Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahvi pilasi 15 vuotta elämästäni

Vierailija
04.12.2018 |

Koska kahvin piristävä vaikutus ei ollut järin suuri (olin aina lopen väsynyt jopa juotuani juuri ison kupin kahvia) niin oletin ettei se vaikuttanut yöuniin, varsinkaan koska en juonut sitä enää illasta. Tämä käsitys oli niin väärin kuin olla ja voi.

Aina aamuisin heräsin kuin nyrkkeilykehässä koko yön painineena. Uni ei koskaan tununut virkistävältä - ei, vaikka olisin nukkunut kuinka paljon. Tätä väsymystä sitten korjasin juomalla kahvia iltapäivälle saakka. Töiden jälkeen jouduin vaik makailemaan sängyllä tuntikausia eikä tämäkään piristänyt. Uni tuli kuitenkin iltaisin - niin lopen väsynyt olin.

Kahvittelu meni pari kuukautta sitten niin yli, että sain paniikkikohtauksen ja melkein hoitoa vaatiaa ahdistuneisuutta. Säikähdin niin paljon että lopetin kahvin juonnin välittömästi ja varauduin mielessäni siihen, että nyt sitten alkaa väsyttämään kahta kauheammin.

Oikeastihan aloin herämään joka aamu hyvin virkeänä ja kaikki väsymys katosi. Nyt ei missään vaiheessa päivää väsyttänyt vaan olin niin täynnä virtaa että töiden jälkeen jaksoin mennä salille ja touhuta koko illan - päiväunien tarvekin katosi, tosin nukun joskus 10-15min joka virkistää todella paljon (ennen päiväunetkaan ei virkistäneet ollenkaan).

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneena on helppo syyttää juurikin vaikka kahvia, millä on tosiasiallisesti todettu lukuisia terveys vaikutuksia...

Vierailija
2/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri aineet vaikuttavat eri ihmisiin eri tavoin. Minua kupillinen aamulla ja pari töissä piristää. Klo. 14 jälkeen en kahvia juo, ettei yöunet mene. Toistaalta voin olla viikon juomatta kahvia huomaamatta mitään omituisia tuntemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi pilasi 15 vuotta elämästäni

Höh, harmi. Minun elämässäni kahvi taas on ollut mitä ihanin asia jo ainakin 29 vuotta, ellei enemmänkin.

Vierailija
5/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun elämä meni pilalle kun sairastuin vakavasti. Kahvia en ole koskaan juonut 🤔 Pitäis varmaan aloittaa!

Vierailija
7/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vieroittautunut kofeiinista, morfiinista, amfetamiinista, alkoholista (3 vuoden putken jälkeen) ja bentsoista.

Helpoin oli amfetamiini, se vain loppui kun päätin, että se loppuu, eikä tuottanut minkäänlaisia vaikeuksia. Samoin bentsot. Kun lopettaa hitaasti annosta laskien diatsepaamilla, ei vieroitusoireita tule.

Morfiiniviekkarit olivat aika haipakkaa, mutta pahin oli ohi viidessä päivässä, sen jälkeen paleli vain pari viikkoa ja homma oli sillä selvä.

Kofeiinivieroitus on ollut ehdottomasti pahin, sekä fyysisesti, että psyykkisesti. Hengenvaarallisia myrkytystilanteita on ollut useampia kun kofeiinijäämät ovat vapautuneet verenkiertoon liian suurena annoksena. Kuin saisi kofeiinia suoraan suoneen, eikä sitä oikeata kofeiinia, vaan helvetillisen ikäviä oireita tuottavia aineenvaihduntatuotteita. Helmikuussa tulee 5 vuotta lopettamisesta ja oireet jatkuvat edelleen.

Vierailija
8/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan 40 vuotta juonut kahvia, ja illallakin. Meille kun aloitettiin jo pikkulapsena se kahvin juottaminen.

Nyt parina vuonna olen vähentänyt ja ollut pitkiä taukoja, nyt en ole juonut yhtään kupillista kai kolmeen kuukauteen.

Ei niin mitään eroa, paitsi se kusihätä mikä kahvin jälkeen tulee on jäänyt pois.

Ihan yhtä vaikea on nukahtaa, ja olen todella väsynyt aina.

Vierailija
9/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen varmaan 40 vuotta juonut kahvia, ja illallakin. Meille kun aloitettiin jo pikkulapsena se kahvin juottaminen.

Nyt parina vuonna olen vähentänyt ja ollut pitkiä taukoja, nyt en ole juonut yhtään kupillista kai kolmeen kuukauteen.

Ei niin mitään eroa, paitsi se kusihätä mikä kahvin jälkeen tulee on jäänyt pois.

Juotko kahvia ruoan yhteydessä? Se estää raudan imeytymisen.

Vierailija
10/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan juonut ruoan yhteydessä. Toki noita rauta-arvoja olen tässä ruvennut miettimään muuten kohun myötä.

Toki kai lähestyvät vaihdevuodetkin voivat monia ongelmia aiheuttaa.

Vierailija
11/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Moni juo kahvia aamiaisella, lounaalla ja joku päivälliselläkin, eikä kaikilla ole anemiaa. Ehkä se teoreettiseti hidastaa raudan imeytymistä, ei estä.

Vierailija
12/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kahvi ei tee todellakaan hyvää, jos on normaalia herkempi hermosto. Itse en voi juoda aamuyhdeksän jälkeen. Mutta harvoin enää edes juon. Valvottaa itseäni noin 15 tuntia juomisen jälkeen, ja harva tahtoo tätä uskoa kun kerron, koska joillekin se ei oikeasti vaikuta juuri millään lailla. Ja itseäni kahvi ei edes hirveästi ole koskaan piristänyt, mutta pitänyt kyllä hereillä.

Itsekin tajusin vähentää, ku ahdistus alko mennä järjettömäksi, ilman mitään sen suurempaa psyykkistä syytä. Sydän tykytti vähänkin stressaavissa tilanteissa hullun lailla, ja alkoi olemaan todella vaikea kerätä itseään, ettei tule mitään paniikkikohtausta.

Suosittelen kyllä ahdistuneisuudesta ja paniikkikohtauksista kärsiville lopettaa kahvin juominen, tai ainakin vähentää reilusti. Saatatte yllättyä positiivisesti, vika ei ehkä olekaan teissä. Se fyysinen reaktio (tykytys, ylivirittyneisyys) luo psyykkiseenkin mieleen vaan väkisin sellaisen olon, että joku on pielessä. Vaikka sitä kuinka hokisi itselleen, että kaikki on hyvin. Mieli ja keho ovat vaan niin toiminnassa keskenään. Usein menee tietysti niin, että mieli heijastuu kehoon ahdistuneisuushäiriöissä, mutta se voi olla myös toisinpäin, eli kehon reaktiot heijastuu mieleen.

Vierailija
13/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Mikähän on pilannut minun elämääni jo yli 30 vuotta kun en ole koskaan herännyt virkeänä. Kahvia en juo ollenkaan, kuten en alkoholiakaan.

Vierailija
14/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju.

Vierailija
15/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.tiede.fi/keskustelu/56851/ketju/uutta_tietoa_miten_kofeiini_kertyy_elimistoon

Tässä kans ihan mielenkiintoinen keskustelu kofeiinin vaikutuksista.

Vierailija
16/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa juodaan eniten kahvia ja syödään melkein eniten masennuslääkkeitä...

Vierailija
17/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on varmaan joku kahvinvastainen kampanja meneillään kun näitä aloituksia putkahtelee jatkuvasti. Ovat muuten yhtä järkeviä kuin jos kala-allergikko toitottaisi kalattoman elämän riemusanomaa ja väittäisi että kaikki paha maailmassa sairauksista keskitysleireihin johtuu kalasta.

Vierailija
18/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.tiede.fi/keskustelu/56851/ketju/uutta_tietoa_miten_kofeiini_kertyy_elimistoon

Tässä kans ihan mielenkiintoinen keskustelu kofeiinin vaikutuksista.

Huuhaata

Vierailija
19/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kahvin piristävä vaikutus ei ollut järin suuri (olin aina lopen väsynyt jopa juotuani juuri ison kupin kahvia) niin oletin ettei se vaikuttanut yöuniin, varsinkaan koska en juonut sitä enää illasta. Tämä käsitys oli niin väärin kuin olla ja voi.

Aina aamuisin heräsin kuin nyrkkeilykehässä koko yön painineena. Uni ei koskaan tununut virkistävältä - ei, vaikka olisin nukkunut kuinka paljon. Tätä väsymystä sitten korjasin juomalla kahvia iltapäivälle saakka. Töiden jälkeen jouduin vaik makailemaan sängyllä tuntikausia eikä tämäkään piristänyt. Uni tuli kuitenkin iltaisin - niin lopen väsynyt olin.

Kahvittelu meni pari kuukautta sitten niin yli, että sain paniikkikohtauksen ja melkein hoitoa vaatiaa ahdistuneisuutta. Säikähdin niin paljon että lopetin kahvin juonnin välittömästi ja varauduin mielessäni siihen, että nyt sitten alkaa väsyttämään kahta kauheammin.

Oikeastihan aloin herämään joka aamu hyvin virkeänä ja kaikki väsymys katosi. Nyt ei missään vaiheessa päivää väsyttänyt vaan olin niin täynnä virtaa että töiden jälkeen jaksoin mennä salille ja touhuta koko illan - päiväunien tarvekin katosi, tosin nukun joskus 10-15min joka virkistää todella paljon (ennen päiväunetkaan ei virkistäneet ollenkaan).

Toisiin kofeiini vaikuttaa eri tavalla kuin toisiin. Sinulla saattaa olla kofeiiniyliherkkyys, jota vaikkapa minulla ei ole. Itse tosin lopetan kahvin juomisen jo keskipäivällä, mutta esimerkiksi d-vitamiinin ottaminen illalla pilaa myös yöunet. En tiedä miksi. Kofeiini piristää, mutta mikä on syynä että illalla otetun d-vitamiinin takia yöunet menee pilalle? Kokeile juoda teetä. Siinä on teaniinia joka ei ole niin voimakas kuin kofeiini. 

Vierailija
20/23 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä