Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestätte piikittelyn?

Vierailija
02.12.2018 |

Miten te muut oikein kestätte piikittelyn? Miten reagoitte?

Minä menen ihan lukkoon, enkä saa suustani mitään ulos. Kai sitten pelkään konfliktitilanteita... Vaikka olen kyllä huomannut, että todellisessa avoimessa riitatilanteessa/erimielisyyden käsittelyssä pystyn hyvinkin puhumaan, olen jopa herkästi dominoiva. Mutta piikittely, ei, sitä en vain ymmärrä.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole turhan herkkä. Kyllä piikittely loukkaa. Mä yritän pysyä kaukana piikittelijöistä jos vain mahdollista. Täällä oli muistaakseni joku aika sitten ketju jossa puhuttiin samanlaisista asioista. Joku ehdotti että voisi vastata piikittelijälle rauhallisesti että: anteeksi, mitä tarkoitat? voisitko tarkentaa? Eli ihan kuin et ymmärtäisi ensin.

Tätä terapeutti suositteli myös. Ihmisten vastuuttamista omasta käytöksestään.

En ajatellutkaan sitä tuolta kannalta, "vastuuttaminen".

Minulle kävi juuri niin, että tuttava heitti piikin, jonka oli ehkä tarkoitus "vastuuttaa" minua siitä, että olin jättänyt tekemättä erään asian. Olisin mielelläni pahoitellut huonoa käytöstäni ja ottanut siitä vastuun. Oli kuitenkin hankala tehdä niin piikin jälkeen. Taisin siis loukkaantua turhaan, joka teki asian selvittämisestä hankalaa. Ikävää tilanteessa oli se, että aloitin itse koko keskustelun pahoittelut, mutta toinen osapuoli ei siis halunnut ottaa sitä vastaan, vaan reagoi piikillä.

Tähän tyyliin:

- Harmittaa, etten ole saanut aikaiseksi järjestää tupareita (pahoittelevalla äänensävyllä)

- No sun on varmaan paras muuttaa nyt sitten uudestaan (hyvin ärsyyntyneellä äänensävyllä)

Ei kun piikiteltävä vastuuttaa piikittelijää. Että ota vastuu piikittelystäsi ja selitä asiasi selvemmin/fiksummin. Näin mä sen ymmärsin.

Juu, niin minäkin, mutta se vastuuttaminen "nätisti" on vaikeaa, jos toinen on jo tehnyt saman piikittelemällä. Jos reagoisin ensisijaisesti toisen tyyliin, eli piikittelyyn, tuntuisi se siltä kuin ohittaisin hänen kritiikkinsä minua kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan