Mitä taliaivotoimintaa tämä HSL:n lippu-uudistus taas oikein on?
Lueskelen tässä Helsinki-info-lehteä ja meinasin lentää persiilleni. Eli otetaan toimiva, kaikille kaupunkilaisille tasavertainen matkalippusysteemi ja ryhdytään säätämään sitä huonompaan suuntaan.
Ensinnäkin, jaetaan kaupunki vyöhykkeisiin kuntarajojen sijaan. Jep. Koska olikin liian helppoa ostaa sisäinen lippu kun matkustat Helsingissä ja vyöhykelippu kun matkaan vaikkapa Espooseen. Paljon hauskempaa on arvuutella, matkaatko nyt A-, B-, C- vai peräti D-vyöhykkeellä/ kautta/ ohi/ kohti, kun kerran puoleen vuoteen matkaat Kulosaaresta Tapanilaan. Voisin uskoa, että vieraspaikkakuntalaiselle vieläkin iloisempi kokemus.
Ja tietenkin lisäbonuksena _lippujen hinnan alkaa määrittää matkan pituus Helsingin keskustasta_ (suora lainaus). Eli jos asut kauempana, sinua rangaistaan siitä. Kiva maksaa extraa työmatkoista, eikö vain, ennemmin kuin nykyisessä käytännössä, jossa hinta on sama menit keskustasta sitten Pasilaan taikka Puistolaan.
Sisäisen liikenteen kertalipun hinta nousee samalla rysäyksellä 2,20--> 2,80€, paitsi raitiovaunulippu, joka nousee vaatimattomat 1,10€ eli 1,70--> 2,80 (!) Ihan semmonen pikkiriikkinen prosentuaalinen korotus. Mutta saammehan tästä riemusta lipun voimassaoloaikaan villit 20min. lisää. Mikä sekin on ihan älytön aika, btw, miksi juuri 80 minuuttia, miksei saman tien 90 eli puoltoista tuntia? Olisko hiukan helpompi laskea?
Helpotti kun sai avautua. Ei mulla muuta. Kiitos lukeneille.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Tää lippu-uudistus vaikuttaa todella monimutkaiselle. Ostankin vuoden vaihteessa auton, vaikka kokonaiskustannukset tulevat tietenkin paljon kalliimmaksi mitä olisi julkisella. En jaksa stressata ja miettiä, että mitkä vyöhykkeet pitäisi olla kortilla kautena (koti-työmatkat) ja pitääkö ostaa jotain kertalippuja vielä päälle, jotta pääsen samassa kunnassa sijaitsevaan harrastukseeni. Vai pitäisikö vielä ladata kallein vaihtoehto, jotta ei tarvitse stressata. Tähän päälle vielä kyläilyt kavereiden luona ympäri pääkaupunkiseutua. Nyt on vaan pitänyt miettiä ostanko seudun vai sisäisen, menenkö miten usein kuntarajan yli. Jos lataan sisäistä, ostan kertalipun seutua jos menen toiseen kuntaan. Nyt mun pitäisi ladata vissiin ainakin pari vyöhykettä pelkästään, että pääsisin harrastukseen samassa kunnassa. Työpaikka taas on kaukana toisessa kunnassa ja ihan eri suunnassa eli varmaan pitäis sit ladata kaikki mahdollinen kautena? Tai sitten puljailla jotenkin, että lataan aina koti-työmatkat -lippua ja kaikki muut matkat ostan kertalippuna jos tulee uusi vyöhyke. Tipahdin jo itsekin kärryiltä mitä olen selittämässä ja tekemässä, joten ostan auton. Jos haluan lähteä täältä Espoosta vaikkapa Tikkurilaan niin ajan sinne. Julkisilla nyt sit pitäis miettiä mikä olisi ajallisesti järkevä vaihtoehto, toisaalta myös pitäisi miettiä näitä vyöhykkeitä eli miten pääsisi mahdollisimman pienellä maksulla :D
Uudessa mallissa sun ei tarvitse ostaa kertalippua vaan voit ostaa lisävyöhykkeen halvemmalla kertamaksulla, jos sulla on esim. kaksi muuta vyöhykettä kortissa. Katsoo HSL:n vyöhykekartasta missä käy usein ja missä harvemmin ja sen perusteella valitsee lipun. Ei ole vaikeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää lippu-uudistus vaikuttaa todella monimutkaiselle. Ostankin vuoden vaihteessa auton, vaikka kokonaiskustannukset tulevat tietenkin paljon kalliimmaksi mitä olisi julkisella. En jaksa stressata ja miettiä, että mitkä vyöhykkeet pitäisi olla kortilla kautena (koti-työmatkat) ja pitääkö ostaa jotain kertalippuja vielä päälle, jotta pääsen samassa kunnassa sijaitsevaan harrastukseeni. Vai pitäisikö vielä ladata kallein vaihtoehto, jotta ei tarvitse stressata. Tähän päälle vielä kyläilyt kavereiden luona ympäri pääkaupunkiseutua. Nyt on vaan pitänyt miettiä ostanko seudun vai sisäisen, menenkö miten usein kuntarajan yli. Jos lataan sisäistä, ostan kertalipun seutua jos menen toiseen kuntaan. Nyt mun pitäisi ladata vissiin ainakin pari vyöhykettä pelkästään, että pääsisin harrastukseen samassa kunnassa. Työpaikka taas on kaukana toisessa kunnassa ja ihan eri suunnassa eli varmaan pitäis sit ladata kaikki mahdollinen kautena? Tai sitten puljailla jotenkin, että lataan aina koti-työmatkat -lippua ja kaikki muut matkat ostan kertalippuna jos tulee uusi vyöhyke. Tipahdin jo itsekin kärryiltä mitä olen selittämässä ja tekemässä, joten ostan auton. Jos haluan lähteä täältä Espoosta vaikkapa Tikkurilaan niin ajan sinne. Julkisilla nyt sit pitäis miettiä mikä olisi ajallisesti järkevä vaihtoehto, toisaalta myös pitäisi miettiä näitä vyöhykkeitä eli miten pääsisi mahdollisimman pienellä maksulla :D
Vaikutat vähän yksinkertaiselta ihmiseltä. Miten olet tähänkään asti pysynyt kulkuvälineissä perillä siitä missä kuntaraja kulkee?
No ehkä sitten olen yksinkertainen ;). Kyllä mä nyt sen tiedän mihin kuntaan olen menossa. Toivottavasti uudistuksen myötä reittioppaassa pystyy jotenkin valikoimaan minkä vyöhykkeen sisällä on päästävä tai vyöhykkeet on muuten selkeästi jossain näkyvillä. Mielestäni tilanne on aika ikävä esim. meille, koska jos nyt haluan täältä Espoosta Tikkurilaan niin ajallisesti järkevin on kiertää keskustan kautta. Nythän keskusta on vielä oma erillinen vyöhyke. Helpoimmalla varmaan pääsis kun latais vaan kaikki kerralla. Varmasti moni voittaa kyllä tässä uudistuksessa jos asuu työpaikan lähellä ja työpaikka sattuu olemaan toisen kunnan puolella.
Oleellisempi kysymys olisi kyllä se miksi joku haluaisi Espoosta Tikkurilaan.
Esimerkiksi töiden tai perhe- ja ystäväsuhteiden takia. Ei nykyisessä pätkätöiden maailmassa voi aina optimoida asuipaikkaansa töiden mukaan ja toisaalta monen työ on luonteeltaan liikkuvaa.
Viime vuosikymmenet vallalla ollut kaupunkisuunnittelu jostain syystä olettaa, että ihmiset eivät kaipaa yhteyksiä kuin Helsingin keskustaan, vaikka tätä periaatetta on kritisoitu maailmalla jo vuosikymmenet. Sit ihmetellään, kun ihmiset haluavat yhä käyttää autoa.
t. arkkitehtiopiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta paskalta. Varsinkin hinnankorotukset.
No ihan on ihan normihintoja ympäri maan (bussilippu).
AP, sulle tiedoksi:
Kyllö sen matka pituus vaikuttaa hintaan. Se on aina vaikuttanut - niin busseissa kuin taxeissa kuin lentokoneissakin. Ja niin sen kuuluukin vaikuttaa. Mitä pidempi matka niin sitä isompi hinta.Vai meinaatko, että Helsingin sisäinen matka olisi saman hintainen kuin matka Hki-Rovaniemi tai Hki-Lontoo??
Äly hoi älä jätä. Te olette siellä kärpäsen kakan kokoisessa metropolissa (maailman mittapuussa) nimeltä Helsinki vaan tottuneen pienempiin 1€ matkoihin ja nyt siitä tuli loppu. Näin se on ollu aina muualla ja näin sen kuuluu ollakin.
Siivojallekin maksetaan sitä isompi palkka mitä kauemmin siivoaa. Eiks jee
Niin, jos vaikka luet aloituksen ihan ajatuksella, nyt oli kyse lähinnä yhden kaupungin sisäistä matkoista. Juu, matka Pitäjänmäeltä Utsjoelle maksaa enemmäin kuin Pitäjänmäeltä Keravalle, ihan millä tahansa kulkuneuvolla, mutta oliko se tässä pointtina? Ei.
Olen matkustanut paikallisliikenteen bussilla useassa Suomen kaupungissa ja ainoastaan yhdessä itärajalla sijaitsevassa kaupungissa on valoitettu hinta matkan pituuden mukaan, tosin sekin oli vuosia sitten.
Mielestäni se oli jo kuljettajan kannalta hankalaa, jokainen kyytiin nouseva kertoin mihin asti matkustaa kyseisellä bussilla (eli sanoi kaupunginosan nimen) ja sitten kuskin tehtäväksi jäi kytätä peilistä, jäikö se punatakkinen nainen nyt lissankylän puolella pois vai istuiko vielä kolme minuuttia dösässä Pierusaharan puolelle. Ei mitään järkeä.
No, tämä meni nyt jo ohikseksi, oli vain jotakin vastattava täältä kärpäsen kakan kulmilta, sillä oma kommenttisi oli kyllä lähinnä Utopiasta ;)
ap
Tästä tuli mieleen vähän ohiksena että aloin muuten nyt vasta ekaa kertaa miettiä, että pitkänmatkanbusseissahan ostetaan lippu juuri näin, paikkaan X. Seuraavatko kuskit siellä oikeasti, millä pysäkillä kukakin jää? En ole jostain syystä tullut koskaan ajatelleeksi, mutta kuljenkin useimmiten junalla jos on pitkän matkan juttuja! Itse HSL-asiasta olen samaa mieltä. Jos pelkän yhden vyöhykkeenkin saisi ostaa, sitten oli järkevää ja perusteltua, nyt ei ole.
Ihan turhia koko vyöhykkeet. Sama hinta koko p-sudulle ja varattomat ja yli 68v ilmaiseksi.
Jatkuvat uudistukset ja uudet kortit vie vaan energiaa ja rahaa.
Ilmaiset kyydit kaikille olisi ihan jees ja verotuksessa maksettaisiin jokin summa siitä ilosta. Turisteille liput maksaisivat ja näiden kaupunkien asukkaille näyttökortit ja maksu verotuksessa.
Huomasin äsken HSL:n sivuja selatessani mielenkiintoisen lisäseikan. Lukemassani artikkelissa HSL:n projektipäällikkö kertoo näin:
"Keväällä kaikissa liikennevälineissä eli raitiovaunussa, bussissa, metrossa, paikallisjunassa ja Suomenlinnan lautalla on sama kertalipun hinta". Ja sitten HSL:n omilla sivuilla lukee selkeällä suomen kielellä, että uudistuksen myötä kertalippu bussin kuljettajalta ostettuna 4€(!!) ja Suomenlinnalippu 12h 5€.
Siis eikö edes kyseisen puljun henkilökunta tiedä mitä on tapahtumassa? Ja dösäkuskilta lippu neljä euroa, kun sen piti olla 2,80? Ihan kiva, jos vaikka sattuu hukkaamaan matkakorttinsa ja bussiin pitäisi päästä. Törkeää riistoa, sanon minä.
ap
En ymmärrä Espoon perällä asuvien valittamista siitä, että kaupunki on jaettu kahteen vyöhykkeeseen. Espoon sisäisten matkojen hinta ei vyöhykemallin myötä nouse koska kahden vyöhykkeen lippu vastaa hinnaltaan nykyistä sisäistä lippua.
Jos taas menette Espoon perältä Helsinkiin, ostatte ABC-lipun joka vastaa hinnaltaan nykyistä seutulippua. Eli maksatte Helsingin matkoistanne vyöhykeuudistuksen jälkeen saman verran kuin ennenkin.
Mitään haittaa vyöhykemallista ei siis teille ole. Itse asiassa ne, jotka matkustavat Espoon perältä Kirkkonummelle tai Siuntioon säästävät, koska pääsevät jatkossa edullisemmin (CD-lippu on halvempi kuin Lähiseutu2).
Vierailija kirjoitti:
Huomasin äsken HSL:n sivuja selatessani mielenkiintoisen lisäseikan. Lukemassani artikkelissa HSL:n projektipäällikkö kertoo näin:
"Keväällä kaikissa liikennevälineissä eli raitiovaunussa, bussissa, metrossa, paikallisjunassa ja Suomenlinnan lautalla on sama kertalipun hinta". Ja sitten HSL:n omilla sivuilla lukee selkeällä suomen kielellä, että uudistuksen myötä kertalippu bussin kuljettajalta ostettuna 4€(!!) ja Suomenlinnalippu 12h 5€.
Siis eikö edes kyseisen puljun henkilökunta tiedä mitä on tapahtumassa? Ja dösäkuskilta lippu neljä euroa, kun sen piti olla 2,80? Ihan kiva, jos vaikka sattuu hukkaamaan matkakorttinsa ja bussiin pitäisi päästä. Törkeää riistoa, sanon minä.
ap
Niinpä! Miksei bussi voisi olla täysin ilmainen, jos sattuu matkakortin mukana hukkaamaan myös kaikki rahansa ja puhelimensa! Riistoa
Turha tuijottaa vain helsinkiläisen näkökulmaa. Koko pääkaupunkiseudun täytyy muutenkin yhtenäistyä tulevaisuudessa, joten joukkoliikennettäkin pitää suunnitella seudullisesta näkökulmista eikä kuntarajoihin nojaten. Aivan kestämätöntä että nyt esimerkiksi lyhyt matka Helsingistä Espoon puolelle on todella kallis.
Opiskelijana häviän siinä, että uudistuksen jälkeen opiskelijahintaiset kertaliput poistuvat, mutta muuten näen uudistuksessa paljon hyvää. Aina on voittajia ja häviäjiä, jos kenenkään palvelutaso ei saisi huonontua, niin ei mitään pystyttäisi kokonaistasolla parantamaan. Pää pois omasta kuplasta niin pystyy varmasti näkemään uudistuksen kokonaishyödyt koko pääkaupunkiseudulle.
Tikkurilan sijoittamista C-vyöhykkeelle itse vähän ihmettelen, kun on niin suuri liikenteen solmukohta ja vaihtoyhteyksien paikka. Ratikkalippujen poistumisesta olen kanssa vähän ristiriitaisissa fiiliksissä, mutta toisaalta: pitäisikö sitten lyhyitä matkoja tukea muuallakin? Mites se metrolla yhden pysäkinvälin kulkeva mummo vs. ratikalla matkustava?
Vyöhykemallin myötä HSL voisi pudottaa kaikkien lippujen hintoja 50%. Joku jo sanoikin että silloin kun liput ovat halpoja (esim. autoton päivä) liikennevälineet ovat täynnä eli ihmiset olisivat kyllä valmiita matkustamaan julkisilla jos se olisi halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Turha tuijottaa vain helsinkiläisen näkökulmaa. Koko pääkaupunkiseudun täytyy muutenkin yhtenäistyä tulevaisuudessa, joten joukkoliikennettäkin pitää suunnitella seudullisesta näkökulmista eikä kuntarajoihin nojaten. Aivan kestämätöntä että nyt esimerkiksi lyhyt matka Helsingistä Espoon puolelle on todella kallis.
Opiskelijana häviän siinä, että uudistuksen jälkeen opiskelijahintaiset kertaliput poistuvat, mutta muuten näen uudistuksessa paljon hyvää. Aina on voittajia ja häviäjiä, jos kenenkään palvelutaso ei saisi huonontua, niin ei mitään pystyttäisi kokonaistasolla parantamaan. Pää pois omasta kuplasta niin pystyy varmasti näkemään uudistuksen kokonaishyödyt koko pääkaupunkiseudulle.
Tikkurilan sijoittamista C-vyöhykkeelle itse vähän ihmettelen, kun on niin suuri liikenteen solmukohta ja vaihtoyhteyksien paikka. Ratikkalippujen poistumisesta olen kanssa vähän ristiriitaisissa fiiliksissä, mutta toisaalta: pitäisikö sitten lyhyitä matkoja tukea muuallakin? Mites se metrolla yhden pysäkinvälin kulkeva mummo vs. ratikalla matkustava?
Juuri siksi se on C-vyöhykkeellä. Jos se oli B-vyöhykkeellä, HSL saisi siitä vähemmän rahaa.
Turun seudulla seitsemän kaupunkia/kuntaa on yksi iso alue. Samalla lipulla ja hinnalla pääsee matkustamaan koko alueella, ja kas kummaa, matkustajamäärät ovat lähteneet reippaaseen nousuun.
Miten se voi olla muualla niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Pasilassa tai keskustassa asuva pääsee sisäisen hinnalla Isoon Omenaan. Viikissä tai Malmilla asuva pääsee sisäisen hinnalla Tikkurilaan tai keskustaan. Kyllä tässä aika moni voittaa. Ainoastaan ratikkalipun poistuminen harmittaa. Mutta olen ajatellut muuttaa pois keskustasta B-kaarelle muutenkin.
Rajoittuneena espoolaisena en tajua, miksi joku keskustassa tai Pasilassa asuva arvostaisi erityisesti sitä, että voisi käydä Isossa Omenassa, kun hyviä kauppoja on paljon lähempänäkin. Hitto, minäkään en käy Isossa Omenassa kuin poikkeustapauksessa - enkä silloinkaan metrolla, koska pitäähän ne mahdolliset ostokset saada rahdattua kotiin saakka.
Täysin ohis mutta tuli mieleen että autolla pääsee edullisemmin C-vyöhykkeeltä Helsingin keskustaan sunnuntaisin, kun esim. Forumin parkkihallissa pysäköinti maksaa tuolloin 1 €/h. Saa aika monta tuntia viettää aikaa Helsingissä, että pysäköinti tulee maksamaan yhtä paljon kuin julkisilla liikkuminen. Toki bensat maksaa ym. mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä Espoon perällä asuvien valittamista siitä, että kaupunki on jaettu kahteen vyöhykkeeseen. Espoon sisäisten matkojen hinta ei vyöhykemallin myötä nouse koska kahden vyöhykkeen lippu vastaa hinnaltaan nykyistä sisäistä lippua.
Kyllä se nousee, tosin vain saman verran kuin niillä helsinkiläisillä, joille on tähän asti riittänyt Helsingin sisäinen lippu. Uudessa mallissa BC-lippu on kalliimpi (myös kausilippuna) kuin nykyinen Espoon sisäinen lippu.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, pystyykö HSLn matkakortille vieläkään lataamaan saldoa netissä? Olen ihmetellyt tuon toiminnon puuttumista. Kotikaupungissani voi kortille ladata saldoa, ei mene kuin jotain 10s.
Miksi pitäisi pystyä lataamaan netissä matkakortille? Kun on olemassa sovellus minkä pystyy lataamaan puhelimeen ja sieltä voi ostaa mm.kuukausilipun.
Kokonaisuudessa uudistus on hyvä. Onhan se ollut typerää, että Lauttasaaresta Keilaniemeen tai Otaniemeen on maksanut tuplaten sen kuin Östersundomista vaikka Pitäjänmäkeen.
Nyt mennään enemmän matkan pituuden mukaan. Ihan selkeä uudistus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, pystyykö HSLn matkakortille vieläkään lataamaan saldoa netissä? Olen ihmetellyt tuon toiminnon puuttumista. Kotikaupungissani voi kortille ladata saldoa, ei mene kuin jotain 10s.
Miksi pitäisi pystyä lataamaan netissä matkakortille? Kun on olemassa sovellus minkä pystyy lataamaan puhelimeen ja sieltä voi ostaa mm.kuukausilipun.
Matkakortin kanssa ei tarvitse miettiä puhelimen akunkestoa.
Miksi pitää olla noin muutosvastarintainen? Vastaisuudessa ylivoimaisesti useimmat ostavat kahden vyöhykkeen lipun kuntarajoista riippumatta. Valitettavasti Espoonlahti, Espoon keskus ja Tikkurila jäävät C' vyöhykkeelle vielä toistaiseksi.
Noh asiasta päättäväthän on tietenkin kaikki hyvintoimeentulevia poliitikkoja jotka lisäksi saavat kansanedustajina tai valtuustoedustajina tai hsl:n johtokunnan jäseninä lippunsa ilmaiseksi joten ehkei ole kovinkaan hyvää käsitystä siitä mitä matkustus maksaa ja mitä se hinta tavikselle tarkoittaa.
Oleellisempi kysymys olisi kyllä se miksi joku haluaisi Espoosta Tikkurilaan.