Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei uusi eikä aloita väärinkäyttöön soveltuvia lääkkeitä". Onko lääkärin oma valinta?

Vierailija
30.11.2018 |

Kiinnostaa uteliaisuudesta. Jos lääkärin kohdalla lukee näin tiedoissa (esim. Mehiläisen lääkäriesittelyissä), johtuuko tämä siitä, että lääkäri on syyllistynyt ko. lääkkeiden määräämiseen perusteetta, jolloin Valvira puuttuu peliin, vai voiko lääkäri itse halutessaan päättää olla määräämättä tällaisia lääkkeitä, jottei se johtaisi väärinkäyttöön?

Itse ajattelen, että luottamus lääkäriin, joka määräilee keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä roppakaupalla ja jää siitä kiinni, olisi lähtökohtaisesti aika huterolla pohjalla. En siis haluaisi mennä kyseiselle lääkärille.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut tapauksista, jossa väkivallallakin on uhattu, jos ei kirjoiteta tietty reseptiä. En ihmettele, että tällaisiakin tilanteita halutaan välttää.

Joo, kyllä kaikenmaailman hulluja satelee. Joko kauppaavat tai käyttävät itse. Siksi niitä apteekkejakin ryöstetään.

Ja kyllä sitä asiallisillakin osastoilla kuulee kaikenmaailman juttua. "Lääkkeet jäi Rovaniemelle" "Koira söi" jne.

Itse tiputin kerran ihan oikeasti tällaiset säännöstelyn alla olevat lääkkeet tiskiveteen. En kehdannut uusia reseptiä kun tiesin millaista tarinaa kuulevat.

Ihan pyllystä että narkkien ja kauppiaiden takia tarvitsevat eivät "kehtaa" uusia lääkkeitänsä!

Vierailija
22/31 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut tapauksista, jossa väkivallallakin on uhattu, jos ei kirjoiteta tietty reseptiä. En ihmettele, että tällaisiakin tilanteita halutaan välttää.

Joo, kyllä kaikenmaailman hulluja satelee. Joko kauppaavat tai käyttävät itse. Siksi niitä apteekkejakin ryöstetään.

Ja kyllä sitä asiallisillakin osastoilla kuulee kaikenmaailman juttua. "Lääkkeet jäi Rovaniemelle" "Koira söi" jne.

Itse tiputin kerran ihan oikeasti tällaiset säännöstelyn alla olevat lääkkeet tiskiveteen. En kehdannut uusia reseptiä kun tiesin millaista tarinaa kuulevat.

Ihan pyllystä että narkkien ja kauppiaiden takia tarvitsevat eivät "kehtaa" uusia lääkkeitänsä!

Röyhkeimmän tahdolla täällä on ennenkin menty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä että ilman aikaisempaa kokemusta asiakkaasta niin näitä pkv lääkkeitä ei määrätä.

Tämä. Useampi tämmönen on mulle kirjoittanut pkv-lääkkeen, kun sitä on oikeasti tarvittu ja hoitosuhde olemassa.

Ok, mutta kun tän lääkärin kohdalla luki 'ei uusi eikä aloita...', niin kuulostaa ettei määrää missään tilanteessa.

Aika kamala lääkäri, ei aloita tai uusi kipulääkettä vaikka esim röntgenistä selvästi näkee, että kivut ovat todellisia?

Melkein kaikkea voi väärinkäyttää, jopa antibiootteja voi syödä aiheetta. Mitä se sitten kirjoittaa, vitamiinejako?

Vierailija
24/31 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitten soita poliiseja, vaan jättää lääkkeet määräämättä niiltä jotka eivät väärinkäytä?

Vierailija
25/31 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narkit ramppaavat yksityisillä shoppailemassa pkv-reseptejä. Tämän vuoksi moni lääkäri on päättänyt olla niitä määräämättä uusissa potilassuhteissa. Ei voi tietää, kuka potilas vetää nappinsa samantien, kuka trokaa ne kadulla odottaville kavereille ja kuka on ns. oikeasti niiden tarpeessa.

Voi olla että tämän vuoksi minunkaan vuosia käyttämääni Ketipinor-reseptiä ei uusittu automaattisesti, vaan jouduin käymään lääkärillä näytillä muutettuani uuteen kuntaan. Eihän uusi lääkäri voinut tietää, mikä ja millainen ihminen olen, vaikka olisi kahlannut 13 vuoden potilastietoni läpi.

No nyt näki, huomasi että olen terävä ja asioistani huolen pitävä normaali ihminen, joka ei vain nuku perussairautensa vuoksi. Pidän ihan hyvänä systeeminä.

''

Kiinnostaa kysyä tosta Ketipinorista, että ootko koittanut päästä eroon ja onko onnistunut? Vai onko tarkoitus jatkaa sillä hamaan ikuisuuteen perussairauden takia. Puolisolleni määrättiin Ketipinoria stressiperäiseen unettomuuteen ja pelkään riippuvuutta. Yhden kerran unohtui ottaa mukaan kun oli yön toisessa paikassa eikä saanut nukuttua juuri ollenkaan. Stressinaihe on osin jo poistunut, tai ei ainakaan samassa määrin vaivaa häntä.

Vierailija
26/31 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narkit ramppaavat yksityisillä shoppailemassa pkv-reseptejä. Tämän vuoksi moni lääkäri on päättänyt olla niitä määräämättä uusissa potilassuhteissa. Ei voi tietää, kuka potilas vetää nappinsa samantien, kuka trokaa ne kadulla odottaville kavereille ja kuka on ns. oikeasti niiden tarpeessa.

Voi olla että tämän vuoksi minunkaan vuosia käyttämääni Ketipinor-reseptiä ei uusittu automaattisesti, vaan jouduin käymään lääkärillä näytillä muutettuani uuteen kuntaan. Eihän uusi lääkäri voinut tietää, mikä ja millainen ihminen olen, vaikka olisi kahlannut 13 vuoden potilastietoni läpi.

No nyt näki, huomasi että olen terävä ja asioistani huolen pitävä normaali ihminen, joka ei vain nuku perussairautensa vuoksi. Pidän ihan hyvänä systeeminä.

''

Kiinnostaa kysyä tosta Ketipinorista, että ootko koittanut päästä eroon ja onko onnistunut? Vai onko tarkoitus jatkaa sillä hamaan ikuisuuteen perussairauden takia. Puolisolleni määrättiin Ketipinoria stressiperäiseen unettomuuteen ja pelkään riippuvuutta. Yhden kerran unohtui ottaa mukaan kun oli yön toisessa paikassa eikä saanut nukuttua juuri ollenkaan. Stressinaihe on osin jo poistunut, tai ei ainakaan samassa määrin vaivaa häntä.

Ketipinoriin ei sinänsä jää koukkuun, ei ole bentsopohjainen. En ymmärrä, miksi juuri sitä tuputtavat kaikki lääkärit esim. unettomuuteen, bentsoja pelätään hysteerisesti.

Yksi psykiatrian erkoislääkäri jonka tunnen, oli samaa mieltä kuin minä. Terveille aikuisille ei ole mitään syytä kirjoittaa psykoosilääkettä.

Vierailija
27/31 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä, että vahvoja lääkkeitä ei määrätä kuin karkkia mutta kyllä tarpeeseen pitää kipulääkkeitä ja vaikka rauhoittavia saada. Itselläni on ollut Opamoxia pienellä annostuksella joskus, en ole tarvinnut pariin vuoteen. Psykiatri jolla käyn terapiassa kertoi joskus, että häneltä tulevat ihan tuntemattomat kyselemään reseptejä ihan tuosta vaan ilman hoitosuhdetta tai edes vastaanottokäyntiä, koputtelevat vain oveen. Tietenkään hän ei niitä kirjoita. Ymmärrän, että joillain lääkäreillä on jo tiedoissa maininta, etteivät uusi tai aloita lääkkeitä.

28/31 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Kyllä noita määrätään, vaikka kuinka lukee lääkärin tiedoissa (Mehiläinen ym.) tai tk:n odotustilan aulassa, ettei keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden reseptejä kirjoitettaisi. Tapauskohtaista.

No no kidding, ei kai kukaan väittänytkään, ettei ollenkaan kukaan koskaan määräisikään?

Liittyy mun kommenttiin miten?

Aloituksesta päätellen aihe ei suinkaan ole kaikille itsestäänselvyys.

Vierailija
29/31 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa heti itse tehdä selväksi asian, ettei kukaan pyydä reseptiä. Näistä sitten kärsivät ne oikein ja asiallisesti lääkkeitä käyttävät. Bentsoja voi käyttää oikein, isona apuna olleey monelle. Mutta ne vaan on demonisoitu tässä yhden totuuden Suomessa.

Vierailija
30/31 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi ymmärtää noin väärin? Että puolet yksityisen sektorin lääkäreistä olisi jäänyt kiinni väärinkäytöksistä ja vielä kaiken kukkuraksi kertoisi sen esittelytekstissään yrityksen sivuilla? Mikä logiikka tässä olisi?

Tietenkin kyse on siitä, että yksityinen lääkäri voi valita asiakkaansa ja työtehtävänsä.

Monet esimerkiksi neurologit ilmoittavat myös, että eivät hoida ADHD-potilaita. Ilmeisesti ADHD-lääkkeitä pyritään saamaan asiattomaan käyttöön.

Vierailija
31/31 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa uteliaisuudesta. Jos lääkärin kohdalla lukee näin tiedoissa (esim. Mehiläisen lääkäriesittelyissä), johtuuko tämä siitä, että lääkäri on syyllistynyt ko. lääkkeiden määräämiseen perusteetta, jolloin Valvira puuttuu peliin, vai voiko lääkäri itse halutessaan päättää olla määräämättä tällaisia lääkkeitä, jottei se johtaisi väärinkäyttöön?

Itse ajattelen, että luottamus lääkäriin, joka määräilee keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä roppakaupalla ja jää siitä kiinni, olisi lähtökohtaisesti aika huterolla pohjalla. En siis haluaisi mennä kyseiselle lääkärille.

Katso kyseisen lääkärin nimellä JulkiTerhikki palvelusta. Siellä kerrotaan jos on rajoituksia.