Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lentokoneella lentämisestä saisi tehtyä imagoltaan "ei-niin-hienoa"?

Vierailija
08.12.2018 |

Matkustamisellahan on vuosikymmeniä ollut vähän sellainen "olen sivistynyt ja jännittävää elämää elävä ihminen" -leima. Ihmisiä jotka eivät matkusta ulkomaille on pidetty juntteina ja ihmisinä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin oma takapiha (näin kärjistäen).

Nyt olen huomannut virkistävää asennemuutosta, eivätkä monen mielestä jatkuvat lomalennot olekaan enää niin hieno ja "cool" juttu kuin ennen. Silti minullakin työpaikalla melkein kaikki olettavat, että tottakai on lentoliput jo tilattu, kun ensivuonna saan pitää täydet lomat...

Miten saataisiin aikaan se, ettei ylenmääräinen lentäminen ei olisikaan enää hieno asia jolla voi kehua eikä ulkomaanmatka olisi enää "oikean loman mitta"?

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä pitää tehdä ilmaista. Sittenhän se on junttien hommaa. Mitä kalliimpaa, sen elitistisempää se on. Eli ei mitään haittaveroja.

Vierailija
82/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä parasta olisi, jos julkishallinto, järjestöt ja muut rupeaisivat käyttämään skypeä ja videokonferensseja enemmän.  Hyödyntäisivät digitaalisuutta.

Tässä yksityiset firmat ovat jo valovuosia edellä, mutta jostain syystä esim. Pekka Haaviston pitää ihan henkilökohtaisesti matkustaa Eritreaan.

Stressin uuvuttama työmuurahainen, joka pitää pienen breikin lämpimässä, on tietysti helpompi ja haavoittuvampi kohde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä siis ole kieltämässä lentämistä keneltäkään, vaikka mielestäni lentämistä pitäisi verottaa huomattavasti enemmän. Niin paljon, ettei äkkilähtö tule halvemmaksi kuin kotimaanmatka eikä lippuja voisi ostaa hetken mielijohteesta.

Suurin osa maailman ihmisistä ei kuitenkaan pysty matkustamaan maansa rajojen ulkopuolelle ja ihmisten olisi hyvä ymmärtää, että mahdollisuus matkustamiseen on hyvin poikkeuksellinen etu, joka pitää käyttää harkiten (jos ollenkaan) ja josta pitää pystyä maksamaan sellainen hinta, joka ainakin osittain kattaa matkan aiheuttamat haitat.

Ap

Vierailija
84/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lentämisestä ole mitään hienoa. Se on välttämätön paha, mutta nopea. Se on nykyään liian halpaa. Interrail ja muu matkustaminen on jäänyt vähiin. Jos vertaa Suomen junalippujen hintoja, niin lentämällä pääsee halvemmalla ja pidemmälle. Ennen oli tosi hienoa kun matkusti maatapitkin pitkälle esim.interail ja lentämällä lentämällä pois. Se oli luksusta. Yhdensuuntaiset liput oli normaaleja. Se lento saattoi maksaa enemmän kuin koko kuukauden junalippu.

Vierailija
85/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä siis ole kieltämässä lentämistä keneltäkään, vaikka mielestäni lentämistä pitäisi verottaa huomattavasti enemmän.

Mielipiteesi on yksiselitteisesti väärin.

Vierailija
86/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi olenko lentänyt. Olen, joitain kymmeniä kertoja elämäni aikana Euroopan sisällä, kaukaisin kohde on ollut Skotlanti.

Nyt en kuitenkaan matkailua enää tarvitse, vaikka rahaa olisi enemmän käytettävissä lomailuun kuin matkustelukausinani opiskelijana.

Vielä muutama vuosi sitten en ymmärtänyt ystävääni, joka matkusteli vain Lapissa, sillä minulla oli monen kohdan lista ulkomaan matkakohteista, jotka halusin nähdä. On ollut todella vapauttavaa huomata, että ihan yhtä ihania lomia voi viettää kotimaassakin ihan junalla kulkien ja mikä parasta, niistä ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.

Ap

Niin, nyt kun SINUA ei matkailu ENÄÄ kiinnosta, niin se sopiikin sitten kieltää. Olet tismalleen samaa porukkaa kuin ne, jotka huutelevat haittaverosta lisääntymiselle/yksityisautoilulle/lemmikeille, koska eivät ITSE halua lapsia, omaa autoa tai koiraa. Joten eihän se tietenkään heitä haittaa.

Itsehän ajan totaalikieltoa alkoholille, koska en itse juo. 😇

Kyllä minua matkustelu kiinnostaa edelleen ja edelleen minulla on lukuisia matkakohteita, jotka kiinnostavat. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että elää voi yhtä onnellisesti ilmankin. Lisäksi olen ymmärtänyt, että vaikka matkustelu kiinnostaakin niin se on yksi niistä asioista, joissa ei voi mennä "kivaus" edellä, vaan vastuullisuus.

Ap

Aina yhtä huvittavaa kun joku kokee valaistumisen jossakin asiassa ja kokee sn jälkeen tehtäväkseen jakaa tätä tietoa kaikille. Samalla tietysti lytäten ne toisin ajattelijat, joihin itse vielä hetki sitten kuului.

Ihmisellä on tarve tuntea kuuluvansa eliittiin ja kiivetä yhteiskunnan hierarkiassa ylemmäksi muihin nähden. Nyt ap on kehitellyt päässäsi kuplan, jossa tämä eliitti elää mahdollisimman ekologisesti ja sitä kautta kerää pääomaa kamppailua varten eliitin kultapaikoista.

Tarkoitukseni ei ole lytätä ketään, olen vain kertonut omista kokemuksistani ja halunnut aiheuttaa keskustelua siitä, miksi matkustelua pidetään niin coolina.

Ap

Vierailija
87/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä siis ole kieltämässä lentämistä keneltäkään, vaikka mielestäni lentämistä pitäisi verottaa huomattavasti enemmän. Niin paljon, ettei äkkilähtö tule halvemmaksi kuin kotimaanmatka eikä lippuja voisi ostaa hetken mielijohteesta.

Suurin osa maailman ihmisistä ei kuitenkaan pysty matkustamaan maansa rajojen ulkopuolelle ja ihmisten olisi hyvä ymmärtää, että mahdollisuus matkustamiseen on hyvin poikkeuksellinen etu, joka pitää käyttää harkiten (jos ollenkaan) ja josta pitää pystyä maksamaan sellainen hinta, joka ainakin osittain kattaa matkan aiheuttamat haitat.

Ap

Eli siitä pitäisi mielestäsi tehdä entistä kalliimpaa ja vaikeammin saavutettavaa -> hienompaa ja elitistisempää. Sun logiikka ontuu nyt.

Vierailija
88/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairin lentoemot ovat tehneet töitä toivomasi asian eteen jo vuosia.

Vierailija
89/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julma jumalatar kirjoitti:

Valtaosa työmatkailusta voitaisiin kehittyneen viestintäteknologian myötä lopettamaan turhana, mutta toki tämäkin on mitä suurimmilta osin imagokysymys.

Et sitten ole koskaan ollut yhdessäkään ulkomaan projektissa mukana kun tuollaisia puhelet. Mitä luulet ostaako joku asiakas esim. 50 - 100 miljoonaa maksavan laitoksen ihan vaan siten että puhelimessa sovitaan kaupat? Entä sitten kun sitä projektia ruvetaan toteuttamaan niin luuletko että sen paremmin ostajan kuin myyjänkään projektihenkilökunta puhelimessa tai videoneuvotteluissa saa kaikki asiat sovittua. No entäpä tämän laitoksen asennukset ja startit. Tehdäänkö nekin puhelimella tai videoneuvottelun avulla? Kyllä huomaa että te vihervassarit olette ihan pihalla siitä miten oikeasti tämä yhteiskunta pyörii. Ai niin sähköä tulee seinästä töpselipistokkeesta ja setelirahaa saa automaatista ilman että kenenkään tarvitsee käydä töissä.

Vierailija
90/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli siitä pitäisi mielestäsi tehdä entistä kalliimpaa ja vaikeammin saavutettavaa -> hienompaa ja elitistisempää. Sun logiikka ontuu nyt.

Jotaisiko se sinusta siihen? Ehkä, voit olla ihan oikeassa ja minä tässä väärässä. Mitä itse ehdottaisit? Tuo että matkustaminen olisi ilmaista niin siitä tulisi junttia oli kyllä hauska pointti ja siinä voi kyllä piillä totuus.

Ap

Vierailija
91/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentämisessä ei ole mitään coolia. Nykyään ei taputeta kun kone laskeutuu.

Vierailija
92/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka harvoin lentää pitää sitä hienona. Joka usein lentää, pitää sitä kärsimyksenä. Jos olisi muu tapa siirtyä paikasta toiseen riittävän nopeasti, niin varmaan se olisi suosittu. Harva ihminen nykyaikana voi esim. lähteä laivalla käymään Japanissa, ei riitä lomatkaan.

Vierailija
93/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jotaisiko se sinusta siihen? Ehkä, voit olla ihan oikeassa ja minä tässä väärässä. Mitä itse ehdottaisit? Tuo että matkustaminen olisi ilmaista niin siitä tulisi junttia oli kyllä hauska pointti ja siinä voi kyllä piillä totuus.

Ap

Vierailija
94/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnairin lentoemot ovat tehneet töitä toivomasi asian eteen jo vuosia.

Finskillä on kyllä maailman vanhin, leipääntynein ja ylipalkatuin kalusto.

Vierailija
95/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi olenko lentänyt. Olen, joitain kymmeniä kertoja elämäni aikana Euroopan sisällä, kaukaisin kohde on ollut Skotlanti.

Nyt en kuitenkaan matkailua enää tarvitse, vaikka rahaa olisi enemmän käytettävissä lomailuun kuin matkustelukausinani opiskelijana.

Vielä muutama vuosi sitten en ymmärtänyt ystävääni, joka matkusteli vain Lapissa, sillä minulla oli monen kohdan lista ulkomaan matkakohteista, jotka halusin nähdä. On ollut todella vapauttavaa huomata, että ihan yhtä ihania lomia voi viettää kotimaassakin ihan junalla kulkien ja mikä parasta, niistä ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.

Ap

Niin, nyt kun SINUA ei matkailu ENÄÄ kiinnosta, niin se sopiikin sitten kieltää. Olet tismalleen samaa porukkaa kuin ne, jotka huutelevat haittaverosta lisääntymiselle/yksityisautoilulle/lemmikeille, koska eivät ITSE halua lapsia, omaa autoa tai koiraa. Joten eihän se tietenkään heitä haittaa.

Kyllä minua matkustelu kiinnostaa edelleen ja edelleen minulla on lukuisia matkakohteita, jotka kiinnostavat. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että elää voi yhtä onnellisesti ilmankin. Lisäksi olen ymmärtänyt, että vaikka matkustelu kiinnostaakin niin se on yksi niistä asioista, joissa ei voi mennä "kivaus" edellä, vaan vastuullisuus.

Ap

Hienoa että joku tuntee huonoa omaatuntoa ja vastuullisuutta. Minä en niitä tunne matkustan edelleen lentokoneella (One Wold platinakortti), syön naudan sisäfilettä, ajan V6 moottorisella BMW:lläni ja kesällä moottoriveneelläni. Kyllä silloin pitää elää kun siihen on vielä mahdollisuudet. Kunnon elämisen mahdollisuuksia viedään suomesta koko ajan pois kun tänne ollaan hyysäämässä tietyn ryhmän toimesta (yllättäen niiden samojen jotka vauhkoavat ilmaston lämpenemisestä) noita monikultuurin edustajia elämään (ja raiskaamaan lapsia) suomalaisten veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
96/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Aina yhtä huvittavaa kun joku kokee valaistumisen jossakin asiassa ja kokee sn jälkeen tehtäväkseen jakaa tätä tietoa kaikille. Samalla tietysti lytäten ne toisin ajattelijat, joihin itse vielä hetki sitten kuului.

Ihmisellä on tarve tuntea kuuluvansa eliittiin ja kiivetä yhteiskunnan hierarkiassa ylemmäksi muihin nähden. Nyt ap on kehitellyt päässäsi kuplan, jossa tämä eliitti elää mahdollisimman ekologisesti ja sitä kautta kerää pääomaa kamppailua varten eliitin kultapaikoista.

Tarkoitukseni ei ole lytätä ketään, olen vain kertonut omista kokemuksistani ja halunnut aiheuttaa keskustelua siitä, miksi matkustelua pidetään niin coolina.

Ap

Ei kai se mitään erityisen coolia ole muitten kuin köyhien opiskelijoitten mielestä. Ihan tavallista hommaa, jota moni harrastaa koska pitää siitä.

Vierailija
97/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä siinä lähtökohtaisesti hiukan on piässä vikaa jos jonkun mielestä on hienoa kököttää tuntikausia humisevassa peltipurkissa ?!?!

Vierailija
98/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Hienoa että joku tuntee huonoa omaatuntoa ja vastuullisuutta. Minä en niitä tunne matkustan edelleen lentokoneella (One Wold platinakortti), syön naudan sisäfilettä, ajan V6 moottorisella BMW:lläni ja kesällä moottoriveneelläni. Kyllä silloin pitää elää kun siihen on vielä mahdollisuudet. Kunnon elämisen mahdollisuuksia viedään suomesta koko ajan pois kun tänne ollaan hyysäämässä tietyn ryhmän toimesta (yllättäen niiden samojen jotka vauhkoavat ilmaston lämpenemisestä) noita monikultuurin edustajia elämään (ja raiskaamaan lapsia) suomalaisten veronmaksajien piikkiin.

Minkä merkkisen moottorin olet siihen asentanut, bemarilla kun ei ole ainuttakaan V6:sta koskaan mallistossaan ollut?

Vierailija
99/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä.haluan nyt new Yorkiin tai vaikka Roomaan niin totta hitossa mä menen sinne lentokoneella. Oli sitten kuinka hienoa tai ei hienoa, ei mua tommonen kiinnosta eikä todennäköisesti ketään muutakaan paitsi aloittajaa 😂

Eihän kukaan lennä lentämisen takia (paitsi pienkoneet tietty eri asia), mutta siis kukaan ei matkustajakoneella lennä huvikseen vaan siksi että menee paikasta a paikkaan b. Ap itse pitää näköjään lentämistä tosi ihmeellisenä😂 oletko päässyt koskaan lentämään ap?

Juuri näin! Ei se lentäminen mitään hienoa ole, pitkät lennot varsinkin yhtä tuskaa. Siitä on nautinto kaukana. Mutta se nyt vaan on ihan ylivertainen keino siirtyä pitkiä matkoja. Millä muulla keinolla järkevästi edes voisi matkustaa esimerkiksi Italiaan lomalle? Saati sitten jonnekin Balille? Siinähän menisi koko loma pelkkään matkustamiseen junilla ja laivoilla.

Italiaan pääsee omalla autolla. Ensin laivalla Tallinnaan ja sitten autolla pari päivää niin on Roomassa.

Ja päästöt oli 3-5 kertaiset lentämiseen verrattuna. Hieno idea, Hermanni!

Riita poikki ja matematiikka avuksi (olen siis eri).

Finnairin lentolaskurin perusteella Helsinki-Rooma yhdensuuntainen lento aiheuttaa 1 henkilöltä 163 kgCO2 päästöt.

Autolautta Helsinki-Tallinna päästelee 144 kgCO2ekv/km per henkilö (90 km matka), eli 13 kgCO2. Autoilu Tallinna-Rooma (2786 kilometriä) keskivertoautolla (162,2 gCO2/km) tekee 452 kgCO2. Jos autossa on yksi henkilö, niin yhteispäästöt ovat 465 kgCO2. Yksin kannattaa siis ainakin lentää (auto 465 kgCO2 vs lentsikka 163 kgCO2).

Jos oletetaan, että auto ei kuluta enempää, vaikka matkustajia olisi enemmän (kuluttaa se jonkin verran, esim. 1-10 % enemmän riippuen matkustajien määrästä, mutta jätetään huomioimatta), niin 2 henkilöllä autoreissu (autolaittoineen) päästelisi 252 kgCO2/henkilö, 3 henkilöllä 190 kgCO2/henkilö, 4 henkilöllä 126 kgCO2/henkilö.

Jos perheessä on ainakin 4 henkilöä, niin autoilu on hitusen vähäpäästöisempää, keskivertoautolla. 1-3 henkilöllä kannattaa lentää. Uudella autolla (120 gCO2/km) päästöt olisivat hitusen vähäisemmät, jolloin saataisiin vain 124 kgCO2 päästöt/henkilö matkustettaessa kolmella henkilöllä, mutta edelleen korkeammat päästöt 2 henkilöllä (180,16 kgCO2/henkilö vs lentämisen 163 kgCO2/henkilö).

Sähköautolla toki kannattaa sitten ajella, vaikka olisi yksinkin. Paitsi, että itsekin useamman kerran autolla Italiaan matkustaneena (lapsuudessa, ei ollut äänioikeutta matkavalinnassa) voin kertoa, ettei se nyt niin kivaa ole, etteikö mieluummin menisi lentokoneella ja istuttaisi yhden puun korvaamaan aiheutetut päästöt (yksikin puu riittää).

Vierailija
100/161 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

(144 kgCO2ekv/km tilalle piti kirjoittaa 144 gCO2ekv/km, laskuissa ei kuitenkaan vikaa)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi