Kotiin jäänyt isä "”En etukäteen päässyt sisään siihen, miltä kotona oleminen ja fyysinen väsymys äidistä tuntuu. Monta juttua ymmärtää vasta, kun ottaa itse vastuuta.”
"Isän perhevapaa on myös tutkimusten mukaan sekä lapsen että parisuhteen etu. Kun isä pitää perhevapaita, puolisot osaavat asettua toistensa asemaan, kotityöt jaetaan tasaisemmin ja mahdollisessa erotilanteessa isän rooli on vahvempi.
Tämä tosin edellyttää sitä, että isä hoitaa lapsia myös ilman puolison läsnäoloa.
Vaikka enemmistö isistä käyttää isyysvapaata, sen keskimääräinen pituus on alle neljä viikkoa. Puolet näistä isistä käyttää vapaan silloin, kun äiti on lomalla tai muuten kotona.
Johanna Närvi korostaa, että itsenäinen vapaa olisi tärkeä, jotta isä ei jää avustajan rooliin."
Näinpäti näin....
Kommentit (241)
Vaikka en pitänytkään vanhempainvapaita vaan isyyslomat niin olin silti parhaani mukaan lasten hoidossa mukana alusta asti. Olen myös tehnyt kolmivuorotyötä useampaan otteeseen joten tiedän kyllä mitä väsymys on. Minulla ei ole ollut ongelmia olla omien lasteni kanssa.
Sääli vaan että ex-vaimo ei tajunnut mitä lasten hoito kotona vaatii (väsymys ja vauvan riippuvaisuus hoitajasta). Lisäksi ongelmana oli se, että eksä halusi täysimettää muuten, mutta omien menojensa aikana olisi pitänyt syöttää maitoa pullosta. No kahden ensimmäisen kohdalla se jotenkin toimi kun lapset totutettiin pulloon vähitellen aina sopivissa väleissä. Kuopusta ei eksä sitten totuttanutkaan (enkä pystynyt valvomaan tätä koska olin töiden ja muuttoon liittyvien asioiden vuoksi suhteellisen paljon poissa) ja oli kuitenkin pakko päästä iltaisiin joraamaan. Yllättäen nuorin sitten protestoi eikä suostunut syömään pullosta ollenkaan vaan katseli tuomitsevan näköisenä, että missäs ne ryntäät on. Muuten kaikki olisi toiminut hyvin, mutta nälkäistä lasta on vaikea saada nukkumaan.
Eksällä se jorausvaihe jäi päälle ja ajatteli ilmeisesti löytävänsä paremman miehen, mutta niinhän yleensä käy, että kun kuuseen kurkottaa niin katajaan kapsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja, totuus on, jos miehet jäisivät kotiin niin parannuksia tulisi vanhempain lomaan ja eläkkeisiin. Kustannukset jakaantuisivat työnanatajille tasaisesti ja myös naisten palkat nousisivat. Mutta jostain syystä naiset eivät halua tätä muutosta, suurin osa miehistä olisi halunut jäädä kotiin. Kuka estää heitä jäämästä? Se ei loppujen lopuksi ole aina rahasta kiinni?
Koska naiset eivät halua 8h työpäivän päätteeksi tulla kotiin siivoamaan koti-isän jälkiä ja laittamaan ruokaa. Ehkä 30% kotiin jäävistä miehistä tekisi kotityöt ja ruuat, loput todennäköisesti leikkisivät lapsen kanssa unohtaen täysin kodin hoidon...jep, ei nainen sellaiseen diiliin halua. 8h töitä plus täysi vastuu kodinhoidosta ei ole reilua.
Plus kuunnella illat miehen kitinää siitä, kuinka pää hajoaa lapsen kanssa ollessa, joten lapsia ei ikinä olisi siis pitänyt hankkia. Tämä on henkisesti aika raskasta puolisolle.
Siis oikeasti, minkälaisia miehiä teillä on. Ei minun mies kitissyt mistään pää hajoaa. Kyllä kotona oli siivottu, tosin tein minäkin kotitöitä, niin kuin mies teki kun minä olin kotona lapsen kanssa. Onkohan niin, että mammat itse opettavat mieheille, että kotitöitä ei tarvitse tehdä kun olen kotona. Tällä monet perustelee kotona olemista koska he pitäävät kodin siistinä. He tekevät ruokaa, ja seiraavaksi valittelee kun miehet eivät tee mitään. Jos mieheille, edes annetaan se mahdollisuus hallita kotia, niin he varmasti pystyy siihen. Vai kasvatetaanko tämän sukupolven pojat myös siivoustaidottomiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja, totuus on, jos miehet jäisivät kotiin niin parannuksia tulisi vanhempain lomaan ja eläkkeisiin. Kustannukset jakaantuisivat työnanatajille tasaisesti ja myös naisten palkat nousisivat. Mutta jostain syystä naiset eivät halua tätä muutosta, suurin osa miehistä olisi halunut jäädä kotiin. Kuka estää heitä jäämästä? Se ei loppujen lopuksi ole aina rahasta kiinni?
Koska naiset eivät halua 8h työpäivän päätteeksi tulla kotiin siivoamaan koti-isän jälkiä ja laittamaan ruokaa. Ehkä 30% kotiin jäävistä miehistä tekisi kotityöt ja ruuat, loput todennäköisesti leikkisivät lapsen kanssa unohtaen täysin kodin hoidon...jep, ei nainen sellaiseen diiliin halua. 8h töitä plus täysi vastuu kodinhoidosta ei ole reilua.
Ole onnellinen miehestäsi sitten. Ei ole meilläkään passattu pilalle, mutta perfektionistilla hajoaa pää siihen, ettei lapsiperheessä kaikkia lankoja voi pitää käsissä koko ajan. Ihan sama mitä sanot, toinen vetää asiasta kuin asiasta herneet nenään.
Plus kuunnella illat miehen kitinää siitä, kuinka pää hajoaa lapsen kanssa ollessa, joten lapsia ei ikinä olisi siis pitänyt hankkia. Tämä on henkisesti aika raskasta puolisolle.
Siis oikeasti, minkälaisia miehiä teillä on. Ei minun mies kitissyt mistään pää hajoaa. Kyllä kotona oli siivottu, tosin tein minäkin kotitöitä, niin kuin mies teki kun minä olin kotona lapsen kanssa. Onkohan niin, että mammat itse opettavat mieheille, että kotitöitä ei tarvitse tehdä kun olen kotona. Tällä monet perustelee kotona olemista koska he pitäävät kodin siistinä. He tekevät ruokaa, ja seiraavaksi valittelee kun miehet eivät tee mitään. Jos mieheille, edes annetaan se mahdollisuus hallita kotia, niin he varmasti pystyy siihen. Vai kasvatetaanko tämän sukupolven pojat myös siivoustaidottomiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen miehestäsi sitten. Ei ole meilläkään passattu pilalle, mutta perfektionistilla hajoaa pää siihen, ettei lapsiperheessä kaikkia lankoja voi pitää käsissä koko ajan. Ihan sama mitä sanot, toinen vetää asiasta kuin asiasta herneet nenään.
Ole onnellinen miehestäsi sitten. Ei ole meilläkään passattu pilalle, mutta perfektionistilla hajoaa pää siihen, ettei lapsiperheessä kaikkia lankoja voi pitää käsissä koko ajan. Ihan sama mitä sanot, aina toinen löytää syyn vetää asiasta kuin asiasta herneet nenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen miehestäsi sitten. Ei ole meilläkään passattu pilalle, mutta perfektionistilla hajoaa pää siihen, ettei lapsiperheessä kaikkia lankoja voi pitää käsissä koko ajan. Ihan sama mitä sanot, aina toinen löytää syyn vetää asiasta kuin asiasta herneet nenään.
Näitä perfektionisteja taitaa löytyä enemmän naisista kuin miehistä kun lapsia ja kotia hoidetaan. Vain se yksi naisen tapa on oikea, oli kyseessä lasten vaateet, pyykkien ripustaminen tai siisteys. Katsoitteko ensi treffit alttarilla-ohjelmaa, tuossa useampia esimerkkejä kuinka naiset kokevat kotiasiat omikseen ja pätevät mitättömillä asioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä perfektionisteja taitaa löytyä enemmän naisista kuin miehistä kun lapsia ja kotia hoidetaan. Vain se yksi naisen tapa on oikea, oli kyseessä lasten vaateet, pyykkien ripustaminen tai siisteys. Katsoitteko ensi treffit alttarilla-ohjelmaa, tuossa useampia esimerkkejä kuinka naiset kokevat kotiasiat omikseen ja pätevät mitättömillä asioilla.
Edelleen, nämä naisperfektionistit harvemmin taitavat selitellä puolisolleen ja lapsilleen, että lastenhankinta oli virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule perfiktionisti myös oppii jos on pakko. Itse olen pentattisuuden huippu. ja, kyllä lapset opettivat minua höllentämään otetta siivouksesta. Te kaikki olette sitä mieltä, että teidän ei tarvitnnut oppia mitään, te osasitte ruoan laiton ja muut. Onko mies oikeasti hölmömpi kuin naiset? Se, että mies ei osallistu on myös meidän oma vika. On miehiä joka ei sovi isäksi, mutta kuitenkin suurin osa haluaisi olla kotona lapsen kanssa, ja aika suuri osa naisista ovat sitä mieltä että mies ei pärjää. Joku ristiriita tässä on. Mutta luovutan, onneksi meidän isä oli mukana murtamassa tätä ennakkoluuloa. Hän lauloi, vaihtoi vaippoja ja siivosi, ihan niin kuin minäkin. Jos lapsi itki, niin isä sai ja pystyi hoitamaan pipin pois. Meidän pojat ainakin tietää, että isän tulee olla mukana kodin hoidossa ja lapsen hoidossa. Ja, toivon, että tuleva miniä arvostaa tämän piirteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule perfiktionisti myös oppii jos on pakko. Itse olen pentattisuuden huippu. ja, kyllä lapset opettivat minua höllentämään otetta siivouksesta. Te kaikki olette sitä mieltä, että teidän ei tarvitnnut oppia mitään, te osasitte ruoan laiton ja muut. Onko mies oikeasti hölmömpi kuin naiset? Se, että mies ei osallistu on myös meidän oma vika. On miehiä joka ei sovi isäksi, mutta kuitenkin suurin osa haluaisi olla kotona lapsen kanssa, ja aika suuri osa naisista ovat sitä mieltä että mies ei pärjää. Joku ristiriita tässä on. Mutta luovutan, onneksi meidän isä oli mukana murtamassa tätä ennakkoluuloa. Hän lauloi, vaihtoi vaippoja ja siivosi, ihan niin kuin minäkin. Jos lapsi itki, niin isä sai ja pystyi hoitamaan pipin pois. Meidän pojat ainakin tietää, että isän tulee olla mukana kodin hoidossa ja lapsen hoidossa. Ja, toivon, että tuleva miniä arvostaa tämän piirteen.
Oh, the irony.
Oon niin onnellinen, että mieheni ymmärtää tämän. Hän on ollut paljon jokaisen lapsemme kanssa, alusta asti hoitaminen on mennyt fifty-fifty, paitsi toki imettäminen. Vaippoja on vaihtanut jo synnärin perhehuoneessa lähtien. Yöllä heräillyt ja hyssytellyt vauvana lapsia varmaan enemmän kuin minä, kun hänellä pitkänä miehenä on sellainen iso, keinuva syli, johon vauvat nukahtavat hyvin.
Hän oli kotona vanhempainvapaalla jokaisen lapsen kanssa useamman kuukauden, nyt kuopuksen kanssa (ja pari vanhempaakin kotona, yhteensä neljä lasta) vuoden, vaikka saikin kuulla ensin töistä vittuilua, ettei ole tarpeeksi sitoutunut työhön. Sanoo aina, että elää elämänsä parasta aikaa. Itse asiassa on itse lämmennyt ajatukselle viidennestä lapsesta, kun haluaisi vielä kokea uudelleen ajan lasten kanssa kotona. Täytyy tosin myöntää, että hän on ehkä ns. keskivertomiedtä pehmompi monessa suhteessa ja saanut kotoaan mallin tasaveroisen vanhemmuuteen, jossa isäkin (eli meidän lasten ukki) tehnyt ruokaa, siivonnut ym.
Lucky me. :)
Naisethan näitä perhevapaiden jakamisia eniten vastustaa. Oma kokemus: Palasin esikoisesta töihin vauvan ollessa 10kk ja isä jäi puolen vuoden hoitovapaalle. Ensimmäisenä työpäivänäni jo iäkkäämpi omat lapsensa aikuiseksi saanut rouva sanoi mulle suoraan, että sun ei kuuluisi olla töissä vaan lapsesi kanssa, kadut myöhemmin kun olet menettänyt lapsesi lapsuuden. Kuulemma isä ei korvaa äitiä.
Siitä tulikin vuosiksi huono äiti-fiilis, vaikka isä kotona osuutensa moitteetta hoitikin eikä lapselta taatusti puuttunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla oli monikymmensivuinen ketju, jossa naiset kertoivat ihan itse että eivät suostu jakamaan perhevapaita miestensä kanssa, mm. imetykseen vedoten.
Juu, lypsykoneitahan ei siis ole keksitty eikä jääkaappi ilmeisesti näiden keittiökoneisiin kuulu. Ymmärrän kyllä imettämisen ilot siltä osin, että moni nainen saa siinä orgasmeja, mutta aika itsekästähän se on käyttää vauvaa seksileluna.
Mitä vit...?
"Imettämisen ilot" - mitä sinä niistä mitään tiedät. Se sattuu ihan s**tanasti ja rinnoista vuotaa veri. Maidon lypsäminen on hidasta, jos sitä ei tule reilusti. Siinä menee pari tuntia, että saa edes yhden ruokakerran maidon talteen. Jos sinä saat orgasmeja kivusta, niin älä tule selittelemään perversioitasi lapsen ruokkimisen yhteyteen.
Meillä mies halusi lapsia ja halusi jäädä kotiin hoitamaan kun menin töihin. Se oli aivan täysi katastrofi.
Mies kuvitteli ilmeisesti olevansa lomalla, ei hoitanut lapsen perushoitoa, ei ulkoillut, ei tehnyt kotitöitä.
Kun tulin kotiin lykkäsi muksun mulle kun hällä on ollut niin rankkaa. Siinä sitten hoidin muksun ja koitin saada edes välttämättömät kotityöt tehtyä.
Ei paljon naurattanut ja jäi unet aika vähiin siinä vuorotyötä tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei kotonaolo myöskään olisi hänen uransa kannalta hyvä ajatus, olla pidempään poissa töistä. Nykyään ei viitsi riskeerata kun työhön pääsy ei aina ole ihan niin itsestäänselvää. Näitä elämän realiteetteja.
Niin että antaa naisten kärsiä uraa koskevat tällit kokonaisuudessaan? En ole koskaan kuullut, että tällaista uran 'heikentymistä' olisi miehille oikeasti tapahtunut, mutta tämän tekosyyn olen kyllä kuullut monta kertaa.
Minun urani ei siitä heikenny, koska ala on sellainen että töitä on aivan varmasti ja palkka ei tule juurikaan nousemaan kokemuksen myötä. Ja tosiaan koska myös opiskelen vielä jatkotutkintoa, ei edes sen vertaa tule haittaa.
Mies taas on miesvaltaisella, nopeatempoisella alalla jatkuvasti eteenpäin menevän ja kehittyvän teknologian etunenässä kiitävässä yrityksessä ja ura on nousujohteinen. Ei voi edes ajatella jotain puolenkaan vuoden poissaoloa yhtäkkiä, ilman että se taatusti vaikuttaisi.
Kyllä nämä vaan monella ovat realiteetteja. Jollakin voi olla toisinkin päin tietysti, mutta sehän siinä juuri onkin. Perheiden on saatava itse päättää oman tilanteensa mukaan.
Höpö höpö. Oma mieheni on esimiesasemassa IT-alalla (löytyy jopa ns. verolistoilta), jossa työ on todella projektiluontoista ja silti vaan on ihan ok olla 3-4kk pois. Meille tässä ei ole mitään keskusteltavaa edes, koska olemme molemmat tasa-arvoisia ihmisiä parisuhteessa, ja kotityöt ym. hoidetaan muutenkin 50:50 kummankin toimesta. On ihan turha uskotella, että puoli vuotta lamauttaisi sinunkaan miehesi uraa. Joku muu syy haisee taustalla: sun mukavuudenhalu; kuvittelet etteivät lapset pärjää isän kanssa; pidät miestä/hänen työtään arvoasteikolla itseäsi ylempänä; mies suhtautuu alentuvasti sun työhön ja lastenhoitoon. On peiliin katsomisen paikka.
Kyllä, mutta huomaatko nyt eron? Sinun miehesi on jo siellä esimiesasemassa ja hyvin kiinni työelämässä. Minun mieheni on valmistunut kaksi vuotta sitten, ja ollut sen ajan töissä tässä samassa yrityksessä. Hän on saanut useampia ylennyksiä, omia projekteja ym kokoajan enemmän, mutta hän ei ole vielä siinä asemassa että voisi jäädä kotiin pitkäksi aikaa tässä vaiheessa. Hän on alle kolmekymppinen ja urakehitys on aika kriittisessä vaiheessa juuri nyt.
Kyllä meilläkin hoidetaan kotityöt ym muuten tasan, silloin kun minäkin olen töissä /opiskeluissa, mutta ikävä kyllä yksi realiteetti on myös se raha. Opintoraha on noin 250€/kk ja opintojen ohessa olen itse ollut töissä tienaten noin 500-700€/kk. Mieheni tienaa moninkertaisesti sen verran. Ei ole senkään kannalta mahdollista hänen jäädä kotihoidontuella kotiin.
Mieheni ei suhtaudu alentuvasti lasten- tai kodinhoitoon, tai etenkään minun työhöni. Enkä todellakaan suhtaudu työhöni itsekään mitenkään alentuvasti, päinvastoin, olen erittäinkin ylpeä osaamisestani ja siitä mitä teen. Todellisuus on kuitenkin se että minulle on töitä tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, ja myös se että minun työstäni ei makseta läheskään sitä mitä mieheni työstä. En kuvittele myöskään ettei lapsi pärjäisi isän kanssa sen jälkeen kun imetys ei enää ole pääasiallinen ravinto.
Isyysvapaan ns isäkuukausi on pidettävä siihen mennessä kun lapsi täyttää 2v, ja toiveissa olisi että lapsen ollessa 1-2v isän olisi edes se mahdollista käyttää, ja minä pääsisin tekemään siinä jonkun opintoihin kuuluvan harjoittelun pois. Muutoin jatkan opintojani vauvan kanssa, sillä teorian opiskelu sujuu niinkin. Aika näyttää, se riippuu mieheni työtilanteesta sillä hetkellä, siihen on vielä aikaa se pari vuotta.
Ehkä seuraavien lasten kohdalla joskus tulevaisuudessa meilläkin tilanne on eri, ja voimme valita toisin, mutta kun tämä päätettiin nyt tehdä tähän omien opintojeni keskelle, niin nämä ovat nyt meidän realiteetit.
Teillä on erilaiset, ja te teette valintanne sen mukaan. Se on juuri se syy miksi millään lainsäädännöllä ei pitäisi pakottaa perheitä mihinkään suuntaan. Mahdollisuus molemmille jäädä kotiin tulee luoda, mutta ei pakkoa.
Käsittääkseni kun kuitenkin on puhuttu myös siitä aika paljon että syntyvyys laskee, ja koska opinnot kestävät nykyään kauan, olisi syytä tehdä helpommaksi perheille saada lapsia jo opintojen aikana. Silloin lienee selvää että perheen tulee pystyä valitsemaan kotiin jääväksi se opiskeluvaiheessa oleva, mikäli toinen on jo työelämässä.
Sinulla oli syy opiskelu. Ei syy ole ura. Käyttäkää oikeita termejä, sinä opiskelit. Minun mieheni jäi ennen esimiesasemaa kotiin lapsen kanssa jo 2000 luvulla, hän palasi takaisin samaan paikkaan ja ylennettiin sen jälkeen. Teidän perheessä se oli sinun opiskelu. Ja, tarkoitushan on, että mies jää kotiin isyyslomalle. tarkoitus on, että hän saa siitä korvausta. Eli tulot tippuvat jonkin verran, mutta kuitenkin niin, että pärjää. Sinä voit rauhassa opiskella. Miksi tätä ei ymmäretä, eli miehille tulisi samanlainen korvaus kuin äidillä, palkkaansa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies halusi lapsia ja halusi jäädä kotiin hoitamaan kun menin töihin. Se oli aivan täysi katastrofi.
Mies kuvitteli ilmeisesti olevansa lomalla, ei hoitanut lapsen perushoitoa, ei ulkoillut, ei tehnyt kotitöitä.
Kun tulin kotiin lykkäsi muksun mulle kun hällä on ollut niin rankkaa. Siinä sitten hoidin muksun ja koitin saada edes välttämättömät kotityöt tehtyä.
Ei paljon naurattanut ja jäi unet aika vähiin siinä vuorotyötä tehdessä.
jep, näin siinä varmaan meni. jos sinulla on surkeä mies, niin se ei tarkoita että valtaosa miehistä on noin surkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2006 syntyi esikoinen, mies piti KOKO vanhempainvapaan eli oli n.7kk kotona, lapsi 3kk-10kk...
Minä jatkoin opiskeluja.
Tulot pienetyi ehkä n. 100e/kk, kun miehen verotuskin pienentyi..
Imetin muuten yli vuoden esikoista.Seuraavat, kaksoset, syntyivät 2007. Mieskin jäi kotiin kun monikkolisäys vanhempainvapaisiin antoi hyvin myöten. Olimme molemmat kotona noin vuoden verran.
Tulot eivät edelleenkään pienentyneet kuin sen 100e/kk..Ukko oli tuolloin erittäin miesvaltaisella alalla, KUKAAN ei katsonut kieroon tms, ei edes pomo..
Ei edes vaikka esikoisen ja kaksosten välissä oli vain reilu vuosi, siis siinä kotona olemisen välissä...Mies on TASAVERTAINEN vanhempi, ainoa mitä hän ei ole pystynyt tekemään oli imetys. Kaikki muu lastenhoito, kodinhoito tms EI riipu siitä mitä jalkovälissä on. Muun väittäminen on täyttä bullshittiä...
Työ on todella heikosti palkattua, jos tulot ovat pienentyneet noin vähän tukirahoille siirtyessä.
No ehkä jonkun mielestä silloinen 2500-3000e bruttopalkka oli pieni, meille kyllä ihan riittävä 😊
Kokonaistulovaikutus kuukaudessa ei todellakaan pienentynyt kuin tuon n. 100e verran..Ja oli meillä tietysti säästöjä plus kumpiki pystyi tekemään satunnaisesti viikonloppuisin töitä...
Reilun 10 vuden jälkeen ei nyt kyllä pysty laittamaan tarkkoja tulo-menotietoja tuolta ajalta, sori 😉
Jaha, kuvio muuttuu ihan toiseksi, jos molemmilla on mahdollisuus tehdä jotain ekstratöitä. Miksei tätä heti mainittu?
Miksi olisi pitänyt mainita? Eihän kukaan estä sen lisätyön tekemistä esim. keikkalaisena? Ei edes äidiltä?
Kyse oli siitä, että tulot EIVÄT vähentyneet radikaalisti vaikka isä piti vanhempainvapaat...
Vierailija kirjoitti:
Naisethan näitä perhevapaiden jakamisia eniten vastustaa. Oma kokemus: Palasin esikoisesta töihin vauvan ollessa 10kk ja isä jäi puolen vuoden hoitovapaalle. Ensimmäisenä työpäivänäni jo iäkkäämpi omat lapsensa aikuiseksi saanut rouva sanoi mulle suoraan, että sun ei kuuluisi olla töissä vaan lapsesi kanssa, kadut myöhemmin kun olet menettänyt lapsesi lapsuuden. Kuulemma isä ei korvaa äitiä.
Siitä tulikin vuosiksi huono äiti-fiilis, vaikka isä kotona osuutensa moitteetta hoitikin eikä lapselta taatusti puuttunut mitään.
Niin vastustaa jos käytössä on nykyinen malli. Kuka haluaa mennä töihin kun lapsi on 3-5kk (about puoliväli perhevapaita) ja samaan aikaan imettää, eli valvoa yöt ja pumpata tauot töissä. Aika raskaalta kuulostaa. Saati moni ei ole toipunut edes synnytyksestä kunnolla muutamassa kuukaudessa. Ihan eri asia olisi 6+6+6 malli jossa isä jäisi vanhempainvapaan tuella vuoden jälkeen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla oli monikymmensivuinen ketju, jossa naiset kertoivat ihan itse että eivät suostu jakamaan perhevapaita miestensä kanssa, mm. imetykseen vedoten.
Juu, lypsykoneitahan ei siis ole keksitty eikä jääkaappi ilmeisesti näiden keittiökoneisiin kuulu. Ymmärrän kyllä imettämisen ilot siltä osin, että moni nainen saa siinä orgasmeja, mutta aika itsekästähän se on käyttää vauvaa seksileluna.
Mikä ihme tilasto johon viittaat tuo moni nainen saa imettäessä orkun? Taitaapi olla harvinaisempaa kuin urbaanilegendat antavat ymmärtää. Ei mikään ihme että yökötellään julki-imetykselle kun kuvitellaan että se on kaikille jotenkin seksuaalista. Ei ole, se on ruokailu ja kiintymys- tai rauhoittumishetki.
Imetin 2 vuotta enkä kertaakaan irronnut muuta kuin maitoa, Pitkä imetys oli lapsen halu, hirveä huuto tuli jos ei saanut maitoa. Vieroitus täytyi tehdä tuttipullolla vaikka ei edes vauvana siitä juonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pumppasin maidot puolen vuoden ajan, kun lapsi ei huolinut rintaa. Oletko kokeillut millainen työ siinä on? Ei ollut mikään pieni juttu.
Jep ja siihen sitten kulutat kaikki tauot töissä niin ettet syödä ehdi + valvot yötä imettäen lasta ja aamulla töihin..
Kuinka monta vuotta lasta oikein imetetään?
Yleensä noin vuoden. Jotkut vähemmän jotkut enemmän. Niin?
Mutta kotona pitää saada olla monta vuotta? Vuoden ikäinen on vielä tosi pieni hoitoon, siinä kohtaa voisi hyvin alkaa pakollinen isyysvapaa. Jos se ei nappaa, niin aina voi olla tekemättä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minusta kun valtaosa naisista täällä vaahtoaa, että lastenhoito kotona todellakaan ei ole mitään leikkiä eikä naisen tule miehelle mitään ruokaa ja siistiä kotia päivän aikana järjestää. Eli naiset ovat toki itse mieluusti kotona koska eihän se velvoita kotia siistimään vaan olemaan! ;-)
Yleensä noin vuoden. Jotkut vähemmän jotkut enemmän. Niin?