Vessan peilikaappiin kurkkaaminen kylässä käydessä
Tekeekö ihmiset yleisesti tätä? Minä kyllä usein kylässä vessassa käydessäni vilkaisen vessan peilikaappiin, en pengo enkä availe saati käytä tuotteita, enkä ole aiemmin kokenut tästä mitään huonoa omaatuntoa, mutta onko tämä yleisesti tuomittavaa?
Jotenkin vain kiinnostaa kaapin yleisilme, onko tuttava/sukulainen/kukalie sellainen, että laittaa topsipuikot purkkiin vai antaako niiden kulkeutua villeinä ja vapaina pitkin hyllyjä, onko hän sisimmässään enemmän järjestelmällinen vai luonnonlapsi? Ja joidenkin vessan kaapeissa on tietysti ihanaa kosmetiikkaa kauniissa purkeissa, varsinkin kosmetiikasta kiinnostuneilla naisilla jollaiseksi itsekin lukeudun, joten yleisilmeen lisäksi kosmetiikka itsessään kiinnostaa. Ja yhden kerran olin nuorempana yhden vähän inhottavan sukulaisen luona, ja jotenkin kovasti rauhoitti nähdä hänen hammaslankansa ja bepantheninsa ja muu inhimillisyytensä ennen kuin menin takaisin illallispöytään kuuntelemaan saarnaa opiskelusta ja miehen etsimisestä. En haluaisikaan nähdä mitään erityisen henkilökohtaista kuten e-pillereitä kummempia lääkkeitä, enkä ole onneksi koskaan nähnytkään; niistä tulisi vain paha mieli.
Onko tälle jotain kunnollista psykologista selitystä vai olenko vain utelias ihminen?
Kommentit (223)
Naiset ovat pirun uteliaita veijareita, ja mikä mukavampaa kuin puida löytöjä naisporukassa. Ei vaan, häiriintyneitä ovat penkojat, eikä onneksi tätä voi yleistää koskemaan naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa vaikka joku meidän kaappeja tonkiikin.
Minusta on inhottava ajatuskin, että joku tonkisi tavanomaisia tavaroitani perseisillä käsillään salaa.
Meillä vieraat osaa pestä kätensä, eikä tonkimista tarvi tehdä salaa. :)
T. Tyhmä penkoja, vailla sosiaalisia taitoja ja käytöstapoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa vaikka joku meidän kaappeja tonkiikin.
Minusta on inhottava ajatuskin, että joku tonkisi tavanomaisia tavaroitani perseisillä käsillään salaa.
T. Tyhmä penkoja, vailla sosiaalisia taitoja ja käytöstapoja
Sinä vai? :D
Ap on nainen. Miestä kiinnostaisi enemmän jääkaappi ja kaljatölkkien määrä.
Katson tietysti :) tosi monella on hirveän epäsiistit ja likaiset kaapit. Pölyä ja jotain valunutta ja tavarat hujanhajan.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Koska olen hajuvesifriiki, niin minua kiinnostaa toisten ihmisten parfyymit. Minkäluonteiset käyttävät mitäkin jne. Joskus ihan sen tähden voin pikaisesti katsoa tuotemerkin/valmistajan. Mikään muu ei minua kiinnosta ja kaikelta muulta suljen silmäni. Jos edp on näkyvillä, niin en kaappia avaa.
Miksi et kysy suoraan hajuvesistä jos ne kiinnostaa? Ei tarvitsisi harrastaa mitään sairasta salatonkimista. Minä en mene kaapeille kuin luvan kanssa.
Mulla on kans purkkiansat vessan kaapeissa, just ap:n kaltaisten kyylävieraiden käydessä. Aina yhtä kivaa, kun joku (vanhentunut)voidepurkki rysähtää alas. Parhaimmillaan jopa hajoaa sen verran, että nuuskija saa lotionit vaatteilleen. :) Ne selitykset sitten on aina oma hupinumeronsa.
Eli AP, lopeta tuo ennenkuin jäät kiinni siitä, että olet ällöttävän utelias ja nolo.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin katson kaappeihin. Miksi kutsua kylään, jos ei saisi nähdä mitään muuta kuin se, mitä postaavat kodeistaan someenkin? Minusta kotiin kutsuminen tarkoittaa, että pääset näkemään toisen elämää kulissien taakse.
Tässä on syy, miksi en kutsu ihmisiä kylään. En voi sietää sitä arvostelukierrosta kun vieraat tonkivat kotiani yöpöydän laatikoita ja vaatehuonetta joka hiivatin tavaran ja vaatteen kommentoiden myös säilytystavan onnistumista. Myös kodinhoitohuoneessa oleva pyykkikorin sisältö pitää tonkia ja varmistaa, että sauna on varmasti puhdas ja raikas vaikkei edes ole saunomista ohjelmistossa. Sanomista tulee kuivumassa olevista pyykeistä jne.
Sitten jaaritellaan ummet ja lammet kirjahyllyn ja levyhyllyjen sisällöstä, huonekaluista, muusta kodin irtaimistosta ja pöydän kattauksesta niin perusteellisesti, että katsotaan lautasten valmistajat jne ja hypistellään pöytäliinan helmaa jne.
Mikseivät vieraat voi vain tulla sisälle, laittaa vaatteita naulakkoon, ottaa kenkiä jalasta ja asettua olohuoneeseen siksi aikaa, että saan tarjoilun pöytään? Itse en ole viitsinyt vierailla toista kertaa sellaisten ihmisten luona, joiden luona minua on kierrätetty pitkin taloutta ikäänkuin että minun pitäisi alkaa tehdä tupatarkastusta.
Pidän tupatarkastuskulttuuria todella sivistymättömänä tapana. Minua ei liikuta missä sängyssä kukin nukkuu tai kuinka kenenkin vaatteet on viikattu vai roikkuvatko ne rekillä saatikka että lähtisin arvostelemaan muiden ihmisten sisustusta tai irtaimistoa. Kun en asu toisen taloudessa niin minulla ei ole minkäänlaista nokankoputtamista toisten asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Katson tietysti :) tosi monella on hirveän epäsiistit ja likaiset kaapit. Pölyä ja jotain valunutta ja tavarat hujanhajan.
Tunnetko itsesi jotenkin paremmaksi ihmiseksi näitä havaintoja tehdessäsi?
Minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa mitä muiden kaapeissa on. Ei kiinnosta muiden elämät, ei mikään muu kuin se mitä he päästävät suustaan. En edes ymmärrä miksi ollaan niin uteliaita muiden elämistä? Onko kyse oman elämän vertailusta, vai etsitäänkö sieltä kaapista omaa egoa pönkittävää tietoa, tai kenties jotakin varastettavaa? M34
Vierailija kirjoitti:
Pidän kerran vuodessa yhden naisporukan illanistujaiset ja tiedän kaapeilleni mennään.
Olenkin pitänyt kaapit aika pienessä tavaramäärässä jo vuosia.Hammasharjat, langat, pieni purkki, jossa on mm kynsisakset ja pieni meikkipussi, jossa on mm terveyssiteitä .
Käytän niitä ikivanhoja, paksuja versioita, koska sain ne aikoinaan palkaksi koiran ulkoilutuksesta. Varmaan 20 v sitten. Siteitä on vieläkin hyvin runsaasti.
Tiedän, että kaapeissa käydään, sillä minulle on mainittu siteistä ja ehdotettu ostan uudempia.
Siteitä palkaksi koiran ulkoilutuksesta? Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko itsesi jotenkin paremmaksi ihmiseksi näitä havaintoja tehdessäsi?
En oikeastaan, ihan mielenkiinnosta. Tekisi mieli aina siivota ja järjestää nuo kaapit, jotain ikivanhoja rasvoja jne jotka tekisi mieli heittää pois.
Kiitos tästä ketjusta. Vessaremontti on ajankohtainen, laitan lukittavat kaapit, jos tämä tonkiminen on näinkin yleinen harrastus. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän kerran vuodessa yhden naisporukan illanistujaiset ja tiedän kaapeilleni mennään.
Olenkin pitänyt kaapit aika pienessä tavaramäärässä jo vuosia.Hammasharjat, langat, pieni purkki, jossa on mm kynsisakset ja pieni meikkipussi, jossa on mm terveyssiteitä .
Käytän niitä ikivanhoja, paksuja versioita, koska sain ne aikoinaan palkaksi koiran ulkoilutuksesta. Varmaan 20 v sitten. Siteitä on vieläkin hyvin runsaasti.
Tiedän, että kaapeissa käydään, sillä minulle on mainittu siteistä ja ehdotettu ostan uudempia.
Siteitä palkaksi koiran ulkoilutuksesta? Mitä ihmettä?
Ja kahdenkymmenen vuoden varasto! Varmaan trukilla tuotu pihaan.
Usein tulee kylässä kurkattua pyykkikoriin, jos kodissa asuu hyvännäköinen fitness-pimu. Hikiset stringit löytyi viimeksi!
M29
Kyllä kylään kutsumiseen kuuluu se, että myös kaappien sisältö on julkista. Itse otan joistain noloista jutuista toisinaan myös valokuvia ja julkaisen sellaisissa ryhmissä, joissa naureskellaan kohteen selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö ihmiset yleisesti tätä?
Minä kyllä usein kylässä vessassa käydessäni vilkaisen vessan peilikaappiin, en pengo enkä availe saati käytä tuotteita, enkä ole aiemmin kokenut tästä mitään huonoa omaatuntoa, mutta onko tämä yleisesti tuomittavaa?
Jotenkin vain kiinnostaa kaapin yleisilme, onko tuttava/sukulainen/kukalie sellainen, että laittaa topsipuikot purkkiin vai antaako niiden kulkeutua villeinä ja vapaina pitkin hyllyjä, onko hän sisimmässään enemmän järjestelmällinen vai luonnonlapsi? Ja joidenkin vessan kaapeissa on tietysti ihanaa kosmetiikkaa kauniissa purkeissa, varsinkin kosmetiikasta kiinnostuneilla naisilla jollaiseksi itsekin lukeudun, joten yleisilmeen lisäksi kosmetiikka itsessään kiinnostaa. Ja yhden kerran olin nuorempana yhden vähän inhottavan sukulaisen luona, ja jotenkin kovasti rauhoitti nähdä hänen hammaslankansa ja bepantheninsa ja muu inhimillisyytensä ennen kuin menin takaisin illallispöytään kuuntelemaan saarnaa opiskelusta ja miehen etsimisestä. En haluaisikaan nähdä mitään erityisen henkilökohtaista kuten e-pillereitä kummempia lääkkeitä, enkä ole onneksi koskaan nähnytkään; niistä tulisi vain paha mieli.
Onko tälle jotain kunnollista psykologista selitystä vai olenko vain utelias ihminen?
No olet utelias ihminen. Mua ärsyttää ajatellakin, että joku kurkkii mun kylppärin kaappeihin!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta. Vessaremontti on ajankohtainen, laitan lukittavat kaapit, jos tämä tonkiminen on näinkin yleinen harrastus. :)
Mitä sillä on väliä jos joku näkee hammastahnan ja rasvoja? Intiimit jutut toki pidetään beautyboksissa jossain taaempana.
Wtf ei tulisi mieleenkään käydä toisten kaapeilla, mikä ihmisiä vaivaa??