Oletko 30+v vela tehnyt sterilisaation? Miksi? Miksi et?
Harkitsemme mieheni kanssa tätä vaihtoehtoa. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi eikä meistä kumpikaan halua lisääntyä.
Kommentit (348)
Ihan turha toimenpide, on helpompi pidättäytyä eksistä.
Ei tarvitse edes harkita, erosin kolmekymppisenä ja olen päättänyt pysyä sinkkuna, helppoa ja mukavaa. Vaihdevuosien jälkeen voi säätää jotakin jos huvittaa.
Terveisiä tiskin toisella puolella. Ihan just oli 39v nainen jolla Ennen ikinä ei mitään lapsihaaveita ollut ollut mutta 38v Tavannut sen miehen jonka kanssa lapsia halusi ja mieli muuttui. 40v maissa naisille tulee hormonipiikki joka voi laukaista myös lapsihalut.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä tiskin toisella puolella. Ihan just oli 39v nainen jolla Ennen ikinä ei mitään lapsihaaveita ollut ollut mutta 38v Tavannut sen miehen jonka kanssa lapsia halusi ja mieli muuttui. 40v maissa naisille tulee hormonipiikki joka voi laukaista myös lapsihalut.
Juu, täytyy varmaan alkaa varautumaan tuohon "kaikille naisille tulevaan hormonipiikkiin" sitten triplaehkäisyllä....
T. Vela 39v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt, heti kun täytin 30. Nyt olen 42 (nainen). Päivääkään en ole katunut. Olen aina tiennyt, että en tule haluamaan omia lapsia koskaan, ja hormonaalinen ehkäisy aiheutti lukuisia terveysongelmia. Odotin kuin kuuta nousevaa tuota päivää, kun sain mennä sterilisaatiota hakemaan. Helppoa se ei silti ollut, päätäni yritettiin käännyttää moneen otteeseen prosessin aikana. Mutta todella tyytyväinen päätökseeni olen.
Millä syillä he yrittivät sinua käännyttää? Kuulostaa ärsyttävältä!
Se, että pyydetään harkitsemaan erittäin huolellisesti jokaiselta kannalta, ei ole käännyttämistä! Kuitenkin tapahtuu niin, että strerilisaatioita myöhemmin tulee purettaviksi, tai tulee tarvetta kalliisiin alkionsiirtoihin tms. kun mieli muuttuu. Jos ja kun itse on varma päätöksestään, voi myös vastata kysymyksiin tyynen itsevarmasti ja suuttumatta, niin kuin aikuisen ihmisen odottaisi tekevän muissakin elämäntilanteissa. Kyllähän sitä joutuu perustelemaan muitakin asioita, työpaikkahaastatteluissa tai vuokra-asuntoa etsittäessä jne. Niin miksei sitten silloin kun tekee vaikeasti peruttavan päätöksen? Oikeastaan soisin, että myös avioliittoa solmivat joutuisivat vastaamaan tiukkoihin kysymyksiin, että tietäisivät mitä ovat tekemässä...
En suuttunutkaan kysymyksistä, mutta se, millä tavalla ne esitettiin, oli alentavaa. Ei sen puoleen, että itsetuntoni kestää kyllä senkin, mutta asiat voisi hoitaa ja esittää eri tavalla. Tuntui siltä, että hoitajat itse ärsyyntyivät siitä, että haluan toimenpiteen tehdä. Nakeltiin niskoja ja tiuskittiin, että turha tulla sitten vaatimaan myöhemmin toimenpiteen purkua, KUN mieli muuttuu. No, pääasia, että homma hoidettiin, ja elämänlaatu sen jälkeen parani huomattavasti.
Olen ikäisesi ja myös heti 30-vuotiaana käynyt sterissä. Kohtelu oli todella epäasiallista, minkään muun asian yhteydessä ei ole samanlaisia tunteenpurkauksia näkynyt terveydenhuollon edustajilta. "Vuoden päästä olet sitten itkemässä purkamista", "kadut varmasti" jne. Edes lähetteen saaminen ei ollut onnistua, koska minulle yritettiin väittää, että tarvitsen miehen LUVAN. Laki sanoo, että kumppanille on tarjottava mahdollisuus tapaamiseen tms., mitään määräystä ei voisi edes aika montaa lakia rikkomatta antaa. Suomessa aviopuolisolla ei ole oikeutta päättää toisen operaatioista, vaikka tätä tosiaan lääkäri yritti väittää. Potilasasiamies oikaisi sitten, mutta ihan turha ja tosi raivostuttava käänne.
Minulta saa kysyä ja on hyvä, että ollaan varmoja siitä, että steriin menijä on varma. Tapa kysyä on toivottavasti muuttunut asialliseksi.
Tuollaisesta kohtelusta pitäisi jo tehdä virallinen valitus.
Ovatkohan noin käyttäytyvät terveydenhuollon henkilöt itse väsyneitä ja lapsiaan katuvia äitejä, jotka haluavat toisetkin samaan helvettiin ja ovat katkeria kun osa naisista osaa käyttää omaa päätään eikä ryhdy moiseen?
Olen tiennyt kerhoikäisenä, että olen vela. Ihan yhtä päivänselvä asia kuin se, että aurinko nousee ja laskee joka päivä.
Olen 36v mutta kuitenkaan ole teetättänyt vielä steriä, koska olen elellyt pitkään sinkkuna, enkä harrasta satunnaisia seksisuhteita tai deittejä. Kun asia tulee joskus ajankohtaiseksi, menen steriin. Toivon, että minulle ei vängätä, että kokeilepas nyt muita ehkäisyvaihtoehtoja ensin. En periaatteesta suostu syömään hormonilääkitystä ja en halua vierasesineitä kehooni.
Epäilen tosin endometrioosia itselläni, joten saatan hyvällä onnella olla lapseton luomusti. Jos näin on, menen silti steriin.
Kohdunpoistoon menisin heti, jos olisi varaa maksaa jollekin hyvälle lääkäriasemalle, joka suostuu siihen. Ihmiset ovat tehneet rahalla ihmeellisempiäkin leikkauksia itselleen ihan huvikseen. Minulla kohdunpoisto parantaisi elämää huomattavasti! Sattaahan se toki tulla ajankohtaiseksi, koska äidin puolelta on monelta naiselta poistettu kohtu sairauksien vuoksi.
Suosittelen kaikkia sterilisaatiota hakea naisia printtaamaan finlexistä sterilisoimislain 283/1970. Mikäli täytät kriteerit, olet oikeutettu lääketieteellisen toimenpiteeseen. Lisäksi mahdollisen aviopuolison mielipidettä ei tarvitse kysyä (THL:n virallinen ohjeistus) eikä puolison kielteinenkään mielipide ole koskaan este steriloinnille.
Tuntuu, että stereotyyppisistä syistä johtuen naisille ei sallittaisi sterilisaatiota. Tästä syystä on hyvä olla mustaa valkoisella. Muistakaa aina tehdä valitus mikäli kohtaatte epäasiallista kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli todella hämmentävää kun mieheltä ei kysytty yhtään ainoaa kertaa onko hän varma vasektomiapäätöksestä, mutta minulle taas ei steriä herunut vaikka ehkäisyt eivät sovi (8kk putkeen vuotamista ei tarkoita, että kierukka ei sopisi ja jos neljä pillerimerkkiä ei sovi, niin joku kuitenkin voisi ja onko seksihalujen ja rakkaudentunteen häviäminen edes sivuvaikutuksia, en jaksanut leikkiä koekaniinia pidempään).
Jep, juuri näin se menee. Miehille kyseessä on lähestulkoon ilmoitusluontoinen asia, mutta naisen ei edelleenkään 2000-luvulla haluta antaa päättää omasta vartalostaan. Naisen vartalohan on yhteiskunnan omaisuutta ja vartalon tehtävä on synnyttää uusia jälkeläisiä yhteiskuntaan. Käsittämätöntä.
Oikeasti tosi järkyttävää kun tuota alkaa tosissaan ajattelemaan....
Vierailija kirjoitti:
Olen tiennyt kerhoikäisenä, että olen vela. Ihan yhtä päivänselvä asia kuin se, että aurinko nousee ja laskee joka päivä.
Olen 36v mutta kuitenkaan ole teetättänyt vielä steriä, koska olen elellyt pitkään sinkkuna, enkä harrasta satunnaisia seksisuhteita tai deittejä. Kun asia tulee joskus ajankohtaiseksi, menen steriin. Toivon, että minulle ei vängätä, että kokeilepas nyt muita ehkäisyvaihtoehtoja ensin. En periaatteesta suostu syömään hormonilääkitystä ja en halua vierasesineitä kehooni.
Epäilen tosin endometrioosia itselläni, joten saatan hyvällä onnella olla lapseton luomusti. Jos näin on, menen silti steriin.
Kohdunpoistoon menisin heti, jos olisi varaa maksaa jollekin hyvälle lääkäriasemalle, joka suostuu siihen. Ihmiset ovat tehneet rahalla ihmeellisempiäkin leikkauksia itselleen ihan huvikseen. Minulla kohdunpoisto parantaisi elämää huomattavasti! Sattaahan se toki tulla ajankohtaiseksi, koska äidin puolelta on monelta naiselta poistettu kohtu sairauksien vuoksi.
Minulla myös aivan sama juttu, hormoneja en halua syödä enkä todellakaan halua vierasesineitä kohtuuni. En ymmärrä, miksi niin moni nainen suostuu noihin ihan vaan miesten mieliksi.
En ole, liian vaivalloista enkä koe tarpeelliseksi. Ei ole vaaraa tulla raskaaksi muutenkaan. (Olen siis nainen.)
Olen 31v ja en ole vielä tehnyt. Nuorempana ajattelin tekeväni heti kun täytän 30v, mutta eipä tuolla ole niin kiirettä kun pillerit sopivat mulle ja tuo prosessi tuntuu vähän vaivalloiselta. Tulee sitten ajankohtaiseksi, jos nykyinen ehkäisy tai muut hormonaaliset muuttuvat epäsopiviksi. Mielipide lastenteosta ei ole muuttunut silti miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Minua eivät vielä suostuneet laittamaan sterilisaatiojonoon, jos "vielä tuleekin se into raskautua". Olen 37. Ja terveydenhoitajan karmiva termi "raskautua" sai minut innostumaan lapsettomuudesta vieläkin enemmän :D
Sulla on iän perusteella lain mukaan oikeus sterilisaatioon, joten miksi olet suostunut tuollaiseen kieltäytymiseen? Niiden on kirjoitettava lähete jos sä sen haluat.
En ole, koska endometrioosin vuoksi joudun kummiski käyttämään hormonalista ehkäisyä, joten sterilisaatio menisi ns. hukkaan. Hormonalinen ehkäisy sopii minulle hyvin, joten en näe syytä sille, miksi valitsisin sterilisaation.
Kävin reilu vuosi sitten steriloitavana.Olen aina tiennyt,että lapsiperhe-rumbaan en ala.Tein selväksi puolisolleni 11v.sitten kun aloimme seurustella,että jos hän lapsia haluaa joskus,niin mun kans on turha kuluttaa aikaansa.Että steriloitavaksi menen heti,kunhan ikää on tarvittavasti.
No ei hänkään ole koskaan lapsia halunnut ja muutenkin sovimme toisillemme täydellisesti.
T.N33
Miksi nämä lapsettomat aina riehuvat täällä vauva-sivustolla. Menkää muille palstoille lapsia vihaamaan. Ei tuota jaksa kukaan kuunnella. Ei ole kovin kannustavaa perheellisen lukea ikisinkkujen jorinaa. Samalla sivustolla voisi tavata niitä joille on tehty 3 aborttia aviliiton aikana. Olette elämänvastaisia.
En ole. Ei ole tarvetta, koska elän selibaatissa. Seksi ei enää kiinnosta yhtään.
En. Ei tarvitse tehdä, kun en harrasta heteroseksiä.
Vierailija kirjoitti:
En. Ei tarvitse tehdä, kun en harrasta heteroseksiä.
Olin tulossa kirjoittamaan tätä samaa!
En ole edes harkinnut sterilisaatiota vaikka olen aina tiennyt etten halua lapsia. Miestäni en myöskään halua painostaa moiseen operaatioon. Nimenomaan en halua teettää ns. turhia leikkauksia koska niissä on aina riskinsä. Luultavasti joutuisin joka tapauksessa käyttämään jotain hormonia, koska minulla on taipumus saada munasarjakystia.
Pelkään kyllä raskautta, harrastamme kuitenkin seksiä lähes joka päivä, ehkäisynä Nuvaring.