Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä taliaivotoimintaa tämä HSL:n lippu-uudistus taas oikein on?

Vierailija
01.12.2018 |

Lueskelen tässä Helsinki-info-lehteä ja meinasin lentää persiilleni. Eli otetaan toimiva, kaikille kaupunkilaisille tasavertainen matkalippusysteemi ja ryhdytään säätämään sitä huonompaan suuntaan.
Ensinnäkin, jaetaan kaupunki vyöhykkeisiin kuntarajojen sijaan. Jep. Koska olikin liian helppoa ostaa sisäinen lippu kun matkustat Helsingissä ja vyöhykelippu kun matkaan vaikkapa Espooseen. Paljon hauskempaa on arvuutella, matkaatko nyt A-, B-, C- vai peräti D-vyöhykkeellä/ kautta/ ohi/ kohti, kun kerran puoleen vuoteen matkaat Kulosaaresta Tapanilaan. Voisin uskoa, että vieraspaikkakuntalaiselle vieläkin iloisempi kokemus.

Ja tietenkin lisäbonuksena _lippujen hinnan alkaa määrittää matkan pituus Helsingin keskustasta_ (suora lainaus). Eli jos asut kauempana, sinua rangaistaan siitä. Kiva maksaa extraa työmatkoista, eikö vain, ennemmin kuin nykyisessä käytännössä, jossa hinta on sama menit keskustasta sitten Pasilaan taikka Puistolaan.

Sisäisen liikenteen kertalipun hinta nousee samalla rysäyksellä 2,20--> 2,80€, paitsi raitiovaunulippu, joka nousee vaatimattomat 1,10€ eli 1,70--> 2,80 (!) Ihan semmonen pikkiriikkinen prosentuaalinen korotus. Mutta saammehan tästä riemusta lipun voimassaoloaikaan villit 20min. lisää. Mikä sekin on ihan älytön aika, btw, miksi juuri 80 minuuttia, miksei saman tien 90 eli puoltoista tuntia? Olisko hiukan helpompi laskea?

Helpotti kun sai avautua. Ei mulla muuta. Kiitos lukeneille.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja naurattaa aina turisteihin vertaaminen. Ne todennäköisesti osaa paremmin, kuin alueella asuvat, joilla ei ole totuttuja käytäntöjä lipun oston suhteen. He ottavat asioista selvää, eikä olettele.

Aika epälooginen kommentti sinulla. Miten alueella asuva ja lippua siten tarvitseva ei osaisi ostaa sitä ja ei olisi käytäntöä sen ostamiseksi? Paikalliset kysyisivät täten turisteilta neuvoa lipun ostamiseksi? Idioottimainen näkemys sinulla mielestäni.

Vierailija
42/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joskus vuosikausia sitten ostaneeni kausilippuja pääkaupunkiseudulla matkustaessani. Tämä "uudistus" on todellisuudessa paluu menneeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuo taas on tosi hyvä uudistus. Aikaisemmin Helsingin reissu leppävaarasta makso kahdelta aikuiselta 30€ vaikka matkaa on vaan se joku 18 km. Samoin jos halusi käydä Vantaalla kaveria moikkaamassa niin joutu maksaa sen seutulipun hinnan vaikka asun ihan Vantaan rajalla. Tuon uudistuksen myötä tulee matkustaminen tosi paljon halvemmaksi. 

Mitä lippuja sä olet oikein ostellut? Seutulippu matkakortilla on vähän yli 4 euroa

Seutulippu kuskilta 5.50x4 =21€

Vierailija
44/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, pystyykö HSLn matkakortille vieläkään lataamaan saldoa netissä? Olen ihmetellyt tuon toiminnon puuttumista. Kotikaupungissani voi kortille ladata saldoa, ei mene kuin jotain 10s.

Vierailija
45/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseutua yhteneistetään. Seutulipun maksaminen Mäkkylästä Pitäjänmäkeen mennessä ei ole kovin reilua verrattuna Sisäisellä jostain Helsingin perukoilta matkaavaan. Kun tuota ajattelee koko pk-seudun kannalta, niin reilumpi järjestelmä ja mielestäni vastaavia on muissakin suurkaupungeissa (pk-seutu nyt lähinnä pinta-alalla mitattuna).

Itse ajattelen, että yhden kaupungin alueella asuvat ovat samanarvoisia. Se on tärkeintä. Voit valita asuinpaikan kaupungista ajattelematta bussilipun hintaa. Jos valitset toisen kaupungin, niin sitten tiedät ylittäväsi kuntarajat.

46/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun C-vyöhykkeellä ja lipun hinnat nousee nykyisestä. Kiitos länsimetron, matka-aikakin on nykyisin kohtuuton. Jos kulkisin töihin julkisilla, en ehtisi yhden seutulipun vaihtoajalla kulkea koko matkaa. Autolla ajan töihin 20 minuutissa. Ei paljoa kiinnosta kulkea julkisilla jatkossakaan. Ennen länsimetroa julkisilla pääsi reilussa 30 minuutissa duuniin. Nyt menee lähes 2 tuntia. Ja tästä lystistä pitäisi jatkossa maksaa enemmän. Ei käy!

Vierailija
47/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän on taas tulonsiirtoa helsinkiläisiltä ympäristökuntien asukkaille - jos olet helsinkiläinen ja matkustat Helsingissä lippusi kallistuu merkittävästi, jos olet seutualueelta ja matkustat Helsinkiin lippusi halventuu merkittävästi. Helsinkiläisistä vain minimaalisen pieni osa saa mitään hyötyä tästä, sen sijaan ympäristökuntien asukkaat riemuitsevat kun saavat helsinkiläisten rahoilla mällätä. Eli taas helsinkiläisten etu uhrataan muiden puolesta, niinkuin joka s*atanan asiassa muutenkin.

Vierailija
48/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse leppävaaralaisena hyödyn. Ärsyttää kyllä maksaa 10km matkasta keskustaan se 5.50€ kun jostain niipperistä keskustaan maksaa sman verrn mutt matkaa yli tuplaten.

Ymmärrän kyllä että jos oma lippu kallistuu niin voi vituttaa, mutta vyöhykkeet on käytösssä tosi monessa suurkaupungissa.

Vierailija
49/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuo taas on tosi hyvä uudistus. Aikaisemmin Helsingin reissu leppävaarasta makso kahdelta aikuiselta 30€ vaikka matkaa on vaan se joku 18 km. Samoin jos halusi käydä Vantaalla kaveria moikkaamassa niin joutu maksaa sen seutulipun hinnan vaikka asun ihan Vantaan rajalla. Tuon uudistuksen myötä tulee matkustaminen tosi paljon halvemmaksi. 

Mitä lippuja sä olet oikein ostellut? Seutulippu matkakortilla on vähän yli 4 euroa

Hups typo paholainen iski. Piti siis kirjoittaa 20€ :D Muistaakseni seutulippu on aikuiselta 5,50€ Tosin olen viimeksi käynyt Helsingissä kesällä joten en nyt ole edes varma muistanko nuo hinnat oikein, mutta halvemmaksi joka tapauksessa tulee uudistuken myötä 

Vierailija
50/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasilassa tai keskustassa asuva pääsee sisäisen hinnalla Isoon Omenaan. Viikissä tai Malmilla asuva pääsee sisäisen hinnalla Tikkurilaan tai keskustaan. Kyllä tässä aika moni voittaa. Ainoastaan ratikkalipun poistuminen harmittaa. Mutta olen ajatellut muuttaa pois keskustasta B-kaarelle muutenkin.

Vierailija
51/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö täällä kukaan osaa laskea? Se on 22 €. :D

Vierailija
52/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse leppävaaralaisena hyödyn. Ärsyttää kyllä maksaa 10km matkasta keskustaan se 5.50€ kun jostain niipperistä keskustaan maksaa sman verrn mutt matkaa yli tuplaten.

Ymmärrän kyllä että jos oma lippu kallistuu niin voi vituttaa, mutta vyöhykkeet on käytösssä tosi monessa suurkaupungissa.

Vyöhykkeet on käytössä muös muissa Suomen kaupungeissa. Esim. Joensuussa. Tuo seutu-sisäinen systeemi on kyllä tosiaan raivostuttava jos on esim. Leppävaarasta Helsinkiin menossa. Niin lyhyt matka ja järjettömät hinnat. 

Vierailija
53/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää lippu-uudistus vaikuttaa todella monimutkaiselle. Ostankin vuoden vaihteessa auton, vaikka kokonaiskustannukset tulevat tietenkin paljon kalliimmaksi mitä olisi julkisella. En jaksa stressata ja miettiä, että mitkä vyöhykkeet pitäisi olla kortilla kautena (koti-työmatkat) ja pitääkö ostaa jotain kertalippuja vielä päälle, jotta pääsen samassa kunnassa sijaitsevaan harrastukseeni. Vai pitäisikö vielä ladata kallein vaihtoehto, jotta ei tarvitse stressata. Tähän päälle vielä kyläilyt kavereiden luona ympäri pääkaupunkiseutua. Nyt on vaan pitänyt miettiä ostanko seudun vai sisäisen, menenkö miten usein kuntarajan yli. Jos lataan sisäistä, ostan kertalipun seutua jos menen toiseen kuntaan. Nyt mun pitäisi ladata vissiin ainakin pari vyöhykettä pelkästään, että pääsisin harrastukseen samassa kunnassa. Työpaikka taas on kaukana toisessa kunnassa ja ihan eri suunnassa eli varmaan pitäis sit ladata kaikki mahdollinen kautena? Tai sitten puljailla jotenkin, että lataan aina koti-työmatkat -lippua ja kaikki muut matkat ostan kertalippuna jos tulee uusi vyöhyke. Tipahdin jo itsekin kärryiltä mitä olen selittämässä ja tekemässä, joten ostan auton.  Jos haluan lähteä täältä Espoosta vaikkapa Tikkurilaan niin ajan sinne. Julkisilla nyt sit pitäis miettiä mikä olisi ajallisesti järkevä vaihtoehto, toisaalta myös pitäisi miettiä näitä vyöhykkeitä eli miten pääsisi mahdollisimman pienellä maksulla :D

Vierailija
54/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Oulunkylässä ja työpaikka Tikkurilassa, eihän työmatkakuluni pienene kuin puolella :D

55/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän myös tämän kilometripohjaisen hinnoittelun mutta en sitä, että matka-ajat ovat nykyään todella pitkät. Samassa ajassa on Helsingistä lähtevällä bussilla Turussa kuin Espoon tietyiltä alueilta Helsingissä. Välissä pitää ostaa uusi lippukin, kun seutulipun vaihtoaika on liian lyhyt. Jos siis satunnaisesti matkustaa, eikä ole tarve ostaa kausilippua.

Vierailija
56/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää lippu-uudistus vaikuttaa todella monimutkaiselle. Ostankin vuoden vaihteessa auton, vaikka kokonaiskustannukset tulevat tietenkin paljon kalliimmaksi mitä olisi julkisella. En jaksa stressata ja miettiä, että mitkä vyöhykkeet pitäisi olla kortilla kautena (koti-työmatkat) ja pitääkö ostaa jotain kertalippuja vielä päälle, jotta pääsen samassa kunnassa sijaitsevaan harrastukseeni. Vai pitäisikö vielä ladata kallein vaihtoehto, jotta ei tarvitse stressata. Tähän päälle vielä kyläilyt kavereiden luona ympäri pääkaupunkiseutua. Nyt on vaan pitänyt miettiä ostanko seudun vai sisäisen, menenkö miten usein kuntarajan yli. Jos lataan sisäistä, ostan kertalipun seutua jos menen toiseen kuntaan. Nyt mun pitäisi ladata vissiin ainakin pari vyöhykettä pelkästään, että pääsisin harrastukseen samassa kunnassa. Työpaikka taas on kaukana toisessa kunnassa ja ihan eri suunnassa eli varmaan pitäis sit ladata kaikki mahdollinen kautena? Tai sitten puljailla jotenkin, että lataan aina koti-työmatkat -lippua ja kaikki muut matkat ostan kertalippuna jos tulee uusi vyöhyke. Tipahdin jo itsekin kärryiltä mitä olen selittämässä ja tekemässä, joten ostan auton.  Jos haluan lähteä täältä Espoosta vaikkapa Tikkurilaan niin ajan sinne. Julkisilla nyt sit pitäis miettiä mikä olisi ajallisesti järkevä vaihtoehto, toisaalta myös pitäisi miettiä näitä vyöhykkeitä eli miten pääsisi mahdollisimman pienellä maksulla :D

Vaikutat vähän yksinkertaiselta ihmiseltä. Miten olet tähänkään asti pysynyt kulkuvälineissä perillä siitä missä kuntaraja kulkee?

Vierailija
57/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta paskalta. Varsinkin hinnankorotukset.

No ihan on ihan normihintoja ympäri maan (bussilippu).

AP, sulle tiedoksi:

Kyllö sen matka pituus vaikuttaa hintaan. Se on aina vaikuttanut - niin busseissa kuin taxeissa kuin lentokoneissakin. Ja niin sen kuuluukin vaikuttaa. Mitä pidempi matka niin sitä isompi hinta.

Vai meinaatko, että Helsingin sisäinen matka olisi saman hintainen kuin matka Hki-Rovaniemi tai Hki-Lontoo??

Äly hoi älä jätä. Te olette siellä kärpäsen kakan kokoisessa metropolissa (maailman mittapuussa) nimeltä Helsinki vaan tottuneen pienempiin 1€ matkoihin ja nyt siitä tuli loppu. Näin se on ollu aina muualla ja näin sen kuuluu ollakin.

Siivojallekin maksetaan sitä isompi palkka mitä kauemmin siivoaa. Eiks jee

Niin, jos vaikka luet aloituksen ihan ajatuksella, nyt oli kyse lähinnä yhden kaupungin sisäistä matkoista. Juu, matka Pitäjänmäeltä Utsjoelle maksaa enemmäin kuin Pitäjänmäeltä Keravalle, ihan millä tahansa kulkuneuvolla, mutta oliko se tässä pointtina? Ei.

Olen matkustanut paikallisliikenteen bussilla useassa Suomen kaupungissa ja ainoastaan yhdessä itärajalla sijaitsevassa kaupungissa on valoitettu hinta matkan pituuden mukaan, tosin sekin oli vuosia sitten.

Mielestäni se oli jo kuljettajan kannalta hankalaa, jokainen kyytiin nouseva kertoin mihin asti matkustaa kyseisellä bussilla (eli sanoi kaupunginosan nimen) ja sitten kuskin tehtäväksi jäi kytätä peilistä, jäikö se punatakkinen nainen nyt lissankylän puolella pois vai istuiko vielä kolme minuuttia dösässä Pierusaharan puolelle. Ei mitään järkeä.

No, tämä meni nyt jo ohikseksi, oli vain jotakin vastattava täältä kärpäsen kakan kulmilta, sillä oma kommenttisi oli kyllä lähinnä Utopiasta ;)

ap

Vierailija
58/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat vähän yksinkertaiselta ihmiseltä. Miten olet tähänkään asti pysynyt kulkuvälineissä perillä siitä missä kuntaraja kulkee?

No ehkä sitten olen yksinkertainen ;). Kyllä mä nyt sen tiedän mihin kuntaan olen menossa. Toivottavasti uudistuksen myötä reittioppaassa pystyy jotenkin valikoimaan minkä vyöhykkeen sisällä on päästävä tai vyöhykkeet on muuten selkeästi jossain näkyvillä. Mielestäni tilanne on aika ikävä esim. meille, koska jos nyt haluan täältä Espoosta Tikkurilaan niin ajallisesti järkevin on kiertää keskustan kautta. Nythän keskusta on vielä oma erillinen vyöhyke.  Helpoimmalla varmaan pääsis kun latais vaan kaikki kerralla. Varmasti moni voittaa kyllä tässä uudistuksessa jos asuu työpaikan lähellä ja työpaikka sattuu olemaan toisen kunnan puolella.

Vierailija
59/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmassa on vain yksi vyöhyke. Hyvin toimii. Tulee kalliimmaksi  ihan keskustassa asujille, mutta kukaan köyhä ei muutenkaan asu keskustassa. 

Muita parannusehdotuksia  Helsinkiin Tukholman-malliin:

-portit metroon, paljon vähemmän pummeja, nistejä ym. 

-yömetro käyttöön (miksi helvetissä metro ei kulje Helsingissä öisin?)

-helppo ja yksinkertainen lipunlukijalaite busseihin

Vierailija
60/94 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset käytä matkakorttia tai sovellusta? Naurattaa tyypit, jotka vapaaehtoisesti valitsevat kalliimman hinnan ja sitten vielä valittavat kalleudesta :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi