Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahvi pilasi 15 vuotta elämästäni

Vierailija
04.12.2018 |

Koska kahvin piristävä vaikutus ei ollut järin suuri (olin aina lopen väsynyt jopa juotuani juuri ison kupin kahvia) niin oletin ettei se vaikuttanut yöuniin, varsinkaan koska en juonut sitä enää illasta. Tämä käsitys oli niin väärin kuin olla ja voi.

Aina aamuisin heräsin kuin nyrkkeilykehässä koko yön painineena. Uni ei koskaan tununut virkistävältä - ei, vaikka olisin nukkunut kuinka paljon. Tätä väsymystä sitten korjasin juomalla kahvia iltapäivälle saakka. Töiden jälkeen jouduin vaik makailemaan sängyllä tuntikausia eikä tämäkään piristänyt. Uni tuli kuitenkin iltaisin - niin lopen väsynyt olin.

Kahvittelu meni pari kuukautta sitten niin yli, että sain paniikkikohtauksen ja melkein hoitoa vaatiaa ahdistuneisuutta. Säikähdin niin paljon että lopetin kahvin juonnin välittömästi ja varauduin mielessäni siihen, että nyt sitten alkaa väsyttämään kahta kauheammin.

Oikeastihan aloin herämään joka aamu hyvin virkeänä ja kaikki väsymys katosi. Nyt ei missään vaiheessa päivää väsyttänyt vaan olin niin täynnä virtaa että töiden jälkeen jaksoin mennä salille ja touhuta koko illan - päiväunien tarvekin katosi, tosin nukun joskus 10-15min joka virkistää todella paljon (ennen päiväunetkaan ei virkistäneet ollenkaan).

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kahvin piristävä vaikutus ei ollut järin suuri (olin aina lopen väsynyt jopa juotuani juuri ison kupin kahvia) niin oletin ettei se vaikuttanut yöuniin, varsinkaan koska en juonut sitä enää illasta. Tämä käsitys oli niin väärin kuin olla ja voi.

Aina aamuisin heräsin kuin nyrkkeilykehässä koko yön painineena. Uni ei koskaan tununut virkistävältä - ei, vaikka olisin nukkunut kuinka paljon. Tätä väsymystä sitten korjasin juomalla kahvia iltapäivälle saakka. Töiden jälkeen jouduin vaik makailemaan sängyllä tuntikausia eikä tämäkään piristänyt. Uni tuli kuitenkin iltaisin - niin lopen väsynyt olin.

Kahvittelu meni pari kuukautta sitten niin yli, että sain paniikkikohtauksen ja melkein hoitoa vaatiaa ahdistuneisuutta. Säikähdin niin paljon että lopetin kahvin juonnin välittömästi ja varauduin mielessäni siihen, että nyt sitten alkaa väsyttämään kahta kauheammin.

Oikeastihan aloin herämään joka aamu hyvin virkeänä ja kaikki väsymys katosi. Nyt ei missään vaiheessa päivää väsyttänyt vaan olin niin täynnä virtaa että töiden jälkeen jaksoin mennä salille ja touhuta koko illan - päiväunien tarvekin katosi, tosin nukun joskus 10-15min joka virkistää todella paljon (ennen päiväunetkaan ei virkistäneet ollenkaan).

Toisiin kofeiini vaikuttaa eri tavalla kuin toisiin. Sinulla saattaa olla kofeiiniyliherkkyys, jota vaikkapa minulla ei ole. Itse tosin lopetan kahvin juomisen jo keskipäivällä, mutta esimerkiksi d-vitamiinin ottaminen illalla pilaa myös yöunet. En tiedä miksi. Kofeiini piristää, mutta mikä on syynä että illalla otetun d-vitamiinin takia yöunet menee pilalle? Kokeile juoda teetä. Siinä on teaniinia joka ei ole niin voimakas kuin kofeiini. 

Ei ole mitään tunnettua mekanismia, jolla D-vitamiini pilaisi yöunet.

Vierailija
22/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan kahvia juonut, minulla yöunet vei aikoinaan tupakka. Illalla kävin aina tupakalla juuri ennen nukkumaanmenoa ja kun ei uni tullut, kävin tietysti taas uudestaan tupakalla hermosauhuilla. Tupakkahan kiihdyttää aivotoimintaa, ja kun pitäisi rauhoittua illalla voidakseen nukahtaa, niin eihän se onnistu, jos on koko illan kiskonut kessua. Kymmenen vuotta poltin ja olin huono nukkumaan. Kun lopetin, nukahtamisvaikeudet loppui siihen.

Toinen valvottava asia on liian suuret d-vitamiinimäärät. Eräs syksy päätin vältellä flunssaa ottamalla isoja annoksia d-vitamiinia ja vaikka otin sen aina aamulla, yöunet kärsivät, tosin en sairastunut flunssaankaan koko talvena. Kun pienensin annostusta alle 100 mikrogrammaan päivässä, palasivat yöunetkin takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän