läheiseni jättää teinin usein yksin yöksi
Läheiseni jättää usein 15-vuotiaan yksin yöksi kotiin kun menee "omiin menoihinsa" eli kumppaninsa luo. Käsittääkseni tätä tapahtuu n kerran kahdessa viikossa. Muutenkin lapsi saa olla aika paljon kotona itsekseen koska kyseinen läheinen tekee aika paljon töitä ym normaalistikin ja lapsella minusta ainakin joitakin ongelmia, kököttää kyllä kiltisti kotona nämä ajat... Onko tämä ok, miten toimisitte tällaisessa ulkopuolisen roolissa?
Kommentit (28)
Siis lapsen äidillä psyykkisiä ongelmia ja lapsen isä ei välitä lapsesta sen vertaa, että jaksaisi aktiivisesti osallistua lapsen elämään vaan jättää lapsen äidin kontolle?
Oletko ap puhunut lapsen isän kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miten menee koulu? Jotkut teinit jäävät oamn onnensa nojaan, kun vanhemmat tekevät pitkää päivää töissä, kulkevat omissa harrastuksissaan tai ovat uusiokierroksella parisuhteissa.
Nuoret kaipaavat eniten arkista yhdessäoloa vanhempiensa kanssa.
https://yksityisille.hub.elisa.fi/nuoret-kaipaavat-arkea-vanhempien-kan…
Koulun kanssa ollut ongelmia ja sitä asiaa on käsitelty viranomaisten kanssa. Nyt menee kai paremmin sen suhteen.
Arkista yhdessäoloa vanhempien kanssa ei ole paljoa.
-Ap
No tuon ikäinen osaa kyllä jo aivan hyvin olla yön yksin.
Minä teen 3-vuorotyötä, ja 14-vuotias poika on yövuorojen aikana yksin kotona yötä, jisbei halua mennä isälleen. Viikonloppuna monesti pyytänyt kaverin yöksi. Meillä oli aikaisemmin mummo seurana, mutta itse pyysi että saisi olla itsekseen. Ei ole mitään ongelmia ollut, olennsitten herättänyt aamulla kouluun kun tullut kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis lapsen äidillä psyykkisiä ongelmia ja lapsen isä ei välitä lapsesta sen vertaa, että jaksaisi aktiivisesti osallistua lapsen elämään vaan jättää lapsen äidin kontolle?
Oletko ap puhunut lapsen isän kanssa?
Kumpikaan vanhempi ei ole erityisen järkevä, etää en ole nähnyt vuosiin. Ajattelin ottaa asian puheeksi tämän lähivanhemman kanssa. Ennustan että suuttuu hillittömästi ja katkoo välit (ei pysty ottamaan kritiikkiä vastaan, ei ole järkevä aikuinen) mutta jos jotain jäisi kuitenkin tuosta mieleen.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä teen 3-vuorotyötä, ja 14-vuotias poika on yövuorojen aikana yksin kotona yötä, jisbei halua mennä isälleen. Viikonloppuna monesti pyytänyt kaverin yöksi. Meillä oli aikaisemmin mummo seurana, mutta itse pyysi että saisi olla itsekseen. Ei ole mitään ongelmia ollut, olennsitten herättänyt aamulla kouluun kun tullut kotiin.
Tiesikö kaverin vanhemmat ettei aikusia ole kotona?
Vierailija kirjoitti:
Tällainen ei välttämättä huolettaisi mua jos perhe olisi muuten tasapainoinen. Mutta tämä saa olla yksin edellisen päivän iltapäivästä seuraavan päivän iltaan (käy koulussa siinä välissä) kun vanhempi liehuu menoissaan. Ja muutenkin paljon yksin, vanhempi yleensä illat pois anyway.
-Ap
Kyllä mä yritän ja yleensä jutellaan, nuori alkaa pulista hullun lailla kun nähdään; näyttää olevan tarve ihan tavalliselle juttelulle. Yritän saada tämän myös toisinaan tulemaan jonnekin kanssani mutta ei suostu (ymmärrän että ei tavallistakaan nuorta kiinnostaisi). Ainakin kyselen kuulumisia usein, tiedä sitten onko tästä apua.
-Ap