Oletko 30+v vela tehnyt sterilisaation? Miksi? Miksi et?
Harkitsemme mieheni kanssa tätä vaihtoehtoa. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi eikä meistä kumpikaan halua lisääntyä.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi naiset suostutte sterilisaatioon? Kun toimenpide on erittäin paljon helpompi tehdä miehelle?
Siksi, koska minä en halua lapsia. Jos miehen kanssa erotaan tai muusta syystä seksi hänen kanssaan loppuu, joutuisin vaatimaan sterilisaatiota muiltakin seksikumppaneiltani. Mieheni ei ole yhtä sataprosenttisen varma, ettei hän halua missään nimessä missään tilanteessa koskaan omia biologisia lapsia, joten ei hänen siinä tapauksessa kannata mennä leikkaukseen enkä halua sitä häneltä vaatiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi naiset suostutte sterilisaatioon? Kun toimenpide on erittäin paljon helpompi tehdä miehelle?
En laske muitakaan elämäni suuria päätöksiä sen varaan, että tuo sama mies on rinnallani ikuisesti. Mulla on omat tulot, oma omaisuus, omia ystäviä ja oma elämä. Ja teen itse päätökseni omasta lapsettomuudestani ja mitä ehkäisyä käytän. En halua tulla raskaaksi missään tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Jonossa vasektomiaan tällä hetkellä. Ikää 33, js lapsia en ole halunnut koskaan.
Kun se mieli voi vielä muuttua, ei kannata tehdä. Suret ja kadut sitä sitten lopun ikääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska minä en halua lapsia. Jos miehen kanssa erotaan tai muusta syystä seksi hänen kanssaan loppuu, joutuisin vaatimaan sterilisaatiota muiltakin seksikumppaneiltani. Mieheni ei ole yhtä sataprosenttisen varma, ettei hän halua missään nimessä missään tilanteessa koskaan omia biologisia lapsia, joten ei hänen siinä tapauksessa kannata mennä leikkaukseen enkä halua sitä häneltä vaatiakaan.
Siis miehesi saattaa haluta lapsia myöhemmin ja sitten eroatte, koska sinä et sitten voi saada lapsia? Mitäs järkeä tuossa nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Tein heti kun täytin 30, syistä että:
- Inhoan lapsia
- Inhoan sitä kun tuntemattomat ronkkivat alapäätäni
- Hormonaaliset ehkäisymenetelmät aiheuttivat sivuoireita
- Unohtelin ottaa pillerit
- En halunnut ottaa tuskallista kierukkaa
- Kondomit olivat epävarmoja, epämukavia ja hankasivat
- Pelkään synnytystä
- Pelkään aborttia
- Pelkään keskenmenoa
- En usko että kenenkään pitäisi lisääntyä tässä maailmassa ellei ole aivan pakko
- Olisin huono äiti
- Minulla on useita sairauksia
- Rakastan rahaa
- Haluan olla työelämässä
- Haluan matkustella
- Haluan nukkua pitkään
- Haluan käyttää päihteitä
- En halua että kehoni joutuu kokemaan raskauden aiheuttaman tuhovoiman
- Jos jostain syystä haluaisin lapsen, niitä saa muualtakin kuin sisälmyksistäni
Vaikea uskoa sinun olevan yli 30-vuotias, kun noita juttujasi lukee. Niin itsekeskeiseltä ja lapselliselta kuulostat. Mutta varmasti kohdallasi paras ratkaisu, siinä olet kyllä varmasti oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miehesi saattaa haluta lapsia myöhemmin ja sitten eroatte, koska sinä et sitten voi saada lapsia? Mitäs järkeä tuossa nyt on?
No se järki, että sitten mies voi saada lapsia jonkun muun kanssa. Mikä tuossa oli vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mies niitä lapsia minulta saisi, vaikken olisi sterilisaatiota tehnytkään. Ja vaikka haluaisinkin joskus lapsen, en missään nimessä haluaisi olla raskaana ja synnyttää sitä itse. Mitä järkeä tuossa ei ole? Enkö saisi tehdä haluamaani sterilisaatiota siitä syystä, että joku muu saattaa haluta lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein heti kun täytin 30, syistä että:
- Inhoan lapsia
- Inhoan sitä kun tuntemattomat ronkkivat alapäätäni
- Hormonaaliset ehkäisymenetelmät aiheuttivat sivuoireita
- Unohtelin ottaa pillerit
- En halunnut ottaa tuskallista kierukkaa
- Kondomit olivat epävarmoja, epämukavia ja hankasivat
- Pelkään synnytystä
- Pelkään aborttia
- Pelkään keskenmenoa
- En usko että kenenkään pitäisi lisääntyä tässä maailmassa ellei ole aivan pakko
- Olisin huono äiti
- Minulla on useita sairauksia
- Rakastan rahaa
- Haluan olla työelämässä
- Haluan matkustella
- Haluan nukkua pitkään
- Haluan käyttää päihteitä
- En halua että kehoni joutuu kokemaan raskauden aiheuttaman tuhovoiman
- Jos jostain syystä haluaisin lapsen, niitä saa muualtakin kuin sisälmyksistäni
Vaikea uskoa sinun olevan yli 30-vuotias, kun noita juttujasi lukee. Niin itsekeskeiseltä ja lapselliselta kuulostat. Mutta varmasti kohdallasi paras ratkaisu, siinä olet kyllä varmasti oikeassa.
Niin, sentään tiedostan ja nautin siitä että olen laiska ja lapsellinen, enkä harhaisesti kuvittele että itse synnytetty lapsi jotenkin maagisesti muuttaisi perimmäistä luonnettani. Ihanaa saada ostaa leluja ja vanukkaita ihan vaan itselleni silloin kun haluan!
Täällä myös yksi seurusteleva nainen, joka aikoo miehen sijaan hankkia sterilisaation. En missään olosuhteissa tai parisuhteessa halua lasta, mutta en vaadi enkä oleta, että mies kävisi operaatiossa. Mies ei ole yhtä varma kannastaan, joten hän saa käydä sterilisaatiossa jos tahtoo joskus myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsemme mieheni kanssa tätä vaihtoehtoa. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi eikä meistä kumpikaan halua lisääntyä.
Älkää nyt hullut astuko tähän ansaan ja mainokseen näistä sterilisaatioista. Kaheleitako olette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt hullut astuko tähän ansaan ja mainokseen näistä sterilisaatioista. Kaheleitako olette?
Onko sinun hullun noin vaikeaa ymmärtää, että kaikki eivät koskaan , missään olosuhteissa halua tulla äidiksi?
Täällä riehujat ovat näitä yhteiskunnan aivopesun (lisääntyminen on normaalia, kaikkien kuuluu perustaa perhe jne.) nielleitä, lapsiperhearkeen katkeroituneita ja oman elämänsä menettäneitä ihmisiä.
Miksi kukaan oikeasti edes kritisoisi lasten hankkimattomuutta. Maailmassa on ihmisiä aivan tarpeeksi. Myös Suomessa on ihmisiä liikaa, siihen nähden minkä verran tämä maa pystyy itsenäisesti porukkaa elättämään. Erityisesti ilmaston kannalta lapsettomuus on suuri ekoteko, me länsimaalaiset olemme aika kovia luonnonvarojen kuluttajia.
Ja edelleen: kaikki eivät halua. Monet lapsia hankkineetkaan eivät olisi halunneet, mutta ”niin kuuluu tehdä”.
En juurikaan harrasta heteroseksiä, joten ei kannata. Jos joskus sattuisi tekemään miestä mieli, niin kondomi olisi joka tapauksessa käytössä ihan tautiriskin takia. Nyt olen sitä paitsi jo niin vanha, että raskaaksi tuleminen olisi äärimmäisen epätodennäköistä.
Misery loves company kirjoitti:
Ehkä tulevaisuudessa teenkin, ikää nyt 27v.
En halua lapsia koska menneisyyden ja nykyisyyden vastenmieliset kokemukset ja jatkuva ulkopuolisuuden tunne. En halua lapsia jakamaan kurjuutta ja ahdistusta.
Ymmärrän jos hoitohenkilökunta epäilee tällaisen perustelun jälkeen sterilisaation motiiveja. Usea vanhempikin tekee saman ajatusvirheen mutta tiedoksi, että lapsi ei elä sinun elämääsi, sinun toiveitasi tai sinun kokemuksiasi. Tarvitset ehkä ammattiapua koska suhtautumisesti itseesi ja elämääsi ei taida olla ihan kunnossa.
En ole, koska mietin vielä josko sittenkin lasta pukkaisi. Ikä 36.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ikäraja täynnä, lapsiluku (4) täynnä. Vahvasti periytyvä adhd (3/4). Heittämällä sain luvan.
Näiden lisäksi runsaat vuodot hoidettu tuhoamalla kohdun limakalvo joten radkautuminen olisi hengenvaarallistakin.
Et tainnut ymmärtää mitä vela tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun kymmenen vuoden päästä ootte eri mieltä ja jouduttad maksamaan sekin lysti. Aikuinen ihminen osaa käyttää ehkäisyä tai olla harrastamatta seksiä.
Sterilisaatioita tehdään joku tuhat vuodessa, purkuja muutamia. Laske siitä että kuinka moni muuttaa mieltä.
Edellä mainitut pellekommentit voi jättää omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä niin uskomatonta kun vedotaan että eikö mies voisi tehdä sitä naisen sijasta. Mutta kun nainen haluaa tehdä sen itselleen ja kuten mainittua, jokainen vastaa omasta ehkäisystään. Entä jos mies eroaa, sitten ollaan taas saman ongelman äärellä. Erityisen typerää jos lääkäri kysy tätä, ammatti-ihminen vieläpä. Nämä kertoo vain naisvastaisista asenteista joissa naisella on vähemmän oikeuksia kuin miehellä.
Et sä ole vela, jos sinulla on lapsia. Mitä teette tässä ketjussa?