Millä saisi takavalottomat autoilijat kääntämään valot päälle?
Eli millä saisi tuolla liikenteessä kiinnitettyä huomion niin, että pimeäperäisen auton kuski ymmärtäisi laittaa valot päälle?
Ajelen työmatkaa moottoritiellä ja lähes päivittäin näkyy näitä. Pahimmillaan auto näkyy näillä keleillä vasta heijastintolppien välin etäisyydeltä, eli kun on pimeää, sataa/pyryttää ja suolan myötä kaikki on harmaata.
Yleensä normaalinopeutta ajaessa saavuttaa tällaisen pimeän auton, joka pelkkien päiväajovalojen turvin ajelee vähän varovaisemmin. Toki kaahareitakin tietty löytyy. Takana ollessa olen yrittänyt vilkutella useamman kerran pitkiä valoja, mutta tuloksetta. Joskus olen saanut korkeintaan vastaukseksi jarruvalojen vilautuksen. :)
Edessä onneksi on jotain tuikkua, että moottoritielle liittyvät näkevät auton, mutta kyllä noista väkisin vaaranpaikkoja syntyy. Luulisi että kaikki perehtyisivät sen verran auton toimintaan, että valot, lasinpesimet ym. perusjutut olisi hallussa. Vaikka olisi joku laina-auto.
Kolmelle autolle olen räpsytellyt omia ajovaloja ja kaikki tajusi laittaa valot päälle. Paras oli lumipöllyssä edessä menevä valkoinen valoton pakettiauto. Sai se yhden valon taakse, parempi se kun ei mitään.