Luin, että koodia voi kirjoittaa millä tahansa ohjelmalla ja että koodin kääntäminen tapahtuu jollain käännösohjelmalla
Pärjäänkö koodarina jos hallitsee esim. wordin ja google kääntäjän?
Kommentit (31)
voithan sä kirjoittaa vaikka paintilla mutta ei sen kääntämisestä mitään tuu
Koodi (latinan sanasta codex, kirja) tarkoittaa viestinnässä merkkien käyttöä kuvaamaan sisältöä tai sanomaa. Eli siinäkin mielessä joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan noin 10% koodareista on lahja koodaukseen. Muut tekee vaan sitä työkseen
Ja sillä lahjalla ei tee yhtään mitään koska kaikki tekee niitä samoja webbisivuja.
No ainakin jotkut lahjakkaat pääsevät käyttämään niitä lahjojaan mm. niiden työkalujen tekoon millä webbiapinat tekevät webbisivujaan.
Joo! Tehdään oma inhouse framework! Pakotetaan kaikki käyttämään sitä! Profit!
No itse olin aikoinaan ohjelmistofirman r&d osastolla kehittämässä omaa frameworkkiä applikaatioiden tekoon koska kyseisellä erikoisalalla ei sellaista ollut hyllystä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin olisi hyvä käytännössä osata koodata hexaeditorilla ja kääntää koodi käsin
Kun kirjoittaa konekieltä suoraan hexaeditorilla sitä ei tarvitse kääntää, edes käsin.
Vanhoina hyvinä aikoina kirjoitettiin koodia opcodeina suoraan C64:n muistiin. Oli siinä Basic-tulkkikin mutta sen kanssa oppi lähinnä huonoa ohjelmointityyliä. Ja haukottelua. Ei ollut kovastipaljon nopea se tulkki. Tosimies käyttää gotoa ainoana kontrollirakenteena.
Sagetti on aliarvostettua. Ennen obfuskoitua koodia kirjoitettiin käsin, nyt sitä varten on erilliset ohjelmistot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan noin 10% koodareista on lahja koodaukseen. Muut tekee vaan sitä työkseen
Ja sillä lahjalla ei tee yhtään mitään koska kaikki tekee niitä samoja webbisivuja.
No ainakin jotkut lahjakkaat pääsevät käyttämään niitä lahjojaan mm. niiden työkalujen tekoon millä webbiapinat tekevät webbisivujaan.
No itse olin aikoinaan ohjelmistofirman r&d osastolla kehittämässä omaa frameworkkiä applikaatioiden tekoon koska kyseisellä erikoisalalla ei sellaista ollut hyllystä ottaa.
Tuollainen on kyllä sitä parasta koodaamista, harmi että niin harva firma tajuaa oman r&d:n merkityksen.
Google-kääntäjä kääntää puhuttuja kieliä (enemmän tai vähemmän huonosti). Voithan kokeilla kääntää sillä vaikka c++:aa tai javaa. Siinä on vaan se, että koodauksessa suurpiirteisyys ei ole hyve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin olisi hyvä käytännössä osata koodata hexaeditorilla ja kääntää koodi käsin
Kun kirjoittaa konekieltä suoraan hexaeditorilla sitä ei tarvitse kääntää, edes käsin.
Vanhoina hyvinä aikoina kirjoitettiin koodia opcodeina suoraan C64:n muistiin. Oli siinä Basic-tulkkikin mutta sen kanssa oppi lähinnä huonoa ohjelmointityyliä. Ja haukottelua. Ei ollut kovastipaljon nopea se tulkki. Tosimies käyttää gotoa ainoana kontrollirakenteena.
Sagetti on aliarvostettua. Ennen obfuskoitua koodia kirjoitettiin käsin, nyt sitä varten on erilliset ohjelmistot.
Kirjoitin joskus ennen Windows 3.1:a omia ikkunointirutiineita Turbo Pascalilla käyttäen pelkkiä gotoja kontrollirakenteina. Ikkunoiden kontrollikoodit tutkitaan isolla switch-casella ja esim. ikkunaa suljettaessa hypätään Gotolla ikkunan sulkemisrutiiniin. Ei siitä kaunista koodia tullut mutta kyllä se toimi. Tuskin sitä kukaan ylläpiti.
Kuka tahansa voi oppia auttavasti koodaamaan. Olen koodannut alusta loppuun kolmet nettisivut, vaikka en osaa kunnolla edes yhdyssanoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi oppia auttavasti koodaamaan. Olen koodannut alusta loppuun kolmet nettisivut, vaikka en osaa kunnolla edes yhdyssanoja.
Käytitkö muutakin kuin hötömölöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen on kyllä sitä parasta koodaamista, harmi että niin harva firma tajuaa oman r&d:n merkityksen.
Kyllähän sen merkitys tajutaan eli kaikki osaavat jättävät firman jos tehdään joku oma kökkö framework. Hyvä tapa tuhota kokonainen firma.
Jos osaat googlettaa "Hello World" oot jo riittävän pätevä.