Ostatteko imetysrintsikat etukäteen?
Laskettu aika on neljän viikon päästä ja mietin tässä että pitäisikö imetysrintsikat käydä ostamassa etukäteen. Ainakin synnytysvalmennuksessa sanottiin, että kannattaisi ostaa kun sitten ei kovin helposti ehkä ehdi ostoksille synnytyksen jälkeen ja että sairaalassa jo imetysliivejä tarvitaan.
Ongelma on lähinnä se, että rinnat ovat nyt jo kokoa DD tai E, ovat kasvaneet odotusaikana D-kupista. Mistä tiedän että kuinka paljon rinnat turpoavat vielä kun maito nousee. Vanha neuvohan on se, että käden pitää mahtua kupin ja rinnan väliin jotta on kasvunvaraa mutta kun isommissa kuppikoissa (?) on vähän tuolla liivin mallillakin merkitystä, että tukee tarpeeksi jne. Ja ne ovat kalliita, varmasti yli 30 euroa ja suunnilleen erikoisliikkeestä täytyy ostaa... :( Ja mitäs jos imetys ei onnistukkaan, siinä on sitten rahat menneet kankkulan kaivoon.
Eli oletteko kaikki hankkineet imetysliivit jo laitokselle?
Kommentit (18)
[color=Palevioletred] Jouduin ostamaan uudet rintsikat kun olin kolmannella kuulla raskaana.Minulle silloin suositeltiin että ostaisin jo valmiiski imetysrintsikat,kun kuulemma loppuvaiheessa tarvii yleensä pienempiä kuin alussa. Rinnat olivat silloin kasvaneet AA:sta
C:hen. joten olen käyttänyt niitä nyt koko odotusajan. Toiset imetysrintsikat ostin HM:stä kun olivat ihanan väriset ja kuppi oli joustavaa pitsiä missä oli trikoovuori. Otin vähän isommat kun ajattelin,että rinnat kasvavat varmasti kun imetys lähtee käyntiin. Aioin ottaa nuo HM-ritsikat mukaan synnärille. Olen myös kuullut,että siellä on vain verkkorintsikoita.
Nuo HM:t ritsikat olivat suuria kokoja. En nyt muista mikä niistä oli suurin,mutta ne koot olivat huomattavasti väljempiä kuin tavalliset sen kokoiset ritsikat,joten niitä ainakin kannattaa käydä katsomassa. Hintaa oli muistaakseni 13 euroa.
Ja sitten hm:ssä oli nettimyynnissä sellaisia kolmiorintsikoita joihin sai rintasuojukset toppauksen väliin. Ne olivat ihan normaalilta puolelta mutta testasin sellaisia kotona ja mulla ainakin toimi ihan hyvin. Siinähän sitten ei ole niin tarkaa sen koon kanssa. Tämä vaihtoehto silloin jos ei halua erityisesti tuen vuoksi ritsikoita.
Että tällanen varustus mulla on tulevaa koitosta varten :)
Lilli81 37+0
Onhan ne imetysliivit erikoiskaupoissa kalliit, mutta minä löysin Lindexin äitiysvaatteiden osastolta imetysliivit - noin 20 euroa kappale.
[color=navy]Mulla ennen raskautta kuppikoko 70E. Nyt vasta raskauden loppuvaiheessa on rinnat kasvaneet siten, että liivit on hieman pienet. Mulla on valunut rinnat jo viikosta 20 lähtien, joten ostin Carriwellin yötopin, mutta se oli ihan turha. Liivinsuojukset eivät pysyneet paikalla. Ostin sit anttilasta semmoiset halppisimetysliivit yöksi. Ne on tosi pienet ja huonot, mutta ajaa tällä hetkellä asiansa yöllä. Liivinsuojukset pysyy niissä paikoillaan.
Yritin etsiskellä oman kokoisia imetysliivejä normikaupoista, mut ei onnannu. Ongelma on just tuo ympärysmitta. 75 ympärysmitalla kyllä löytyis, mut ei 70. Menin sitten liiviliikkeeseen ja myyjä etsi mulle sopivat imetysliivit, kokoa 70H. Tilasin vielä toiset Anitan imetysliivit netistä samaa kokoa. Molemmat liivit maksoivat yli 50e/kpl, mutta sijoitan mielelläni tukeviin liiveihin. Mun on pakko ostaa semmoiset, mistä vaan löytyy kokoja. Esim. Sokoksella kuppikoot loppui tohon E-kuppiin.
Ajattelin, että ei ole mielekästä lähteä isojen, valuvien rintojen kanssa metsästämään liivejä synnytyksen jälkeen. Luotan siihen liiviliikkeen myyjään, että tuli oikean kokoiset.
Tytteli-83 rv 35+2
Minä ostin suoraan imetysliivit kun omat vanhat kävi pieniksi noin 5kk. Ennen raskautta liivikokoni oli 80C ja nyt 80E ja olen siis käyttäny imetysliivejä jo noin 3kk. Citymarketista (Lielahti/Tampere) löisin omani triumphin liivit 27.90¿ ja kokoja löytyi aina F:asti. Omani on kaarituettomat perus imetysliivit, mutta toiset vaihtoehdotkin olis ollu. Niissä oli pitsiä ja kaarituetkin löytyi, hinta muistaakseni 35-40¿ välillä.
Oma koko kasvoi C:stä E:hen odotusaikana ja rinnat olivat sairaan arat. Ostin parit kaarituettomat Noppies(?) merkkiset toppimaiset liivit Bebesistä - toimivat hyvin kipeiden ja raskaiden rintojen kanssa. Arkikäytössä menettelivät, mutta tietysti liikuntaan piti olla tukevammat liivit (muutenkin tykkään tukevista kaarituellisista). Imetyksen lähdettyä kunnolla käyntiin sain siirtyä E-kuppikokoon ja imetyksen loputtua takaisin " omaan" C-kokoon. Kasvunvaraa jäi ;) eikä tässä raskaudessa ole olleet rinnat yhtään arat.
Ostin liivit etukäteen, mutta ne kävi pieneksi kun maito nousi rintoihin ja vaikka olin ostanut kokoluokkaa suuremmat liivit, niin pienethän ne oli. Jo odotusaikana olin siirtynyt isompiin odotusliiveihin ja ostin siis näistä isommat imetysliivit ja kuitenkin pienet.
Me tehtiin sitten niin, että synnytyksen jälkeen äitini kävi hakemassa kaupasta sovitteille muutamia liivejä ja pystyin kotona sovittamaan niitä. Ei tarvinnut sentään itse lähteä heti synnäriltä tultua ostoksille.
Mä toimisin tälläkin kertaa noin, mutta nythän mulla on kahdet ISOT liivit odottamassakin!
Kerttukasperi rv25+4
Muuten menisinkin sen kummemmin miettimättä ostaman liivit, mutta kun en millään viitsisi maksaa jotain 50 euroa liiveistä jotka sitten saattavat osoittautua väärän kokoisiksi. Lindexissä kokeilin tuossa jokin aika sitten imetysliivejä kokoa DD, mutta mielestäni kuppikoko oli pikemminkin C:n luokkaa kun olivat niin joustamattomat. Eli tällä kuppikoolla (DD-E) ei paljon ole toivoa että noista ' tavallisista' liikkeistä jotkut hyvät liivit löytyy.
Jokin aika sitten kokeilin triumphin liivejä Prismassa, ne tuntuivat ihan ok:lta ja maksoivatkin ' vaan' n. 30 euroa. Tosin en oikein noista kaarituettomista liiveistä välilä kun ne eivät tue tarpeeksi, mutta kai sellaisetkin pitäisi olla esim yökäyttöön ja kaarituellisista kai tulee helposti rintatulehdus?
No, pitää miettiä ja käydä katselemassa... tosiaan ei kllä paljon huvittaisi suunnilleen suoraan laitokselta lähteä ostoksille.
Alkukoko mulla on 80 A tai jopa 80 AA ja nyt rv 28+1 kuppikoko on kasvanut ihan pikkiriikkisen kokoon 80 A. Pikkaisen täyteläisemmiltä nämä tuntuvat, mutta mitään näkyvää ero ei ole. Kyllä nämä tästä varmasti vielä turpoaa, mutta eipä varmaan yli B-kupin. Tehdäänkö imetysliivejä edes B-kuppisille, kun tuntuu ett kaikilla on järjestäen vähintään C tai D kupit?
Karmiini
H&M pienin koko imetysliiveissä oli B,mutta aika iso B se oli. Mutta liiveihinhän pitää mahtua vielä liivinsuojat joten kyllä varmaankin sinullekin löytyy koko ;)
Lilli81 Entinen AA-varustus
Minä ostin etukäteen kahdet imetysliivit. Toiset oli kaarituettomat ja pehmeän joustavat, sellaiset oli vallan mainiot synnärillä, kun maito nousi. Kaarituettomiakin käytin päivisin, ja rintojen koko maidon nousun jälkeen tasaantui melko pian. Ihan hyvän kokoiset olivat, vaikken ollut paljon kasvunvaraa jättänytkään.
Imetysliivit oli aivan ehdottomat synnärillä ja mulle oli ehdotonta, että niitä oli kahdet. Maidon noustessa liivitkin kastuivat usein läpi liivinsuojista huolimatta. Lisäksi jouduin olemaan sairaalassa viikon (minä ja vauva antibioottihoidossa), ja sitähän ei koskaan tiedä, miten kauan siellä joutuu viipymään. Ja vino pino liivinsuojia mukaan!
Juuri tuosta mainitsemastasi syystä, eli rinnat ovat nyt kokoa e75, joten liivit pitäis hankkia julmetun kalliit ja erikoisliikkeestä.
Esikoisen sairaala-aikana maito nousi sellaisella hulauksella että 10l ämpäritkin olis ollut näille kannuille pienet :) Ja rinnat oli ihan sairaan kipeet, ei olis ees kärsinyt liiviä pitää...
Jokainen tekee tavallaan, mutta kuten sanottu, itse lähden liivit hankkimaan vasta kotiin päästyäni ja turvotuksen laskettua.
Mulla kasvanut kuppikoko c:stä e:hen nyt odotusaikana. Ja ekalla kerralla rinnat palautui 2kk:ssa takaisin tuohon c:hen. Jos sillä tiedolla nyt mitään merkitystä on :)
jos on ilman liivejä aluksi? Se on varmaan ainakin hankalaa, jos maitoa vuotaa rinnoista ja kaikki vaatteet on sitten ihan maitotahroissa... Ehkä pitää hankkia jotkut halvat sporttiliivit tms. joita voi sitten aluksi pitää liivinsuojien kanssa jos maitoa tuppaa valumaan...
Ainakin Kätilöopistolla ja naistenklinikalla myydään ihan kahvilassa imetysliivejä! Mikä sen parempi, kuin synnytyksen jälkeen ei tartte lähteä minnekään kaupoille vaan voi napata ne siitä ala/yläkerrasta mukaan:).
sitruska rv 31+
Mä ostin parit imetysliivit ennen esikoisen syntymää ja onneksi olivat sopivaa kokoa. Ja sitten synnytyksen jälkeen ostin vielä parit lisää. Kyllähän nuo rinnat turpoo mulla ainakin jo raskausaikana ihan selvästi ja onhan ne vielä suuremmat sitten synnytyksen jälkeen kun maitoa alkaa kertyä, mutta mulla on sitten siinä viikon-parin kuluessa taas tasaantunut se rintojen koko. Kappahlissa ainakin on ihan hyviä ja tukevia imetysliivejä ja niitä saa monesti hintaan 9.95e. Normaalihinta taitaa olla 16.90e tai jotain sinne päin. Mutta voi tosin olla ettei kokoja löydy kuin d-kuppiin asti. Jos käykin niin ettei imetys suju niin ainahan ne liivit voi myydä eteenpäin. Kyllä käytetyistäkin liiveistä ollaan valmiita maksamaan. Mutta siis toi rintojen kasvaminenkin on niin yksilöllistä että ei voi mennä vannomaan että kaikilla se kuppikoko kasvaa reilusti vauvan tultua. Ei mullakaan kasvanut kuin yhden koon.
Itse hankin liivit pari viikkoa sitten, sillä ainoat liivini, jotka minulle vielä mahtuivat rupesivat puristamaan liikaa. Liiviostoksille oli käytännössä jo pakko lähteä - ja kun omat rinnat ovat nyt 75G (ennen 70F / 75F) liivit oli ostettava erikoisliikkeestä ja rahaahan noihin meni (nämä maksoivat >50 euroa).
Mietin tavallisten liivienkin hankkimista, mutta niitä en ainakaan voi käyttää enää silloin kun imetän, joten nyt hankituilla imetysliiveillä on suurempi mahdollisuus osoittautua vielä hyödyllisiksi. En ole ennen lapsia pyöräyttänyt maailmaan, mutta tietääkseni rintojen koko saattaa muuttua imetyskauden aikana (rinnan ympärys ei niinkään, mutta kuppikoko kyllä) ja useammat erikokoiset liivit ovat tarpeen.
Mauinna 32+5
Minäkin olen tällä hetkellä 75 e tapaus ja tilasin juuri sellaiset pehmeät saumattomat yöliivit, joita voi sairaalassa sitten pitää kipeille rinnoille sekä yhdet tukevat kokoa 75 f. Jos on tosi pinkeät ja kireät rinnat niin käyhän niille yhtä hyvin myös joku urheilutoppimainen juttukin, jonka sisään sitten tunkee jotain suojuksia. Siis jos vaan hengaa jossain sairaalapedissä tai kotosalla eikä lähde minnekään kävelemään paljoa.
Suojukset tietty saattaa sellaisessa yhtenäisessä tilassa olla pikkasen hankalasti paikallaanpysyvät ja imetys pikkasen hankalampaa kun ei ole avattavia hakasia, mutta eipä siellä sairaalassa kauaa olla.
Pitää kokeilla miten toi f-koko nyt sopii eli jos on tuhottoman iso niin palautan ja vaihdan e-kokoon kuitenkin, koska se turvotus on kuitenkin alussa vissiin aika tilapäistä ja koon pitäisi tasaantua siihen odotusajan e:hen takaisin. Näin ainakin kävi mun siskolle. Itsellä ei vielä kokemusta asiasta.
Mulla siis normaalisti 75 d-koko...
Todella outoa, että imetysliivejä ei tosiaan myydä isompia kokoja normaaleissa kaupoissa vaan, että loppuvat tyyliin johonkin d-kokoon useat. Siitähän on vielä puhuttu paljon, kuinka keskiverto suomalaisenkin koko olisi muuttunut nuorilla enemmän siihen c:n suuntaan.
Pia
ainakin yhdet liivit. Minusta on inhottavaa olla ilman liivejä siinä vaiheessa kun maito nousee ja rinnat kasvavat&tarvitsevat tukea. Siis jo sairaalassa. Ja kun maitoa valuu, pysyy suojat liiveissä paremmin kuin ilman niitä.
Helmis, minulla nimenomaan liivittömyys aiheutti kipua, näin erilaisia me olemme :)
Jos siis tulee valittua liian pienet, niin jäävät sitten kaappiin odottelemaan, että maidontulo tasaantuu ja otan käyttöön sitten. Rinnat kun tuppaa imetyksen aikana muuttamaan kokoaan myös toiseen suuntaan :)
Mayella 20+2