Miten lentokoneella lentämisestä saisi tehtyä imagoltaan "ei-niin-hienoa"?
Matkustamisellahan on vuosikymmeniä ollut vähän sellainen "olen sivistynyt ja jännittävää elämää elävä ihminen" -leima. Ihmisiä jotka eivät matkusta ulkomaille on pidetty juntteina ja ihmisinä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin oma takapiha (näin kärjistäen).
Nyt olen huomannut virkistävää asennemuutosta, eivätkä monen mielestä jatkuvat lomalennot olekaan enää niin hieno ja "cool" juttu kuin ennen. Silti minullakin työpaikalla melkein kaikki olettavat, että tottakai on lentoliput jo tilattu, kun ensivuonna saan pitää täydet lomat...
Miten saataisiin aikaan se, ettei ylenmääräinen lentäminen ei olisikaan enää hieno asia jolla voi kehua eikä ulkomaanmatka olisi enää "oikean loman mitta"?
Kommentit (161)
Lähdenkin tässä helmikuussa taas pitkälle lomalle etelään, lentokoneella 🙈🙈
Vierailija kirjoitti:
Ai sä oot taas herännyt 😂😂 joka päivä samasta aiheesta keskustelu. Ilmiannettu :)
Jaa jollain menee tunteisiin tämäkin keskustelunaihe. Lue vähän kirjoja, sivistä itseäsi, niin löydät muuta sisältöä elämääsi kuin jokavuotinen Teneriffalla örveltäminen.
Lentäminen on kuin tupakointi: tosi coolia monta vuosikymmentä, eikä useimmat uskoneet asiantuntijoiden varoituksia, kunnes eivät pystyneet enää hengittämään...nyt heitä pidetään tyhminä.
Kun joku kertoo lennot varanneensa tai lentäneensä kysyt mikä yhtiö ja maksoithan ilmastomaksun, ja otitko selvää miten se lentoyhtiö kompensoi saastutuksensa. Ja kuuntelet reissuasiat muuten vain sivukorvalla ja kyselet vaan siitä ilmastoasiasta. Tietty voit kysellä matkakohteesta miten kierrätysasiat siellä päin mahdetaan hoitaa ja otitko selvää hotellin toiminnasta ekologian suhteen.
Ymmärrän hyvin, että lennetään. Sitä en ymmärrä, että itse kaukomatkoja huvittelun vuoksi tekevät henkilöt usein ovat niitä, jotka eniten elämöivät ilmastotalkoista ja vaativat sen varjolla muiden elämään vaikuttavia monenlaisia lisäkustannuksia ja -hankaluuksia.
Hmm no jos totta puhutaan, niin lentäminen on mielestäni todella kiehtovaa. Ilmailu on kiehtovaa. Haluaisin tulevaisuudessa tehdä töitä ilmailun parissa, joko lentäjänä tai matkustamohenkilökunnan jäsenenä. Molempia löytyy lähipiiristä useita joten helppo keskustella alasta enemmän ja luotettavien tyyppien kanssa.
Mutta en toki lähde matkustamaan lentämisen takia vaan sen kohteen takia. ;)
Vierailija kirjoitti:
Lentäminen on kuin tupakointi: tosi coolia monta vuosikymmentä, eikä useimmat uskoneet asiantuntijoiden varoituksia, kunnes eivät pystyneet enää hengittämään...nyt heitä pidetään tyhminä.
Kukaan ei pidä lentäviä ryhminä paitsi ehkä 10 av mammaa jotka itse eivät koskaan pääse mihinkään matkalle. Katkeruus loistaa. Lisäksi liuta muksuja tehty ja samaan aikaan paasataan toisille vaikka muksut ne vasta tekeekin tuhoa maapallolle.
Mä olen alkanut matkustella kotimaassa ihan lähiseudullakin ja maailma on siitäkin avautunut. No toki maa on täynnä hirveitä, rupuisia ravintoloita ja hotelleja, huonoa ruokaa, mutta on ihan kivoja paikkoja ja luontokohteita.
Sitten kun lomareissut on puheena, niin puhun niistä luontokohteista ihan pokkana kuin ne olis jokaisen must see ja että suunnitelmissa on perheen interrail. Kuten oikeasti onkin.
Aina joku alkaa, että joo ensi lomalla oli tarkoitus lähteä lasten kanssa pienelle vaellukselle ja voisi lähteä junalla sukulaisiin... eli kyllä nää ympäristöasiat osuu arkaan paikkaan ja kun alkaa käyttäytyä että Kälviä on hienompaa kuin Thaikku, niin kyllä se osaan uppoaa. Olen ehkä julma, kun teen tietoisesti tätä.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä.haluan nyt new Yorkiin tai vaikka Roomaan niin totta hitossa mä menen sinne lentokoneella. Oli sitten kuinka hienoa tai ei hienoa, ei mua tommonen kiinnosta eikä todennäköisesti ketään muutakaan paitsi aloittajaa 😂
Eihän kukaan lennä lentämisen takia (paitsi pienkoneet tietty eri asia), mutta siis kukaan ei matkustajakoneella lennä huvikseen vaan siksi että menee paikasta a paikkaan b. Ap itse pitää näköjään lentämistä tosi ihmeellisenä😂 oletko päässyt koskaan lentämään ap?
Juuri näin! Ei se lentäminen mitään hienoa ole, pitkät lennot varsinkin yhtä tuskaa. Siitä on nautinto kaukana. Mutta se nyt vaan on ihan ylivertainen keino siirtyä pitkiä matkoja. Millä muulla keinolla järkevästi edes voisi matkustaa esimerkiksi Italiaan lomalle? Saati sitten jonnekin Balille? Siinähän menisi koko loma pelkkään matkustamiseen junilla ja laivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sä oot taas herännyt 😂😂 joka päivä samasta aiheesta keskustelu. Ilmiannettu :)
Jaa jollain menee tunteisiin tämäkin keskustelunaihe. Lue vähän kirjoja, sivistä itseäsi, niin löydät muuta sisältöä elämääsi kuin jokavuotinen Teneriffalla örveltäminen.
En ole koskaan käynyt Teneriffalla, kiitos kysymästä. Itse annat itsestäsi aika juntin kuvan jos sulle matkustaminen= Teneriffa ja vastaavat. Hih :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joutuu työn vuoksi lentämään monta kertaa kuussa, ei lomalla halua niihin sardiinipurkkeihin astua!
En ole havainnut mitään korrelaatiota työmatkalentämisen ja lomalentojen välillä.
Kun lentää paljon työn puolesta, ei huvita lentää lomilla?
Kyllä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kertoo lennot varanneensa tai lentäneensä kysyt mikä yhtiö ja maksoithan ilmastomaksun, ja otitko selvää miten se lentoyhtiö kompensoi saastutuksensa. Ja kuuntelet reissuasiat muuten vain sivukorvalla ja kyselet vaan siitä ilmastoasiasta. Tietty voit kysellä matkakohteesta miten kierrätysasiat siellä päin mahdetaan hoitaa ja otitko selvää hotellin toiminnasta ekologian suhteen.
Ei kannata ihmetellä jos on nekku pipi tuollaisen burgeroinnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt jo juntteilua. Onko wt:mpää kuin Thaimaan matkailu?
Thaimaaseen matkustelu on ehkäpä vielä astetta wt:mpää.
Yleensä nää wt:n viljelijät on itse sitä pahinta valkoroskaa😆
Minä lentelen juuri niin paljon kuin huvittaa. Eikä haittaa vaikka hinnatkin nousis kun on niin hyviä etuja itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Kun joutuu työn vuoksi lentämään monta kertaa kuussa, ei lomalla halua niihin sardiinipurkkeihin astua!
Lentokoneet pitäisikin saada leimattua hikisiksi, ahtaiksi sardiinipurkeiksi, joissa taudit leviävät ja joissa vain rumat ja lihavat matkustavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneet pitäisikin saada leimattua hikisiksi, ahtaiksi sardiinipurkeiksi, joissa taudit leviävät ja joissa vain rumat ja lihavat matkustavat.
Yleensä siellä matkustaa pääosin vähän parempaa porukkaa olevat ihmiset. Rumat ja lihavat sitten itkee vauvapalstalla kun ei pääse Suomesta koskaan pois, korkeintaan laivalla Tallinnaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siellä matkustaa pääosin vähän parempaa porukkaa olevat ihmiset. Rumat ja lihavat sitten itkee vauvapalstalla kun ei pääse Suomesta koskaan pois, korkeintaan laivalla Tallinnaan ;)
Kysehän tässä ketjussa olikin siitä, millainen imago lentomatkustamiselle tulisi saada luotua, jotta se olisi vähemmän houkuttelevaa.
Vierailija kirjoitti:
Loppuu lyhyeen tuollainen kysely. En ole tuollaisille tenttaajille millään lailla tilivelvollinen.
Lippuihin pitäisi lätkäistä sellainen haittavero että lentämisestä tulisi liian kallista tavallisille ihmisille. Matkatavaroista pitäisi joutua maksamaan kilohinta ja käsimatkatavaroihin saisi ottaa vain lääkkeet, hygieniatuotteet ja vauvanruoat.
Samalla lentämisen pitäisi olla äärimmäisen epämukavaa. Penkkien pitäisi olla nykyistäkin kapeammat, jalkatilojen pitäisi olla yhtä pienet kuin Onnibussissa ja bisnesluokkaa ei saisi olla lainkaan vaan koko kone pitäisi täyttää minipenkeillä joista keskikokoinenkin ihminen tursuaa yli vierustoverin puolelle (kuten osassa HSL:n bussien penkeistä) niin ettei esim. lukemiseen tai läppärin käyttämiseen olisi tarpeeksi tilaa. Kaikkien pitäisi vain istua hartiat lysyssä, jalat kiinni toisissaan ja toivoa että lento olisi äkkiä ohi.
Ehkä ihmiset miettisivät silloin että onko sinne Australiaan oikeasti ihan pakko lähteä.
Jos mä.haluan nyt new Yorkiin tai vaikka Roomaan niin totta hitossa mä menen sinne lentokoneella. Oli sitten kuinka hienoa tai ei hienoa, ei mua tommonen kiinnosta eikä todennäköisesti ketään muutakaan paitsi aloittajaa 😂
Eihän kukaan lennä lentämisen takia (paitsi pienkoneet tietty eri asia), mutta siis kukaan ei matkustajakoneella lennä huvikseen vaan siksi että menee paikasta a paikkaan b. Ap itse pitää näköjään lentämistä tosi ihmeellisenä😂 oletko päässyt koskaan lentämään ap?