Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet vieraasta, joka tulee kutsuttuna kahville eikä koske tarjoiluihin?

Vierailija
07.12.2018 |

Itseäni tämä ottaa päähän, kun on miettinyt ja järjestänyt tarjoilut kahvin kanssa, kun kahvittelusta on sovittu reilusti etukäteen. Miksei voi suoraan ennakkoon sanoa, ettei tarvitse nähdä vaivaa vierasta varten? On tosi tylsää heittää syötäviä myöhemmin roskikseen, kun ne eivät vieraalle kelvanneetkaan.

Kommentit (213)

Vierailija
41/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa. 

Eivät yleensä enää pakastamisen jälkeen maistu samalta.

Ja sen takia parempi heittää roskikseen? Voi luoja näitä hienopierujen ongelmia! 

Miksi pitäisi syödä enemmän jaksaa tai ruokaa, joka ei enää maistu hyvältä? Ylipainon kerryttämisessä tarkoituksella ei ole järkeä.

Niin. Vastasit näköjään aloittajan kysymykseen. :D Mikä hiton velvollisuus sillä vieraalla on syödä pahaa ruokaa ja kerryttää ylipainoa? 

En kyllä ymmärrä, mikä on sellainen kahvitarjottava, joka katetaan yhdelle ihmiselle eikä millekään hääjuhlaväelle ja menee pilalle yhdessä päivässä, minkä vuoksi sitä ei voi sitten syödä esimerkiksi myöhemmin saman päivän aikana tai seuraavana päivänä, koska ylipaino pelottaa. Jonkun jäätelön ymmärrän, että se menee tarjoilun jälkeen roskikseen, mutta mitä muita tällaisia tarjottavia on, ettei sitä voi syödä sitten itse parin tunnin päästä? 

Miksei vieras voi sanoa etukäteen, ettei halua kylässä syödä mitään? Sen voisi kertoa jo silloin, kun ottaa kahvikutsun vastaan.

Vierailija
42/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kysyn ennen vieraan tuloa että onko allergioita tai inhokkeja. Silloin vieraalla on mahdollisuus kertoa, jos jotain ei pysty syömään. Mutta harmittaa kyllä ne vieraat, jotka jättää kertomatta rajoituksistaan. Sitten tosiaan tulee itse syötyä ihan liikaa. Tai heitettyä roskiin.

löytyykö pakastin?

Ei ole tilaa. Se on täynnä ruokaa.

No voi nyt j...lauta. Joidenkin elämä on ihan liian vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka kutsuessaan eivät kysy allergioista tms. Erikoisruokavalioita kun alkaa olla jo joka toisella. Jos emäntä ei kysy, se tarkoittaa, että emäntää ei kiinnosta, voiko vieras syödä jotain vai ei. Silloin on aika luonnollista, että vieraskin ajattelee, että voi ottaa vain sen kahvin, jotta emännän ei tarvitse tehdä kuin itselleen sekä mahdollisille muille vieraille. 

Omassa lähipiirissänkin on niin paljon erilaisia allergioita ja muita erikoisruokavalioita, että kysyn ihan aina uusilta tuttavuuksilta, mitä he voivat syödä ja mitä eivät. Joskus aikoinaan joillakin oli niin monimutkaiset erikoisruokavaliot, että ehdotin omien tarjottavien tuomista mukanaan. Nykyisin jo osaan tehdä ihan millaisia tarjottavia tahansa, hyvin monimutkaisiinkin ruokavalioihin sopivia. 

Jos itse syö kaikkea, niin ei välttämättä täysin ymmärrä miten paljon allergiat yms. rajoittavat muiden syömistä. Voi niistä vieras itsekin mainita.

Vierailija
44/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut jo vuosia sitten etten osta mitään tai edes keitä kahvia valmiiksi, jos joku on tulossa kylään.

Oppimista ennen olen keittänyt pannullisen kahvia valmiiksi ja kukaan ei haluakkaan ja olen jopa leiponut ja kukaan ei haluakkaan.

Nykyään jos joku tulee, istutaan sohvalla ja jutellaan menemään, jos vieras kysyy, onko kahvia, laitan tulemaan.

Jopa puolison kanssa aikoinaan järjestettiin tuparit ja porukkaa tuli. Valtaosa sanoi sitten paikan päällä, että tuli vain piipahtamaan eikä juo mitään. Joimme puolison kanssa sitten kahdestaan n. 4-5 litran boolin. Ja tupareihin tein paljon syötävää, moni ilmoitti syöneensä juuri ennen tuloa. Ilmoitin vielä erikseen kutsussa, että nälkäisenä mielellään paikan päälle.

No ootpa mennyt yhdestä ääripäästä toiseen. Aika harva vieras kahvia kysyy vaikka mieli tekisi.

Vierailija
45/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halua syödä epäilyttäviä vessakäsisiä ruokia?

Vierailija
46/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kysyn ennen vieraan tuloa että onko allergioita tai inhokkeja. Silloin vieraalla on mahdollisuus kertoa, jos jotain ei pysty syömään. Mutta harmittaa kyllä ne vieraat, jotka jättää kertomatta rajoituksistaan. Sitten tosiaan tulee itse syötyä ihan liikaa. Tai heitettyä roskiin.

Eikö teillä sitten ole ketään muuta kuin se yksi vieras jonka varassa syöminen on? Mä ainakin voin soittaa jollekin toiselle ja sanoa et "mulla on aivan liikaa herkkuja, tuu auttamaan " tai voin viedä osan vanhemmilleni tai vaikka töihin .

Kaikilla ei ole tuollaisia sosiaalisia verkostoja lähellä.

Vierailija
47/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut jo vuosia sitten etten osta mitään tai edes keitä kahvia valmiiksi, jos joku on tulossa kylään.

Oppimista ennen olen keittänyt pannullisen kahvia valmiiksi ja kukaan ei haluakkaan ja olen jopa leiponut ja kukaan ei haluakkaan.

Nykyään jos joku tulee, istutaan sohvalla ja jutellaan menemään, jos vieras kysyy, onko kahvia, laitan tulemaan.

Jopa puolison kanssa aikoinaan järjestettiin tuparit ja porukkaa tuli. Valtaosa sanoi sitten paikan päällä, että tuli vain piipahtamaan eikä juo mitään. Joimme puolison kanssa sitten kahdestaan n. 4-5 litran boolin. Ja tupareihin tein paljon syötävää, moni ilmoitti syöneensä juuri ennen tuloa. Ilmoitin vielä erikseen kutsussa, että nälkäisenä mielellään paikan päälle.

No ootpa mennyt yhdestä ääripäästä toiseen. Aika harva vieras kahvia kysyy vaikka mieli tekisi.

Se on kyllä kiusallisen oloista alkaa vaatia isäntäväeltä kestitystä. Moni antaa sitten vain olla.

Vierailija
48/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanon jo kahvitteluja sopiessa, että eo tarvitse varata kahvileipää. Jos nyt kuitenkin on tarjoomuksia, en niitä joka tapauksessa voi syödä edes kohteliaisuussyistä, koska kärsin IBS:sta ja ruokavalioni on tarkka, poikkeukset aiheuttavat infernaalisen ripulin. Ei siis kannata loukkaantua jos tarjottavat eivät tee kauppaansa, yleensä siihen on pätevä syy.

Vierailija
49/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on kohteliasta ilmoittaa etukäteen jos ei halua mitään tarjoilua. Yleensä kuitenkin etukäteen tietää, että kenellä tuttavista on tapana laittaa tarjoilua ja kenellä ei.

Kun itse menen jonnekin sovitusti kahville, niin yleensä aina on jotakin tarjoilua ja sitten kun nämä samat ihmiset tulevat luokseni kahville niin he eivät halua mitään. Jos joku itse laittaa pöydän koreaksi, niin tuntuisi oudolta itse tarjota vain pelkkää kahvia. Joskus tuntuu että lähinnä ärsyynnytään kun jotain on tarjolla ja toisella kertaa taas tuodaan itse herkkuja tullessaan. Kiva kun olet leiponut ja sitten tullaan syömään omia herkkuja.

Vierailija
50/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yhtä ihmixtä varten varannut paljonkin syötävää kahvikutsuille? Vie naapurille jos et malta pois heittää etkä halua itsekään syödä.

Vierailija
51/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä sitten ole ketään muuta kuin se yksi vieras jonka varassa syöminen on? Mä ainakin voin soittaa jollekin toiselle ja sanoa et "mulla on aivan liikaa herkkuja, tuu auttamaan " tai voin viedä osan vanhemmilleni tai vaikka töihin .

Kaikilla ei ole tuollaisia sosiaalisia verkostoja lähellä.

No se selittäisikin myös sen miksi se kahvittelu hetken järjestäjä lataa niin suuret odotukset ja vaatimukset yhdelle kahveilla käynnille.

Vierailija
52/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille jos tulet kahville niin se on sitten kahvia eikä muuta. Tai mahdollisesti seksiä saa kahvin jälkeen.

Vierailija
53/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka kutsuessaan eivät kysy allergioista tms. Erikoisruokavalioita kun alkaa olla jo joka toisella. Jos emäntä ei kysy, se tarkoittaa, että emäntää ei kiinnosta, voiko vieras syödä jotain vai ei. Silloin on aika luonnollista, että vieraskin ajattelee, että voi ottaa vain sen kahvin, jotta emännän ei tarvitse tehdä kuin itselleen sekä mahdollisille muille vieraille. 

Omassa lähipiirissänkin on niin paljon erilaisia allergioita ja muita erikoisruokavalioita, että kysyn ihan aina uusilta tuttavuuksilta, mitä he voivat syödä ja mitä eivät. Joskus aikoinaan joillakin oli niin monimutkaiset erikoisruokavaliot, että ehdotin omien tarjottavien tuomista mukanaan. Nykyisin jo osaan tehdä ihan millaisia tarjottavia tahansa, hyvin monimutkaisiinkin ruokavalioihin sopivia. 

Jos itse syö kaikkea, niin ei välttämättä täysin ymmärrä miten paljon allergiat yms. rajoittavat muiden syömistä. Voi niistä vieras itsekin mainita.

Kaksipiippuinen juttu. Jotkut ihmiset närkästyvät ja kokevat heille asetettavan vaatimuksia, jos vieras kysymättä kertoo ruokarajoitteistaan. Silloinkin, kun vieras sanoo, ettei häntä varten tarvitse olla tarjolla yhtään mitään. Kohtelias emäntä kysyy kutsuessaan itse ja jos kokee vieraansa ruokarajoitteet liian hankaliksi, kysyy vieraaltaan vinkkejä tarjottaviin.  Allergiat yms on huomioitava jokatapauksessa viimeistään silloin, kun on lapsia ja järjestää lapsilleen kaverisynttäreitä. Silloinkin pitää kysyä tai ainakin laittaa kutsuun, että erikoisruokavalioista pyydetään ilmoittamaan etukäteen. Vaikka mitään allergioita ei kenelläkään olisikaan, on ne joka kerta tiedusteltava uudelleen, koska lasten allergioita tulee ja menee. Aikuiselle riittää pelkkä kahvi, tee tai vaikka lasillinen vettäkin, mutta lapsille on syytä olla jotain heillekin sopivaa eikä vain sitä, mitä kutsuja itse pystyy syömään.

Vierailija
54/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yhtä ihmixtä varten varannut paljonkin syötävää kahvikutsuille? Vie naapurille jos et malta pois heittää etkä halua itsekään syödä.

En tunne. Voisivat olla kerrostalossa hämmentyneitä, jos kulkisin ovelta ovelle tarjoamassa leipomuksia.

Vierailija
55/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille jos tulet kahville niin se on sitten kahvia eikä muuta. Tai mahdollisesti seksiä saa kahvin jälkeen.

En itse harrasta seksiä kaikkien kotiini pistäytyvien kanssa. Olen valikoiva.

Vierailija
56/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et ilmoittanut. Ei kukaan ilmoita kutsussa, että tulkaa mieluiten nälkäisinä paikan päälle.

Ei, koska luulisi, että tuparit on jo käsitteenä sellainen, että siellä myös on ruokaa tarjolla. Vai millaisia te tuparit oikein näätte? Kierretään talo/uusi koti läpi kuin asuntonäyttely ja lähdetään kotiin? Vai istutaan uusilla sohvilla ja keskustellaan suut kuivina? Mikä siinä on ettei voida syödä niitten tupareiden jälkeen vaikka? Miksi pitää syödä juuri ennen niitä?

Vierailija
57/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne. Voisivat olla kerrostalossa hämmentyneitä, jos kulkisin ovelta ovelle tarjoamassa leipomuksia.

Paljonko tarjottavia varaat yhdelle ihmiselle, jos kerran joudut pulaan niiden kanssa? 

-eri

Vierailija
58/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et ilmoittanut. Ei kukaan ilmoita kutsussa, että tulkaa mieluiten nälkäisinä paikan päälle.

Ei, koska luulisi, että tuparit on jo käsitteenä sellainen, että siellä myös on ruokaa tarjolla. Vai millaisia te tuparit oikein näätte? Kierretään talo/uusi koti läpi kuin asuntonäyttely ja lähdetään kotiin? Vai istutaan uusilla sohvilla ja keskustellaan suut kuivina? Mikä siinä on ettei voida syödä niitten tupareiden jälkeen vaikka? Miksi pitää syödä juuri ennen niitä?

Ja mitään välimuotoa ei ole? Joko pöytä notkuu ruoasta ja syödään pitkän kaavan mukaan tai sitten vain kurkataan huoneet läpi ja poistutaan? Itse olen ollut tupareissa, joissa on istuttu iltaa viinilasin ja joidenkin pikku naposteltavien kanssa. En todellakaan ole koskaan olettanut, että tupareilla olisi ruokapöytä katettuna enkä nälkäisenä kyllä tupareille lähtisi. 

Vierailija
59/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksipiippuinen juttu. Jotkut ihmiset närkästyvät ja kokevat heille asetettavan vaatimuksia, jos vieras kysymättä kertoo ruokarajoitteistaan. Silloinkin, kun vieras sanoo, ettei häntä varten tarvitse olla tarjolla yhtään mitään. Kohtelias emäntä kysyy kutsuessaan itse ja jos kokee vieraansa ruokarajoitteet liian hankaliksi, kysyy vieraaltaan vinkkejä tarjottaviin.  Allergiat yms on huomioitava jokatapauksessa viimeistään silloin, kun on lapsia ja järjestää lapsilleen kaverisynttäreitä. Silloinkin pitää kysyä tai ainakin laittaa kutsuun, että erikoisruokavalioista pyydetään ilmoittamaan etukäteen. Vaikka mitään allergioita ei kenelläkään olisikaan, on ne joka kerta tiedusteltava uudelleen, koska lasten allergioita tulee ja menee. Aikuiselle riittää pelkkä kahvi, tee tai vaikka lasillinen vettäkin, mutta lapsille on syytä olla jotain heillekin sopivaa eikä vain sitä, mitä kutsuja itse pystyy syömään.

Nyt ei kai aiheena ollut lastenkutsut, vaan aikuisten kahvihetki. Ja mun kaveripiirissä on ollut tapana että jos lapsen ottaa mukaan sille tuo eväätkin. Tietysti lapsikin saa muusta tarjoilusta syödä, mutta lapseen ei erityisesti varauduta juuri siksi kun se on niin vaikeaa tietää mikä millekin lapselle sopii

Vierailija
60/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti ja selkeästi : yleisin syy on ärtyvän suolen oireyhtymä. Sitä harva mainostaa mutta mikäli tällaisesta kärsivä henkilö laittaa suuhunsa jotain viljaleipomusta niin ripulit valahtaa housuin .

No luulisi heti kutsun saatuaan voivan ilmoittaa, ettei tarvitse leipoa mitään minua varten, kun ei vatsa kestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi