Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 33 eli liian vanha Linda Liukkaan koodarikouluun ja juuri se mättää suomalaisessa työelämässä

Vierailija
06.12.2018 |

Kuvittele koulu, jossa opit ihan uuden taidon alalta, jolla on varmat työllisyysnäkymät vuosikymmeniksi eteenpäin. Koulu, josta valmistuttuasi saat töitä sadan prosentin varmuudella.

Minä ainakin innostuin.

Koulun perustamista perusteltiin erityisesti sillä, että Suomi kärsii koodaripulasta ja alalle tarvitaan enemmän erilaisia osaajia – varsinkin naisia.

– Kuvitelkaa tilanne, jossa kaikki maailman kirjat olisivat samankaltaisten miesten kirjoittamia. Sellainen tilanne on tällä hetkellä koodausalalla, Paananen sanoi.

Koodaaminen kuuluu kaikille! Paitsi että ei muuten kuulu.

Jos minulta kysyttäisiin nyt 33-vuotiaana tulevaisuuden toiveammattia, saattaisin sanoa koodari. Itse koodista en ymmärrä mitään, mutta nautin ongelmanratkaisusta ja kokoan helposti Ikea-huonekaluja. Riittääkö se? Slushissa aloin laskeskella, pystyisinkö hoitamaan asuntolainahommat, jos pyrkisin ensi syksynä uuteen koodarikouluun.

No, kävi ilmi, että ei tarvitse laskeskella. Hive Helsinkiin voivat hakea ainoastaan 18–30-vuotiaat. Ensimmäisessä vaiheessa sisään otetaan 100 oppilasta soveltuvuutta ja luovuutta testaavan pääsykokeen perusteella.

Slushin puheenvuorossa Ilkka Paananen ja Hive Helsingin johtokunnan nokkanainen Linda Liukas hehkuttivat, millainen maailma olisikaan, jos Minna Canth ja Armi Ratia olisivat osanneet koodata.

Mahtoivatkohan he tietää, että Minna Canth oli itse asiassa 34-vuotias julkaistessaan ensimmäisen kirjansa? Sitä ennen hän oli ehtinyt keskeyttää opettajanopintonsa mennäkseen naimisiin ja hoidellakseen lapsia.

Tech-maailman innostavassa pöhinässä on yksi valuvika, ja se liittyy ikään. Koko suomalaiseen startup-skeneen liittyy tiettyä nuoruuden nälkäisyyden ja draivin estotonta ihannointia.

Ei meidän tarvitse olla huolissaan siitä, ryhtyvätkö nykyiset 18-vuotiaat tytöt isona koodareiksi vai kampaajiksi. Uskon, että he tekevät ihan mitä haluavat.

Meidän pitäisi enemmän puhua siitä, millaisia näköaloja ja hommia tulevaisuuden työelämällä on tarjota nykyisille 40-, 50- ja 60-vuotiaille. Kolmekymppisenä minulla on valtaosa työurastani vielä edessä. Haluaisin uskoa, että voin tehdä sen aikana vielä vaikka mitä.

Jos jotain, Suomeen pitäisi perustaa koodarikoulu viisikymppisille. Vaalitaan ajatusta, ettei ihmisen kyky luoda ja oppia ja oivaltaa lopu kolmeenkymppiin.

Kommentit (27)

Vierailija
2/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kolmekymppinen IT-alalla. Heeh hee :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, koulun puheenjohtaja Linda on kouluun itsekin liian vanha.

Vierailija
4/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten odotat vähän aikaa ja menet sinne. Mutta jos olet noin pihalla koko konseptista, ei se ehkä ole sinua varten.

Vierailija
5/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä aloitin koodauksen opettelun tänä syksynä avoimessa yliopistossa. Olen 50-vuotias...En edes yritä hakea töitä, aion perustaa yrityksen. Minulla on se onni, että keulakuvaksi on nuori mies, oma poikani. 

Vierailija
6/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten odotat vähän aikaa ja menet sinne. Mutta jos olet noin pihalla koko konseptista, ei se ehkä ole sinua varten.

Kirjoitus ei ollut ap:n vaan Me Naisten toimittajan, johon löytyy linkki ensimmäisessä kommentissa. Koodaus ei juurikaan kiinnosta minua mutta sama ikäsyrjintä pätee muillakim aloilla Suomen työelämässä. Yli nelikymppisenä uuteen ammattiin valmistuvat eivät työllisty helposti.

Vierailija
7/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaamista voi opetella ihan itseopiskelunakin. Netti on pullollaan tarjontaa. Työtä se ei välttämättä kuitenkaan anna mutta sanoit pitäväsi ongelman ratkaisusta joten voit ainakin harrastaa sitä :)

Vierailija
8/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuossa haetaan yhteisöllistä oppimista, niin siksi varmaan haetaan iällä yhtenäisempi ryhmää. Jos kaikki muut hakukriteerit ovat moninaisia, ikä ainoa yhdistävä.

Vierailija
9/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, loistavasti kirjoitettu!!!

Työuria kuulemma pitää niin kovasti pidentää, mutta porukka kuitenkin potkitaan viisikymppisinä pihalle. Uutta työtä ei saa ihmeellisten ennakkoluulojen ja räikeän syrjinnän takia. Älytöntä potentiaalin hukkaamista!

Tämä ”työvoimapula” on pelkästään sellainen jännä ”pula” alle 40 v työntekijöistä. Muille vaan aktiivimallia ja kyykytystä hamaan eläkeikään asti.

Vierailija
10/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linda on niin kuin miehet: naisen ikä saa alkaa korkeintaan 2:lla kelvatakseen

Hyvä Linda, sullon asenne kohdillaan, tapu-tapu, läpy-läpy. Jatka samaa, ennemmin tai myöhemmin Sauli-setä antaa sinulle asenteestasi palkinnoksi mitalin!

Yli kolmikymppinen nainen on roskaa, ja on hyvä, että kaikki instituutiot muistavat tukea arvovalinnoillaan tätä komeaa saavutusta! Linda, pidä toi!

T: sauli ja kaikki suomen miehet. Kelpaat Linda asenteellasi ns. Hyvä Jätkä Naiseksi -kategoriaan!

Vierailija
11/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitus ei ollut ap:n vaan Me Naisten toimittajan, johon löytyy linkki ensimmäisessä kommentissa. Koodaus ei juurikaan kiinnosta minua mutta sama ikäsyrjintä pätee muillakim aloilla Suomen työelämässä. Yli nelikymppisenä uuteen ammattiin valmistuvat eivät työllisty helposti.

Siinä tapauksessa ap:n ongelma ei ole ikä, vaan liian alhainen ÄO.

Vierailija
12/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linda on niin kuin miehet: naisen ikä saa alkaa korkeintaan 2:lla kelvatakseen

Hyvä Linda, sullon asenne kohdillaan, tapu-tapu, läpy-läpy. Jatka samaa, ennemmin tai myöhemmin Sauli-setä antaa sinulle asenteestasi palkinnoksi mitalin!

Yli kolmikymppinen nainen on roskaa, ja on hyvä, että kaikki instituutiot muistavat tukea arvovalinnoillaan tätä komeaa saavutusta! Linda, pidä toi!

T: sauli ja kaikki suomen miehet. Kelpaat Linda asenteellasi ns. Hyvä Jätkä Naiseksi -kategoriaan!

Niin, miksi turhaan antaa faktojen pilata hyvää öyhötystä.

Vierailija
13/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuossa haetaan yhteisöllistä oppimista, niin siksi varmaan haetaan iällä yhtenäisempi ryhmää. Jos kaikki muut hakukriteerit ovat moninaisia, ikä ainoa yhdistävä.

No jos halutaan toimivaa koodaamisyhteisöä niin kyllä sen parikymppisen ja yli kolmekymppisen pitää tulla toimeen ja kyetä koodaamaan yhdessä projektia, vaikka se miten ikistä harmittaisikin.

Vierailija
14/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.pythonchallenge.com/

Tuossa sulle ongelmia ratkaistavaksi. Onnistuu ne muillakin kielillä mutta osa ongelmista perustuu pythonin standardikirjastoihin joten niihin tutustumista tarvitaan. ;)

Vierailija
15/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monenlaisia työpaikoissa. Ehdottomasti paras oli se, jossa oli sekä miehiä että naisia, ikäjakauma aika tasaisesti nuorista lähes eläkeikäisiin, työntekijöitä noin 30. Mutta se oli kyllä eri vuosikymmenellä, nykyään eri polvet lähinnä haukkuvat toisiaan ja etsivät toisistaan vikoja, ainakin tuntuu siltä. Luulisin, että koodaus varsinkin on ala, jossa tarvitaan sekä uutta näkökulmaa että kokemusta sekä jotain siltä väliltä. 

T. se 50-vuotias, joka aloitti avoimessa. En ihan pystymetsästä aloittanut, sillä kävin alan kursseja jo 90-luvulla, mutta perhe-elämä ja muut työt veivät mennessään ja se jäi. En ole huippu, mutta aika keskinkertainen ja opin mitä tahansa, kun keskityn  kunnolla. 

Vierailija
16/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jos pitää ohjelmoida mikkihiiri hyppelemään hupitikun tahdissa.

Teollisuudessa alle nelikymppiset ovat lapsia. Kun puhutaan ohjelmista joilla ohjataan teollisuusprosesseja, laivoja, junia, lennonohjausjärjestelmiä, asejärjestelmiä, ydinvoimaloita, jne tarvitaan kokemusta prosesseista ja suurten kokonaisuuksien ymmärtämistä.

Vierailija
17/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jatkuva oppiminen" .... Jep jep.

Vierailija
18/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on mika.

En ole kooodannut vuosiin. Olen fyysikko, 45 vuotta

Osaan kylla muttei kiinnosta. Inhoan varsinkin javaa

Menin tyhmyyttani ratkaisemaan eraan assembler ongelman ja minulle tarjottiin pestia tuohin hommaan tietenkin kieltaydyin.

Toita on wanhemmillekkin

Vierailija
19/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on mika.

En ole kooodannut vuosiin. Olen fyysikko, 45 vuotta

Osaan kylla muttei kiinnosta. Inhoan varsinkin javaa

Menin tyhmyyttani ratkaisemaan eraan assembler ongelman ja minulle tarjottiin pestia tuohin hommaan tietenkin kieltaydyin.

Toita on wanhemmillekkin

Me käytetään työelämässä nykyään ääkkösiä.

Vierailija
20/27 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuallakin voi onneksi oppia koodaamaan jos ala oikeasti kiinnostaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän