Haluan kieltäytyä kummin tehtävästä. Voiko ystävyys jatkua?
Onko kellään kokemusta siitä, että kieltäytyy ystävän lapsen kummiksi ryhtymisestä ja ystävyys ei siitä kärsi? En tiedä, miksi ystävä edes pyysi minua (en ole lapsirakas) ja nyt olen nukkunut yön huonosti miettien, miten kieltäytyä kohteliaasti ja ystävyyttä vahingoittamatta.
Kommentit (41)
Mitä sä sillä hetkellä vastasit ystävällesi, kun hän pyysi sua kummiksi?
Kannattaako myös kysyä vahemmilta, että mitä he kummilta toivovat? Silloin on ehkä helpompi kieltäytyä jos pystyt kertomaan, että et pysty täyttämään tiettyjä toiveita. Esim. Lapsen hoitoon ottaminen on liian suuri vastuu sinulle tai että et usko voivasi tarjota sitä mitä sinusta kummin kuuluisi. Saattaa olla että sinulle selviääkin että heidän mielestään riittää että tapaat lapsen ristiäissä ja seuraavan kerran rippijuhlissa ja that's it.
Jos saan itse lapsia suurin toive kummeille olisi, että he olisivat aikuisia joiden puoleen lapseni voi kääntyä vähän vanhempana, kun kaikkea eivät esim teinit halua jakaa isän ja äidin kanssa. Eli toivon että lapsella on ns. Turvallisia aikuistuttuja joihin hän voi luottaa. Onhan se kiva jos joku kummi itse haluaa hoitaa vauvaani ja hukuttaa hänet lahjoihin, mutta en ole itse ajatellut sen olevan osa mahdollista lapsiperhe-elämääni
Mä en ainakaan loukkaantuisi jos joku kieltäytyisi. Mulle tuo kummi-juttu ylipäätään on ihan nimellinen asia. Kummit on oltava, mutta en odota heiltä sen kummempaa. Kunhan tulevat ristiäisiin ja rippijuhliin, se riittää. Muun muistamisen ja yhteydenpidon saavat itse päättää. Tän olen meidän lasten kummeille kertonutkin, että ei paineita kummiudesta. Kaverisuhteeseen ei missään tapauksessa vaikuttaisi jos joku kieltäytyisi.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu kirkkoon, mutta se ei kuulemma haittaa. Lapselle on toinen kummi, joka kuuluu kirkkoon ja se on seurakunnalle kuulemma ok. Ap
https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat
Kirkkoon kuulumatonta ei voi valita kummiksi. Piste.
Kummiksi pyydettiin, kun ei ollut oikein ketään muutakaan. Sittemmin ystävyys todella tulehtunut tämän ns hyväksikäyttäjäexfrendin osilta. Kaikki sen syhteet katkolla, irtisanottu töistä useasti, käyttää ihan kaikkea vain hyväkseen. Koko järjestelmää. Ystikset miehet vaihtuu. Jne.
Ikävää lapsilleen.
Ollut kummi lapselle, jk kärsii äitinsä ailahduksista. Raskas teennäunen suhde äitiinsä, joka ei jaksa kuin höpöttää itsestään.
Se yksipuo,inen muistaminen kaverin lapsrlle on raskasta kun ei silti edes synttäreille kutsuta mut joo kuuluu muistaa jne.
Suhteessa pitäisi myös lapsen äidin panostaa koska muutoin on hyväksikäyttöä. Mitä nykyäidit on. Miesten perässä juostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu kirkkoon, mutta se ei kuulemma haittaa. Lapselle on toinen kummi, joka kuuluu kirkkoon ja se on seurakunnalle kuulemma ok. Ap
https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat
Kirkkoon kuulumatonta ei voi valita kummiksi. Piste.
Onpas ehdotonta. Ennen mielestäni ei kirkkoon kuuluva kirjattiin kyllä kastetodistukseen, mutten muista millä statuksella. Ystäväni ei kuulu kirkkoon, mutta ovat miehensä kanssa toisen ystävän lapsen kummeja.
Onko kirkosta eroaminen vaihtoehto sinulle? Itse olen eronnut, en tämän takia, mutta on plussaa ettei kummiksi voi ryhtyä erottuaan kirkosta. Eikä kannata suostua mihinkään epävirallinen kummi höpinöihin. Pysy jämäkkänä. Kiitä kuitenkin kovasti kunniasta kysyjää :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ystävyys kärsi.
Pyydettiin kummiksi viikon var.ajalla ja ristiäiset oli järkätty just siihen kohtaan kun olin kertonut olevani matkalla.
Se ei kuulemma haitannut!
No minua haittasi, että mut haluttiin kummiksi muttei ristiäisiin.Välit katkesi sittemmin kokonaan.
Kummin tehtävä on todistaa kaste, miten teet sen jos et ole paikalla?
Eli et ole virallinen kummi, vaan jotain vähän sinne päin.
Voit myös sanoa että olet eroamassa kirkosta, tai harkitset sitä. Kummin tehtävä on kristillinen kasvatus, vetoa siihen jos et ole kristitty. Jotkut alkaa selittämään että höpö höpö me halutaan vaan kummiksi sut eikä kristillinen kasvattaja mutta pysy jämäkkänä.
Vierailija kirjoitti:
Kummi kuuluu aina kirkkoon, ilmeisesti olisit lahjakone, et virallinen kummi.
Ei kirkosta tarvitse tämän takia erota. Itse olen kieltäytynyt kummiudesta vain siihen vedoten, ettei niin vastuullinen tehtävä tunnu omalta. Mikä oli totta. Enkä halunnut lahja-automaatiksi, mihin kummius olisi arvatenkin johtanut tämän kaverin kohdalla.
Vastaisin, että minulla ei ole rahaa ostaa joka vuosi lahjoja. Toiseksi olen huonomuistinen, jotta muistaisin joka vuosi syntymäpäivän ja nimipäivän ja muistaisin ostaa kalliita lahjoja. Ja en halua sitoutua 18 vuodeksi siihen, että pitää pysyä ajantasalla, mikä lelu ja muu on juuri sinä vuonna trendikästä.
Eräs kummilapsimeimkoskaan muistq kiittää yhtään mistään, joku toinenmtaas muistaa aina ja on avuksikin, että tälleen ne on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ystävyys kärsi.
Pyydettiin kummiksi viikon var.ajalla ja ristiäiset oli järkätty just siihen kohtaan kun olin kertonut olevani matkalla.
Se ei kuulemma haitannut!
No minua haittasi, että mut haluttiin kummiksi muttei ristiäisiin.Välit katkesi sittemmin kokonaan.
Kummin tehtävä on todistaa kaste, miten teet sen jos et ole paikalla?
Eli et ole virallinen kummi, vaan jotain vähän sinne päin.
Ei meillä olleet kumpikaan kummipariskunta ristiäisissä, mutta ihan virallisia kummeja ovat. T. Ohis
Sanoisin, että haluan olla kummi vain sisarusten lapsilleni. Nää kaverikummit on pidemmän päälle aina hankalia, kun pitäisi sitoutua siihen lapseen 14 vuodeksi. Siinä ajassa kerkiää jo ystävyyskin särkyä.
Minä erosin kirkosta juuri siksi, että ensimmäisen kummilapsen jälkeen tajusin olevani vain lahja-automaatti.
Nyt riittää vain, että "Voi kiitos, olisipa ihanaa! En voi kuitenkaan olla kummi, koska en kuulu kirkkoon."
Kerro ap, miten ystävä suhtautui, sitten kun olet kertonut kieltäytymisestä?
Voit kieltäytyä ja parempi tehdä se nyt. Siitä tulee ikävä velvollisuus ja se väkisinkin muovaa suhdettasi myös ystävääsi. Aina pitää muistaa lapsen synttärit yms. ja jos ei muista, ystävyys aikuistenkin välillä kummasti viilenee. Kummina joutuu myös väkisin tekemisiin koko kummilapsen suvun kanssa eikä sekään aina ole kivaa.