Miten lentokoneella lentämisestä saisi tehtyä imagoltaan "ei-niin-hienoa"?
Matkustamisellahan on vuosikymmeniä ollut vähän sellainen "olen sivistynyt ja jännittävää elämää elävä ihminen" -leima. Ihmisiä jotka eivät matkusta ulkomaille on pidetty juntteina ja ihmisinä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin oma takapiha (näin kärjistäen).
Nyt olen huomannut virkistävää asennemuutosta, eivätkä monen mielestä jatkuvat lomalennot olekaan enää niin hieno ja "cool" juttu kuin ennen. Silti minullakin työpaikalla melkein kaikki olettavat, että tottakai on lentoliput jo tilattu, kun ensivuonna saan pitää täydet lomat...
Miten saataisiin aikaan se, ettei ylenmääräinen lentäminen ei olisikaan enää hieno asia jolla voi kehua eikä ulkomaanmatka olisi enää "oikean loman mitta"?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
2: Jos lentäminen ja muut saastuttavat harrastukset olisivatkin vain ihmisen omia asioita, mutta ne eivät pidemmän päälle sitä ole, vaan tulevat todennäköisesti vaikuttamaan myös minun ja jokaisen muun ihmisen elämään. Siksi. Kiitos kuitenkin kommentista.
Ap
Lentäminen on ihmisen oma asia. Saastutusosuus johtuu fossiilisesta polttoaineesta, jota ei kustannussyistä haluta poistaa, mutta sitähän ei yksittäinen lentomatkustaja itse valitse. Lentäminen itsessään ei saastuta. Jo nyt on lennetty yli 100 000 lentoa biopolttoaineilla, joten teknisesti ei ole mitään estettä sille, että kerosiini vaihdettaisiin ilmastoystävällisiin biopolttoaineisiin. Päättäjät ne vaan eivät halua edistää asiaa, vaan odotellaan teknologian kehittymistä mieluummin.
Jos sulla on jotain vinguttavaa lentämisestä, niin vinkuisit polttoainevalinnasta, etkä itse lentämisestä. Ja oikeastaan olisi huomattavasti järkevämpää sunkin vinkua ennemmin kivihiilestä kuin lentämisestä, koska kivihiili on vastuussa 38 % hiilidioksidipäästöistä, siinä missä lentopetroli 2 %:sta. Juoksehan siis barrikadeille hehkuttamaan ydinvoimaa, jos ilmasto kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Lippuihin pitäisi lätkäistä sellainen haittavero että lentämisestä tulisi liian kallista tavallisille ihmisille. Matkatavaroista pitäisi joutua maksamaan kilohinta ja käsimatkatavaroihin saisi ottaa vain lääkkeet, hygieniatuotteet ja vauvanruoat.
Samalla lentämisen pitäisi olla äärimmäisen epämukavaa. Penkkien pitäisi olla nykyistäkin kapeammat, jalkatilojen pitäisi olla yhtä pienet kuin Onnibussissa ja bisnesluokkaa ei saisi olla lainkaan vaan koko kone pitäisi täyttää minipenkeillä joista keskikokoinenkin ihminen tursuaa yli vierustoverin puolelle (kuten osassa HSL:n bussien penkeistä) niin ettei esim. lukemiseen tai läppärin käyttämiseen olisi tarpeeksi tilaa. Kaikkien pitäisi vain istua hartiat lysyssä, jalat kiinni toisissaan ja toivoa että lento olisi äkkiä ohi.
Ehkä ihmiset miettisivät silloin että onko sinne Australiaan oikeasti ihan pakko lähteä.
Et ole semmoisesta keksinnöstä kuullut kuin markkinatalous? Siinä asiat toimivat ilman keskusjohtoa joka päättää tuollaisista asioista vaan on useita palveluntarjoajia joista kuluttajat valitsevat mieleisensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joutuu työn vuoksi lentämään monta kertaa kuussa, ei lomalla halua niihin sardiinipurkkeihin astua!
Lentokoneet pitäisikin saada leimattua hikisiksi, ahtaiksi sardiinipurkeiksi, joissa taudit leviävät ja joissa vain rumat ja lihavat matkustavat.
Yleensä siellä matkustaa pääosin vähän parempaa porukkaa olevat ihmiset. Rumat ja lihavat sitten itkee vauvapalstalla kun ei pääse Suomesta koskaan pois, korkeintaan laivalla Tallinnaan ;)
Kysehän tässä ketjussa olikin siitä, millainen imago lentomatkustamiselle tulisi saada luotua, jotta se olisi vähemmän houkuttelevaa.
Joku lentomatkustamisen imago ei kiinnosta kuin niitä sotan.orsuja jotka eivät muutenkaan pääsisi kuin vapaalipuilla Tallinnanlaivalle.
Vierailija kirjoitti:
Lippuihin pitäisi lätkäistä sellainen haittavero että lentämisestä tulisi liian kallista tavallisille ihmisille. Matkatavaroista pitäisi joutua maksamaan kilohinta ja käsimatkatavaroihin saisi ottaa vain lääkkeet, hygieniatuotteet ja vauvanruoat.
Samalla lentämisen pitäisi olla äärimmäisen epämukavaa. Penkkien pitäisi olla nykyistäkin kapeammat, jalkatilojen pitäisi olla yhtä pienet kuin Onnibussissa ja bisnesluokkaa ei saisi olla lainkaan vaan koko kone pitäisi täyttää minipenkeillä joista keskikokoinenkin ihminen tursuaa yli vierustoverin puolelle (kuten osassa HSL:n bussien penkeistä) niin ettei esim. lukemiseen tai läppärin käyttämiseen olisi tarpeeksi tilaa. Kaikkien pitäisi vain istua hartiat lysyssä, jalat kiinni toisissaan ja toivoa että lento olisi äkkiä ohi.
Ehkä ihmiset miettisivät silloin että onko sinne Australiaan oikeasti ihan pakko lähteä.
Perusta ihmeessä tuollainen lentoyhtiö ja katso minkälaisen suosion se saavuttaa.
Olen samoilla linjoilla ap:n kanssa, että lentämisen ihannointi rahvaan keskuudessa on ongelma. Yksi askel olisi jo saada ihmiset suosimaan lähemmäs matkustamista. Esim. suuri osa suomalaisista nuorista pitää Kanarialle matkustamista todella junttina ja nolona, mutta samalla on tosi cool matkustaa Balille. Ja Balihan on australialaisille aivan samanlainen juntti turistihelvetti kuin Kanaria meille. Ilmastoa säästyisi, jos nämä junttilomailusta kiinnostuneet suuntaisivat aina ilmaston asettamissa puitteissa mahdollisimman lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kertoo lennot varanneensa tai lentäneensä kysyt mikä yhtiö ja maksoithan ilmastomaksun, ja otitko selvää miten se lentoyhtiö kompensoi saastutuksensa. Ja kuuntelet reissuasiat muuten vain sivukorvalla ja kyselet vaan siitä ilmastoasiasta. Tietty voit kysellä matkakohteesta miten kierrätysasiat siellä päin mahdetaan hoitaa ja otitko selvää hotellin toiminnasta ekologian suhteen.
Loppuu lyhyeen tuollainen kysely. En ole tuollaisille tenttaajille millään lailla tilivelvollinen.
Kyllä olet. Ympäristöasiat ovat yhteinen ongelma joten lentäminen ei ole yksityisasia.
Ympäristöasioissa ei ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla ap:n kanssa, että lentämisen ihannointi rahvaan keskuudessa on ongelma. Yksi askel olisi jo saada ihmiset suosimaan lähemmäs matkustamista. Esim. suuri osa suomalaisista nuorista pitää Kanarialle matkustamista todella junttina ja nolona, mutta samalla on tosi cool matkustaa Balille. Ja Balihan on australialaisille aivan samanlainen juntti turistihelvetti kuin Kanaria meille. Ilmastoa säästyisi, jos nämä junttilomailusta kiinnostuneet suuntaisivat aina ilmaston asettamissa puitteissa mahdollisimman lähelle.
Vain juntti vaahtoaa jostain ilmastoasioista.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kertoo lennot varanneensa tai lentäneensä kysyt mikä yhtiö ja maksoithan ilmastomaksun, ja otitko selvää miten se lentoyhtiö kompensoi saastutuksensa. Ja kuuntelet reissuasiat muuten vain sivukorvalla ja kyselet vaan siitä ilmastoasiasta. Tietty voit kysellä matkakohteesta miten kierrätysasiat siellä päin mahdetaan hoitaa ja otitko selvää hotellin toiminnasta ekologian suhteen.
Miks ihmeessä kukaan tollasen tenttaajan kanssa lähtis keskustelemaan? Jos joku kysyisin multa tollasia niin sanoisin etten tiedä koska ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä.haluan nyt new Yorkiin tai vaikka Roomaan niin totta hitossa mä menen sinne lentokoneella. Oli sitten kuinka hienoa tai ei hienoa, ei mua tommonen kiinnosta eikä todennäköisesti ketään muutakaan paitsi aloittajaa 😂
Eihän kukaan lennä lentämisen takia (paitsi pienkoneet tietty eri asia), mutta siis kukaan ei matkustajakoneella lennä huvikseen vaan siksi että menee paikasta a paikkaan b. Ap itse pitää näköjään lentämistä tosi ihmeellisenä😂 oletko päässyt koskaan lentämään ap?
Juuri näin! Ei se lentäminen mitään hienoa ole, pitkät lennot varsinkin yhtä tuskaa. Siitä on nautinto kaukana. Mutta se nyt vaan on ihan ylivertainen keino siirtyä pitkiä matkoja. Millä muulla keinolla järkevästi edes voisi matkustaa esimerkiksi Italiaan lomalle? Saati sitten jonnekin Balille? Siinähän menisi koko loma pelkkään matkustamiseen junilla ja laivoilla.
Italiaan pääsee omalla autolla. Ensin laivalla Tallinnaan ja sitten autolla pari päivää niin on Roomassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kehtaa tehdä itsestään pellen kyselemällä tällaisia? Naurettavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä.haluan nyt new Yorkiin tai vaikka Roomaan niin totta hitossa mä menen sinne lentokoneella. Oli sitten kuinka hienoa tai ei hienoa, ei mua tommonen kiinnosta eikä todennäköisesti ketään muutakaan paitsi aloittajaa 😂
Eihän kukaan lennä lentämisen takia (paitsi pienkoneet tietty eri asia), mutta siis kukaan ei matkustajakoneella lennä huvikseen vaan siksi että menee paikasta a paikkaan b. Ap itse pitää näköjään lentämistä tosi ihmeellisenä😂 oletko päässyt koskaan lentämään ap?
Juuri näin! Ei se lentäminen mitään hienoa ole, pitkät lennot varsinkin yhtä tuskaa. Siitä on nautinto kaukana. Mutta se nyt vaan on ihan ylivertainen keino siirtyä pitkiä matkoja. Millä muulla keinolla järkevästi edes voisi matkustaa esimerkiksi Italiaan lomalle? Saati sitten jonnekin Balille? Siinähän menisi koko loma pelkkään matkqustamiseen junilla ja laivoilla.
Italiaan pääsee omalla autolla. Ensin laivalla Tallinnaan ja sitten autolla pari päivää niin on Roomassa.
No haloo!? Pari PÄIVÄÄ suuntaansa? Jos on vaikka viikon loma? Lentäen kestää 3-4 tuntia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joutuu työn vuoksi lentämään monta kertaa kuussa, ei lomalla halua niihin sardiinipurkkeihin astua!
Lentokoneet pitäisikin saada leimattua hikisiksi, ahtaiksi sardiinipurkeiksi, joissa taudit leviävät ja joissa vain rumat ja lihavat matkustavat.
Yleensä siellä matkustaa pääosin vähän parempaa porukkaa olevat ihmiset. Rumat ja lihavat sitten itkee vauvapalstalla kun ei pääse Suomesta koskaan pois, korkeintaan laivalla Tallinnaan ;)
Kysehän tässä ketjussa olikin siitä, millainen imago lentomatkustamiselle tulisi saada luotua, jotta se olisi vähemmän houkuttelevaa.
Joku lentomatkustamisen imago ei kiinnosta kuin niitä sotan.orsuja jotka eivät muutenkaan pääsisi kuin vapaalipuilla Tallinnanlaivalle.
Ja silti aina haukutaan hoikkia, kauniita itsevirkatuissa bikineissä kaukomatkoille lentäviä pintaliitovasemmistohippejä siitä, kun kaksinaamaisesti vastustavat saastuttamista ja silti lentävät ulkomaille useita kertoja vuodessa.
Joku kysyi olenko lentänyt. Olen, joitain kymmeniä kertoja elämäni aikana Euroopan sisällä, kaukaisin kohde on ollut Skotlanti.
Nyt en kuitenkaan matkailua enää tarvitse, vaikka rahaa olisi enemmän käytettävissä lomailuun kuin matkustelukausinani opiskelijana.
Vielä muutama vuosi sitten en ymmärtänyt ystävääni, joka matkusteli vain Lapissa, sillä minulla oli monen kohdan lista ulkomaan matkakohteista, jotka halusin nähdä. On ollut todella vapauttavaa huomata, että ihan yhtä ihania lomia voi viettää kotimaassakin ihan junalla kulkien ja mikä parasta, niistä ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Ei se lentäminen mitään hienoa ole, pitkät lennot varsinkin yhtä tuskaa. Siitä on nautinto kaukana. Mutta se nyt vaan on ihan ylivertainen keino siirtyä pitkiä matkoja. Millä muulla keinolla järkevästi edes voisi matkustaa esimerkiksi Italiaan lomalle? Saati sitten jonnekin Balille? Siinähän menisi koko loma pelkkään matkustamiseen junilla ja laivoilla.
Ja päästöt oli 3-5 kertaiset lentämiseen verrattuna. Hieno idea, Hermanni!
Vierailija kirjoitti:
Lappi taitaa olla aika uusi cool matkakohde, jonne suomalaiset pääsevät kätevästi myös ekologisemmilla vaihtoehdoilla kuin lentämällä.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi olenko lentänyt. Olen, joitain kymmeniä kertoja elämäni aikana Euroopan sisällä, kaukaisin kohde on ollut Skotlanti.
Nyt en kuitenkaan matkailua enää tarvitse, vaikka rahaa olisi enemmän käytettävissä lomailuun kuin matkustelukausinani opiskelijana.
Vielä muutama vuosi sitten en ymmärtänyt ystävääni, joka matkusteli vain Lapissa, sillä minulla oli monen kohdan lista ulkomaan matkakohteista, jotka halusin nähdä. On ollut todella vapauttavaa huomata, että ihan yhtä ihania lomia voi viettää kotimaassakin ihan junalla kulkien ja mikä parasta, niistä ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.
Ap
Vielä ihanampaa lomia olen viettänyt huikeissa kaukokohteissa, eikä siitäkään tarvitse potea huonoa omatuntoa kun on ihan täysjärkinen itsenäiseen ajatteluun kykenevä aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ihmiset miettisivät silloin että onko sinne Australiaan oikeasti ihan pakko lähteä.Perusta ihmeessä tuollainen lentoyhtiö ja katso minkälaisen suosion se saavuttaa.
Pointti olikin siinä että nykyiset lentoyhtiöt pitäisi painostaa erilaisten haittaverojen avulla änkeämään niin paljon matkustajia kuhunkin koneeseen kuin vain mahdollista. Haittaverojen pitäisi olla niin kovat että nykyisellä matkustajamäärällä per kone lentoyhtiöt lakkaisivat olemasta kannattavia.
Käytännössä siis penkkejä pitäisi kaventaa niin että nykyiset kolmen rivit voitaisiin korvata neljän riveillä. Istuinten välissä oleva muutaman sentin tila pitäisi siis poistaa kokonaan ja nykyiset 45cm penkit pitäisi korvata 35cm penkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että kaltaisesi ”parempi porukka” kuitenkin esiintyy tässä ketjussa sivistymättöminä törkyturpina.
Siis mitä? Ensin sanot, että asenteiden muutosta on tapahtunut ja sitten ihmettelet, miten sellaista saisi?
Mitäs aiot tehdä meille, jotka emme kulje trendien perässä, vaan toimimme ihan oman ajatusten mukaan?
Kyllä olet. Ympäristöasiat ovat yhteinen ongelma joten lentäminen ei ole yksityisasia.