Oletko 30+v vela tehnyt sterilisaation? Miksi? Miksi et?
Harkitsemme mieheni kanssa tätä vaihtoehtoa. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi eikä meistä kumpikaan halua lisääntyä.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvinnut, kun mies kävi vasektomiassa - muuten kyllä olisin itse käynyt steriloinnissa.
Emme halua lapsia.
Naiset ne on, jotka raskaaksi tulevat. Kerrankin satut hairahtumaan.....
Mitä sä höpiset? 🤣
Ei tarvitse, koska en harrasta seksiä.
Koska leikkauksessa on aina vaaransa. Olkoot kuinka pieni leikkaus vain. Näen riskit isompana kuin hyödyt. Ehkäisy on keksitty samoin abortti mikäli ehkäisyt jostain syystä pettäisivät. Kyllä, abortissa on riskinsä, mutta todennäköisyys siihen on olemattoman pieni.
Tämä on kyllä niin uskomatonta kun vedotaan että eikö mies voisi tehdä sitä naisen sijasta. Mutta kun nainen haluaa tehdä sen itselleen ja kuten mainittua, jokainen vastaa omasta ehkäisystään. Entä jos mies eroaa, sitten ollaan taas saman ongelman äärellä. Erityisen typerää jos lääkäri kysy tätä, ammatti-ihminen vieläpä. Nämä kertoo vain naisvastaisista asenteista joissa naisella on vähemmän oikeuksia kuin miehellä.
Ei siinä ole mitään uskomatonta tai typerää, että lääkäri ottaa asian puheeksi, jos tehdään julkisella puolella verovaroin. Tottakai lääkärin velvollisuus on selvittää, tulisiko helpompi ja halvempi vaihtoehto kyseeseen. Eri asia tietenkin, jos käyt yksityisellä ja maksat itse.
Hankin kun täytin 31. Olin miettinyt jo useita vuosia sterilisaatiota, ja kun täytin 30, harkitsin vielä n. vuoden ajan ja keräsin samalla rahaa. Menin yksityiselle, eikä siellä yritetty käännyttää mihinkään suuntaan, vaan kuunneltiin ja varattiin aika kuukauden päähän konsultaatiosta.
Leikkauksessa on aina riskinsä, mutta minulla riskit ovat pienet, koska olen suht nuori, en tupakoi, en käytä alkoholia, ja olen normaali painoinen. Vuosi leikkauksesta, ja olen todella iloinen että kävin toimenpiteessä.
Vierailija kirjoitti:
Hankin kun täytin 31. Olin miettinyt jo useita vuosia sterilisaatiota, ja kun täytin 30, harkitsin vielä n. vuoden ajan ja keräsin samalla rahaa. Menin yksityiselle, eikä siellä yritetty käännyttää mihinkään suuntaan, vaan kuunneltiin ja varattiin aika kuukauden päähän konsultaatiosta.
Leikkauksessa on aina riskinsä, mutta minulla riskit ovat pienet, koska olen suht nuori, en tupakoi, en käytä alkoholia, ja olen normaali painoinen. Vuosi leikkauksesta, ja olen todella iloinen että kävin toimenpiteessä.
Millä yksityisellä meni näin sujuvasti, ettei tullut bingoa vaan sait asiallista kohtelua lääkäriltä?
Saara Särmä ehdotti että kaikille hedelmällisille pojille tulisi tehdä vasektomia pakollisena toimenpiteenä.
Kannatan Saaraa tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvinnut, kun mies kävi vasektomiassa - muuten kyllä olisin itse käynyt steriloinnissa.
Emme halua lapsia.
Mitä sä höpiset? 🤣
"ehkäisy petti" on yleinen selitys sille että nainen haki siementä muualta.
Tutkimusten mukaan n. 85% kaikista suomalaisista lapsista on ns. käenpoikasia.
Vierailija kirjoitti:
Koska leikkauksessa on aina vaaransa. Olkoot kuinka pieni leikkaus vain. Näen riskit isompana kuin hyödyt. Ehkäisy on keksitty samoin abortti mikäli ehkäisyt jostain syystä pettäisivät. Kyllä, abortissa on riskinsä, mutta todennäköisyys siihen on olemattoman pieni.
Suurempi riski on abortti, fyysisesti ja psyykkisestikin. Sterilisaatio lienee velalle kaikin puolin helpompi vaihtoehto. Ja miksi vela ottaisi riskin raskaudesta, kun sterisaatio on varmempi kuin mikään ehkäisy. Vai haluaako vela sittenkin pitää mahdollisuuden raskautua?
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset tästä ketjusta, tämä herätti ajattelemaan! Päätin jo teini-ikäisenä, että en tule lisääntymään, vaan jos lapsia joskus haluan, tulen adoptoimaan. Tämä ajatus on vuosien mittaan vain vahvistunut. En aio olla vastuussa yhdenkään ihmisen hankkimisesta tänne maapallolle. Täällä on liikaa ihmisiä ja länsimainen elämäntapa on erinomaisen luonnonvaroja kuluttava. Lisäksi epävarma tulevaisuus ja niin edelleen. Täytän ensi vuonna
30 ja täytyy tosiaan vakavasti pohtia sterilisaatiota. Myöhemmin jos lapsia jostain ihmeellisestä syystä tekee mieli, on tosiaan muitakin vaihtoehtoja vanhemmuuteen, kuten se adoptio ja vaikkapa sijaisvanhemmuus.
Mutta eihän vela tahdo omaa eikä toisen lasta häiritsemään sitä ihanaa elämää, kun saa elää vain itselleen. Et taida siis oikea vela ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset tästä ketjusta, tämä herätti ajattelemaan! Päätin jo teini-ikäisenä, että en tule lisääntymään, vaan jos lapsia joskus haluan, tulen adoptoimaan. Tämä ajatus on vuosien mittaan vain vahvistunut. En aio olla vastuussa yhdenkään ihmisen hankkimisesta tänne maapallolle. Täällä on liikaa ihmisiä ja länsimainen elämäntapa on erinomaisen luonnonvaroja kuluttava. Lisäksi epävarma tulevaisuus ja niin edelleen. Täytän ensi vuonna
30 ja täytyy tosiaan vakavasti pohtia sterilisaatiota. Myöhemmin jos lapsia jostain ihmeellisestä syystä tekee mieli, on tosiaan muitakin vaihtoehtoja vanhemmuuteen, kuten se adoptio ja vaikkapa sijaisvanhemmuus.Mutta eihän vela tahdo omaa eikä toisen lasta häiritsemään sitä ihanaa elämää, kun saa elää vain itselleen. Et taida siis oikea vela ollakaan.
Näinpä. Jos haluaa saada lapsen (oli biologinen lapsi tai ei), silloin on lapseton
Kyllä. Päätin hankkia sterilisaation itselleni, koska tiedän että en halua lapsia, ja jos joskus eroaisimme, asia olisi osaltani selvä eikä tarvitse käydä mitään turhia keskusteluja. Tai siis tämä oli se perustelu silloin, nyt on jo ikää sen verran ettei kukaan edes oleta että puskisin lapsia maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme halua lapsia.
Mitä sä höpiset? 🤣
Laitas nyt sitten linkkiä niihin tutkimuksiin. Kyllähän minäkin voin täällä väittää että 85% vasenkätisistä miehistä on oikeasti kukon munista kuoriutuneita, mutta ei mun väitteellä ole mitään arvoa jos en tarjoa mitään tutkimuksia ja todisteita.
En, koska:
1. En jaksa tapella lääkäreiden kanssa
2. Pelkään lääkäreitä ja kaikkia toimenpiteitä.
Syön pillereitä, joista on minulle paljon muutakin hyötyä kuin vain ehkäisy. Pillereillä pystyy pitämään kuukautiset kolmen kuukauden välein ja ne auttavat hormonaaliseen akneen.
N34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 ja täytyy tosiaan vakavasti pohtia sterilisaatiota. Myöhemmin jos lapsia jostain ihmeellisestä syystä tekee mieli, on tosiaan muitakin vaihtoehtoja vanhemmuuteen, kuten se adoptio ja vaikkapa sijaisvanhemmuus.Mutta eihän vela tahdo omaa eikä toisen lasta häiritsemään sitä ihanaa elämää, kun saa elää vain itselleen. Et taida siis oikea vela ollakaan.
Eihän sitä ole pakko olla vela koko ikäänsä. Ihan yhtä lailla ei ole pakko olla koiraton koko ikäänsä vaikka pitkään tuntuisikin ettei ikinä halua koiraa. Ei velana oleminen ole sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme halua lapsia.
Mitä sä höpiset? 🤣
Laitas nyt sitten linkkiä niihin tutkimuksiin. Kyllähän minäkin voin täällä väittää että 85% vasenkätisistä miehistä on oikeasti kukon munista kuoriutuneita, mutta ei mun väitteellä ole mitään arvoa jos
Kun mää en ymmärrä ees tätä: "ehkäisy petti" on yleinen selitys sille että nainen haki siementä muualta.
Vierailija kirjoitti:
En halua eikä ole tarvetta.
Satun olemaan sekä vapaaehtoisesti lapseton että aseksuaali, en harrasta seksiä.
Minä satun olemaan vapaaehtoisesti lapseton, sekä kykenemätön saamaan lapsia. Tämä kävi ilmi sterilisaation yhteydessä. Mutta ainakin tuo kykenemättömyys osui oikealle ihmiselle. Olis vaan ollut kiva tietää se jo ajat sitten, olis päässyt paljon vähemmällä stressillä.
Vierailija kirjoitti:
En ole teettänyt koska: a) en ole parisuhteessa enkä ole harrastanut seksiä n. 5 vuoteen ja tuskin tulenkaan harrastamaan b) minulla on endometrioosi, joten todennäköisesti olen hedelmätön jokatapauksessa c) pillereillä saan pidettyä endometrioosioireet hallinnassa ja niihin ei taas steri vaikuta mitenkään.
Hedelmällisyysongelma on eri asia kuin steriiliys.
Tätä haluan korostaa etteivät ihmiset luule, että alhainen hedelmällisyys riittää ehkäisymenetelmäksi kun se ei ole.
Steriiliys tulee vain sterilisaatiolla, kohdunpoistolla yms. toimenpiteellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä niin uskomatonta kun vedotaan että eikö mies voisi tehdä sitä naisen sijasta. Mutta kun nainen haluaa tehdä sen itselleen ja kuten mainittua, jokainen vastaa omasta ehkäisystään. Entä jos mies eroaa, sitten ollaan taas saman ongelman äärellä. Erityisen typerää jos lääkäri kysy tätä, ammatti-ihminen vieläpä. Nämä kertoo vain naisvastaisista asenteista joissa naisella on vähemmän oikeuksia kuin miehellä.
Ei siinä ole mitään uskomatonta tai typerää, että lääkäri ottaa asian puheeksi, jos tehdään julkisella puolella verovaroin. Tottakai lääkärin velvollisuus on selvittää, tulisiko helpompi ja halvempi vaihtoehto kyseeseen. Eri asia tietenkin, jos käyt yksityisellä ja maksat itse.
On se typerää.
Jos potilaan penkillä istuu nainen, joka haluaa toimenpiteen X omaan kehoonsa, miehen Y keho ei liity mitenkään asiaan.
Vähän sama kuin menisit tilaamaan ravintolasta ruokaa ja tarjoilija kysyisi, että mitä mieltä miehesi on tästä ruoasta, eikö sinun pitäisi syödä sittenkin tätä ruokaa, jotta se kelpaa miehellesi myös, eli eipä tilata ruokaa ennen kuin on miehen mielipide saatu? Se on misogyniaa.