Miten ministeri voi olla niin tyhmä, että kytkee rokotuspakon ja lapsilisät yhteen?
Jo lapsikin tajuaa, että se olisi perustuslain vastaista, koska oikeus olla ottamatta rokotuksia kuuluu perustuslain suojaaman oikeuden piiriin.
Kommentit (79)
Kyseessä lienee kansalliseen rokotusohjelmaan tähänkin asti kuuluneet rokotteet jotka kaikki lapset saavat (pl. hörhövanhempien lapset). Vuosittaiset kausirokotteet eivät ole kaikille pakollisia eikä siinä edes olisi mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Koska rokotukset ovat vaarattomia, ei liene mitään ongelmaa lisätä pykälät, joissa rokotuksen aiheuttamista kuolemantapauksista valtio korvaa 5 milj. e per tapaus ja 2,5 milliä elinikäisistä haitoista. Eiks jeh?
Koska rokottamattomuus ei ole riski muille, ei liene ongelmaa lisätä pykälät, joissa rokottamattomuuden aiheuttamat haitat joutuu maksamaan täysimääräisinä ja mahdollisissa kuolemantapauksissa syytteet murhasta. Eiks jeh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että mitä rokotteita tämä koskisi? Olen ottanut lapsilleni valikoivasti, lähinnä ne rokotteet mitkä itsekin olen saanut. Kauan tutkitut ja kauan käytössä olleet, mielestäni välttämättömät. Mutta en ole ottanut esim pneumokokki, vesirokko, influenssa rokotteita. Loppuisiko meiltä noiden vuoksi lapsilisät?
Et ole ottanut pneumokokki rokotetta? Oletko tutustunut tauteihin joilta se suojaa? Esim. Kurkunkannen tulehdus johtaa nopesti kuolemaan, jos toimiin ei ryhdytä heti
Vitosrokotteen hib-osio suojaa kurkunkannen tulehdukselta, ei varsinaisesti pneumokokki. Mutta tärkeä rokotus sekin silti.
Nro 22 jatkaa. Mulla lipsahti "tai" vaikka olisi pitänyt kirjoittaa "ja". Sekä vauva että varusmies kuolivat rokotteen takia. Ehdottomasti tällaiset tapaukset täytyy korvata. Tietääkseni niitä on ollut 40 vuoden aikana nuo kaksi.
Ensin media taivastelee narkolepsiatapauksia isoin kirjaimin vuosikausia ja synnyttää rokotevastaisuutta. Nyt mediassa taivastellaan sitten yhtä tuhkarokkotapausta täysin hysteerisenä. Medialta tuet pois turhan hysterian lietsomisesta.
Samalla voitaisiin luopua oppi- ja verovelvollisuudesta.
Eikö ne rokotukset suojaakkaan sairauksilta? Siis jos rokottamaton saa taudin, niin eihän siitä taudista kärsi kuin muut rokottamattomat? Joten miksi vouhkata rokottamattomien eristämisestä? Nyt ei ymmärrä
Pakko ei ole voi myös valita että ei ota lapsilisää. Tää ehdotus on ehdottomasti hyvä idea, lapsilisä on etuuksista se mikä tukee lapsen hyvinvointia, rokotteet voidaan ehdottomasti rinnastaa tähän. Neuvola pitäisi olla pakollinen, sillä näitä harhaluuloja itää ja ties mitä hopevettä juotetaan vauvoille!!!!
Mun mielestä parempi idea oli, että päiväkotipaikkaan vaadittaisiin, että tietyt perusrokotukset on otettu. Kokkareelle ei tietysti tule muita pakotteita mieleen kuin raha...
Vierailija kirjoitti:
Rokotukset pitäisi muuttaa maksullisiksi myös samalla ja ne voisi maksaa niillä lapsilisillä. Saataisiin raha kiertoon eikä tileillä makuutettavaksi.
Tämä olisi kosto juuri niille köyhimmille perheille, itse olen ottanut lapsille lisäksi joitakin maksullisia rokotteita esim. vesirokko.
En kannata. Lääketeollisuudella on liikaa valtaa. Perusrokotteet jotka nyt on tarttuvia tauteja vastaan, ihan ok jos vaikka sidottaisiinkin lapsilisien saantiin, mutta sen jälkeen olisi jonossa ties mitä rokotteita. Muistuu mieleen sikainfluenssarokote ja sen katastrofaaliset vaikutukset. Pitäisikö pakkorokottaa hpv? Entäs influenssarokote? Rota?
Huono ehdotus: tulee laskemaan syntyvyyttä, koska vähentää perheiden valinnanvapautta.
Kaikki yksilön valinnanvapautta ja perheiden oikeuksia kaventavat poliittiset päätökset vaikuttavat syntyvyyttä alentavasti.
Henkilökohtaisesti olen rokotusten ottamisen kannalla. Pandemrix-kriisin jälkipuinti hoidettiin kuitenkin niin epäammattimaisesti (THL) että ymmärrän hyvin rokotevastaisuuden nousun.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan vähän hankalaa. Mihin rajat, olisiko kaikki influenssarokotteetkin pakko ottaa, entä hpv, entä vesirokko? Entä jos neuvola/ terveyskeskuskäynti lykkääntyy, katkeavatko tuet? Ja kuka voi jättää rokotteen ottamatta ilman tukien menetystä ja kuka ei, kun eivät ihmiset ole mustavalkoisesti joko riittävän terveitä tai liian sairaita ottamaan rokotteen. Lisäisikö turhaan byrokratiaa?
Rokotus ohjelmaan kuuluvista tässä on kyse!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotukset pitäisi muuttaa maksullisiksi myös samalla ja ne voisi maksaa niillä lapsilisillä. Saataisiin raha kiertoon eikä tileillä makuutettavaksi.
Tämä olisi kosto juuri niille köyhimmille perheille, itse olen ottanut lapsille lisäksi joitakin maksullisia rokotteita esim. vesirokko.
Vesirokkorokote on ilmainen. Koulut ja terveyskeskukset jakselee niitä lapsiperheille.
Jos hankkii lapsia, ne pitää itse elättää eikä olla käsi ojossa vaatimassa muilta rahaa maksamaan omia valintojaan. Ehkäisy voisi olla maksutonta, jotta voidaan vedota aidosti omiin valintoihin.
Ääliöitä nämä vanhemmat, jotka ei rokota lapsiaan. Juuri tätä perus vihreät-feministi-suvaitsevaiset-itsetietoiset-vegaanit -porukkaa. Tuntuu oikein muoti-ilmiö olevan nykyään tällainen, että lapsia ei rokoteta, ovat kasvissyöjiä ja sukupuolettomia. Siis argh.
Itse en ole ottanut influenssarokotteita, näitä en lapsillenikaan halua. Nämä hyviksi todetut vanhemmat rokotteet tietenkin ottavat. En voisi ikinä antaa itselleni anteeksi jos lapseni sairastuisi vakavasti vain siksi, että halusin olla nykyaikainen ja "parempi ihminen".
Eikö esim hpv ja vesirokko kuuluu rokotusohjelmaan? Nämä nyt ovat niitä rokotteita mistä en minäkään ymmärrä jos näitä ei ottaisi niin lapsilisät pois?
Vierailija kirjoitti:
Eikö esim hpv ja vesirokko kuuluu rokotusohjelmaan? Nämä nyt ovat niitä rokotteita mistä en minäkään ymmärrä jos näitä ei ottaisi niin lapsilisät pois?
Kuuluvat. Ja jatkuvasti tulee uusia rokotteita tyrkylle, loppua ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne rokotukset suojaakkaan sairauksilta? Siis jos rokottamaton saa taudin, niin eihän siitä taudista kärsi kuin muut rokottamattomat? Joten miksi vouhkata rokottamattomien eristämisestä? Nyt ei ymmärrä
Etkö todellakaan tajua? Kun kaikki eivät terveydellisistä syistä voi ottaa rokotuksia tai eivät ikänsä puolesta (vastasyntyneet, vanhukset) ole niitä saaneet. Laumasuoja eli se, että lähes kaikki ihmiset ympärillä ovat rokotettuja, suojaa näitä ihmisiä, jotka muutenkin ovat erityisen alttiita sairauksien vaaroille.
Esimerkiksi ystäväni lapsi oli varhaislapsuudessaan pitkäaikaissairas. Pienikin flunssa vei sairaalahoitoon, ja ensimmäisten elinvuosien aikana tehtiin useita vaativia leikkauksia. Hänelle ei voinut antaa rokotuksia, kroppa ei olisi kestänyt sitä. Miten kamala ajatus, että hänen kaltaisensa hauras olento olisi saanut tuhkarokon joltain huvin tai Jeesuksen vuoksi rokottamattomalta ääliöperheeltä.
Totta kai, sopii mulle, jos rokote on kiistatta kuoleman aiheuttaja. Voidaan sisällyttää korvaukset vaikka rokotusohjelman budjettiin. Muistaakseni 80-luvulla varusmies kuoli poliorokotteeseen tai 90-luvulla vauva Calmetteen. 2000-luvulta en kuolemantapauksia muista.
Narkolepsiassahan kysymys oli geneettisestä alttiudesta yhdistyneenä sikainfluenssaviruksen proteiineihin, joten sitä voidaan puida sitten pitkällä kaavalla, katsotaanko se rokotehaitaksi.