Voinko vaatia puolison tiliotteet?
Tilanne on siis se, että minulla ja puolisolla on erilliset tilit, mutta myös yhteinen tili josta maksetaan yhteisen asumisen kulut.
Puolisollani on aina ollut haasteita rahan käytössä, tili tulee-tili menee. Lisäksi hänellä on epäsäännölliset palkkatulot. Hän on joskus ennen yhteenmuuttoamme valehdellutkin siitä, onko hänellä ollutkaan rahaa vai ei, mutta sen sain loppumaan ja yhteiset kulut ovat hoituneet tähän asti. Nyt yhtäkkiä käykin kokoajan niin ettei rahaa muka olekaan.
Voinko vaatia, että näytän omat tiliotteeni ja puolisoni näyttää omansa, että päästään muuttamaan sitä, mihin rahaa hukkaantuu?
Kommentit (70)
Parisuhteessa pitäisi olla avoin peli kaiken suhteen. Kyllä mun mielestä voit kysyä. Saattaa olla että löytyy isompiakin ongelmia sieltä sitten...Niihin kannattaa varautua etukäteen henkisesti.
Tottakai, sanot vaan että av:lla määrättiin.
Siis öh!?
Olisiko kahden aikuisen ihmisen välinen asiallinen keskustelu tähän alkuun hedelmällisempi aloitus?
Jos puolisosi myöntää ja tiedostaa rahankäytön ongelmia, niin hänen pitäisi myös haluta jonkinlaista muutosta asioihin, jotta sellaiseen voidaan päästä. Keskustelun tuloksena voi olla tiliotteiden näyttäminen tai jokin muu systeemi, että rahankäyttö pysyy hanskassa.
Minä olen jo vuosia pitänyt kuukausittain kirjaa tuloista ja pakollista menoista. Sitten jää tiedoksi minkä verran minäkin kuukautena jää "sitä ylimääräistä" jonka voi hassata mihin huvittaa. Yksi satanen tai kaksi haihtuu helposti savuna ilmaan kun ostelee hiukan sitä ja tuota. Jos puolisolle käy, niin kokeilkaas pari kuukautta kirjata kaikki tulot ja menot niin vähän hahmottuu tilanne.
Siis pakkohan ei ole näyttää, mutta ehkä tuo olisi sellainen viimeinen yritys pelastaa liitto.
Tuo olisikin hyvä idea, mutta puoliso ei itse ole halunnut aiemmin kirjaa pitää menoistaan ja minä voin pitää kirjaa vain omistani.
No jos hän väittää ettei ole rahaa yhteisiin kuluihin jotka sinä sitten joudut yksin maksamaan, niin vaatisin kyllä nähdä. Jos ei suostu, siinähän se totuus sitten tulikin.
Ennemmin keskustelu puolison kanssa olisi paikallaan. Ota auttava asenne keskustelussa, ei syyttävä. Eli lupaa auttaa puolisoasi järjestämään raha asioitaan hänen niin halutessaan, voisit ehdottaa että katsoisitte yhdessä minne rahat aina kuluvat, ja voisiko jostakin vaikka säästää. Esim jos on lehtitilauksia niin ne pois, kynsihuolloista voi tinkiä tai vaikka viihteellä käynnistä... Syyttely ei tässä auta, koska silloin puoliso menee puolustus kannalle eikä keskustelussa päästä muuhun kuin huonoon ja riitaisaan suuntaan.
Ei sinulla mitään lakisääteistä oikeutta ole nähdä hänen tiliotteitaan, mutta se jos hän ei laita omaa osuuttaan yhteiselle tilille on tietysti ongelma. Paljonko kuukausittain laitatte yhteiselle tilille ja mitä kaikkea sieltä maksetaan?
Kumpikin siirtää sovitun osuuden tuloista yhteiselle tilille tilipäivänä, sen jälkeen käyttäköön osuutensa miten lystää. Kun omat käyttövarat loppuu niin se on voi voi. Mutta puoliso ei voi vaatia, että koska ei ole rahaa, niin ei laita yhteiselle tilille mitään.
Vakavan keskustelun paikka. Liian kauan tuota ei kannata jäädä katsomaan, ei tule toimimaan.
8: yhteiseltä tililtä maksetaan: Asuminen(vuokra, vesi, sähkö, vakuutukset), viihdepalvelut (netflix yms), lemmikin kulut, ruokakulut. Laskin yhteen muuttaessa meille kohta kohdalta budjetin, jota on tarkennettu tarpeen mukaan. Tuo summa siis maksetaan puoliksi tilille. Puhutaan alle 700e summasta yhteensä. Ja sitten kummatkin laittaa ekstraa päälle yhteisiin huvituksiin, jos voi. Yleensä minä voin, puoliso ei.
Entä jos puolisolla on tilillä vaikka 80 000 e? Haluatko siitä osasi siksi, että olet puoliso?
Eli hän ei siis osta kotiin uutta tavaraa tai uusia vaatteita, jotka sinä huomaisit? Tuollainen ns. näkymättömyys yleensä kertoo esimerkiksi peliriippuvuudesta, veloista, päihderiippuvuudesta, jopa pettämisestä... Vaatisin kyllä nähdä tiliotteet. Jos hän on rehellinen, niin kyllä hän ne näyttää.
12, en olisi siihen millään tavalla lain silmissä oikeutettu, niin en. Mutta koska asumme yhdessä, siitä 80 000 puolison pitäusi pystyä kattamaan oma osuutensa taloutemme kuluista, koska olemme sopineet että ne yhdessä hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos puolisolla on tilillä vaikka 80 000 e? Haluatko siitä osasi siksi, että olet puoliso?
Eikö tuo nyt ole itsestään selvää ja vielä suuremmalla syyllä, jos tilillä on 80.000€. Oli puoliso tai ei, jokaisen on maksetta omat kulunsa ja ruokansa.
Tästähän ap. tapauksessa on kysymys, kun hän joutuu rahoittamaan puolison elåmän.
Minusta tuossa tilanteessa ei ole oikeutta vaatia.
Jos kyseessä on vakava luottamuksen menettäminen, niin silloin puolison pitää suostua parisuhteen jatkamisen nimissä. Nyt ei sellaista ole, vaan ainoastaan ihmettelyä, mihin raha menee.
Miksi se ei riitä sinulle, että hänellä kuitenkin on ne pakolliset rahat?
Miten puolisosi on selittänyt sen että hänellä ei ole rahaa yhteisiin menoihin kuten on sovittu?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa tilanteessa ei ole oikeutta vaatia.
Jos kyseessä on vakava luottamuksen menettäminen, niin silloin puolison pitää suostua parisuhteen jatkamisen nimissä. Nyt ei sellaista ole, vaan ainoastaan ihmettelyä, mihin raha menee.
Miksi se ei riitä sinulle, että hänellä kuitenkin on ne pakolliset rahat?
Niin että jos sinun puolisosi yhtäkkiä ilmoittaisi että saat maksaa yksinäsi teidän vuokrat ja ruokakulut, kun hänellä ei yhtäkkiä ole niihin varaa, nutta ei kertoisi mihin rahat on menneet niin se olisi sinulle ihan ok?
Et voi, mutta puoliso voi halutessaan ne sinulle näyttää. Jos on kuitenkin vähänkään mahdollinen tilanne, että sinä alat räkyttämään hänelle, niin olet häviöllä jo nyt.
Meillä on hieman sama asia, minä olen yrittäjä ja mies isoa palkkaa nostava. Mies alkoi muutama vuosi sitten kysellä, että mihin minun rahani menevät ja sanoin, että voin näyttää vaikka vuoden tiliotteet, mutta sitten sinäkin näytät ja että tehdään niistä excelillä tarkat taulukot. Minä näytin ja kas kas, epäsäännölliset tuloni menivät firman pakollisten menojen jälkeen perheeseen! Sieltä löytyi omien vaatteiden ostoa noin parilla sadalla ja ruokaan, kolmen lasten vaatteisiin yms. menikin loput. Säästöön jäi vähän, mutta sitä en suinkaan huveihin laittanut, vaan toiselle tilille ihan itseäni varten, sillä suhteessamme ei aina mennyt kovin ruusuisesti. Tämän kerroin täysin avoimesti miehelle myös.
Mies ei omaansa sitten suostunut enää näyttämäänkään, mutta sen jälkeen ei ole naputusta tullut ja hän on mukisematta maksanut lomareissut ja rauhoittunut kummasti.
Toki voit vaatia ihan mitä vaan, mutta puolisosi ei ole mikään pakko suostua..