Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peukutusketju: Mitä kuuluu yleissivistykseen?

Vierailija
08.12.2018 |

Peukku ylös, jos mielestäsi asia kuuluu yleissivistykseen, peukku alas jos mielestäsi ei.

Aloitetaan: Kuuluuko yleissivistykseen tietää Suomen suurimmat puolueet ja osata suunnilleen selittää, mitä eroa niillä on?

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osata yhdyssanat

Niiden osaaminen ja tietäminen on asia, jonka haluiaisin itse hallita. - Onko sinulla, jokin yksinkertainen ohje tai muistisääntö, mistä erottaa aina varmuudella sen, kirjoitetaankko, jokin sana yhteen vai erikseen?

Vierailija
42/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti

Olen siis värisokeuden lisäksi myös sivistymätön? 😂 Aika epäreilua että minulta evätään sekä ajokortti että sivistys! 😃

Värisokeus ei ole este ajokortin hankkimiselle.

Sinun sivistys jää lähinnä viisastelun tasolle.

En päässyt läpi terveystarkastuksesta, lääkäri vetosi sekä värisokeuteeni että huonoon näkööni. Eli kumpi teistä jauhaa sontaa? Enemmän minä lääkäriin luotan kun random vauvapalstailijaan 😃

Terveisin toinen värisokea ja kortiton

Yksi kaverini on värisokea ja sillä on auto. Ehkä hän sitten ajaa ilman korttia?

Mullakin on värisokea kaveri, jolla on todistettavasti ajokortti. Saatu jo 80-luvulla eli liekö silloin jotenkin erilaiset säännöt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hybridisaatioteoria, hessin laki, newtonin lait, ideaalikaasun tilanyhtälö ja suhteteellisuusteoria sekä tietty derivointi ja integraalilaskenta, juuri ja logaritmifunktiot

Vierailija
44/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti

Olen siis värisokeuden lisäksi myös sivistymätön? 😂 Aika epäreilua että minulta evätään sekä ajokortti että sivistys! 😃

En päässyt läpi terveystarkastuksesta, lääkäri vetosi sekä värisokeuteeni että huonoon näkööni. Eli kumpi teistä jauhaa sontaa? Enemmän minä lääkäriin luotan kun random vauvapalstailijaan 😃

Yksi kaverini on värisokea ja sillä on auto. Ehkä hän sitten ajaa ilman korttia?

Mullakin on värisokea kaveri, jolla on todistettavasti ajokortti. Saatu jo 80-luvulla eli liekö silloin jotenkin erilaiset säännöt?

En ymmärrä miksi värisokeus edes olisi este. Oppii ne valot muistamaan vaikka ei silmämääräisesti erottaisikaan.

Vierailija
45/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää mitä ovat hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat, ja mitkä ovat niiden merkitykset ihmiselle.

Vierailija
46/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osata yhdyssanat

Niiden osaaminen ja tietäminen on asia, jonka haluiaisin itse hallita. - Onko sinulla, jokin yksinkertainen ohje tai muistisääntö, mistä erottaa aina varmuudella sen, kirjoitetaankko, jokin sana yhteen vai erikseen?

No karkeimpana nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos kaksi sanaa "kuuluu yhteen" eli muodostaa jonkin käsitteen, ne menevät yleensä yhteen. Kuten sana "nyrkkisääntö". Et puhu nyrkistä ja säännöstä, vaan säännöstä, jonka nimi on nyrkkisääntö. Tämä on helppoa ainakin kun sanat ovat perusmuotoisia substantiiveja.

Adjektiivisanat eivät aina ole niin selviä. Kirjoitetaanko märkä puku vai märkäpuku? Märkäpuku, jos tarkoitat kokonaisuutta nimeltä "märkäpuku". Jos kyseessä on mikä tahansa kastunut asu, silloin kirjoitat "märkä puku".

Monelle on opetettu koulussa testi: kokeile laittaa sanojen väliin adjektiivi tai -kin-pääte.

Käsi pyyhe vai käsipyyhe? Käsi keltainen pyyhe? Ei, vaan keltainen käsipyyhe.

Suur syömäri vai suursyömäri? Suur ahne syömäri? Ei, vaan ahne suursyömäri.

Kirkkaan punainen vai kirkkaanpunainen? Kirkkaankin punainen mekko? Ei, vaan kirkkaanpunainenkin mekko.

Täällä perusteellisesti:

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/112

Vierailija
47/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusmatematiikka eli yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolasku.

Sekä tientenkin perus prosenttilaskut.

Eli saa päässä tai kynän ja paperin avulla laskettu 12*12

Ymmärtää mitä on potenssilasku

Vierailija
48/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää 3 viimeisimmän presidentin puolueet?

Vierailija
49/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää 5 viimeisimmän presidentin puolueet?

Vierailija
50/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko yleissivistykseen olla perillä nuorison kulloisistakin muotisanoista, edes muutamasta?

Vierailija
51/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti

Ajokortin terveysvaatimuksissa ei mainita värisokeudesta mitään.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386#L3P17

Sama juttu koko  EU:ssa. Värisokeilla henkilöillä on oikeus ajokortin hankkimiseen.

http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/cm/738/73882…

Vierailija
52/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtää bruton ja neton eron. Osata laskea yksinkertaisia matemaattisia tehtäviä päässään, esimerkiksi alennusmyynneissä prosentit ym. Nämä kumpikin ovat monelle täyttä hepreaa.

Vierailija
53/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustiedot tietokoneiden ja netin käytöstä sekä tärkeimmät some-alustat ja niiden käytön pääperiaatteet. 

Ikäpolvikysymys. 

Iäkäs ihminen voi olla hyvin sivistynyt ilman, että tietää näistä mitään. Sen sijaan kuuluu kolmikymppisen repertuaariin kyllä.

Olen eri mieltä. Kuuluu kansalaisen, myös vanhan, perustaitoihin pysytellä edes jossain määrin tekniikan kehityksen kelkassa. Yleissivistykseen todellakin kuuluu perustiedot netistä ja somesta.

Samoin kuin aiemmin mainituista nuorten muotisanoista. Ei ikä ole mikään tekosyy heittäytyä tietämättömäksi.

Vierailija
54/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää suurinpiirtein jokaisen maan lippu.

Olin hämmästynyt kun kaveripiirissä kukaan ei tiennyt miltä Saksan lippu näyttää. 

55/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osata yhdyssanat

Mielestäni yleissivistykseen sisältyy taito kirjoittaa kokonaisia lauseita, joissa on piste lopussa.

Vierailija
56/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osata yhdyssanat

Mielestäni yleissivistykseen sisältyy taito kirjoittaa kokonaisia lauseita, joissa on piste lopussa.

Tottahan tuokin, mutta ei kaikessa kirjoittamisessa niitä käytetä. Esim. peukutusketju voidaan katsoa luettelomaiseksi. Viestit ovat jatkoa ensimmäiseen viestiin.

Eikö olisi vähän puuduttavaa, jos 300 viestiä peräkkäin toistaisi: Kuuluuko yleissivistykseen...?

Vierailija
57/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietää suurinpiirtein jokaisen maan lippu.

Olin hämmästynyt kun kaveripiirissä kukaan ei tiennyt miltä Saksan lippu näyttää. 

Siis esim jokaisen Afrikan maankin? Tai Aasian ja Etelä-Amerikan?

Vierailija
58/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tietää, mitä on teoreettinen ja käytännöllinen filosofia.

Vierailija
59/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälön ratkaiseminen.

Vierailija
60/122 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

James Bondia näytelleiden nimet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi