Vessan peilikaappiin kurkkaaminen kylässä käydessä
Tekeekö ihmiset yleisesti tätä? Minä kyllä usein kylässä vessassa käydessäni vilkaisen vessan peilikaappiin, en pengo enkä availe saati käytä tuotteita, enkä ole aiemmin kokenut tästä mitään huonoa omaatuntoa, mutta onko tämä yleisesti tuomittavaa?
Jotenkin vain kiinnostaa kaapin yleisilme, onko tuttava/sukulainen/kukalie sellainen, että laittaa topsipuikot purkkiin vai antaako niiden kulkeutua villeinä ja vapaina pitkin hyllyjä, onko hän sisimmässään enemmän järjestelmällinen vai luonnonlapsi? Ja joidenkin vessan kaapeissa on tietysti ihanaa kosmetiikkaa kauniissa purkeissa, varsinkin kosmetiikasta kiinnostuneilla naisilla jollaiseksi itsekin lukeudun, joten yleisilmeen lisäksi kosmetiikka itsessään kiinnostaa. Ja yhden kerran olin nuorempana yhden vähän inhottavan sukulaisen luona, ja jotenkin kovasti rauhoitti nähdä hänen hammaslankansa ja bepantheninsa ja muu inhimillisyytensä ennen kuin menin takaisin illallispöytään kuuntelemaan saarnaa opiskelusta ja miehen etsimisestä. En haluaisikaan nähdä mitään erityisen henkilökohtaista kuten e-pillereitä kummempia lääkkeitä, enkä ole onneksi koskaan nähnytkään; niistä tulisi vain paha mieli.
Onko tälle jotain kunnollista psykologista selitystä vai olenko vain utelias ihminen?
Kommentit (223)
Joo. Kyllähän se aina vähän epäilyttää, jos miehellä on kaapeissaan paljon pulloja ja purnukoita.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun minulle on vieraita tulossa, survon peilikaapin täyteen marmorikuulia juuri kaltaistesi takia.
Hui, toivottavasti en satu luoksesi kylään. Täytyypä pitää varansa.
-ap
Aika inhimillistä se on. Onko se sopivaa, siitä voidaan väitellä, mutta aika monet avaa peilikaapin ja katsoo yleisilmeen. Eri asia sitten jos alkaa penkomaan tai koskee mihinkään ilman tarvetta, tai aukaisemaan purkkeja. Se menee jo törkeäksi. Mutta useat vilkaisee enkä voi väittää ettenkö olisi itsekin tehnyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun minulle on vieraita tulossa, survon peilikaapin täyteen marmorikuulia juuri kaltaistesi takia.
Hyvä idea
No en kyllä katsele kaappeja muuta kuin jos oon saanut luvan (Onks Sul tamponeja? - Joo ota kaapista.)
Muutta omissa kaapelissani ei kyllä ole mitään salaista vessassa. Senkun katsotte.
En muualla kuin sellaisten luona, joista tiedän ettei se haittaa. Äidin tai sisarusten luona siis ok, mutta vieraammilla ei. Ellen sitten ihan välttämättä tarvitsisi sieltä jotain. Mutta pelkällä uteliaisuudella en voisi oikeuttaa itselleni jonkun kaappien penkomista. Ja totta puhuen jos joku muu kuin lähisukulainen penkoisi uteliaisuuttaan mun kaappeja, niin saattaisin helposti pitää häntä muutenkin epäluotettavana. Olisiko utelias myös vaikkapa päiväkirjan suhteen?
Ehkä kuitenkin wc-kaappi on vähän julkisempi kuin muut kaapit, eli esim. yöpöydän lokeron penkominen olisi vielä kamalampaa.
Yh, onpas inhottavaa. Minulla on vessan kaapissa mm. liikakarvoitukseen tarkoitettua voidetta, seksilelujen puhdistusainetta ja joskus joku pieni vibraattorikin, joka on jäänyt sinne pesemisen jälkeen. Toisaalta, penkoja noista kiusaantunee enemmän kuitenkin..
Mulla on kans tapana kasata peilikaappiin "ansaksi" purkkeja yms siten, että ne tippuvat ryminällä ulos, kun oven avaa :D
Tämän vuoksi en myöskään itse koskaan availe toisten kaappeja, uskon että muutkin saattavat tehdä samaa.
Vierailija kirjoitti:
En muualla kuin sellaisten luona, joista tiedän ettei se haittaa. Äidin tai sisarusten luona siis ok, mutta vieraammilla ei. Ellen sitten ihan välttämättä tarvitsisi sieltä jotain. Mutta pelkällä uteliaisuudella en voisi oikeuttaa itselleni jonkun kaappien penkomista. Ja totta puhuen jos joku muu kuin lähisukulainen penkoisi uteliaisuuttaan mun kaappeja, niin saattaisin helposti pitää häntä muutenkin epäluotettavana. Olisiko utelias myös vaikkapa päiväkirjan suhteen?
Ehkä kuitenkin wc-kaappi on vähän julkisempi kuin muut kaapit, eli esim. yöpöydän lokeron penkominen olisi vielä kamalampaa.
Itselläni on myös ihan selkeä ajatus, etten ikinä katsoisi mihinkään muuhun kaappiin, tai varsinkaan johonkin yöpöydän laatikkoon. Mutta en kyllä oikein osaa selittää itselleni mikä siinä on niin iso ero.
Minä olen kai niin hienotunteinen etten kehtaa edes ottaa kaapista mukia kylässä, paitsi jos on vanha tuttu, tai sukulainen jota autan kattamaan. Muutoin olen kuin pyhällä maalla toisen kodissa.
Toisaalta... Ei oikeastaan kiinnostakaan tuo puoli. Kaikki muu sitten kiinnostaakin, mutta inhimillisellä tasolla.
Kodin yleisilme on asia jota tarkkailen, mutta niin kai kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Yh, onpas inhottavaa. Minulla on vessan kaapissa mm. liikakarvoitukseen tarkoitettua voidetta, seksilelujen puhdistusainetta ja joskus joku pieni vibraattorikin, joka on jäänyt sinne pesemisen jälkeen. Toisaalta, penkoja noista kiusaantunee enemmän kuitenkin..
Onhan niitäkin jotka tarkoituksella varsinkin liian uteliaita sukulaisia varten laittavat sinne jotain kiusallista, jottei asia toistuisi.
Meillä on loppunut vieraiden kaappien penkominen, kun olen jättänyt voidepurkin ovea vasten, josta se sitten on kierähtänyt kurkkijan päähän, varpaisiin, milloin mihinkin. Siitä jysäyksestä ei voi erehtyä, joten voin myös aina tiedustella kurkkijoilta, löytyikös mitään kiintoisaa niistä kaapeista.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on myös ihan selkeä ajatus, etten ikinä katsoisi mihinkään muuhun kaappiin, tai varsinkaan johonkin yöpöydän laatikkoon. Mutta en kyllä oikein osaa selittää itselleni mikä siinä on niin iso ero.
Joku siinä vessan kaapissa on, joten et ole yksin miettimässä tätä asiaa. Se koetaan jotenkin samalla arkaluontoisemmaksi mutta myös soveliaammaksi avata, kuin vaikka yöpöydän laatikko. Ehkä siksi että vessa on vieraallekin paikka johon saa mennä. Mutta asia liityy luultavasti siihen että vessaan yhdistetään lääkkeet ja meikit jne, eli sen oletetaan kuvastavan persoonallisuutta tai tapoja jotenkin, ja jokaisella on monia samoja tuotteita. Monella vuosikymmenellä on mm. filmeissä ja tv-sarjoissa ollut tätä peilikaapin avausta uudessa paikassa, ja sillä kuvastetaan usein sitä, että roolihahmo on utelias tai epäröivä tai haluaa tietää enemmän kohteestaan. Se on yleistä mutta kuitenkaan avoimesti hyväksyttävää.
Ei näin syväluotaava tarvitse olla, mutta mielenkiintoinen aihe sinänsä. Itse olen varautunut uteliaisiin sillä että peilikaapissa ei ole niitä kaikkein intiimimpiä juttuja.
Koska olen hajuvesifriiki, niin minua kiinnostaa toisten ihmisten parfyymit. Minkäluonteiset käyttävät mitäkin jne. Joskus ihan sen tähden voin pikaisesti katsoa tuotemerkin/valmistajan. Mikään muu ei minua kiinnosta ja kaikelta muulta suljen silmäni. Jos edp on näkyvillä, niin en kaappia avaa.
Meillä ainakin peilikaapin ovet narisee, että kuulee kyllä, jos joku niitä urkkii. Eipä siellä mitään salaista olekaan.
En mä kaappeja ja laatikoita availe, mutta pytyllä istuessa silmäilen paljonkin. ;)
Itse jätän veskin peilikaapin ovet rakosalleen, kun vieraita tulee. Näkevät suoraan, että se on varastokaappi. Hamstrattu alesta hammastahnoja, harjoja, pumpulipuikkoja, pumpulia, veskipaprua pari rullaa. Sitten hämmästelevät, että missä ne hampaansa tms. pesee. No, omissa veskeissään, jotka ovat makuuhuoneiden yhteydessä. Ähäkutti.
Olet varmasti nainen. Ei pahalla.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti nainen. Ei pahalla.
"kosmetiikasta kiinnostuneilla naisilla jollaiseksi itsekin lukeudun"
Olet varmasti hurjan älykäs! Pelkästään hyvällä.