Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Postilla työhaastattelussa

Vierailija
29.11.2018 |

Käväsin tuossa taannoin Postilla työhaastattelussa sanomalehtien jakajaksi.
Okei, ei ollut edes mitään kunnon työhaastattelua. Soitettiin vaan "olet laittanut hakemuksen, pääsetkö perehdytykseen päivänä x." Sanoin että onnistuu. No en mennyt koska univaikeuksia. Soittivat uudestaan ja tarjosivat uutta päivää. No menin sitten silloin.

Siellä Postin konttorilla sitten istuskeltiin 4h kuunnellen käytännön asioita perehdyttäjän saamatta tietokone + videoprojektia toimimaan joten homma mentiin sitten läpi puolivaloilla perehdytyksen venyessä yli viisi tuntiseksi.

Perehdytyksen jälkeen jengiä kutsuttiin yksi toisensa jälkeen kirjoittamaan työsopparia.
Sillä naisella jonka kanssa asiaa kävin läpi oli tissit tyrkyllä eli tarkoituksella jätetty ylimpiä nappeja napittamatta. Oli semi kiusallista.

Jakajilla on piirit. Ne piirit lukee työsopimuksessa. Ne piirit ovat numerosarjoja. Työsopimuksessa lukee tarkalleen, merkilleen näin:
"Työsuhteen alkaessa jakopiiri(t) ovat seuraavat: 172-340+527+583"
Kysyin siltä naiselta "onko mulla siis 4 jakopiiriä?"
Tähän nainen hymähti myöntävästi.
Myöhemmin työt aloitettuani selvisi, että piirejä on vain 3. Ensimmäinen numerosarja oli jotain aivan muuta kuin piirin numero vaikka niin annettiin ymmärtää.

No tuota työsuhdetta ei kauaa kestänyt. Työntekijän k***ttaminen on loistava tapa saada työntekijä jäämään taloon.

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt mitään tästä aloituksesta. 

Pointti on, että ap yrittää kaikin mahdollisin keinoin välttää joutumasta töihin, mutta erehtyi epähuomiossa allekirjoittamaan työsopimuksen sillä allekirjoitustilanteessa pöydän toisella puolella istui nainen joka oli jättänyt paidan ylänapit auki.

Taisi nuo avoinna olevat paidan napit olla ainoa syy työsopimuksen allekirjoittamiseen. 

On kyllä täytynyt olla hyvät tissit.

Vierailija
142/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet lorvinut niin kauan tekemättä mitään, että et jaksa edes nostaa persettä penkistä, kun töitä tarjotaan. Duuni kuin duuni, niin se hoidetaan kunnolla ja se poikii jatkoa työmarkkinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa ap:n työnhakuun on surullista lukea kommentteja unettomuudesta. Unettomuudesta ei kukaan kärsi huvikseen, vaan se on läpi yhteiskunnan todella monia ihmisiä vaivaava vaikea ongelma.

Ikävät kommentit ainoastaan syyllistävät ennestään kärsiviä ihmisiä. Onko aina niin, että itse pitää kokea ongelmat ennen kuin löytyy ymmärrystä ja empatiaa?

t. lääkäri

Vierailija
144/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa ap:n työnhakuun on surullista lukea kommentteja unettomuudesta. Unettomuudesta ei kukaan kärsi huvikseen, vaan se on läpi yhteiskunnan todella monia ihmisiä vaivaava vaikea ongelma.

Ikävät kommentit ainoastaan syyllistävät ennestään kärsiviä ihmisiä. Onko aina niin, että itse pitää kokea ongelmat ennen kuin löytyy ymmärrystä ja empatiaa?

t. lääkäri

Minusta täällä ei kyllä syyllistetty aloittajaa unettomuudesta vaan hänen asenteestaan. Aikuinen ihminen osaa pitää huolta siitä, ettei nuku pommiin, jos aamulla on tärkeää menoa. Ja minäkin olen kärsinyt unettomuudesta yli 20 vuotta, mutten silti ymmärrä tuollaista "no en nyt vaan voi tehdä asialle mitään, kaikkien pitää ymmärtää minua" -asennetta.

Vierailija
145/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lääkäri

Minusta täällä ei kyllä syyllistetty aloittajaa unettomuudesta vaan hänen asenteestaan. Aikuinen ihminen osaa pitää huolta siitä, ettei nuku pommiin, jos aamulla on tärkeää menoa. Ja minäkin olen kärsinyt unettomuudesta yli 20 vuotta, mutten silti ymmärrä tuollaista "no en nyt vaan voi tehdä asialle mitään, kaikkien pitää ymmärtää minua" -asennetta.

Juu ei:

"Vauvatkin saadaan unikoulussa kunnon päivärytmiin, joten ei aikuisella voi olla unirytmi sekaisin. Päivällä ei nukuta, jos ei ole yötöitä. Piste. Kyllä varmasti nukuttaa yöllä, jos päivällä ei nuku. Itse pystyn muuttamaan tarvittaessa unirytmin vaikka Amerikan malliin parissa päivässä. Toiseen suuntaan voisi olla vaikeampi.

Jos ei ikinä ole unirytmi kunnossa, olisi pitänyt tehdä lasu jo 20 vuotta sitten."

Vierailija
146/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua,mutta ihan naurettava juttu noi uniongelmat. Monella työssäkäyvällä on univaikeuksia, ei välttämättä pysty juuri nukkumaan ja sinne töihin on silti mentävä. Ei voi jättää vaan menemättä kun on nyt univaikeuksia. Entäpä pikkulasten vanhemmat? Monet tuoreet vanhemmat eivät välttämättä nuku paria tuntia yössä enempää lapsen parin ensimmäisen ikävuoden aikana, ja silti on hoidettava kaikki hommat ja mentävä töihinkin.

Ei ole ihme, kun et ole töissä. Asenteesi on ihan päin vittua jos saa ihan suoraan sanoa.

Vierailija
147/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuodesta 2006 vuoteen 2012 vakituisena varhaisjakana postilla. Mitä kauemmin sitä työtä teki, sen vähemmän sieltä palkkaa tai muuta vastaavaa sai. Alunalkaen minulla oli tuntipalkkaus, eräänä vuotena palkkaus muuttui kappaleperusteiseksi. Sitten seuraavaksi muuttivat kappalepalkkausta siten että alueet joissa on runsaasti kesäasukkaita (kuten omani, kesällä levikkimäärä kasvoi huomattavasti, sadoilla lehdillä) niin sainkin jakaa puoli-ilmaiseksi lehtiä jos kappalemäärä meni tietyn rajan yli piireissä. Johtuen juuri kesäasukkaista. Eihän jakaja voi saada liian hyvää palkkaa työhönsä nähden, vaikka lehtiä olisi kuinka. Vuonna 2012 alkoivat tehdä tehostamisia, jonka seurauksena irtisanominen tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Parhaita tapauksia oli vuosien aikana esim se, että postin työntekijät saivat ilmaiseksi jonkin aikakauslehden jonka sai listalta valita. Sitten pomot ilmoittivat ykskaks että tästä eteenpäin saattekin vain puoleksi vuodeksi lehden. Ei mennyt kauaa kun tuli seuraava ilmoitus että kun johto sai niin paljon kritiikkiä tästä muutoksesta, ottivat loputkin pois :D

Vierailija
148/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lääkäri

Juu ei:

"Vauvatkin saadaan unikoulussa kunnon päivärytmiin, joten ei aikuisella voi olla unirytmi sekaisin. Päivällä ei nukuta, jos ei ole yötöitä. Piste. Kyllä varmasti nukuttaa yöllä, jos päivällä ei nuku. Itse pystyn muuttamaan tarvittaessa unirytmin vaikka Amerikan malliin parissa päivässä. Toiseen suuntaan voisi olla vaikeampi.

Jos ei ikinä ole unirytmi kunnossa, olisi pitänyt tehdä lasu jo 20 vuotta sitten."

Onhan tuo älytön kommentti ("itse pystyn..." jne.), mutta on siinä asiaakin. Ihan omastakin kokemuksesta voin sanoa, että viimeinen mitä uniongelmaisen kannattaa tehdä, on ryhtyä nukkumaan päivisin ja sekoittaa se vähäkin unirytmi. Sitä en kyllä allekirjoita, että muka jotenkin automaattisesti yöllä nukkuisi hyvin jos vain valvoo päivät, mutta aivan varmasti uniongelmat vain pahenevat, jos ei noudata minkäänlaista vuorokausirytmiä. Aloittajahan kertoi nukkuvansa ihan milloin sattuu.

Vierailija
149/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tätä ketjua viime yönä kun en saanut unta - heh, ja välillä meinasi vähän naurattaakin. Mutta täytyy sanoa että on tuo postin yöjakajan palkka törkeän pieni! Varmaan siinä firma kaatuiskin jos maksaisivat hiukka enemmän ja saisivat motivoituneita ja työssä viihtyviä jakajia.

Vierailija
150/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lääkäri

Juu ei:

Onhan tuo älytön kommentti ("itse pystyn..." jne.), mutta on siinä asiaakin. Ihan omastakin kokemuksesta voin sanoa, että viimeinen mitä uniongelmaisen kannattaa tehdä, on ryhtyä nukkumaan päivisin ja sekoittaa se vähäkin unirytmi. Sitä en kyllä allekirjoita, että muka jotenkin automaattisesti yöllä nukkuisi hyvin jos vain valvoo päivät, mutta aivan varmasti uniongelmat vain pahenevat, jos ei noudata minkäänlaista vuorokausirytmiä. Aloittajahan kertoi nukkuvansa ihan milloin sattuu.

Niinpä. Harmittavan usein törmää siihen , että ihmisten pitäisi pystyä niihin asioihin kuin itsekin pystyy. Tuo ajatus ei kestä tarkastelua lainkaan. Ikäväksi sen tekee erityisesti se, että ihmiset, jotka kaipaavat apua ongelmiin, lannistuvat ohjeistuksesta, että pitää pystyä, kun se minullekin ihan helppoa. Ei toimi.

Vierailija
151/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun. Alussa tuli sama käsitys kuin monella muullakin, että aloittaja on vähän hälmä eikä ole käsittänyt asioita oikein. Sitten selvisi, että kyllä hän oli ihan oikeassa siinä, että Posti oli toiminut huonosti asiassa. Se, kannattaako siitä ottaa pulttia kuinka kamalasti, on tietysti eri asia. Mutta miettikääpä kukin, kuinka teitä itseänne potuttaisi, jos kokisitte, että työnantajanne on huijannut teitä. Aika hemmetisti se kyllä harmittaisi.

Lopulta oli ikävää huomata, että lähes koko kommentoijakaarti kävi aloittajan kimppuun naureskellen ja asioita väännellen, aivan kuin pahin koulukiusaajaporukka. On helppoa ja halpaa huudella muiden mukana, mutta juuri kukaan ei halunnut edes YRITTÄÄ ymmärtää asian aloittajan kannalta.

Eihän tämä prosessi yllättänyt, mutta kuinka moni kirjoittaneista on nyt oikeasti ylpeä 'nokkelista' heitoistaan?

Vierailija
152/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan totta tuo yllä oleva ripitys. Pyydän anteeksi omalta osaltani typeriä kommentteja joita kirjoitin.

Vierailija
153/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus oli aika sekava, joka innoitti kommentoijia ehkä tyhmiinkin suorituksiin. 

Olisiko aika osoittaa toisillemme myös tsemppiä ja ymmärrystä?  Varsinkin silloin, jos huomaa, että kirjoituksella kaivataan tukea, jota ei ole jostain muualta saanut. 

Hyvää alkavaa joulunaikaa kaikille!

Vierailija
154/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anders kirjoitti:

Luin koko ketjun. Alussa tuli sama käsitys kuin monella muullakin, että aloittaja on vähän hälmä eikä ole käsittänyt asioita oikein. Sitten selvisi, että kyllä hän oli ihan oikeassa siinä, että Posti oli toiminut huonosti asiassa. Se, kannattaako siitä ottaa pulttia kuinka kamalasti, on tietysti eri asia. Mutta miettikääpä kukin, kuinka teitä itseänne potuttaisi, jos kokisitte, että työnantajanne on huijannut teitä. Aika hemmetisti se kyllä harmittaisi.

Lopulta oli ikävää huomata, että lähes koko kommentoijakaarti kävi aloittajan kimppuun naureskellen ja asioita väännellen, aivan kuin pahin koulukiusaajaporukka. On helppoa ja halpaa huudella muiden mukana, mutta juuri kukaan ei halunnut edes YRITTÄÄ ymmärtää asian aloittajan kannalta.

Eihän tämä prosessi yllättänyt, mutta kuinka moni kirjoittaneista on nyt oikeasti ylpeä 'nokkelista' heitoistaan?

Eiköhän se "prosessin" saanut käyntiin ap:n hyökkäävä ja inhottava käytös, kun pyydettiin avaamaan alkuperäistä sekavaa vuodatustaan...

Vierailija
155/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No en mennyt koska univaikeuksia". 

Eiköhän tuo kertonutkin kaiken.

Ei ihme, että meille jää posti tulematta vähintänä kerran viikossa.

Vierailija
156/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin uniongelmainen, mutta en nyt oikein ymmärtänyt miten univaikeudet estävät seuraavan päivän menot, jos ei nyt tarvitse mennä lentämään jumbojettiä tai tekemään aivoleikkausta. Kyllä minä olen aina hoitanut sovitut asiat, vaikka olisin valvonut koko yönkin. Onhan valvoneena kurja olo, mutta univaikeuksista kärsivät ovat yleensä tottuneetkin väsymykseen. Vai asuuko AP jossain mistä ei kulje julkisia, niin että olisi ollut pakko ajaa väsyneenä? Siinä tapauksessa ymmärrän.

Menisit varmaan kännissäkin työhaastatteluun.

Vierailija
157/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua,mutta ihan naurettava juttu noi uniongelmat. Monella työssäkäyvällä on univaikeuksia, ei välttämättä pysty juuri nukkumaan ja sinne töihin on silti mentävä. Ei voi jättää vaan menemättä kun on nyt univaikeuksia. Entäpä pikkulasten vanhemmat? Monet tuoreet vanhemmat eivät välttämättä nuku paria tuntia yössä enempää lapsen parin ensimmäisen ikävuoden aikana, ja silti on hoidettava kaikki hommat ja mentävä töihinkin.

Ei ole ihme, kun et ole töissä. Asenteesi on ihan päin vittua jos saa ihan suoraan sanoa.

Siinä nyt ei ole järjen hiventäkään, pari tuntia nukkuneena saa töissä vain haittaa aikaiseksi. Ei sairaanakaan mennä töihin.

Vierailija
158/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kans työhaastattelussa samaan lafkaan toimihenkilöksi. Elämäni kivoin haastattelu ja sain paikan. Ottivat taloon ennakkoluulottomasti erilaisen koulutustaustan omaavia, eri-ikäisiä työhakijoita. Isot pisteet Postille avoimuudesta!

Vierailija
159/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vuodesta 2006 vuoteen 2012 vakituisena varhaisjakana postilla. Mitä kauemmin sitä työtä teki, sen vähemmän sieltä palkkaa tai muuta vastaavaa sai. Alunalkaen minulla oli tuntipalkkaus, eräänä vuotena palkkaus muuttui kappaleperusteiseksi. Sitten seuraavaksi muuttivat kappalepalkkausta siten että alueet joissa on runsaasti kesäasukkaita (kuten omani, kesällä levikkimäärä kasvoi huomattavasti, sadoilla lehdillä) niin sainkin jakaa puoli-ilmaiseksi lehtiä jos kappalemäärä meni tietyn rajan yli piireissä. Johtuen juuri kesäasukkaista. Eihän jakaja voi saada liian hyvää palkkaa työhönsä nähden, vaikka lehtiä olisi kuinka. Vuonna 2012 alkoivat tehdä tehostamisia, jonka seurauksena irtisanominen tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Parhaita tapauksia oli vuosien aikana esim se, että postin työntekijät saivat ilmaiseksi jonkin aikakauslehden jonka sai listalta valita. Sitten pomot ilmoittivat ykskaks että tästä eteenpäin saattekin vain puoleksi vuodeksi lehden. Ei mennyt kauaa kun tuli seuraava ilmoitus että kun johto sai niin paljon kritiikkiä tästä muutoksesta, ottivat loputkin pois :D

Kysäisepä verottajalta miten he suhtautuvat nykyään tämänmpisiin työsuhde-etuihin. Ja pohdi sitten miksi se loppui. Sattui varmaan samaan saumaan kun lehtitalo myi varhaisjakelunsa Postille?

Vierailija
160/166 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anders kirjoitti:

Eiköhän se "prosessin" saanut käyntiin ap:n hyökkäävä ja inhottava käytös, kun pyydettiin avaamaan alkuperäistä sekavaa vuodatustaan...

Tätä minäkin olin tulossa kirjoittamaan. Palstalla on paljon aiheetontakin ilkeyttä, mutta joskus kyllä saa syyttää ihan itseään, jos saa ikäviä vastauksia. Tämä ketju on siitä loistava esimerkki.