Oikeastiko jotkut välttelevät raskausaikana tiettyjä ruoka-aineita hysteerisesti?
Ei kalaa, ei juustoa, ei mitään? Alkoholin nyt ymmärrän toki, se on myrkky, mutta miten esimerkiksi juusto on myrkky? :D ja luuletteko että ei vaikka Japanissa syödä raskaana ollessa sushia? Naurettavaa itsensä kiusaamista.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Unohdit kirjoittaa perustelut sille, miksi suositusten noudattaminen on hysteristä. En myöskään usko, että sulla on tietoa siitä, millaisia suosituksia Japanissa noudatetaan.
Helposti löytyy googlaamalla :D ei hysteerisesti vältellä sushia, kehotetaan syömään kohtuudella koska ruokamyrkytysriski on olemassa kun syö raakoja ruokia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ruoka- ja juomarajoitukset vielä ymmärrän, mutta jos pitäisi lakata meikkaamasta tai luopua kissasta, se menee jo liian pitkälle.
Olen siis kuullut, ettei raskaana ollessa pitäisi hankkia kissaa, eikä olemassaolevan kissan hiekka-astiaa tyhjennellä. Kannattaa välttää yh-äitiyttä tai etäsuhdetta raskausaikana, että on sitten varmasti joku toinen sitä hiekkalaatikkoa putsaamassa.
Kotoa ei varmaan kannata poistua ollenkaan ja kannattaa käskeä puoliso tekemään kaikki kotityöt tai palkata joku tekemään jos ei puolisoa ole. Ainakin jos asuu kerrostalossa niin poistua ei voi koska rappusissa saattaa kaatua :D
Ap
Hmm. Olen raskaana, odotan yksin ilman miestä ja asun kerrostalossa, mistään hinnasta en luovu rakkaasta kissastani.
Meikkaan lähes päivittäin.
Ei kai muuta kun lasua paukuttamaan jo etukäteen. 😂
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole tainnut lukea niitä suosituksia. Kumpaakaan, kalaa tai juustoa, ei ole kielletty. Määrätyllä tavalla pakatut kalat ja määrätyt juustot kylläkin. Sitten on lisäksi joitakin ruoka-aineita, joita ei saisi syödä suuria määriä, mutta niitäkään ei kokonaan kielletty.
Itse söin raskausaikana ties kuinka monenlaisia juustoja, mutta en yhtäkään millään riskilistalla olevaa. Ei loppunut silti valikoima kaupan juustohyllystä.
Olen kyllä törmännyt ihan liikaa näihin naisiin, jotka raskaana ollessaan ravintolassa hysteerisenä välttelevät ihan kaikkea juustoa ja tarkistavat sata kertaa että onhan liha varmasti ylikypsää :D Jotenkin säälittävää tehdä niin iso numero siitä raskaana olemisesta.
Ap
Kissojen jätteissä on paljon raskaalle vaarallista.
Kissat pitäisi laittaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Kissojen jätteissä on paljon raskaalle vaarallista.
Kissat pitäisi laittaa pois.
Syövätkö ne niitä jätteitä? :D
Ap
Koska listeriaan liittyy keskenmenon riski, en ole syönyt raskaana pastöroimattomasta maidosta tehtyjä tuotteita. Monet suomalaiset maitotuotteet, esim. juustot on tehty pastöroidusta maidosta (kuten esim Aura), niin eipä tarvitse hirveästi mistään jäädä paitsi.
Meikannut olen normaalisti ja käyttänyt kynsilakkaa ja hiuslakkaa, vaikka näistäkin netissä vaahdotaan. Omilla avoilla saa ajatella, mutta olisi tyhmää ottaa riski listerian kanssa, kun seuraukset voivat olla tosi vakavat.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolahan tohon ohjeistaa. Naurettavaa ettei mozzarellaa sais syödä mutta kaikkea mahdollista lääkettä määrätään kyllä varmuuden vuoks.
Tuo on kyllä outoa. Olen itsekin törmännyt tuohon. 1 g panadoleja suorastaan kehotetaan ottamaan jos vähänkin päätä särkee tai supistaa. Vastuutonta.
Miksi toistat tuota hysteria sanaa? Mikä tekee jostain asiasta hysteerista? Ovatko sinun juttusi raskaana olevien kyttäämsestä hysteerisiä? Pitäisikö sinun rauhoittua ja keskittyä enemmän omaan elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi toistat tuota hysteria sanaa? Mikä tekee jostain asiasta hysteerista? Ovatko sinun juttusi raskaana olevien kyttäämsestä hysteerisiä? Pitäisikö sinun rauhoittua ja keskittyä enemmän omaan elämääsi?
Oletko sinä hysteerinen kun tartuit tuohon sanaan? :'D
Ap
En nyt tiedä, miksi olisi erityisen hysteeristä noudattaa niitä suosituksia, ne kumminkin perustuvat tämän hetken parhaaseen tietoon. Yhdeksän kuukautta on melko lyhyt aika vähentää joidenkin elintarvikkeiden käyttöä tai luopua niistä.
Minusta sellainen ylivarovaisuuskin on ihan ymmärrettävää, koska hormonitoiminta voi sekoittaa pään ja vastuu sikiöstä saattaa tuntua pelottavalta. Jokainen todennäköisesti pyrkii toimimaan niin oikein kuin osaa. Mielestäni aloittajan suhtautuminen voisi olla empaattisempi.
No mutta - tämä on harmitonta hysteriaa. Jokainen haluaa lapselleen turvallisen alun. Jos äiti saa siitä mielenrauhan niin suotakoon se heille. Ja tutkimuksiakin on laidasta laitaan. Vasta tulevaisuus osoittaa mikä oli totta ja mihin voi luottaa. Mummoni keittokirjankin mukaan korvasieni on hyvä ruokasieni. Nyt siitä voidaan olla eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä hysteerinen kun tartuit tuohon sanaan? :'D
Ap
En ole hysteerinen. Minua ei mitenkään vaivaa raskaana olevien ruokailut. Ihmisillä nyt on erilaisia rajoitteita elämänsä aikana. Ei niissä mielestäni mitään hysteeristä ole. Sellainen taas on jos siinä rajalla, jos kovasti vaivaa mieltään toisten ihmisten asioilla. Hysteria tarkoittaa jotain ihan muuta kuin suositusten noudattamista.
Ruoka- ja juomarajoitukset vielä ymmärrän, mutta jos pitäisi lakata meikkaamasta tai luopua kissasta, se menee jo liian pitkälle.
Olen siis kuullut, ettei raskaana ollessa pitäisi hankkia kissaa, eikä olemassaolevan kissan hiekka-astiaa tyhjennellä. Kannattaa välttää yh-äitiyttä tai etäsuhdetta raskausaikana, että on sitten varmasti joku toinen sitä hiekkalaatikkoa putsaamassa.