Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet vieraasta, joka tulee kutsuttuna kahville eikä koske tarjoiluihin?

Vierailija
07.12.2018 |

Itseäni tämä ottaa päähän, kun on miettinyt ja järjestänyt tarjoilut kahvin kanssa, kun kahvittelusta on sovittu reilusti etukäteen. Miksei voi suoraan ennakkoon sanoa, ettei tarvitse nähdä vaivaa vierasta varten? On tosi tylsää heittää syötäviä myöhemmin roskikseen, kun ne eivät vieraalle kelvanneetkaan.

Kommentit (213)

Vierailija
21/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa. 

Eivät yleensä enää pakastamisen jälkeen maistu samalta.

Ja sen takia parempi heittää roskikseen? Voi luoja näitä hienopierujen ongelmia! 

Vierailija
22/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset jo nykyään voisi ajatella, että se on tasan tarkkaan jokaisen oma asia, mitä syö ja mitä ei. Minä oon karjalaisten jälkeläinen ja jo pienenä ahdisti se ruuan helvetinmoinen tuputtaminen kun kyläiltiin sukulaisissa. Välillä tuntui olevan oikein kilpavarustelu, kellä korein kahvipöytä ihan tavallisessa kyläilyssä. Itse oon tarkoituksella jättäytynyt pois tälläisestä. En mä tosin jaksa paljoa kyläilläkään, arjessa sossuna ihmisannostus täyttyy töissä.

Mutta pakollisissa tilanteissa tosiaan ärsyttää, jos otan vain kahvin, pahoitetaan mieli kun ei just mua varten tehty torttu kelpaa. No en pyytänyt tekemään. Jos erehtyy sanomaan jotain laihduttamisesta tai viljan välttelyatä tai muusta ihan todellisesta syyatä, alkaa se perinteinen eihän se vähän haitta, kyllähän sinä nyt pienen palan voit ottaa. Rasittavaa. Olen aikuinen ihminen ja voin ihan itse päättää, mitä otan ja mitä en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin tietää, millainen paskakäpälä olet eikä pysty sen takia syömään tuotoksiasi.

Vierailija
24/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse tykkää syödä kahvin kanssa mitään. Kahvikin menee mustana, ilman höysteitä. Useimmiten en ota edes sitä kahvia. Mulle juhlien oleellisin seikka ei ole tarjoilu vaan seura. Toisille se on ihan ylitse pääsemättömän vaikea tajuta, että kaikki ei tuu juhliin tai kahville syömään.

Vierailija
25/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut jo vuosia sitten etten osta mitään tai edes keitä kahvia valmiiksi, jos joku on tulossa kylään.

Oppimista ennen olen keittänyt pannullisen kahvia valmiiksi ja kukaan ei haluakkaan ja olen jopa leiponut ja kukaan ei haluakkaan.

Nykyään jos joku tulee, istutaan sohvalla ja jutellaan menemään, jos vieras kysyy, onko kahvia, laitan tulemaan.

Jopa puolison kanssa aikoinaan järjestettiin tuparit ja porukkaa tuli. Valtaosa sanoi sitten paikan päällä, että tuli vain piipahtamaan eikä juo mitään. Joimme puolison kanssa sitten kahdestaan n. 4-5 litran boolin. Ja tupareihin tein paljon syötävää, moni ilmoitti syöneensä juuri ennen tuloa. Ilmoitin vielä erikseen kutsussa, että nälkäisenä mielellään paikan päälle.

No et ilmoittanut. Ei kukaan ilmoita kutsussa, että tulkaa mieluiten nälkäisinä paikan päälle.

Ehkä olenkin poikkeus, en tee niinkuin valtaväestö.

Vierailija
26/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraita varten kannattaa tehdä sellaiset tarjottavat, että yli jääneet voi pakastaa. 

Siinä tapauksessa kannattaa jo kutsuessaan kysyä mahdolliset allergiat, erikoisruokavaliot yms asiat, jolloin vieras voi kertoa, että ei syö kahvin kanssa yhtään mitään. Tätäkin palstaa kun lukee, yllättävän monille on suorastaan punainen vaate, jos joku vieraista on "ruokarajoitteinen". Moni "ruokarajoitteinen" ajatteleekin, että hän voi olla kokonaan ilman tarjoiluja, jotta emäntä ei harmistu hänen "kohtuuttomista vaatimuksistaan". Kannattaa siis kysyä ja olla myös valmis tekemään gluteeniton-hiivaton-sokeriton-maidoton-pähkinätön-mikälietöntöntön tarjottava tai hyväksyä se, että vieras ei ota pöydässä kuin kahvin. Jos sitäkään. 

Eikö voi sanoa tuovansa itse jotain mukanaan, jos ruokavalio on kovin erikoinen?

Tietenkin voi, mutta harvalle tulee mieleen, että emäntä joutuisi jonkinlaisiin vaikeuksiin, jos yksi vieras ei syö hänelle tarjottua pullaa. Emäntä varmaan voi syödä sen vaikka iltakahvinsa kanssa tai seuraavana päivänä. Ilmeisesti tämä ongelma on vain niillä, joilla on tapana laittaa pöytään sen seitsemää sorttia ja vieläpä niin, että jokaiselle on useampi kappale kutakin. Jos kutsuu kaverinsa kahville, voi ihan hyvin ostaa kaupasta kaksi pullaa. Jos kaveri ei syö omaansa, sen voi syödä myöhemmin itse, mikäli on liian vaikeaa kysyä kutsuessaan ruokarajoituksista. 

Vierailija
27/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen takia parempi heittää roskikseen? Voi luoja näitä hienopierujen ongelmia! 

Miksi pitäisi syödä enemmän jaksaa tai ruokaa, joka ei enää maistu hyvältä? Ylipainon kerryttämisessä tarkoituksella ei ole järkeä.

Vierailija
28/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tulee vain kahvilla käymään, en mitään pitopöytää kata sitä varten. Jos ei halua kahvin kanssa mitään, ei haittaa. Laitan keksit takaisin kaappiin sitten vaan.

Ankeaa. Arkeen pitäisi edes joskus saada valopilkkuja ja kahvittelu leipomusten kanssa on yksi tällainen hetki.

Ei se haittaa, jos se sinun mielestä on ankeaa. Meillä poikkeaa tuttuja kahville ihan viikottain, jos nyt niin kamalan ankeaa on niin eivät ehkä poikkeaisi... Voisiko olla pikemminkin niin, että kun se kahvittelu on mutkatonta kun vieraatkin huomaa ettei ole meille mikään stressin aihe? En minäkään halua, että minun kahvilla käynnin vuoksi leivotaan ja nähdään ylimääräistä vaivaa. Kivointa on vaan istahtaa alas, juoda ne kahvimukilliset ja rupatella kuulumiset.

Vierailija
29/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmiset jo nykyään voisi ajatella, että se on tasan tarkkaan jokaisen oma asia, mitä syö ja mitä ei. Minä oon karjalaisten jälkeläinen ja jo pienenä ahdisti se ruuan helvetinmoinen tuputtaminen kun kyläiltiin sukulaisissa. Välillä tuntui olevan oikein kilpavarustelu, kellä korein kahvipöytä ihan tavallisessa kyläilyssä. Itse oon tarkoituksella jättäytynyt pois tälläisestä. En mä tosin jaksa paljoa kyläilläkään, arjessa sossuna ihmisannostus täyttyy töissä.

Mutta pakollisissa tilanteissa tosiaan ärsyttää, jos otan vain kahvin, pahoitetaan mieli kun ei just mua varten tehty torttu kelpaa. No en pyytänyt tekemään. Jos erehtyy sanomaan jotain laihduttamisesta tai viljan välttelyatä tai muusta ihan todellisesta syyatä, alkaa se perinteinen eihän se vähän haitta, kyllähän sinä nyt pienen palan voit ottaa. Rasittavaa. Olen aikuinen ihminen ja voin ihan itse päättää, mitä otan ja mitä en.

Etkö osaa ennakkoon sanoa, että sinulle ei tarvitse varata syötävää? Se olisi asiallista käytöstä vieraalta.

Vierailija
30/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta keksipaketti. Ne säilyvät, vaikka kaverisi ei söisikään mitään. 

Vierailija
31/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on syömishäiriö. Eivät säily. Kotiin ei voi varata turhaa vierasvaraa, koska sorrun ahmimaan ne.

Vierailija
32/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi syödä enemmän jaksaa tai ruokaa, joka ei enää maistu hyvältä? Ylipainon kerryttämisessä tarkoituksella ei ole järkeä.

Miksi pitää tehdä niin paljon tarjottavia, että joutuu niiden kanssa ongelmiin?

Vierailija
33/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ookoo, jos vieras ei halua syödä tai juoda.

Mutta vieraan olisi kyllä kohtelias kertoa se ennakkoon. Jos saa kutsun "kahville", se tarkoittaa, että jotain siellä kyläpaikassa tarjoillaan.

Silloin voi vastata kutsuun, että tulen mielelläni käymään, mutta ei tarvitse laittaa mitään tarjoiluja. Ja kertoa syyksi vaikka lääkekuurin tai muun syyn, jonka takia ei nyt saa syödä mitään. Jos ei suoraan halua mainita esimerkiksi suolistovaivaansa.

Vierailija
34/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sitä pitää yhdelle ihmiselle varata ylimääräistä, jos sitä kerran roskiin menee?? Ja mikä on sellainen tarjottava ettei säily vaikkei heti söisi?

Vierailija
35/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Vastasit näköjään aloittajan kysymykseen. :D Mikä hiton velvollisuus sillä vieraalla on syödä pahaa ruokaa ja kerryttää ylipainoa? 

En kyllä ymmärrä, mikä on sellainen kahvitarjottava, joka katetaan yhdelle ihmiselle eikä millekään hääjuhlaväelle ja menee pilalle yhdessä päivässä, minkä vuoksi sitä ei voi sitten syödä esimerkiksi myöhemmin saman päivän aikana tai seuraavana päivänä, koska ylipaino pelottaa. Jonkun jäätelön ymmärrän, että se menee tarjoilun jälkeen roskikseen, mutta mitä muita tällaisia tarjottavia on, ettei sitä voi syödä sitten itse parin tunnin päästä? 

Vierailija
36/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on syömishäiriö. Eivät säily. Kotiin ei voi varata turhaa vierasvaraa, koska sorrun ahmimaan ne.

Osta sitten kaksi viineriä. Yksi sulle ja yksi kaverillesi. Jos kaverisi ei syö omaansa etkä sinäkään halua syödä sitä seuraavana päivänä, ei ole kohtuuton menetys, vaikka toinen viineri menisikin roskikseen. 

Oikeasti makeiden leivonnaisten sijasta olisikin järkevämpää pistää tarjolle leipää, levitettä, jotain leikkelettä, kurkkua, tomaattia tms. Voileipä kahvin kanssa on monille mieluisampi kuin makea leivonnainen. Ja loput tarjottavat kuluvat sulla muina päivinä vaikka aamiaisella.

Vierailija
37/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa ennakkoon sanoa, että sinulle ei tarvitse varata syötävää? Se olisi asiallista käytöstä vieraalta.

Ihanko oikeadti luulet että se auttais? Alkaa vaan se stressaaminen, ett ä kyllähän sitä nyt jotain pitää tarjota, mitähän se nyt olisi. Ja keksitään kuitenkin jotain epätoivoista viritelmää, jota en halua syödä.

Tosin kavereiden kesken tää ei ole ongelma. Sukulaismummojen kanssa lähinnä. Tekee niin tai näin, koskaan ei ole hyvä vä. Tai olisi, jos söisin ne kaikki mitä tuputetaan.

Vierailija
38/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kysyn ennen vieraan tuloa että onko allergioita tai inhokkeja. Silloin vieraalla on mahdollisuus kertoa, jos jotain ei pysty syömään. Mutta harmittaa kyllä ne vieraat, jotka jättää kertomatta rajoituksistaan. Sitten tosiaan tulee itse syötyä ihan liikaa. Tai heitettyä roskiin.

Eikö teillä sitten ole ketään muuta kuin se yksi vieras jonka varassa syöminen on? Mä ainakin voin soittaa jollekin toiselle ja sanoa et "mulla on aivan liikaa herkkuja, tuu auttamaan " tai voin viedä osan vanhemmilleni tai vaikka töihin .

Vierailija
39/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeadti luulet että se auttais? Alkaa vaan se stressaaminen, ett ä kyllähän sitä nyt jotain pitää tarjota, mitähän se nyt olisi. Ja keksitään kuitenkin jotain epätoivoista viritelmää, jota en halua syödä.

Tosin kavereiden kesken tää ei ole ongelma. Sukulaismummojen kanssa lähinnä. Tekee niin tai näin, koskaan ei ole hyvä vä. Tai olisi, jos söisin ne kaikki mitä tuputetaan.

En ole itse varannut syötävää, jos vieras ennakkoon on kertonut, että on nyt jollain erikoisruokavaliolla eikä halua kylässä syötävää.

Vierailija
40/213 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka kutsuessaan eivät kysy allergioista tms. Erikoisruokavalioita kun alkaa olla jo joka toisella. Jos emäntä ei kysy, se tarkoittaa, että emäntää ei kiinnosta, voiko vieras syödä jotain vai ei. Silloin on aika luonnollista, että vieraskin ajattelee, että voi ottaa vain sen kahvin, jotta emännän ei tarvitse tehdä kuin itselleen sekä mahdollisille muille vieraille. 

Omassa lähipiirissänkin on niin paljon erilaisia allergioita ja muita erikoisruokavalioita, että kysyn ihan aina uusilta tuttavuuksilta, mitä he voivat syödä ja mitä eivät. Joskus aikoinaan joillakin oli niin monimutkaiset erikoisruokavaliot, että ehdotin omien tarjottavien tuomista mukanaan. Nykyisin jo osaan tehdä ihan millaisia tarjottavia tahansa, hyvin monimutkaisiinkin ruokavalioihin sopivia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi