Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lentokoneella lentämisestä saisi tehtyä imagoltaan "ei-niin-hienoa"?

Vierailija
08.12.2018 |

Matkustamisellahan on vuosikymmeniä ollut vähän sellainen "olen sivistynyt ja jännittävää elämää elävä ihminen" -leima. Ihmisiä jotka eivät matkusta ulkomaille on pidetty juntteina ja ihmisinä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin oma takapiha (näin kärjistäen).

Nyt olen huomannut virkistävää asennemuutosta, eivätkä monen mielestä jatkuvat lomalennot olekaan enää niin hieno ja "cool" juttu kuin ennen. Silti minullakin työpaikalla melkein kaikki olettavat, että tottakai on lentoliput jo tilattu, kun ensivuonna saan pitää täydet lomat...

Miten saataisiin aikaan se, ettei ylenmääräinen lentäminen ei olisikaan enää hieno asia jolla voi kehua eikä ulkomaanmatka olisi enää "oikean loman mitta"?

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä.haluan nyt new Yorkiin tai vaikka Roomaan niin totta hitossa mä menen sinne lentokoneella. Oli sitten kuinka hienoa tai ei hienoa, ei mua tommonen kiinnosta eikä todennäköisesti ketään muutakaan paitsi aloittajaa 😂

Eihän kukaan lennä lentämisen takia (paitsi pienkoneet tietty eri asia), mutta siis kukaan ei matkustajakoneella lennä huvikseen vaan siksi että menee paikasta a paikkaan b. Ap itse pitää näköjään lentämistä tosi ihmeellisenä😂 oletko päässyt koskaan lentämään ap?

Juuri näin! Ei se lentäminen mitään hienoa ole, pitkät lennot varsinkin yhtä tuskaa. Siitä on nautinto kaukana. Mutta se nyt vaan on ihan ylivertainen keino siirtyä pitkiä matkoja. Millä muulla keinolla järkevästi edes voisi matkustaa esimerkiksi Italiaan lomalle? Saati sitten jonnekin Balille? Siinähän menisi koko loma pelkkään matkustamiseen junilla ja laivoilla.

Italiaan pääsee omalla autolla. Ensin laivalla Tallinnaan ja sitten autolla pari päivää niin on Roomassa.

Ensin menee yks päivä kun ajelee täältä Lapista sinne satamaan. Ja tullessa takaisin.

Vierailija
102/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku kertoo lennot varanneensa tai lentäneensä kysyt mikä yhtiö ja maksoithan ilmastomaksun, ja otitko selvää miten se lentoyhtiö kompensoi saastutuksensa. Ja kuuntelet reissuasiat muuten vain sivukorvalla ja kyselet vaan siitä ilmastoasiasta. Tietty voit kysellä matkakohteesta miten kierrätysasiat siellä päin mahdetaan hoitaa ja otitko selvää hotellin toiminnasta ekologian suhteen.

Loppuu lyhyeen tuollainen kysely. En ole tuollaisille tenttaajille millään lailla tilivelvollinen.

Kun tarpeeks moni lähtee tähän niin loppuu se ei-niin-hieno-imago ihan ittestään. Häpeillen joutuu tunnustamaan lentäneensä, jos nyt ollenkaan kehtaa asiasta mainita. Otsikkohan peräsi justiin tätä.

Ja sitä paitsi kenen luulet yleensäkään olevan oikeasti kiinnostunut kuulemaan saastutustavoistasi ja lentelyistäsi? Ihmiset ei yleensä vaan kehtaa sanoa sitä, kun taas tulee joku pöljä kehuskelemaan kaukomatkallaan.

Eipä ole mulla tapana tehdä kenellekään mitään selontekoa matkoistani. En siis edes kuvittele että mun matkat ketään kiinnostaisi, eikä sillä mitään väliä ookaan. Ihan itseäni varten matkustan enkä siksi että pääsisin muille matkoistani kertomaan. Jos joku suoraan kysyy jotain, sitten vastaan. Muuten en erikseen mainitse olenko lomalla lähdössä matkalle vai en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeesti joku pitää lentämistä jotenki "coolina"? Enpä oo ennen tätä ketjua tollasta asiaa edes ajatellut! Mulle lentokone on kulkuneuvo siinä missä auto, juna, laiva tai vaikka polkupyörä. Lentokoneella yksinkertaisesti pääsee pitkät matkat huomattavasti muita kulkuneuvoja nopeammin.

Vierailija
104/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeesti joku pitää lentämistä jotenki "coolina"? Enpä oo ennen tätä ketjua tollasta asiaa edes ajatellut! Mulle lentokone on kulkuneuvo siinä missä auto, juna, laiva tai vaikka polkupyörä. Lentokoneella yksinkertaisesti pääsee pitkät matkat huomattavasti muita kulkuneuvoja nopeammin.

Nyt on selittelyn makua, niin moni inttää tätä samaa, ja samalla nuotilla. Teeskennellen, että tunteilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, niin ollaan asian herroja. Oletko pyhässä irrallisuudessasi tullut koskaan miettineeksi, etteikö kuitenkin ne pitkät matkat itsessään olisi sinusta coolia? Ja vielä viileempää on nykyisin sanoa juuri noin kuin sinä. Että lentämisellä leuhkiminen on toki junteille, mutta pitäähän meidän muidenkin rentoutua?

Ei sitten tule mieleen, ettei sinne pitkälle ole tarpeen mennä, jos ei ole edes varaa niin pitkään lomaan, että matkustamisen voi hoitaa pallon pintaa pitkin? Mikä järki on reuhtoa viikoksi jonnekin vain huvin vuoksi? Se on verovapauksin tuettua aadeehoodeepuuhaa.

Vierailija
105/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vain keskittyisit omiin asioihisi?

Maapallo ja ilmastonmuutos on valitettavasti meidän kaikkien asia. 

Vierailija
106/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niinpä. Mä muistan muutamia hetkiä, kun mun tutut ja ystävät selittivät innoissaan, kuinka monessa maassa ovat käyneet ja haluavat suunnilleen kiertää koko pallon. Ite olen vähän köyhemmästä perheestä eikä meillä ole ollut varaa lennellä. Moni hämmästeli, kun en ollut kaksikymppisenäkään ollut kertaakaan lentokoneessa. Nyt tajuan, miten ison ympäristöteon perheeni on tehnyt ja olen kiitollinen, että he opettivat minut arvostamaan kotimaan kohteita ja luontoa. En koe hinkua lennellä vieläkään, pari kertaa olen kyllä koneessa nyt aikuisiällä ollut. 

Vierailija
107/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa lentämisessä tosiaan ole vuosikausiin mitään "hienoa" ollut: karja-aitausten kautta syyniin ja peltipurkkiin.

Vierailija
108/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo niinpä. Mä muistan muutamia hetkiä, kun mun tutut ja ystävät selittivät innoissaan, kuinka monessa maassa ovat käyneet ja haluavat suunnilleen kiertää koko pallon. Ite olen vähän köyhemmästä perheestä eikä meillä ole ollut varaa lennellä. Moni hämmästeli, kun en ollut kaksikymppisenäkään ollut kertaakaan lentokoneessa. Nyt tajuan, miten ison ympäristöteon perheeni on tehnyt ja olen kiitollinen, että he opettivat minut arvostamaan kotimaan kohteita ja luontoa. En koe hinkua lennellä vieläkään, pari kertaa olen kyllä koneessa nyt aikuisiällä ollut. 

Perheesi ei ole tehnyt minkäänlaista ympäristötekoa. Samat koneet siellä taivalla on lentäneet ihan teidän persaukisuudestanne huolimatta.

Vierailija
109/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi olenko lentänyt. Olen, joitain kymmeniä kertoja elämäni aikana Euroopan sisällä, kaukaisin kohde on ollut Skotlanti.

Nyt en kuitenkaan matkailua enää tarvitse, vaikka rahaa olisi enemmän käytettävissä lomailuun kuin matkustelukausinani opiskelijana.

Vielä muutama vuosi sitten en ymmärtänyt ystävääni, joka matkusteli vain Lapissa, sillä minulla oli monen kohdan lista ulkomaan matkakohteista, jotka halusin nähdä. On ollut todella vapauttavaa huomata, että ihan yhtä ihania lomia voi viettää kotimaassakin ihan junalla kulkien ja mikä parasta, niistä ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.

Ap

Niin, nyt kun SINUA ei matkailu ENÄÄ kiinnosta, niin se sopiikin sitten kieltää. Olet tismalleen samaa porukkaa kuin ne, jotka huutelevat haittaverosta lisääntymiselle/yksityisautoilulle/lemmikeille, koska eivät ITSE halua lapsia, omaa autoa tai koiraa. Joten eihän se tietenkään heitä haittaa.

Itsehän ajan totaalikieltoa alkoholille, koska en itse juo. 😇

Tämä taitaa osua monelle arkaan paikkaan, kun täytyisi tarkastella myös niitä omia valintoja. Valitettava fakta on se, että lentämisestä tuleva hiilijalanjälki on tosi iso ja väestönkasvu on todellinen ongelma. Alkoholin juominen ei sen sijaan ole näihin verrattavissa oleva ympäristöongelma. Jos suhtautuminen on tämä näin monella, ei ihmekään, että ilmastonmuutos etenee.

Vierailija
110/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä taida tuntea ketään, kenen mielestä lentäminen itsessään olisi jotenkin hienoa. Kyllä se on vain pakollinen paha, jotta Suomesta pystyy pääsemään kohtuullisessa ajassa jonnekin.

Vierailija
111/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lentomatkailu on jo nyt junttia, ei fiksut enää paljon lentele.

Kaukolomakuvien postaaminen myös on wt.

Vierailija
112/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustamisellahan on vuosikymmeniä ollut vähän sellainen "olen sivistynyt ja jännittävää elämää elävä ihminen" -leima. Ihmisiä jotka eivät matkusta ulkomaille on pidetty juntteina ja ihmisinä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin oma takapiha (näin kärjistäen).

Nyt olen huomannut virkistävää asennemuutosta, eivätkä monen mielestä jatkuvat lomalennot olekaan enää niin hieno ja "cool" juttu kuin ennen. Silti minullakin työpaikalla melkein kaikki olettavat, että tottakai on lentoliput jo tilattu, kun ensivuonna saan pitää täydet lomat...

Miten saataisiin aikaan se, ettei ylenmääräinen lentäminen ei olisikaan enää hieno asia jolla voi kehua eikä ulkomaanmatka olisi enää "oikean loman mitta"?

Mitä ihanaa on istua hanuri turtana ahtaassa lentokoneessa. Ulkomaille voi matkustaa ilman lentokonettakin. Interraililla käy nykyään eläkeläisiäkin koska varttuneemmillekin reilaajille myydään oma korttinsa, on myyty jo vuosia.

Jos ihmisen ymmärrys ei lisäänny niin matkustaminen on turhaa. Ymmärrän sellaista matkailijaa, joka ottaa määränpäästään kunnolla selvää sekä aikoo saada jotain hyvääkin aikaan matkallaan, esim. tukemalla hyväntekeväisyyttä.

Vierailija
113/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän lentämisessä ole mitään hienoa.

Avicii pelkäsi lentämistä ja joutui liikkumaan paikasta toiseen alkoholin, masennuslääkkeiden ja Xanorin voimin.

En mitenkään kadehdi hänen osaansa. Hän olisi luultavasti onnellinen ja elossa jos olisi saanut tehdä musiikkia omassa kodissaan ja muut muusikot olisivat tulleet hänen studioonsa yhteisprojektien merkeissä.

Vierailija
114/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihanaa on istua hanuri turtana ahtaassa lentokoneessa. Ulkomaille voi matkustaa ilman lentokonettakin.

Ja asua voi ilman sisävessaa, mutta eipä siinäkään mitään järkeä ole.

Vierailija
115/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheesi ei ole tehnyt minkäänlaista ympäristötekoa. Samat koneet siellä taivalla on lentäneet ihan teidän persaukisuudestanne huolimatta.

Jos kaikki olisivat toimineet kuin perheeni, yksikään kone ei olisi noussut taivaalle ja kyllä siinä olisi aika paljon päästöjä säästynyt. Mutta kyllähän monet ovat sitten lennelleet meidänkin edestä eikä me olla mitään täydellisiä oltu joidenkin muiden asioiden suhteen. Aika hurjaa katsottavaa se lentokonekartta, mistä näkyy, paljon koneita on tällä hetkellä liikkeessä. Mutta olen iloinen, että olen saanut tämmöisen kasvatuksen.  

Vierailija
116/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki olisivat toimineet kuin perheeni, yksikään kone ei olisi noussut taivaalle ja kyllä siinä olisi aika paljon päästöjä säästynyt. Mutta kyllähän monet ovat sitten lennelleet meidänkin edestä eikä me olla mitään täydellisiä oltu joidenkin muiden asioiden suhteen. Aika hurjaa katsottavaa se lentokonekartta, mistä näkyy, paljon koneita on tällä hetkellä liikkeessä. Mutta olen iloinen, että olen saanut tämmöisen kasvatuksen.  

Jos kaikki olisivat persaukisia imbesillejä kuten perheesi, niin me taputtelisimme kakkaa savimajoissa. Luojan kiitos kaikki eivät ole kuten perheesi.

Vierailija
117/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puolet - tai edes joka kolmas - suomalaisista perheistä tekisi saman päätöksen, olipa taustalla sitten raha tai arvot, niin kyllä se ji matkustusmäärissä näkyisi, ainakin Suomen pienemmillä lentokentillä. Eivät ne koneet tyhjinä lennä.

Vierailija
118/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puolet - tai edes joka kolmas - suomalaisista perheistä tekisi saman päätöksen, olipa taustalla sitten raha tai arvot, niin kyllä se ji matkustusmäärissä näkyisi, ainakin Suomen pienemmillä lentokentillä. Eivät ne koneet tyhjinä lennä.

Miksi ihmeessä tekisi? Suosittelisin päinvastaista lähestymistä, tekee hyvää taloudellekin oman pään lisäksi.

Vierailija
119/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse perheestä, jossa ei käyty lentoreissuilla. Raha ei ollut se suurin syy, vaan aika ja se, että isäni ei halunnut lentokoneeseen. Matkustettiin Suomessa, Lapissa hiihtoreissuja ja mummolaan jne. En koe jääneeni mistään paitsi lapsena. Jotkut kaverit lensivät joka lomalla jonnekin, mutta en edes osannut olla kateellinen asiasta.

Kun täytin 18, lensin ensimmäistä kertaa ulkomaille. Sen jälkeen on tullut jonkun verran reissattua, viimeisin kaksi vuotta sitten. Lapsilleni en halua opettaa automaationa sitä, että ulkomaan matkailu on ainut tapa matkailla. Toki lapset ovat olleet mukana Suomen rajojen ulkopuolella joitakin kertoja. Itsellä ainakin ilmastoahdistus on todellinen syy vähentää omaa matkailua. Ja myös opettaa lapsille harkintaa näissä asioissa.

Vierailija
120/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku kertoo lennot varanneensa tai lentäneensä kysyt mikä yhtiö ja maksoithan ilmastomaksun, ja otitko selvää miten se lentoyhtiö kompensoi saastutuksensa. Ja kuuntelet reissuasiat muuten vain sivukorvalla ja kyselet vaan siitä ilmastoasiasta. Tietty voit kysellä matkakohteesta miten kierrätysasiat siellä päin mahdetaan hoitaa ja otitko selvää hotellin toiminnasta ekologian suhteen.

Loppuu lyhyeen tuollainen kysely. En ole tuollaisille tenttaajille millään lailla tilivelvollinen.

Kyllä olet. Ympäristöasiat ovat yhteinen ongelma joten lentäminen ei ole yksityisasia.

Mites lisääntyminen? Ympäristöasiat on yhteinen asia, eli lisääntymiskielto kaikille? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan