Miten lentokoneella lentämisestä saisi tehtyä imagoltaan "ei-niin-hienoa"?
Matkustamisellahan on vuosikymmeniä ollut vähän sellainen "olen sivistynyt ja jännittävää elämää elävä ihminen" -leima. Ihmisiä jotka eivät matkusta ulkomaille on pidetty juntteina ja ihmisinä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin oma takapiha (näin kärjistäen).
Nyt olen huomannut virkistävää asennemuutosta, eivätkä monen mielestä jatkuvat lomalennot olekaan enää niin hieno ja "cool" juttu kuin ennen. Silti minullakin työpaikalla melkein kaikki olettavat, että tottakai on lentoliput jo tilattu, kun ensivuonna saan pitää täydet lomat...
Miten saataisiin aikaan se, ettei ylenmääräinen lentäminen ei olisikaan enää hieno asia jolla voi kehua eikä ulkomaanmatka olisi enää "oikean loman mitta"?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt jo juntteilua. Onko wt:mpää kuin Thaimaan matkailu?
Thaimaaseen matkustelu on ehkäpä vielä astetta wt:mpää.
No mihin sitä pitäisi lentää..balille?
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi olenko lentänyt. Olen, joitain kymmeniä kertoja elämäni aikana Euroopan sisällä, kaukaisin kohde on ollut Skotlanti.
Nyt en kuitenkaan matkailua enää tarvitse, vaikka rahaa olisi enemmän käytettävissä lomailuun kuin matkustelukausinani opiskelijana.
Vielä muutama vuosi sitten en ymmärtänyt ystävääni, joka matkusteli vain Lapissa, sillä minulla oli monen kohdan lista ulkomaan matkakohteista, jotka halusin nähdä. On ollut todella vapauttavaa huomata, että ihan yhtä ihania lomia voi viettää kotimaassakin ihan junalla kulkien ja mikä parasta, niistä ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.
Ap
Niin, nyt kun SINUA ei matkailu ENÄÄ kiinnosta, niin se sopiikin sitten kieltää. Olet tismalleen samaa porukkaa kuin ne, jotka huutelevat haittaverosta lisääntymiselle/yksityisautoilulle/lemmikeille, koska eivät ITSE halua lapsia, omaa autoa tai koiraa. Joten eihän se tietenkään heitä haittaa.
Itsehän ajan totaalikieltoa alkoholille, koska en itse juo. 😇
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi olenko lentänyt. Olen, joitain kymmeniä kertoja elämäni aikana Euroopan sisällä, kaukaisin kohde on ollut Skotlanti.
Nyt en kuitenkaan matkailua enää tarvitse, vaikka rahaa olisi enemmän käytettävissä lomailuun kuin matkustelukausinani opiskelijana.
Vielä muutama vuosi sitten en ymmärtänyt ystävääni, joka matkusteli vain Lapissa, sillä minulla oli monen kohdan lista ulkomaan matkakohteista, jotka halusin nähdä. On ollut todella vapauttavaa huomata, että ihan yhtä ihania lomia voi viettää kotimaassakin ihan junalla kulkien ja mikä parasta, niistä ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.
Ap
Niinpä niin. Sinä olet jo kymmenet lentosi lentänyt ja matkustelusta nautinnut, joten olet saanut jo osasi, siispä on aika alkaa kieltää muilta vastaava. Oletpa tekopyhä!
Ja tuo ystävän touhujen ymmärtämättömyys vaan tukee todella itsekeskeistä kuvaa. Tuottaa tosiaan aina kovasti joillekin näköjään vaikeuksia ymmärtää eri tavalla ajattelevia ihmisiä...
Vierailija kirjoitti:
En tykkää enää lentämisestä. Mielestäni se on sangen epämukavaa.
Eihän sen pidäkään olla. On vain tarkoitus päästä paikasta A paikkaan B ja mahdollisimman nopeasti. Epämukavaahan tuo on ja itse sen takia valitsen nykyään busineluokan. Saa sentään levätä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä.haluan nyt new Yorkiin tai vaikka Roomaan niin totta hitossa mä menen sinne lentokoneella. Oli sitten kuinka hienoa tai ei hienoa, ei mua tommonen kiinnosta eikä todennäköisesti ketään muutakaan paitsi aloittajaa 😂
Eihän kukaan lennä lentämisen takia (paitsi pienkoneet tietty eri asia), mutta siis kukaan ei matkustajakoneella lennä huvikseen vaan siksi että menee paikasta a paikkaan b. Ap itse pitää näköjään lentämistä tosi ihmeellisenä😂 oletko päässyt koskaan lentämään ap?
Juuri näin! Ei se lentäminen mitään hienoa ole, pitkät lennot varsinkin yhtä tuskaa. Siitä on nautinto kaukana. Mutta se nyt vaan on ihan ylivertainen keino siirtyä pitkiä matkoja. Millä muulla keinolla järkevästi edes voisi matkustaa esimerkiksi Italiaan lomalle? Saati sitten jonnekin Balille? Siinähän menisi koko loma pelkkään matkustamiseen junilla ja laivoilla.
Italiaan pääsee omalla autolla. Ensin laivalla Tallinnaan ja sitten autolla pari päivää niin on Roomassa.
Ja päästöt oli 3-5 kertaiset lentämiseen verrattuna. Hieno idea, Hermanni!
No ei todellakaan ole mitkään 3-5 kertaiset päästöt vaikka ajaisi polttomoottoriautolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lippuihin pitäisi lätkäistä sellainen haittavero että lentämisestä tulisi liian kallista tavallisille ihmisille. Matkatavaroista pitäisi joutua maksamaan kilohinta ja käsimatkatavaroihin saisi ottaa vain lääkkeet, hygieniatuotteet ja vauvanruoat.
Samalla lentämisen pitäisi olla äärimmäisen epämukavaa. Penkkien pitäisi olla nykyistäkin kapeammat, jalkatilojen pitäisi olla yhtä pienet kuin Onnibussissa ja bisnesluokkaa ei saisi olla lainkaan vaan koko kone pitäisi täyttää minipenkeillä joista keskikokoinenkin ihminen tursuaa yli vierustoverin puolelle (kuten osassa HSL:n bussien penkeistä) niin ettei esim. lukemiseen tai läppärin käyttämiseen olisi tarpeeksi tilaa. Kaikkien pitäisi vain istua hartiat lysyssä, jalat kiinni toisissaan ja toivoa että lento olisi äkkiä ohi.
Ehkä ihmiset miettisivät silloin että onko sinne Australiaan oikeasti ihan pakko lähteä.Perusta ihmeessä tuollainen lentoyhtiö ja katso minkälaisen suosion se saavuttaa.
Pointti olikin siinä että nykyiset lentoyhtiöt pitäisi painostaa erilaisten haittaverojen avulla änkeämään niin paljon matkustajia kuhunkin koneeseen kuin vain mahdollista. Haittaverojen pitäisi olla niin kovat että nykyisellä matkustajamäärällä per kone lentoyhtiöt lakkaisivat olemasta kannattavia.
Käytännössä siis penkkejä pitäisi kaventaa niin että nykyiset kolmen rivit voitaisiin korvata neljän riveillä. Istuinten välissä oleva muutaman sentin tila pitäisi siis poistaa kokonaan ja nykyiset 45cm penkit pitäisi korvata 35cm penkeillä.
Ei, vaan sinulla ei ollut mitään pointtia. Kunhan annoit tuulen heilutella äänihuulia ja paskaahan sieltä vaan ulostui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä.haluan nyt new Yorkiin tai vaikka Roomaan niin totta hitossa mä menen sinne lentokoneella. Oli sitten kuinka hienoa tai ei hienoa, ei mua tommonen kiinnosta eikä todennäköisesti ketään muutakaan paitsi aloittajaa 😂
Eihän kukaan lennä lentämisen takia (paitsi pienkoneet tietty eri asia), mutta siis kukaan ei matkustajakoneella lennä huvikseen vaan siksi että menee paikasta a paikkaan b. Ap itse pitää näköjään lentämistä tosi ihmeellisenä😂 oletko päässyt koskaan lentämään ap?
Juuri näin! Ei se lentäminen mitään hienoa ole, pitkät lennot varsinkin yhtä tuskaa. Siitä on nautinto kaukana. Mutta se nyt vaan on ihan ylivertainen keino siirtyä pitkiä matkoja. Millä muulla keinolla järkevästi edes voisi matkustaa esimerkiksi Italiaan lomalle? Saati sitten jonnekin Balille? Siinähän menisi koko loma pelkkään matkustamiseen junilla ja laivoilla.
Italiaan pääsee omalla autolla. Ensin laivalla Tallinnaan ja sitten autolla pari päivää niin on Roomassa.
Ja päästöt oli 3-5 kertaiset lentämiseen verrattuna. Hieno idea, Hermanni!
No ei todellakaan ole mitkään 3-5 kertaiset päästöt vaikka ajaisi polttomoottoriautolla.
No todellakin on.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että lennot Lazarotelle ja Singaporeen lomamatkalle ovat jäävuoren huippu. Suurin osa on rathtiliikennettä. Ei mulla muuta. Moro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lippuihin pitäisi lätkäistä sellainen haittavero että lentämisestä tulisi liian kallista tavallisille ihmisille. Matkatavaroista pitäisi joutua maksamaan kilohinta ja käsimatkatavaroihin saisi ottaa vain lääkkeet, hygieniatuotteet ja vauvanruoat.
Samalla lentämisen pitäisi olla äärimmäisen epämukavaa. Penkkien pitäisi olla nykyistäkin kapeammat, jalkatilojen pitäisi olla yhtä pienet kuin Onnibussissa ja bisnesluokkaa ei saisi olla lainkaan vaan koko kone pitäisi täyttää minipenkeillä joista keskikokoinenkin ihminen tursuaa yli vierustoverin puolelle (kuten osassa HSL:n bussien penkeistä) niin ettei esim. lukemiseen tai läppärin käyttämiseen olisi tarpeeksi tilaa. Kaikkien pitäisi vain istua hartiat lysyssä, jalat kiinni toisissaan ja toivoa että lento olisi äkkiä ohi.
Ehkä ihmiset miettisivät silloin että onko sinne Australiaan oikeasti ihan pakko lähteä.Perusta ihmeessä tuollainen lentoyhtiö ja katso minkälaisen suosion se saavuttaa.
Pointti olikin siinä että nykyiset lentoyhtiöt pitäisi painostaa erilaisten haittaverojen avulla änkeämään niin paljon matkustajia kuhunkin koneeseen kuin vain mahdollista. Haittaverojen pitäisi olla niin kovat että nykyisellä matkustajamäärällä per kone lentoyhtiöt lakkaisivat olemasta kannattavia.
Käytännössä siis penkkejä pitäisi kaventaa niin että nykyiset kolmen rivit voitaisiin korvata neljän riveillä. Istuinten välissä oleva muutaman sentin tila pitäisi siis poistaa kokonaan ja nykyiset 45cm penkit pitäisi korvata 35cm penkeillä.
Tämä muuten osoittaa hyvin sitä vihreille ominaista pakkoon perustuvaa fantasointia, minkä johdosta luokittelen vihreät vasemmistopuolueisiin, jotka myös kannattavat yksilön pakottamista aatteelliset tavoitteensa saavuttaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla ap:n kanssa, että lentämisen ihannointi rahvaan keskuudessa on ongelma. Yksi askel olisi jo saada ihmiset suosimaan lähemmäs matkustamista. Esim. suuri osa suomalaisista nuorista pitää Kanarialle matkustamista todella junttina ja nolona, mutta samalla on tosi cool matkustaa Balille. Ja Balihan on australialaisille aivan samanlainen juntti turistihelvetti kuin Kanaria meille. Ilmastoa säästyisi, jos nämä junttilomailusta kiinnostuneet suuntaisivat aina ilmaston asettamissa puitteissa mahdollisimman lähelle.
Balin-kävijä-WT:t alapeukuttaa? Koska "olenhan minä nyt paljon hienostuneempi ja tyylikkäämpi ihminen kuin Teneriffalla käyvät vanhempani"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kertoo lennot varanneensa tai lentäneensä kysyt mikä yhtiö ja maksoithan ilmastomaksun, ja otitko selvää miten se lentoyhtiö kompensoi saastutuksensa. Ja kuuntelet reissuasiat muuten vain sivukorvalla ja kyselet vaan siitä ilmastoasiasta. Tietty voit kysellä matkakohteesta miten kierrätysasiat siellä päin mahdetaan hoitaa ja otitko selvää hotellin toiminnasta ekologian suhteen.
Loppuu lyhyeen tuollainen kysely. En ole tuollaisille tenttaajille millään lailla tilivelvollinen.
Kun tarpeeks moni lähtee tähän niin loppuu se ei-niin-hieno-imago ihan ittestään. Häpeillen joutuu tunnustamaan lentäneensä, jos nyt ollenkaan kehtaa asiasta mainita. Otsikkohan peräsi justiin tätä.
Ja sitä paitsi kenen luulet yleensäkään olevan oikeasti kiinnostunut kuulemaan saastutustavoistasi ja lentelyistäsi? Ihmiset ei yleensä vaan kehtaa sanoa sitä, kun taas tulee joku pöljä kehuskelemaan kaukomatkallaan.
Kyllähän tuo vaatisi varsinaista lentokulttuurin muuttamista, jota luonnollisesti suurin osa vastustaisi. Lentokentät ovat tällä hetkellä pyritty tekemään pääasiassa mahdollisimman viihtyisiksi, kansainvälisiksi keitaiksi laadukkaine myymälöineen ja trendikkäine ravintoloineen. Myös lentomatkustamiseen pyritään liittämään hulppeita mielikuvia, vai luuleeko joku matkustamohenkilökunnan ehostuksen ja kauniiden asujen lisäävään lentoturvallisuutta? Ehei, jälleen yksi houkute lampaille matkustaa. Kuinka leikkaussaleissa onnistutaankaan petrolinvihreissä puvuissa meikeittä pelastamaan henkiä. 🤔
Valtaosa työmatkailusta voitaisiin kehittyneen viestintäteknologian myötä lopettamaan turhana, mutta toki tämäkin on mitä suurimmilta osin imagokysymys.
Jos lentokentillä myytäisiin vain hodareita ja vessapaperia ja matkustamohenkilökunta työskentelisi meikittä tylsissä laitoshuoltajatyylisissä univormuissa lippalakit päässä, vähenisi matkustuksen glaumour ja houkuttelevuus huomattavasti. Lentoviihdykkeenä voitaisiin esitellä vaikkapa merten muovitilannetta ja savusumuja ympäri maailman. Vieläkö lähtisit tällä junttiexpressillä Havanaan?
Alkaa tulee korvista tää "lentäminen on itsekästä ja tuhoaa maapallon" mantra.
Opetelkaa ensiksi jättämään kaikki kiinakrääsä ym. kauppaan ja tukemaan eettisiä kulutusvalintoja, lähiruokaa jne. Loppuu se rahtilaivojen ja -koneiden lentäminen, jossa nyt ei ainakaan ole mitään järkeä.
On niin paljon muita asioita, joissa voi vaikuttaa ihan valtiotasolla. Yksittäisten ihmisten syyttäminen maapallon tilasta on jotakin niin uskomatonta. Täsdä ei ole taustalla muu kuin se, että voi hyvällä omatunnolla tuntea ylemmyyttä naapurin penaan, joka käy kanarialla kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan ruoat? Eli uusien kuluttajien synnyttäminen ökykuluttaviin länsimaihin on ihan ok kuitenkin ja heidän lentämisensä myös kunhan vaan lippu maksaa tarpeeksi paljon ja matkustaminen on epämukavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin, nyt kun SINUA ei matkailu ENÄÄ kiinnosta, niin se sopiikin sitten kieltää. Olet tismalleen samaa porukkaa kuin ne, jotka huutelevat haittaverosta lisääntymiselle/yksityisautoilulle/lemmikeille, koska eivät ITSE halua lapsia, omaa autoa tai koiraa. Joten eihän se tietenkään heitä haittaa.
Kyllä minua matkustelu kiinnostaa edelleen ja edelleen minulla on lukuisia matkakohteita, jotka kiinnostavat. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että elää voi yhtä onnellisesti ilmankin. Lisäksi olen ymmärtänyt, että vaikka matkustelu kiinnostaakin niin se on yksi niistä asioista, joissa ei voi mennä "kivaus" edellä, vaan vastuullisuus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niinpä niin. Sinä olet jo kymmenet lentosi lentänyt ja matkustelusta nautinnut, joten olet saanut jo osasi, siispä on aika alkaa kieltää muilta vastaava. Oletpa tekopyhä!
Ja tuo ystävän touhujen ymmärtämättömyys vaan tukee todella itsekeskeistä kuvaa. Tuottaa tosiaan aina kovasti joillekin näköjään vaikeuksia ymmärtää eri tavalla ajattelevia ihmisiä...
Niin, kuten sanoin olen pitänyt matkustelusta jopa niin paljon, etten voinut ymmärtää ihmisiä jotka eivät matkusta. Ymmärrän aivan täydellisesti miten vaikeaa matkustelemisesta luopuminen on, koska olen itse ollut ihminen, joka on ajatellut ettei koskaan voisi siitä luopua. En ole ketään siihen pakottamassa, vaikka itse tavasta päätinkin luopua.
Sen sijaan tässä ketjussa halusin pohtia sitä, miten matkustelemisesta voisi tehdä "vähemmän-coolia" - sellaista etteivät esim nyt teini-iässä olevat kasvaisi maailmassa, jossa kaikkien pitää matkustaa ollakseen siisti tyyppi ja ei-juntti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Matkustamisellahan on vuosikymmeniä ollut vähän sellainen "olen sivistynyt ja jännittävää elämää elävä ihminen" -leima. Ihmisiä jotka eivät matkusta ulkomaille on pidetty juntteina ja ihmisinä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin oma takapiha (näin kärjistäen).
Nyt olen huomannut virkistävää asennemuutosta, eivätkä monen mielestä jatkuvat lomalennot olekaan enää niin hieno ja "cool" juttu kuin ennen. Silti minullakin työpaikalla melkein kaikki olettavat, että tottakai on lentoliput jo tilattu, kun ensivuonna saan pitää täydet lomat...
Miten saataisiin aikaan se, ettei ylenmääräinen lentäminen ei olisikaan enää hieno asia jolla voi kehua eikä ulkomaanmatka olisi enää "oikean loman mitta"?
No mietipä sitä! :D
Ja sitä että Helsinki-Vantaalla alkaa miljardin euron investoinnit.
Sille et voi mitään että mannerten välisissä lennoissa bisnesluokassa on vielä hohtoa. Etkä sille että minä perheineni matkustamme joka vuosi pari kertaa lentäen jonnekin kauas lämpimään. Tasan 2 kuukautta seuraavaan reissuun vielä....
Eihän tämä lentäminen mitään hienoa ole. Joka niin väittää ei ole paljoa lentokoneessa ollut. Istun parhaillani silmät ristissä Helsinki-Vantaan loungessa ja odotan jatkolentoa. Takana taas yksi nukkumaton yö lentokoneessa USA:sta Suomeen. Vajaan viikon työreissussa USA:han ei ehdi tottumaan oikein mihinkään aikaan ja siksi yöunet ovat taas kerran jääneet viimeisen 5 päivän aikana tosi vähäisiksi. Nimimerkillä 7 työreissua USA:han tänä vuonna tehnyt + muutama keski euroopan lento siihen vielä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä minua matkustelu kiinnostaa edelleen ja edelleen minulla on lukuisia matkakohteita, jotka kiinnostavat. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että elää voi yhtä onnellisesti ilmankin. Lisäksi olen ymmärtänyt, että vaikka matkustelu kiinnostaakin niin se on yksi niistä asioista, joissa ei voi mennä "kivaus" edellä, vaan vastuullisuus.
Ap
Aina yhtä huvittavaa kun joku kokee valaistumisen jossakin asiassa ja kokee sn jälkeen tehtäväkseen jakaa tätä tietoa kaikille. Samalla tietysti lytäten ne toisin ajattelijat, joihin itse vielä hetki sitten kuului.
Ihmisellä on tarve tuntea kuuluvansa eliittiin ja kiivetä yhteiskunnan hierarkiassa ylemmäksi muihin nähden. Nyt ap on kehitellyt päässäsi kuplan, jossa tämä eliitti elää mahdollisimman ekologisesti ja sitä kautta kerää pääomaa kamppailua varten eliitin kultapaikoista.
En tykkää enää lentämisestä. Mielestäni se on sangen epämukavaa.