utelevat jotain ja kaikkeen muuhun vastaus on "Aijaa" tai "joo-o".
Jos vessapaperi on loppu tai tarvitsen kuukautissuojan yllättäen, luultavasti avaan kaapin oven ja katson, onko. En kyllä koe sitä mitenkään epäsopivaksi.
Myös jos on kaksiovinen peili ja haluan katsoa kampaustani.
Pitäisin paranoidina ihmistä, jolla on siellä jotain ”ansoja”.
En kuitenkaan ikinä mitenkään kaivele, siirtele, etsi kummemmin, lue etikettejä tms.
Ei tulisi mieleenikään.
Oonko jotenkin outo? Käyn tarpeillani ja en availe toisten kaappeja.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kai niin hienotunteinen etten kehtaa edes ottaa kaapista mukia kylässä, paitsi jos on vanha tuttu, tai sukulainen jota autan kattamaan. Muutoin olen kuin pyhällä maalla toisen kodissa.
Toisaalta... Ei oikeastaan kiinnostakaan tuo puoli. Kaikki muu sitten kiinnostaakin, mutta inhimillisellä tasolla.
Kodin yleisilme on asia jota tarkkailen, mutta niin kai kaikki muutkin.
Tämä oli hyvin sanottu. Minusta toisen kotia ja yksityisyyttä tulee ehdottomasti kunnioittaa.
Mulla on ihan oletuksena, että vieraat saa katsoa vessan kaappiin. Saattaahan joku tarvita terveyssidettä, särkylääkettä, rasvaa, hammaslankaa tms, eikä kehdannut tai muistanut kysyä ennen vessareissua. Jos ovat yövieraita, mainitsenkin tämän erikseen, että sieltä saa käyttää mitä tahansa jos jotain tarvii.
Salaiset asiat pidän muualla. Muiden luona en kehtaisi tonkia, jos ei ole tiukka tilanne. (= Yllätysmenkat.)
Kuinka voi tietää ja olettaa että kaapeissa käydään!? Minä en käynyt naisystävänikään kaapeissa, vaikka hän oli kuukauden matkoilla ja olin siellä evakossa kosteusvahinkoa. Ei helvetti mitä sakkia.