Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihjailtiin että tulee pyyntö kummiksi

Vierailija
04.12.2018 |

Taitaa olla helpompaa erota kirkosta kuin kieltäytyä. En ole kummimateriaalia.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa äkkiä. Säästät ensi vuoden kirkollisveronkin.

Vierailija
2/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitse tarkkaan, jos meinaat suostua.

Jos yhtään epäilyttää, niin älä suostu.

Tosin sulle kyllä loukkaannutaan, mutta parempi sekin, kuin että sulle ollaan loppuelämä loukkaantuneita siitä, että et ole sellainen kummi kuin sulta odotetaan.

Kummin pestistä pitäisi saada palkkaa. Tai lakkauttaa koko instituutio vanhentuneena. Mitään juridisia velvollisuuksiahan kummilla ei ole, mutta oletettuja sitäkin enemmän. Vanhemmat voivat edellyttää rahaa, viihdyttämistä, lastenhoitoa, matkoja, you name it! Se kaikki ilmenee sitten pikkuhiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten sinut varmaanki pydetään ns. haltijakummiksi, eli kummi joka ei kuulu kirkkoon.

Vierailija
4/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kummit nykyään pelkkiä lahja-automaatteja. Munkin kummipoika vastas viimeksi viestiin kun sillä oli rippijuhlat, piti muistaa tuoda rahaa mukanaan 😀😀

Vierailija
5/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkitse tarkkaan, jos meinaat suostua.

Jos yhtään epäilyttää, niin älä suostu.

Tosin sulle kyllä loukkaannutaan, mutta parempi sekin, kuin että sulle ollaan loppuelämä loukkaantuneita siitä, että et ole sellainen kummi kuin sulta odotetaan.

Kummin pestistä pitäisi saada palkkaa. Tai lakkauttaa koko instituutio vanhentuneena. Mitään juridisia velvollisuuksiahan kummilla ei ole, mutta oletettuja sitäkin enemmän. Vanhemmat voivat edellyttää rahaa, viihdyttämistä, lastenhoitoa, matkoja, you name it! Se kaikki ilmenee sitten pikkuhiljaa.

No höpsis. Ei kukaan velvoita mihinkään, jos kummi ei halua noihin töihin ryhtyä. Meidän lasten kummit eivät ole viihdyttäneet tai valvoneet lapsiani sekuntiakaan, ja kummeja sentään on melkoinen määrä. Kaikki eivät osta lahjojakaan, ja se on ok.

Vierailija
6/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli vanhemmilla on hiukkaakaan ymmärrystä kirkon asettamasta merkityksestä kummeille, niin siinä on osa vastuu opettaa lapselle Jummalasta myös.  Noiden jo edellä esiin tuotujen asioiden kanssa.

(Omat kummini aikoinaan häippäsi het tehtävän suoritettuaan, en ole heitä koskaan nähnyt edes.  Ja ihan siis lapsena jonka kummiksi lupautuivat, minua surettaa että he eivät minusta yhtään piitanneet.)  Vanhemmillenikaan heistä ei apua tai iloa ollut.

Vierailija
7/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se auta. Jos on oikein päättäväinen  vauvan-mutsi, hän vaatii sinut "kummitukseksi".  Siinähän sitten pyristelet, jos et osaa sanoa napakasti, että tällä kertaa ei kiitos.

Vierailija
8/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummiuden olen itse ottanut luottamuksen osoituksena  ja kunniatehtävänä. Se on sitten taas vanhempien typerää käytöstä, jos olettavat, että kummin tehtävä on toimia ja olla lahja-automaatti (tms). Mutta, kute sanottu; jos koeta tai tunnet että et haluaisi olla kummi, niin minusta suoraselkäisempää kieltätyä kummiudesta, kuin lupautua johonkin, mitä ei ole aikeissakaan pitää.   

Vierailija
9/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummiksi ei tartte ryhtyä missään nimessä jos itse ole kiinnostunut, jos sittenkään

Vierailija
10/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se auta. Jos on oikein päättäväinen  vauvan-mutsi, hän vaatii sinut "kummitukseksi".  Siinähän sitten pyristelet, jos et osaa sanoa napakasti, että tällä kertaa ei kiitos.

Kummiksi ei vaadita, vaan pyydetään.

Kummius on yksipuolisesti velvoittava.

Se on puhdasta hyväntekeväisyyttä, joten siitä on oikeus kieltäytyä.

Tiedän monia, joiden ystävyys on hiutunut puhki kummiuden oudoissa olettamuksissa.

Vähän kuin kaason homma, paitsi elinkautinen.

Mulle selvisi jälkeenpäin, että kummipyyntöön oli oleellisesti vaikuttanut Helsingin lähellä asuminen: kuviteltiin, että otetaan kummilasta yksinään meille moneksi päiväksi kylään, ja kuljetetaan omalla kustannuksella Lintsillä, Korkeasaaressa, Suokissa ym. 😶 Perhe itse asustaa susirajalla.

Vierailija
11/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kadun suostumistani, kun ei olla missään tekemisissä.

Vierailija
12/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan pyytäisi kummiksi ketään, josta en olisi varma, että haluaa olla mukana lapsen elämässä. Itselläni on 3 kummilasta, ja kaikista kyllä pidän <3

Vierailija
13/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummiksi ei vaadita, vaan pyydetään.

Kummius on yksipuolisesti velvoittava.

Se on puhdasta hyväntekeväisyyttä, joten siitä on oikeus kieltäytyä.

Tiedän monia, joiden ystävyys on hiutunut puhki kummiuden oudoissa olettamuksissa.

Vähän kuin kaason homma, paitsi elinkautinen.

Mulle selvisi jälkeenpäin, että kummipyyntöön oli oleellisesti vaikuttanut Helsingin lähellä asuminen: kuviteltiin, että otetaan kummilasta yksinään meille moneksi päiväksi kylään, ja kuljetetaan omalla kustannuksella Lintsillä, Korkeasaaressa, Suokissa ym. 😶 Perhe itse asustaa susirajalla.

Kyllä vaaditaan. 

Meidän tapauksessa oltiin perheen esikoisen kummeja, sitten perheen äiti kuoli, uusi rouva tuli kuvioihin, perheeseen hankittiin  muita lapsia 15 vuotta nuorempi iltatähti, ja meidät haluttiin tällekin kummiksi. Mielestäni kummallista jo se, että olisi samat kummit kahdella lapsella. Mutta se että ei  ei kelpaa vastaukseksi eikä se, ettei kuuluta enää kirkkoonkaan... haltijakummiksi piti välttämättä ruveta että saatiin rauha.

Vierailija
14/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, etteivät resurssisi riitä.

Vierailija
15/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kummit nykyään pelkkiä lahja-automaatteja. Munkin kummipoika vastas viimeksi viestiin kun sillä oli rippijuhlat, piti muistaa tuoda rahaa mukanaan 😀😀

Itsellä samanlainen kokemus! Kummipojan äiti laittoi vielä viestiä perään että varmasti muistan rahalahjan! 😅 Jos et pääse juhliin niin voit laittaa rahat tilille, olisi ainakin 100€ pitänyt kuulemma tuoda lahjarahaa! Jätin juhlat välistä, tilille laitoin 40€. Kummilapseni äiti laittoi välit poikki. Olin kuulemma paska ja pihi kummitäti 😌

Vierailija
16/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin moista on vihjailtu muutamaan otteeseen, mutta olen sanonut että kirkkoon en kuulu enkä aio moisen takia liittyäkään.

Vierailija
17/17 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ehdottavat kummiksi niin kerro, että noudatat tiukasti kummiuden tehtävää, eli tuet vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa ja ostat ensimmäiseksi lahjaksi lasten Raamatun. Jatkat tätä linjaa niin uskon, että lahja-automaattiksi päätyminen ei tule kyseeseen. Raamatuissa löytyy ja muitakin aivan ihania kristillisiä lahjoja.