Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko 30+v vela tehnyt sterilisaation? Miksi? Miksi et?

Vierailija
29.11.2018 |

Harkitsemme mieheni kanssa tätä vaihtoehtoa. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi eikä meistä kumpikaan halua lisääntyä.

Kommentit (348)

Vierailija
61/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sterilisaatio ei vaikuta runsaisiin kuukautisiin, pillerit vie menkat pois. Jos saisin kohdunpoiston lähtisin heti.

Sama.

Vierailija
62/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kannatti sterkata itsensä 4 v sitten, sen jälkeen ihottumia, vatsaongelmia, gluteeniton dieetti jne.. ja all because of essure. Itse steriä en ole katunut, mutta onneksi tuo menetelmä ei ole enää käytössä, säästytte monelta pahata..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 29 -vuotias vela nainen, en ole saanut sterilisaatiota pyynnöistä huolimatta. Jatkuva ramppaaminen lääkäreillä on alentavaa, kuluttavaa ja aikaa vievää. Jossain vaiheessa taas kuitenkin varattava aikaa, tämä luonnollisesti vaikuttaa ihan päivittäiseen elämään. En haluaisi käyttää hormonaalista ehkäisyä, pelkään kuollakseni seksiä pelkän kumin kanssa ja tämä kaikki vaikuttaa parisuhteeseen ja sen tyydyttävyyteen. Koen ettei minua kohdata terveydenhuollossa järkevästi ja itsemääräämisoikeuttani poljetaan, LAPSIA EN HALUA, IKINÄ.

Suhtautumisesi omaan seksuaaliterveyteesi ja sen hoitamiseen kuulostaa oudolta. Jos koet gynekologilla käymisen ja seksin kondomin kanssa noin ahdistavana ja pelkotiloja herättävänä, kannattaisi varmaan harkita asian työstämistä. Siihen on ammattiapua saatavissa.

Vierailija
64/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tulevaisuudessa teenkin, ikää nyt 27v.

En halua lapsia koska menneisyyden ja nykyisyyden vastenmieliset kokemukset ja jatkuva ulkopuolisuuden tunne. En halua lapsia jakamaan kurjuutta ja ahdistusta.

Vierailija
65/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolinen ystäväni aikoo tehdä heti, kun täyttää 30.

Vierailija
66/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

38-vuotiaana tehtiin. 

En pitänyt omalla kohdallani operaatiota aviomiehelle ratkaisuna,  koska olen kiinnostunut omasta ehkäisystäni. Ero/kuolema/sivusuhde ja taas olisi ehkäisyongelma ajankohtainen. 

Vierailija
67/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli todella hämmentävää kun mieheltä ei kysytty yhtään ainoaa kertaa onko hän varma vasektomiapäätöksestä, mutta minulle taas ei steriä herunut vaikka ehkäisyt eivät sovi (8kk putkeen vuotamista ei tarkoita, että kierukka ei sopisi ja jos neljä pillerimerkkiä ei sovi, niin joku kuitenkin voisi ja onko seksihalujen ja rakkaudentunteen häviäminen edes sivuvaikutuksia, en jaksanut leikkiä koekaniinia pidempään).

Jep, juuri näin se menee. Miehille kyseessä on lähestulkoon ilmoitusluontoinen asia, mutta naisen ei edelleenkään 2000-luvulla haluta antaa päättää omasta vartalostaan. Naisen vartalohan on yhteiskunnan omaisuutta ja vartalon tehtävä on synnyttää uusia jälkeläisiä yhteiskuntaan. Käsittämätöntä.

Tämä. Kun minä kysyin gyneltäni sterilisaatiosta, vastaus oli että mielesi muuttuu kumminkin. Kun mieheni meni hakemaan vasektomialähetettä, lääkäri oli että "Odota tarkistan miten se kirjoitetaan kun en ole ennen tehnyt." Sitten operaatiossa kirurgi kysyi, että "sulle siis piti tehdä vasektomia" ja se siitä.

Mäkään en ole vela (anteeksi!), mutta klipsit heti 30-vuotiaana laitattanut, ja jotenkin tuohtunut tästä  naisten aliarvioinnista. Nimittäin v. 2008, kun asia oli itselle ajankohtainen, olin ilman mutinoita kahden lääkärin lähetteellä jonossa 29-vuotiaana ja prekäynnillä heti 30-vuotispäivänä. Ainoa selitys, jonka annoin, oli se, että minulla olisi jo lisää lapsia, jos olisin niitä halunnut. Ainokainen oli tuolloin 8. Jos tuo on nykypäivää, tässä asiassa on menty taaksepäin.

Vierailija
68/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä niin

Vierailija
69/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole teettänyt. Miksikö? Leikkaus on aina leikkaus. Lisäksi olen sinkku, enkä harrasta tinderi/baaripanoja. Enkä ole kiinnostunut vastakkaisesta sukupuolesta, joten niitä lapsia ei edes luonnollisesti tulisi.

Vierailija
70/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt.

Hain lähetteen 30-vuotiaana, toimenpiteeseen pääsin 10 kk odottamisen jälkeen, olin pari kuukautta aiemmin täyttänyt 31.

Ei terveydellistä syytä, halusin strin vain koska en halua lapsia.

Olen jo lapsena todennut että en halua lapsia, ja en ole muuttanut mieltäni. Olen nyt 34 v.

Ja välillä saa kuulla ihmisiltä typeriä kommentteja kuten

"Kai sä tiedät että sterilisaation voi purkaa?"

"No onneksi sterilisaatio on helppo purkaa, ottaa vain ne klipsit tai essuret pois."

(Minulle on tehty laparoskopiassa katkaisu ja poltto, poistettu siis 5 cm pätkät piuhoista. Ei siis voi purkaa. Eikä essureakaan voi purkaa. Jos ne rämpyttimet haluaa pois, niin joutuu poistamaan piuhoista 5-6 cm pätkät. Ja klipsien kohta poltetaan, ja klipsisterin purku vaatii mikrokirurgiaa joka harvoin onnistuu. Ja steriä ei koskaan tehdä siksi että voihan sen purkaa jos mieli muuttuu.)

"Kyllä sulla on nyt helppoa! Olisi aivan ihanaa päästä kuukautisista eroon!"

(Ei minulla kuukautiset mihinkään loppuneet. Miksi olisivat? Ei sterilisaatio ole mikään kohdunpoisto :D)

Vierailija
71/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sterilisaatio ei vaikuta runsaisiin kuukautisiin, pillerit vie menkat pois. Jos saisin kohdunpoiston lähtisin heti.

Lämpöpallohoidon saat kyllä. Kohdunpoisto on silpomista, rööri voi tipahtaa lantionpohjalle ja/tai ulos, kun sitä paikallaan pitävä kohtulihas ligamentteineen puuttuu. Ja lisäksi on aina riski isosta tulehduksesta, hermovaurioista ym. Olisipa varmaan kiva huomata, että laskeuma tekee sinut ämpäriksi eikä seksi tunnu yhtään miltään, eikö?

Vierailija
72/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä aijo edes harkita asiaa, täysin älytöntä heittää hedelmällisyys kaivoon. 

Itse en ole vielä edes täysi-ikäinen ja nyt jo odotan innolla että milloinkohan sitä pääsisi asettumaan aloilleen ja perustamaan perheen. 

Mietin vain suuresti että mikä meni vikaan kun hedonismi ja individualismi ottanut vallan eikä haluta lapsia, ainut järkevä peruste olla saamatta on tämän hetkinen maailman tilanne mutta sekin vain väliaikainen

Vierailija
73/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai on tehdä hakea kierrukan vaihdon yhteyteen. 14-vuotiaasta asti tienyt etten tahdo omia lapsia, nyt 38v

Vierailija
74/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut sterilisaatiota, mutta en ole vielä mennyt toimenpiteeseen. Lapsia ei ole eikä tule. En kylläkään tiedä olisinko edes hedelmällinen kovin kauaa, sillä ikää on jo 39.

Vierailija
75/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse. Pieni muna toimii tehokkaana ehkäisynä.

M44

Vierailija
76/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jonossa julkisella puolella. Tuplaehkäisyllä mennään siihen asti.

Vierailija
77/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin tänä vuonna sterilisaatio tähystyksellä (poltto + katkaisu) 33-vuotiaana.

Oma hoitopolkuni kulki niin, että sain lähetteen ehkäisyneuvolasta, lähetteen kanssa kävin gynekologilla tutkimuksissa ja käytiin toimenpide läpi. Tuolta vastaanotolta pääsin leikkausjonoon odottelemaan toimenpideaikaa ja noin 6 kk kuluttua sain kutsun operoitavaksi. Toimenpide tehtiin päiväkirurgisena, joten kotiin pääsi samana päivänä. Alavatsalle ja navan alle tehtiin ihan pienet viillot, josta toipuminen vei vajaa pari viikkoa eikä sittemmin ole mitään tuntemuksia ollut. On vain huojentunut olo siitä ettei ehkäisyä tarvitse enää miettiä.

Itse en joutunut vakuuttelemaan tai vaatimaan vaikka olenkin lapseton ja suht nuori. Toki sitä seikkaa painotettiin, että tätä ei voi perua ja ymmärränkö mitä teen, mutta siinä se. Mikään muu ehkäisymuoto ei vaan sopinut ja kokeiltu oli ihan kaikki pillereistä kierukkaan. Oma kokemukseni sterilisaatiosta on yksinomaan positiivinen, että joskus näinkin. :)

Vierailija
78/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan harkinnut sterilisaatiota, koska sille ei ole tarvetta enkä halua sellaiseen operaatioon (sairaalaan, neuloilla pistettäväksi oletan).

Minulla on kuparikierukka enkä harrasta seksiä kuin n. kerran vuodessa. Kyllä tämä jo tarpeeksi raskaudelta suojaa.

Vierailija
79/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua eivät vielä suostuneet laittamaan sterilisaatiojonoon, jos "vielä tuleekin se into raskautua". Olen 37. Ja terveydenhoitajan karmiva termi "raskautua" sai minut innostumaan lapsettomuudesta vieläkin enemmän :D

Vierailija
80/348 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisinta tässä koko hommassa on, että sterilaatioita puretaan milloin kenenkin oikkujen mukaan. MIKSI?