Kotiin jäänyt isä "”En etukäteen päässyt sisään siihen, miltä kotona oleminen ja fyysinen väsymys äidistä tuntuu. Monta juttua ymmärtää vasta, kun ottaa itse vastuuta.”
"Isän perhevapaa on myös tutkimusten mukaan sekä lapsen että parisuhteen etu. Kun isä pitää perhevapaita, puolisot osaavat asettua toistensa asemaan, kotityöt jaetaan tasaisemmin ja mahdollisessa erotilanteessa isän rooli on vahvempi.
Tämä tosin edellyttää sitä, että isä hoitaa lapsia myös ilman puolison läsnäoloa.
Vaikka enemmistö isistä käyttää isyysvapaata, sen keskimääräinen pituus on alle neljä viikkoa. Puolet näistä isistä käyttää vapaan silloin, kun äiti on lomalla tai muuten kotona.
Johanna Närvi korostaa, että itsenäinen vapaa olisi tärkeä, jotta isä ei jää avustajan rooliin."
Näinpäti näin....
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologisesti näkökulmasta katsottuna tämä on aika hassua kun miehen tulisi olla lastenhoidossa yhtä hyvä (luontaisesti) kuin naisenkin, mutta sitten kun tuleekin hommat jotka ovat miehelle luontaisempia niin alkaa ulina "kai sen nyt tajuaa ja näkee että ne sopii miehelle paremmin". Sopii tuutulaulu ja puurolusikka sekä vanulappu paremmin naisen kuin miehen käteen, mutta "väärin prkl biologia toimi" kun ei joka käänteessä pokkuroi naisen asemaa!
Useat naiset palstalla sanovat, että äiti on tärkeämpi vanhempi lapselle kuin isä. Mutta sitten isän pitäisi tehdä 50% osuutensa. Miksi?
Jotta hän olisi lapselle tärkeä lapsen kasvettua vauvaiän ohi. Ellei lapseen ota kunnolla kontaktia missään vaiheessa, niin isä tulee aina pysymään lapselle etäisenä.
Minä en puhunut mistään etäisyydestä tai kontaktin puutteesta vaan siitä, että miehet nyt vaan eivät osaa näitä asioita "naisen vaatimalla tavalla ja laadulla". Pitäisikö edes osata ja voisiko se nainen harkita, että raahaisi ne luunsa vi**uun siitä neuvomasta ja moittimasta?
Miksi isät ovat kyvyttömiä antamaan laadukasta hoitoa lapselleen? Tuolla joku sanoi ettei haittaa jos on eriparia sukat tai naama likainen. Kyllä haittaa. Kuljetko itse eriparisukissa ja naama likaisena esim töissä. Jos mies osaa huoltaa esim edellä mainitut asiat itseltään niin miksei lapseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologisesti näkökulmasta katsottuna tämä on aika hassua kun miehen tulisi olla lastenhoidossa yhtä hyvä (luontaisesti) kuin naisenkin, mutta sitten kun tuleekin hommat jotka ovat miehelle luontaisempia niin alkaa ulina "kai sen nyt tajuaa ja näkee että ne sopii miehelle paremmin". Sopii tuutulaulu ja puurolusikka sekä vanulappu paremmin naisen kuin miehen käteen, mutta "väärin prkl biologia toimi" kun ei joka käänteessä pokkuroi naisen asemaa!
Useat naiset palstalla sanovat, että äiti on tärkeämpi vanhempi lapselle kuin isä. Mutta sitten isän pitäisi tehdä 50% osuutensa. Miksi?
Jotta hän olisi lapselle tärkeä lapsen kasvettua vauvaiän ohi. Ellei lapseen ota kunnolla kontaktia missään vaiheessa, niin isä tulee aina pysymään lapselle etäisenä.
Minä en puhunut mistään etäisyydestä tai kontaktin puutteesta vaan siitä, että miehet nyt vaan eivät osaa näitä asioita "naisen vaatimalla tavalla ja laadulla". Pitäisikö edes osata ja voisiko se nainen harkita, että raahaisi ne luunsa vi**uun siitä neuvomasta ja moittimasta?
Miksi isät ovat kyvyttömiä antamaan laadukasta hoitoa lapselleen? Tuolla joku sanoi ettei haittaa jos on eriparia sukat tai naama likainen. Kyllä haittaa. Kuljetko itse eriparisukissa ja naama likaisena esim töissä. Jos mies osaa huoltaa esim edellä mainitut asiat itseltään niin miksei lapseltaan.
Tämä minuakin näissä aina ihmetyttää :D ”mitä sitten jos on yöpuvun housut jalassa kaupassa!” No oletko itse pyjamahousut jalassa kaupassa??
Äidit ovat laiskoja ja saamattomia.... Aina muka väsyneitä...se on erityisen ärsyttävää. Itse olen yh-isä ja työelämässä olen vastuullisissa johtotehtävissä. Lasten ohella mulla on paljon harrastuksia ja tekemistä ja silti ei ole mitään syytä valittaa jatkuvasti väsymystä. Tästä tulee mieleen ex-vaimo, sillekin iski armoton väsy tai päänsärky, jos ois pitänyt jotain tehdä kotona tai viettää aikaa lastensa kaa, mutta annas olla, tyttöjen iltaan ja baariin mennessä jaksoi taistella läpi vaikka tuulen tai tuiskun. Siis hyvin valikoivaa tämä äitien väsymys. Se iskee vain lasten ja kodin kohdalla.... Itsellä sen sijaan riittää virtaa myös kotihommiin ja lastenhoitoon. Minä jopa viihdyn lasteni seurassa....toisin kuin nämä äidit, joille hetkenkin vietto lapsen seurassa on heti "laatuaikaa" ja siitä pitäisi kai saada saman tien joku mitali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeasti. Jos olet aivan aidosti sitä mieltä, että eri parisukat pienellä lapsella jalassa on haittaava tekijä, niin voi elämä sentään. Tuo nyt on maailman murheista pienimpiä. Eikä tuota voi pitää käytännössä edes ongelmana. Jotain realismia please.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä minuakin näissä aina ihmetyttää :D ”mitä sitten jos on yöpuvun housut jalassa kaupassa!” No oletko itse pyjamahousut jalassa kaupassa??
Jää enemmän aikaa pelata änäriä kotona, jos panostaa lastenhoitoon vain minimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja, totuus on, jos miehet jäisivät kotiin niin parannuksia tulisi vanhempain lomaan ja eläkkeisiin. Kustannukset jakaantuisivat työnanatajille tasaisesti ja myös naisten palkat nousisivat. Mutta jostain syystä naiset eivät halua tätä muutosta, suurin osa miehistä olisi halunut jäädä kotiin. Kuka estää heitä jäämästä? Se ei loppujen lopuksi ole aina rahasta kiinni?
Koska naiset eivät halua 8h työpäivän päätteeksi tulla kotiin siivoamaan koti-isän jälkiä ja laittamaan ruokaa. Ehkä 30% kotiin jäävistä miehistä tekisi kotityöt ja ruuat, loput todennäköisesti leikkisivät lapsen kanssa unohtaen täysin kodin hoidon...jep, ei nainen sellaiseen diiliin halua. 8h töitä plus täysi vastuu kodinhoidosta ei ole reilua.
Jaa, minusta kun valtaosa naisista täällä vaahtoaa, että lastenhoito kotona todellakaan ei ole mitään leikkiä eikä naisen tule miehelle mitään ruokaa ja siistiä kotia päivän aikana järjestää. Eli naiset ovat toki itse mieluusti kotona koska eihän se velvoita kotia siistimään vaan olemaan! ;-)
Onko sinulla lukivika vai vikaa päässä? Naiset haluavat, että mies tekee oman osansa kotitöistä, ei niin, että ne kaikki kuuluu miehelle. Kyseessä taitaa olla sama asia, kun nainen vie erossa oman osansa, niin miehet valittavat, kun akka vei kaiken.
Mitä sinä selität? Naiset eivät halua isää kotiin koska eivät halua tulla siivoamaan tämän ja lapsen sotkuja eli suomeksi, he halauisivat tulla valmiiseen pöytään. Mutta sitten kun nainen on lasten kanssa kotona niin ei todellakaan ole naisen homma passata miestä ja laittaa kotia kuntoon!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeasti. Jos olet aivan aidosti sitä mieltä, että eri parisukat pienellä lapsella jalassa on haittaava tekijä, niin voi elämä sentään. Tuo nyt on maailman murheista pienimpiä. Eikä tuota voi pitää käytännössä edes ongelmana. Jotain realismia please.
Enemmän aikaa siihen menee erottaa ne sukkaparit toisistaan ja tahallaan valita eripari sukat, eli kyllä se nyt ihmetyttää miksi joku niin tahallaan toimii.
Vierailija kirjoitti:
Äidit tahtovat, että isät ovat sellaisia äänettömiä yhtiömiehiä, jotka tekevät kotityöt ja hoitavat lapset, mutta että päätösvalta pitää pysyä itsellä ja niin että äidit saavat valittaa olevansa jotain suuriakin marttyyreja. Oikeasti pompottavat etenkin lapsiaan ja myös miehiään (jos mies alistuu tähän) niin että pääsevät aina itse helpommalla. Tältä se näyttää yh-isistä...
Ja näin vanhemman, lapsensa jo kasvattaneen äidin näkökulmasta, syystäkin. Mun sukupolveni on toivottavasti viimeinen, joka kantoi perinteisten sukupuoliroolien taakkaa, juuri sitä samaa, joka sysäsi kodin ja lapset naisen hoidettavaksi, sen lisäksi, että oltiin palkkatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin oma mies on täysin kykenevä pukemaan niin itselleen kuin lapsillekin ihan samaa paria sukat ja pesemään naamat. Kyse on vaan viitseliäisyydestä, että asiat tehdään kunnolla eikä mennä yli sieltä missä aita on matalin. Näin ei tule ihottumaa naamaan ja sukut kulkee parillusina myös pyykkiin. Vai kiitollinenkp pitäisi siitä hyvästä olla että mies on saanut sentään lapsen pysymään hengissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja, totuus on, jos miehet jäisivät kotiin niin parannuksia tulisi vanhempain lomaan ja eläkkeisiin. Kustannukset jakaantuisivat työnanatajille tasaisesti ja myös naisten palkat nousisivat. Mutta jostain syystä naiset eivät halua tätä muutosta, suurin osa miehistä olisi halunut jäädä kotiin. Kuka estää heitä jäämästä? Se ei loppujen lopuksi ole aina rahasta kiinni?
Koska naiset eivät halua 8h työpäivän päätteeksi tulla kotiin siivoamaan koti-isän jälkiä ja laittamaan ruokaa. Ehkä 30% kotiin jäävistä miehistä tekisi kotityöt ja ruuat, loput todennäköisesti leikkisivät lapsen kanssa unohtaen täysin kodin hoidon...jep, ei nainen sellaiseen diiliin halua. 8h töitä plus täysi vastuu kodinhoidosta ei ole reilua.
Jaa, minusta kun valtaosa naisista täällä vaahtoaa, että lastenhoito kotona todellakaan ei ole mitään leikkiä eikä naisen tule miehelle mitään ruokaa ja siistiä kotia päivän aikana järjestää. Eli naiset ovat toki itse mieluusti kotona koska eihän se velvoita kotia siistimään vaan olemaan! ;-)
Onko sinulla lukivika vai vikaa päässä? Naiset haluavat, että mies tekee oman osansa kotitöistä, ei niin, että ne kaikki kuuluu miehelle. Kyseessä taitaa olla sama asia, kun nainen vie erossa oman osansa, niin miehet valittavat, kun akka vei kaiken.
Mitä sinä selität? Naiset eivät halua isää kotiin koska eivät halua tulla siivoamaan tämän ja lapsen sotkuja eli suomeksi, he halauisivat tulla valmiiseen pöytään. Mutta sitten kun nainen on lasten kanssa kotona niin ei todellakaan ole naisen homma passata miestä ja laittaa kotia kuntoon!!
Oikeasti et ymmärrä mikä ero on siivota päivän aikana syntyneet jäljet ja illalla jakaa loput kotityöt (huomisen ruoka, koneellinen pyykkiä jne) kuin se että toinen tulee kotiin ja alkaa tehdä sen päivän ruokaa heti kun on saanut keittiön siivottua päivän sotkuista ja samalla kerää lapsen pukluvaatteira sinne pyykkiin lattialta?
Miehen vika kun ei pakottaudu koti-isäksi. Tämä selvää pässinlihaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä mies olisi hoitanut kaiken varmasti oikein hyvin, mutta miehelläni oli hyvin kiinnostava ura ja työ, jossa hän loisti myös. Tottakai hän olisi viihtynyt kotona, mutta ei se olisi hänelle riittänyt, vaan korkeasti koulutettu mies, joka rakastaa myös työnsä antamia haasteita olisi mennyt hukkaan kotona astioita tiskatessa, askarrellessa ja ulkoillessa lasten kanssa. Muutamassa viikossa hän olisi kaivannut lisää haasteita ja silloin olisi lastenhoito jäänyt toisella kädellä tehtäväksi asiaksi.
Kun hän sai olla töissä sen kahdeksan tuntia, niin kotona asiat tuntuivat sopivalta vastapainolta ja tilanne oli hänellä täydellisessä balanssissa. Kaikille miehille ei riitä haasteeksi muskariin ehtiminen tai oikean vaippamerkin löytyminen.
Kaikille naisillekkaan ei riitä haasteeksi muskariin ehtiminen eikä oikean vaippamerkin löydyminen. Yhä useammat äidit ovat korkeasti kouluttautuneita ja uran luominen ja töissä loistaminen on itsestään selvä tavoite. Kotihengetär siellä taas provoaa.
Mulle, korkeakoulutetulle ja kunnianhimoiselle on ollut itsestäänselvä ja haluttu valinta olla kotona lasten kanssa useita vuosia. Olen kokenut että lasten ollessa pieniä paikkani on kotona. Mies on erittäin hoivaava luonne ja osallistuva, ihana isä, mutta tyyppinä introvertti keskittyjä, joka ei ole parhaimmillaan jatkuvia keskeytyksiä tarjoavassa koti-isäelämässä, vaan kokee sen kaoottiseksi. Elämämme on helpointa näin.
Tiedän myös tapauksia, jossa roolit ovat toisinpäin,että miehellä on kotiasiat paremmin hallussa kuin naisella.
Ihmiset ja perheet ovatkin yksilöitä. Yksilöllisiä taipumuksia huomioidaan nykyään julkisissa palveluissa ja päätöksissä aiempaa enemmän, miksi siis tässä asiassa mentäisiin kaavamaiseen, jäykkään systeemiin, jossa käytännössä moni vauva joutuisi ulkopuoliselle hoitoon aiottua aikaisemmin, tilanteissa, joissa isä ei syystä tai toisesta jäisi kotiin? En ymmärrä tätä holhousmentaliteettia ollenkaan, etenkään kun aloite siihen tulee yhteiskunnallisilta arvoiltaan muuten hyvin liberaalista suunnasta.
Syntyvyyttä tällainen perheiden oikeuksia kaventava systeemi ei ainakaan nosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Äidin roolia ykkösvanhempana myös vahvistetaan paljon: Lasta odottaville perheille jaetaan äitiyspakkaus, ja edelleen monissa julkisissa vessoissa hoitopöytä on naisten puolella. Neuvolallakin on osuutensa rakenteiden ylläpidossa.
Erämaja oli mukana jokaisella äitiysneuvolakäynnillä, mutta muistaa vain kaksi hänelle esitettyä kysymystä. Toinen kysymys koski turvaistuimen kiinnitystä, toisella kertaa terveydenhoitaja oli kiinnostunut, pitäisikö hän isyyslomaa.
”Terveydenhoitaja kertoi, että äitiysloma on kymmenen kuukautta ja isä voisi pitää vapaata 54 päivää. Sanoin, että vanhempainvapaatahan voi myös isä käyttää. Hän näytti yllättyneeltä.”"
Toisaalta olisi kiva, jos isä menisi raskausaikana yksin neuvolaan antamaan pissanäytettä ja punnittavaksi. Miksi ihmeessä siellä neuvolassa ollaan kiinnostuneita äidin vatsasta, isää ei esim.ultrata ollenkaan!
Älä yritä olla hauska, et osaa. Mitä jos se isä menisikin yksin raskausaikana neuvolaan opettelemaan vaipan vaihtoa, tuttipullon pesua ja lapsen kehitysvaiheita? Ettei olisi se osaaminen sen varassa, antaako äiti opetella, vai ei.
Suurempi merkitys olisi henkisesti, kaikkein kurjin miesaines pelästyisi tätä neuvolakäyntiä jo etukäteen sen verran, että selvästi sanoisi ennen ehkäisyn poisjättämistä, että lapset eivät ole hänen juttunsa. Kaikki voittaisivat.
Eihän noita opeteta neuvolassa edes äideille. Vaipanvaihto opeteltiin osastolla vauvan synnyttyä eikä pulloruokinnasta sanottu mitään. Lapsen kehtiysvaiheetkin piti itse lukea oppaista tai kysyä jo lapsen saaneilta kavereilta. Pitäisi miehenkin saada aikaiseksi edes tuon verran, neuvolassa on muutenkin kiirettä.
Oli niin ihanaa kun mieheni oli kotona vauvan kanssa! Aina sain tulla valmiiseen pöytään ja siistiin kotiin. Toisen lapsen kohdalla suorastaan rukoilin että hän jäisi pidemmäksi aikaa - turhaan koska hän myös halusi jäädä. Esikoisen kohdalla palasin töihin kun lapsi oli 10kk ja toisen kohdalla kun hän oli 8kk. Imetys ei todellakaan ole enää tuossa iässä este, varsinkin kun tein lyhennettyä päivää.
Olen onnekas. Tai siis fiksu koska valitsin mieheni ja näin ollen arvomaailmamme kohtaavat, enkä tehnyt ekan vastaantulevan peräkylän peruspertin kanssa lapsia koska ”hyvä ne on tehdä nuorena!!1!”.
Antakaa nyt hyvät naiset niiden isienkin nauttia kotona olemisesta lasten kanssa ja pienestä irtiotosta työelämästä. Parisuhdekin voisi paremmin. Nykyään monelle naiselle tuntuu mies olevan tärkeä vain elättäjän roolissa. Tasa-arvoa tähän asiaan viimeinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oma mies tuli töistä kotiin, hän pääsi suoraan ruokapöytään ja siitä sitten yleensä sohvalle. Minulle jäi ruuanlaiton lisäksi myös jälkien siivous. Kun minä tulin töistä, pääsin suoraan ruokapöytään, mutta minulle jäi jälkien siivous. Edes tuo ei mennyt meillä tasan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Äidin roolia ykkösvanhempana myös vahvistetaan paljon: Lasta odottaville perheille jaetaan äitiyspakkaus, ja edelleen monissa julkisissa vessoissa hoitopöytä on naisten puolella. Neuvolallakin on osuutensa rakenteiden ylläpidossa.
Erämaja oli mukana jokaisella äitiysneuvolakäynnillä, mutta muistaa vain kaksi hänelle esitettyä kysymystä. Toinen kysymys koski turvaistuimen kiinnitystä, toisella kertaa terveydenhoitaja oli kiinnostunut, pitäisikö hän isyyslomaa.
”Terveydenhoitaja kertoi, että äitiysloma on kymmenen kuukautta ja isä voisi pitää vapaata 54 päivää. Sanoin, että vanhempainvapaatahan voi myös isä käyttää. Hän näytti yllättyneeltä.”"
No sittenhän mennään varhaiskasvatukseen hakemaan korvaamattomia virikkeitä!!
Oikeasti siellä osa 1-2-vuotiaista itkee päivät ja odottaa itkien vuoroaan, että pääsee sen yhden varhaiskasvattajan syliin, jos se tuttu henkilö sattuu sinä päivänä olla työvuorossa. Ne jotka ei kävele on surkeimpia kun odottaa maassa itkemässä, eikä vaan ole missään käsiä vapaana, eikä edes tuttu ääni ehdi rauhoitella.
Ei kannata laittaa päiväkotiin alle 3-vuotiasta, joka ei ole siihen valmis. Kannattaa ottaa pois jos lapsi ei yhdessä viikossa sopeudu ja keksiä jotain muuta jos vain mahdollista. Osa hyötyy että saa rauhassa olla äidin "turvassa" 3-vuotiaaksi, siinä mielessä että päiväkodin ryhmät ovat vaan tolkuttomasti liian suuria. Pysyvän hoitajan kanssa tulee hyvä perusturvallisuus. 3v saa nopeasti kiinni muut päiväkodin arkitaidoissa ja kaveritkin alkaa pikku hiljaa kunnolla kiinnostaa!
Miksi ei isän turvassa? Miksi taas äiti, eikö isä ole turvallinen?
Voi ollakin! Vuoden täyttäneelle ihan ok vaihtoehto, mutta vuosikaskin on sen verran pieni että ei mielellään toistuvasti muutoksia arkeen. Eli jos isä osaa tunnetaitoja ja on vähintään puoli vuotta kotona niin ok.
Itselleni ei olisi ollut, koska isäni ei osaa ollenkaan tunnetaitoja vieläkään. Olisi vain huutanut meille aamusta iltaan.
Anteeksi, nyt. Onhan niitä äitejä joka huutaa lapsille. Ontto perustelu, isät osaavat yhtä hyvin kuin äidit. He ei ole saanut sitä mahdollisuutta. Koska äiti kruunua kiilotellaan juuri tuolla, mieheillä ei ole empatia. He ei osaa rakastaa. Jäähän isä etäiseksi, kun se ei vietä aikaa lapsen kanssa yksin. Kyllä isät oppii ja kyllä he rakastavat. Jos lapsi ja isä saa muodostaa oman suhteen. Ei äityys ole mikään selviö, kyllä naiset jotuvat myös opettelemaan.
En väittänytkään vastaan! En ymmärrä mistä kinaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, enkä myöskään ole toppahaalarissa tai kumisaappaissa.
Juuri tästä on tässä kyse, lapsen mielessä on hiukan muut asiat kuin oma ulkonäkö, lasta kiinnostaa ulkomaailmaan tutustuminen eikä hyvältä näyttäminen. Mutta naisella ei mitään muuta olekaan mielessä kuin äiti, lapsi, huoltajuuden laatu, särmäys, pinnallisuus, "toiset katsoo, iik oonko paras mutsi", lasun pelkääminen jne jne. Ja suurimpana kaikista, "minä kyllä tiedän mikä on oikein, mies totelkoon".
Vierailija kirjoitti:
Oli niin ihanaa kun mieheni oli kotona vauvan kanssa! Aina sain tulla valmiiseen pöytään ja siistiin kotiin. Toisen lapsen kohdalla suorastaan rukoilin että hän jäisi pidemmäksi aikaa - turhaan koska hän myös halusi jäädä. Esikoisen kohdalla palasin töihin kun lapsi oli 10kk ja toisen kohdalla kun hän oli 8kk. Imetys ei todellakaan ole enää tuossa iässä este, varsinkin kun tein lyhennettyä päivää.
Olen onnekas. Tai siis fiksu koska valitsin mieheni ja näin ollen arvomaailmamme kohtaavat, enkä tehnyt ekan vastaantulevan peräkylän peruspertin kanssa lapsia koska ”hyvä ne on tehdä nuorena!!1!”.
Ei vuoden iässä olekaan, kukaan ei ole niin väittänytkään. Puhe oli vanhempainvapaiden jakamisesta, jolloin äiti palaisi töihin kun lapsi on n. 4kk.
Päiväkodit eivät ole täysiä johtuen siitä, että lapsia syntyy. Ne ovat täysiä juuri sen vuoksi, että kaupungit säästävät ja suurentavat ryhmiä. ja, tässä ehdotuksessa, niin se rahallinen korvaus olisi pidempi kuin nykyinen malli. Eli perhe saisi pidempää parempaa korvausta kuin nykyinen, sehän tarkoittaisi sitä, että vanhemmat olisivat pidempään kotona.